Pirjo Nuotio on aina painanut 53kg, voi olla 2-3 päivää syömättä.
Oppinut (pakkomielteisen) tavan vartioida painoaan aanuin illoin omilta vanhemmiltaan. On tarkka än saman painoinen ollut koko elämänsä ja synnytyksenkin jälkeen vain pari viikkoa aikaa palautua normaaliksi. Nyt yli 70v hyväksyy uuden 54kg painonsa, vaikka edelleenkin se tavoite on 53. On välillä helpostikin 2-3 päivää syömättä, ettei vaan liho.
En tiedä mitä te muut olettemieltä, mutta minusta tämä oli hyvin surullista luettavaa. Ei mitenkään ihailtavaa.
Kommentit (371)
Hän ei ole kovin pitkä, oisko n. 160 cm, joten 53 kg on ihan OK paino siihen nähden. Outoa minusta, että tuossa painossa pysyminen vaatii häneltä noin paljon.
Äiti, joka on Pirjoa jonkun verran vanhempi, on asenteiltaan hyvin samanlainen. Äidilleni lihavuus on kauhistus. Hän kommentoi esim. tyttäreni (16-vuotias, 174 cm ja 55 kg) pyöreitä poskia ja lihaksikkaita reisiä. Äitini mielestä tyttäreni on sopivan pyöreä (ja äänestä kuulee, että pari kiloa voisi hänen mielestään olla vähemmän). Äitini on tällä hetkellä n. 160 cm ja 46 kg. On siis laihaakin laihempi ja aina ollut. Hänellä on syömishäiriö, ja kasvaminen syömishäiriöisen äidin tyttärenä ei ole helppoa. Hän haukkui minua usein lihavaksi, ehdotteli laihdutuskuureja jo alakouluikäiselle. Olin alakouluiässä pyöreähkö ja kuulin asiasta usein.
Itse olen taistellut asian kanssa koko ikäni. Olen normaalipainoinen ja jopa hoikka. Lihavuus tuntuu mahdottomalta ajatuksenakin, koska olen oppinut, että lihava ihminen ei oikeastaan ole edes ihminen. Muiden lihavuus ei haittaa minua kyllä mitenkään, ja olen onneksi pitänyt asiat itselläni, tyttärelleni en ole välittänyt äitini asenteita.
Minusta on ihan OK, että joku haluaa pysyä normaalipainossa. Tuo Pirjon touhu korkokenkineen ja monine päivittäisine punnituksineen kuulostaa aika pahalta. Jos elämä pyörii noin paljon oman ulkonäön ympärillä vielä tuossa iässä, elämä ei tunnu kovin kivalta. Hän on minusta ollut aina tosi takakireän ja hankalan oloinen ihminen. En kadehdi hänen perheenjäseniään. Toivottavasti hänellä ei ole tyttäriä.
Vierailija kirjoitti:
Kilot lähtee liikkumalla. Pirjo voi vanhalla iällä painaa 5 kiloa enemmän. Syöminen on yx naatinto.
Se on hänen itsensä päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin rehellinen hoikka ihminen. Yleensähän nämä väittävät, että voivat syödä mitä tahansa ja vaikka kuinka paljon.
Olen vetänyt pizzaa ja jäätelöä joka päivä jo kuukauden ja silti samoissa mitoissa.
Mä en ole mitenkään pakkomielteinen minkään suhteen, mutta mä olen painanut varmaan lukiosta lähtien noin 55kg ja paino on pysynyt siinä. En urheile juuri ollenkaan, jos et laske jotain lumenluontia ja arjen askareita. Mulla on ollut aina aika pieni ruokahalu enkä pysty syömään paljoa herkkuja. Jos syön vaikka jäätelöä, sipsiä tai karkkia, niin se rupeaa vaan ällöttämään jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Hänestä voisi monet ottaa esimerkkiä. On terve, kaunis ja hyvinsäilynyt ikäisekseen ja myös tyytyväinen elämäänsä. Monilla on pakkomielle koko ajan ajatella ruokaa ja se mässääminen tekee vain onnelliseksi, mutta usein myös tuo mukanaan sairauksia.
Joku elää syödäkseen, joku toinen taas syö elääkseen laadukasta elämää. Elämässä on paljon muutakin kuin vaan se syöminen.
Mulla on muutakin tekemistä kuin meikata ja laitella hiuksia ja sipsutella korkokengissä. En edes viihdy mekeissä ja korkkareissa. Elän myös syödäkseni, syöminen on ihanaa. Enkä ole mikään läski edes.
Mitä kaikkea usoeaa tuolla energialla olisi voinutkaan elämässä tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy sanoa, että ei ole syyttä yksi kuumimmista kypsistä naisista, joita televisiossa on nähty.
Miehen kommentti. Miesten mielestä on ihan oikein että nainen NÄKEE NÄLKÄÄ jotta pysyy hoikkana eli kauniina ja miellyttää miehen silmää ja saa halut heräämään. Hyvin narsistinen vaatimus. Naisen pitää elää epäterveellistä elämää ja miellyttää miehiä, ei pelkästään omaa vaan ihan jokaista miestä. Miehellä on oikeus kommentoida naisen ulkonäköä jos se ei herätä haluja. Mitä? Onko miehet ihan mielisairaita?! Ja jos nainen sairastuu miehellä on muka oikeus vaihtaa terveemmän näköiseen nälkää näkevään naiseen. Ja vielä miehet ihmettelee kun eivät saa edes yhtä naista? 🤣
Yksikään mies ei koskaan suostuisi tuollaiseen, syömättömyyteen, jos nainen vaatisi.
