IL: Ero voi kannattaa taloudellisesti - Lähivanhemman taloudelliset edut ja tuet ovat jopa tuhansia euroja kuukaudessa
Avioeron ottaneen taloustilanne voi olla suorastaan parempi kuin ennen eroa. Siihen on monta syytä.
Kyllä yksinhuoltajan kelpaa Suomessa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ba0a405f-3b8c-48e5-8f3f-0d49a49b8cd0
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näin se on. Tunnen perheitä, joissa eletään erikseen, koska näin saa paremmat tuet.
Itse olen keskituloinen ja puoliso tienaa paremmin. Jos olisin lasteni yh, ei tarvitsisi tulorajojen takia maksaa ollenkaan hoitomaksuja. Käteen jäisi siis jo tuosta noin 400€/kk enemmän. Yksin saisin myös asumistukea, jota en nyt saa lainkaan. Lisäksi vielä lapsilisien yh korotukset sekä elarit. Myös asumismenoihin menisi vähemmän, kun perhekoko pienenisi.
Se on kyllä vähän hassua, jos keskituloisen ihmisen ei tarvitsisi maksaa päiväkotimaksuja lainkaan. Vaikka mulla on itselläkin lapsi päiväkodissa (ja olen eronnut lähivanhempi ja maksan täyden päiväkotimaksun), niin olisin sitä mieltä, että maksurajoja pitäisi muokata siten, ettei nyt keskituloiset voi saada päivähoitoa täysin ilmaiseksi. Jopa köyhemmätkin makselee esim. terveyspalvel
Keskituloiset ei saa maksutonta päihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, voi olla olematta. Jos nyt eroaisin, elintaso laskisi merkittävästi. Saisin vaan korotuksen lapsilisäan. Olen kuitenkin aiemmin eronnut, tuolloin puoliso sekä minä olimme pienituloisia. Kela maksoi osan elareista ja osa-aikainen työpaikka takasi hyvän asumistuen. Sain nettona tukia käteen melkein 2400 euroa, joka tuntui ihan älyttömän paljolta. Ja tuossa ei ollut toimeentulotukea, koska oli vähän säästöjä. Lapsia oli kaksi. Nyt ihan ookoo palkallakaan ei tule tilille ihan noin paljoa.
Elintason lasku riippuu ennen kaikkea siitä, miten on eletty ennen eroa. Esim. minun tapauksessani en elänyt puolisoni siivellä yhdessä ollessakaan, vaan maksoimme kaiken puoliksi sillä elintasolla, mihin kumpikin kykeni. Eroni aikoihin myös vaihdoin työpaikkaa parempipalkkaiseen. Lisäksi varsinkin naisilla talous voi jopa parantua huomattavasti näissä tapauksissa, joissa on maksettu kulut puoliksi. Miehet syövät huomattavasti enemmän kuin naiset ja lapset, miehillä pitää olla jos jonkinlaista maksukanavaa, kaikenmaailman muka yhteisiä kodinkonevimpaimia jne.
Itse koin, ettei elintasoni muuttunut mitenkään, kun jäin kahden lapsen lähihuoltajaksi. Exä maksaa elarit kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näin se on. Tunnen perheitä, joissa eletään erikseen, koska näin saa paremmat tuet.
Itse olen keskituloinen ja puoliso tienaa paremmin. Jos olisin lasteni yh, ei tarvitsisi tulorajojen takia maksaa ollenkaan hoitomaksuja. Käteen jäisi siis jo tuosta noin 400€/kk enemmän. Yksin saisin myös asumistukea, jota en nyt saa lainkaan. Lisäksi vielä lapsilisien yh korotukset sekä elarit. Myös asumismenoihin menisi vähemmän, kun perhekoko pienenisi.
Se on kyllä vähän hassua, jos keskituloisen ihmisen ei tarvitsisi maksaa päiväkotimaksuja lainkaan. Vaikka mulla on itselläkin lapsi päiväkodissa (ja olen eronnut lähivanhempi ja maksan täyden päiväkotimaksun), niin olisin sitä mieltä, että maksurajoja pitäisi muokata siten, ettei nyt keskituloiset voi saada päivähoitoa täysin ilmaisek
Kuten joku jo kirjoitti niin keskituloiset ei saa maksutonta päivähoitoa vaan se on monta sataa kuussa jos on useampi lapsi. En ymmärrä miksi vieläkin höpistään, että Suomessa on halpa ja hyvä päivähoitojärjestelmä. Se ei ole enää pitkään aikaan ollut halpa eikä hyvä.