Minulla oli anoreksia 15 vuotta. Pirjon käytös ja ajatusmaailma ei jutun perusteella paljoa poikkea anoreksiasta. Todella surullista, että oma perhe on saanut aikaiseksi läpi elämän kestäneen syömishäiriön. Pirjon toiminta ei ole tervettä ja sitä on turha ihannoida. Normaalipainossa voi pysyä vahtimatta painoa ollenkaan ja voi myös välillä herkutellakin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista. Olen itse sitä mieltä, että jokaisella on oma biologinen painonsa. Se on siis sellainen, johon keho hakeutuu vaivaa näkemättä, kun elää terveellisesti eli syö monipuolisesti nälkää näkemättä ja liikkuu sopivasti. Itse olen 166 cm pitkä ja painoni pysyy helpoiten 60-62 kg hujakoilla. Pirjolla biologinen paino ei selvästi ole 53 kg.
Minäkin olin sitä mieltä, että meillä on biologinen paino, mutta yhtäkkiä se olikin 88 kg, eikä 57 kg. Joten kannattaa kuitenkin panostaa painonhallintaan. Aineenvaihduntaan yms. voi tulla muutoksia!
Vierailija kirjoitti:
Itsekurittomat läskit verkkareissaan kateellisena haukkuu. Näin se on, hoikkana pysyminen vaatii työtä ja uhrauksia. Hyvä, että edes joku pystyy siihen. Pariisissa missä hoikkuus on menestyvän ihmisen merkki ei tätä haastattelua ihmeteltäisi. Peruselämää hoikille.
Olen normaalipainoinen ja sporttinen, Nuotiota paljon nuorempi nainen. Mitä pitäisi kadehtia? Sairaalloiseen kehosuhteeseen kulunutta elämää, jonka päätteeksi 70-vuotiaallakin on yhä tärkeimpänä kerrottavana oma painonsa?
Tuo asenne on opittu ihanne nuoruuden aikakaudelta. Äitini, anoppini, ex-anoppini ja kavereideni äidit ovat olleet hyvin samanlaisia. Kaikki sanoneet rumia kommentteja itsestään, minusta, omista tyttäristään, jopa vauvoista (lihava vauva) yms. Eli nyt reilut 70 v naisia.
Äitini on hyvin, hyvin hoikka nyt 75-vuotiaana. Paljon hoikempi kuin lehtijutun päähenkilö.
T. N43
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy sanoa, että ei ole syyttä yksi kuumimmista kypsistä naisista, joita televisiossa on nähty.
On aina ollut jotenkin takakireän oloinen. Kai se voi hermostuttaa jos verensokerit on alhaalla. On myös puhetarepeutti, että olisi voinut silläkin itsensä elättää, oppinut nainen joka on kuitenkin ilmeisen ulkoapäin ohjautuva kun antaa vanhempien ohjailla noin painoasioissa. Mutta ei ole minulta pois. Mikä tarve oli tulla julkisuuteen tätäkin kertomaan? Herättää varmasti keskustelua.
Jollain kieroutuneella tavalla ihminen tuntee olevansa ikään kuin turvassa kun pystyy kontrolloimaan elämässään jotain.
Tämä laihuusihanne on 40-50-luvuilla syntyneiden naisten rasite ja trauma. Annetaan heidän nyt purkaa se pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin rehellinen hoikka ihminen. Yleensähän nämä väittävät, että voivat syödä mitä tahansa ja vaikka kuinka paljon.
Olen vetänyt pizzaa ja jäätelöä joka päivä jo kuukauden ja silti samoissa mitoissa.
Jatka samaan malliin ja tule seitsemänkymppisenä kertomaan vieläkö olet samoissa mitoissa. :D
Ranska on monissa asioissa vanhanaikainen takapajula. Sekosivat kun uusi missi oli lyhythiuksinen. Puolustavat näyttelijämiestä joka sikailee naisten suhteen. Miksi ottaisimme sieltä mallia?
Vierailija kirjoitti:
Hänestä voisi monet ottaa esimerkkiä. On terve, kaunis ja hyvinsäilynyt ikäisekseen ja myös tyytyväinen elämäänsä. Monilla on pakkomielle koko ajan ajatella ruokaa ja se mässääminen tekee vain onnelliseksi, mutta usein myös tuo mukanaan sairauksia.
Joku elää syödäkseen, joku toinen taas syö elääkseen laadukasta elämää. Elämässä on paljon muutakin kuin vaan se syöminen.
Kyllä tuotakin ruokarytmiä hoitohenkilökunta sanoo sairaaksi ja että se aiheuttaa sairauksia. Ei ole hyvä esimerkki kenellekään.
Hyvinhän hänellä on mennyt. Mukavaa elämää viettänyt olematta läski.
Kyllä painoa pitää vartioida jos itse niin haluaa. Turha sitten valittaa läskeistä, jos tunkee suuhunsa kermat ja rasvat sumeilenatta, koska maistuu ja kaikki on niin hyvvväää.