Tuolla rahalla palkkaisi helposti jonkun välivuotta viettävän opiskelijan hoitamaan lapsia samalla kun lukee pääsykokeisiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, voi olla olematta. Jos nyt eroaisin, elintaso laskisi merkittävästi. Saisin vaan korotuksen lapsilisäan. Olen kuitenkin aiemmin eronnut, tuolloin puoliso sekä minä olimme pienituloisia. Kela maksoi osan elareista ja osa-aikainen työpaikka takasi hyvän asumistuen. Sain nettona tukia käteen melkein 2400 euroa, joka tuntui ihan älyttömän paljolta. Ja tuossa ei ollut toimeentulotukea, koska oli vähän säästöjä. Lapsia oli kaksi. Nyt ihan ookoo palkallakaan ei tule tilille ihan noin paljoa.
Elintason lasku riippuu ennen kaikkea siitä, miten on eletty ennen eroa. Esim. minun tapauksessani en elänyt puolisoni siivellä yhdessä ollessakaan, vaan maksoimme kaiken puoliksi sillä elintasolla, mihin kumpikin kykeni. Eroni aikoihin myös vaihdoin työpaikkaa parempipalkkaiseen. Lisäksi varsinkin naisilla talous voi jopa parantua huomattavasti näissä tapauksissa, joissa on maksettu
Lisäys vielä, etten saa muita tukia kuin yh-korotetun lapsilisän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintason lasku riippuu ennen kaikkea siitä, miten on eletty ennen eroa. Esim. minun tapauksessani en elänyt puolisoni siivellä yhdessä ollessakaan, vaan maksoimme kaiken puoliksi sillä elintasolla, mihin kumpikin kykeni. Eroni aikoihin myös vaihdoin työpaikkaa parempipalkkaiseen. Lisäksi varsinkin naisilla talous voi jopa parantua huomattavasti näissä tapauksissa, joissa on maksettu
En ihan keksi, miten elintasossa ei näkyisi, jos yhden henkilön useamman tuhannen euron nettotulot jäävät pois perheen taloudesta. Harva mies syö tuhansilla euroilla kuukaudessa. Useimpien perheiden ruokalasku lienee alle 1000 euroa kuussa koko joukolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksissa missä otettu taktinen avioero taloudellisista syistä. Asutaan erillään ja molemmat yksinhuoltajia nimellisesti.
Mä tiedän tällaista kuviota lähinnä opiskelijoiden keskuudessa. Heilläkin toki voi olla lapsia. Ei kai kukaan keskituloinen palkansaaja nyt ala asumaan erillään lapsiperhevaiheessa saadakseen pieniä tukiaisia. Johan se toinen asunto maksaa itsessään maltaita ja arjen pyörityskin kahden kämpän välillä kahden täyspäivätyötä tekevän kesken olisi aikamoinen haaste. Ja palkansaajina eivät saisi juurikaan niitä lisätukia.
Mitä ihmeen hyötyä opiskelijalle on muuttaa kahteen osoitteeseen? Opiskelijan on otettava täysi opintolaina elämiseen ennen toimeentulotukeakin.&nb
Lainaus ei taaskaan toimi, mutten kuvittele kahden asunnon olevan kannattavaa, vaan se opiskelija muuttaa erilleen siksi, että hänellä olisi edes jotain rahaa käytössään. Eihän se hänen kumppaninsa nyt missään nuorten seurustelusuhteessa hänelle ala rahaa antamaan. Hän ei saisi siis yhtään mitään, jos asuisi sen kumppanin kanssa. Saisi ehkä asua ilmaiseksi (puolison siivellä), muttei olisi yhtään käyttörahaa. Ei Suomessa pariskunnilla todellakaan ole välttämättä mitään yhteistä taloutta, mutta Kela olettaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintason lasku riippuu ennen kaikkea siitä, miten on eletty ennen eroa. Esim. minun tapauksessani en elänyt puolisoni siivellä yhdessä ollessakaan, vaan maksoimme kaiken puoliksi sillä elintasolla, mihin kumpikin kykeni. Eroni aikoihin myös vaihdoin työpaikkaa parempipalkkaiseen. Lisäksi varsinkin naisilla talous voi jopa parantua huo
Sillä yhdellä henkilöllä on omatkin kulunsa, eikä hän ole ennenkään käyttänyt tulojaan yhteiseen pottiin, vaan itseensä. Ta daa! Näin ollen eron jälkeen vaikutus ex-puolisoon on minimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksissa missä otettu taktinen avioero taloudellisista syistä. Asutaan erillään ja molemmat yksinhuoltajia nimellisesti.
Mä tiedän tällaista kuviota lähinnä opiskelijoiden keskuudessa. Heilläkin toki voi olla lapsia. Ei kai kukaan keskituloinen palkansaaja nyt ala asumaan erillään lapsiperhevaiheessa saadakseen pieniä tukiaisia. Johan se toinen asunto maksaa itsessään maltaita ja arjen pyörityskin kahden kämpän välillä kahden täyspäivätyötä tekevän kesken olisi aikamoinen haaste. Ja palkansaajina eivät saisi juurikaan niitä lisätukia.
Mitä ihmeen hyötyä opiskelijalle on muuttaa kahteen osoitteeseen? Opiskelijan on otettava täysi
Opiskelija saa Kelasta "käyttörahaksi" eron jälkeen opintolainan valtiontakauksen. Velkarahaa voi ottaa käyttörahaksi. Tosin sen saman lainan saisi ilman eroakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä vähän hassua, jos keskituloisen ihmisen ei tarvitsisi maksaa päiväkotimaksuja lainkaan. Vaikka mulla on itselläkin lapsi päiväkodissa (ja olen eronnut lähivanhempi ja maksan täyden päiväkotimaksun), niin olisin sitä mieltä, että maksurajoja pitäisi muokata siten, ettei nyt ke
En ole ikinä kuullut niin tyhmästä opiskelijasta, joka tekisi töitä 8 h päivässä alle 300 euron kuukausipalkalla.
Lisäksi siellä päiväkodissa saa aamupalan, lounaan ja välipalan. Ehkä se opiskelija tuo ruoan mukanaan tolla palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen hyötyä opiskelijalle on muuttaa k
Saavat myös opintorahaa ja asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero voi olla kannattavaa eronneelle. Me veronmaksajat ruokimme ihmisiä, jotka eivät sovi asioitaan, vaan itsekkäistä syistä haluavat erota. Purra voi tarttua vielä tähän asiaan. Ei ole ihme, vaikka tukia leikataan.
Jos vielä kerrot, miten ero voi olla kannattava ja lakata maksamasta veroja. Lapsen kulut kasvat vanhempien erotessa.
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin vanhempien luona ja ainoa etu on lapsilisä yh-korotus, joka on 50€/kk.
Ja me molemmat vanhemmat maksamme elareita lapsen kulutilille 200€/kk + lapsilisät, johon molemmilla vanhemmilla tilin käyttöoikeus ja tili ammottaa kuukauden lopussa tyhjyyttä.
Ja palkasta edelleen otetaan se sama vero, mitä otettiin ennen eroamme.
En nyt ymmärrä, mitä tukia on jäänyt meiltä hakematta, kun mitään tukia ei edes ole yh-perusteella, paitsi lapsilisäko
No mut eihän tää aihe koskekaan vuoroviikkovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero voi olla kannattavaa eronneelle. Me veronmaksajat ruokimme ihmisiä, jotka eivät sovi asioitaan, vaan itsekkäistä syistä haluavat erota. Purra voi tarttua vielä tähän asiaan. Ei ole ihme, vaikka tukia leikataan.
Jos vielä kerrot, miten ero voi olla kannattava ja lakata maksamasta veroja. Lapsen kulut kasvat vanhempien erotessa.
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin vanhempien luona ja ainoa etu on lapsilisä yh-korotus, joka on 50€/kk.
Ja me molemmat vanhemmat maksamme elareita lapsen kulutilille 200€/kk + lapsilisät, johon molemmilla vanhemmilla tilin käyttöoikeus ja tili ammottaa kuukauden lopussa tyhjyyttä.
Ja palkasta edelleen otetaan se sama vero, mitä otettiin ennen eroamme.
En nyt ymmärrä, mitä tukia on jäänyt meiltä hakematta, kun mitään t
Kerrotko vielä, mitä tukia saa enemmän, jos ei ole vuoroviikkovanhemmuutta? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintorahaa saa myos parisuhteessa. Asumistuki kattaa vain osan vuokrasta. Lisäksi se erilleen muuttaja maksaa vuokransa kokonaan. Eli maksettavaa tulee yhteensä enemmän verrattuna yhteisasumiseen.
"En ole ikinä kuullut niin tyhmästä opiskelijasta, joka tekisi töitä 8 h päivässä alle 300 euron kuukausipalkalla.
Lisäksi siellä päiväkodissa saa aamupalan, lounaan ja välipalan. Ehkä se opiskelija tuo ruoan mukanaan tolla palkalla?"
Yleensä nuo välivuotta tai muuten vaan vielä itseään etsivät asuvat vanhempien luona tai muiden nurkissa, joten heillä ei ole myöskään käytännössä muita menoja. Tuo raha olisi heille suoraa käyttörahaa samalla kun voisi tehdä leppoisaa työtä ja lukea pääsykokeisiin tms. Mutta tietysti jos saman tilanteen (yhteiskunnan tuki tai vanhempien elatus) saa ilman painetta, niin miksi tietysti tekisi mitään töitä...yksi hyvinvointiyhteiskunnan huonoja puolia.
Eikä se ruoka siellä päiväkodissa mitään kummoista ole. Pieni lapsi ei paljoa syö, joten ruoka ei ole merkittävä kuluerä. Sitten kun lapsi on kouluiässä niin ruokamäärillä alkaa olla merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NIin, jos saa tukia. Jos taas elättää itsensä palkkatuloilla, niin kyllä se elintaso laskee, elatusmaksuista huolimatta.
Ei laske kaikilla. Miehen ex on sanonut lapsille että rahaa on heitä varten elarit+lapsilisä ja enempää ei tipu. Täten hän saa pitää palkkansa ihan itse kokonaan. Ja kun lapsilisä loppuu niin sitten pitää pärjätä elarilla joka on 250/lapsi.
Tässä on hyvä esimerkki tilanteesta, kun elareita on mahdollisesti vaaditty ja menty taulukoiden mukaan. Yleensä maksuihin pakotettu tekee juuri näin, eli maksan summan x, ja muuta ei tipu missään tilanteessa.
Olisiko ollut esimerkiksi mahdollista maksaa yhdessä kaikki lapsen/lapsien kulut, ja unohtaa sossujen taulukot.
Itselläni olisi elarin suuruusluokka ollut yhteensä 700€/kk. Tein asian hyvin selväksi erossa, että jos tähän summaan pakotetaan, niin toki tämän summan maksan, mutta mihinkään muihin kuluihin en osallistu missään vaiheessa. Korkeintaan puolet maksan koulukirjoista.
Ilmeisesti ex laski, että tämä elareiden vaatimus ei olekkaan hyvä asia, koska niitä ei ole tarvinnut maksaa vielä missään vaiheessa. Ennen kuin joku sanoo jotain "sika" tai "sinähän maksat lapsien elämisestä, et exälle", niin pelkät lasten harrastekulut kuukaudessa on reilut 900€/kk, kun lätkä ja ratsastus on todella kalliittaa. Siihen päälle vaatteet, ruuat, matkat, puhelimet, varusteet, kuskaamiset, viikkoraha. Kun edellämainituista maksan suurimman osan ja päälle vielä yllärimenot, niin alkaa noista tulemaan hintaa. Toki lapset suhaa muutenkin molempien asuntojen väliä vapaasti, vaikka virallisesti on viikko-viikko.
Kyllä muuten saa jos olet yh. Esim jos perheen koko 3 hlöä ja tulot alle 5000€/kk=maksuton päivähoito. Ihan on suoraan päivähoitomaksuista katsottu.
Joo, voin sanoa että tulot nousi hurjasti. Nimittäin kun pääsin taloudellista väkivaltaa harjoittavasta puolisosta. Ennen minun kaikki tuloni meni koko perheen peruselämisen kuluihin (enimmäkseen asuminen), ja lopuksi ruokaan, lääkäriin ja yllättäviin menoihin täytyi viikottain ANELLA mieheltä rahaa. Mikä johti hänen suuttumiseen kun hänellä jää vähemmän rahaa omiin humputuksiin, enkä minä muka tehnyt mitään, äitiysloma on kirjaimellista lomaa. 👀 Nykyään kaikki tuloni yhä menevät peruselämiseen mutta siinä on yksi vähemmän suita ruokittavana, ja mies maksaa elareita suurinpiirtein saman verran kuin ennen antoi ruokarahaa, joten ainoa muutos on se ettei minun tarvitse enää sietää huutoa saati madella hänen edessään. Still worth it.
Aina ei miehestä näe ulospäin, vaan muutos tapahtuu siinä vaiheessa kun on jo yhteisestä sopimuksesta hankittu lapsia. Ilmeisen yleinen kuvio Suomessa että mies on vapaamatkustajana, varsinkin kun nainen mahdollistaa kotona tekemällään ilmaisella työllä miehen urakehityksen, joten olkaa tarkkana, mammat!
Ero oli kannattavaa, mutta vain siitä syystä, että minun ei tarvinnut enää huolehtia exästä, jonka vuoksi asiat meni siten, että minä maksoin kuluja ja kannattelin koko perhettä. Eron jälkeen ainut lisäraha yhteiskunnalta oli lapsilisän yh-korotus kolmesta lapsesta. Isältä saama elatustuki oli luksusta. Avioliitossa kun hän ei maksellut lasten kuluja mitenkään.
Tuollaisen miehen kanssa kun olisi pitänyt laittaa välit kuntoon?!
Niin että kuvittelet kahden asunnon maksamisen olevan kannattavaa? Kokeilepa itse.