Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Ero voi kannattaa taloudellisesti - Lähivanhemman taloudelliset edut ja tuet ovat jopa tuhansia euroja kuukaudessa

Vierailija
10.01.2024 |

Avioeron ottaneen taloustilanne voi olla suorastaan parempi kuin ennen eroa. Siihen on monta syytä.

Kyllä yksinhuoltajan kelpaa Suomessa

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ba0a405f-3b8c-48e5-8f3f-0d49a49b8cd0

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija yksinhuoltaja ja kela tekee kaikin tavoin elämisestä vaikeaa ja antaa mahdollisimman vähän rahaa. 

Vierailija
22/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, noin voi olla, mutta yleensä tuki on korotettu lapsilisä. Vain työtön ja työhaluton saa tuhansia euroja.

Tämä! Tällä palstalla on ihan ihme käsityksiä yh:ista. Ainoa tuntemani yh maksaa varmasti enemmän veroja kuin nämä urpot täällä kuvittelevat yh-äitien saavan tukia. On hammaslääkäri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas. Näin pienipalkkaisena ok-palkkaisesta puolisosta eronneena on viimeisen vuoden aikana käynyt muutamankin kerran mielessä, miten superlokoisat oltavat olisi taloudellisesti jos pystyisi asumaan yhdessä. Puolet asumiskuluista häviäisi laskuista puff vaan ja eksällä samoin. Joskus olen koettanut pääni puhki miettiä, olisiko asumismuotoa jossa voitaisiin olla eronneina lähes saman katon alla, mutta sen katon pitäisi olla valtavan iso. 

En kadu eroa sillä se oli ainoa vaihtoehto, mutta tukimiljonääriys on yhtä kukkua.

Tietysti tämä "tienaaminen" koskee enemmän pariskuntia, jotka ovat molemmat työttömiä tai pienituloisia (matalapalkka alalla). Mutta heitäkin on aika paljon Suomessa.

Vierailija
24/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, noin voi olla, mutta yleensä tuki on korotettu lapsilisä. Vain työtön ja työhaluton saa tuhansia euroja.

Ihmettelen miksi olet tyhmä, etkä ryhtdy työttömäksi tai työhaluttomaksi, jos siitä saa noin paljon rahaa. Mutta tiedät itsekin ettei se pidä paikkaansa haluat täällä vain purkaa pahaa oloasi. 

Vierailija
25/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin kuppaavastaylikuluttavastarrastukseyastaet  vaimosta eroon. Sain hyvän palkkani päälle elarit ja lapsilisät js nyt mulla sekä lapsilla oli varaa matkustaa ostaa merkkivaatteita ja sisustaa lastenhuoneet hienosti kun äitiä ei ollut vetämässä välistä kaikkea rahaa itselleen. Autuutta jatkui pitkästi 10 vuotta.

Olet kyllä mestari, jos hienostoelämää pystyt elämään lapsilisällä n. 150€/kk ja elareilla, joka voi olla n. 160€/kk ja siitä maksat hoitomaksut, ruuat, vaatteet, harrastukset jne. Meillä pelkkä vesimaksu lapsesta 30€/kk, puhelin 20€/kk, lääkkeet 35€/kk jne. Hyvätuloisena jo hoitomaksu on 300€/kk ja päälle palkattomat poissaolot. 

Vierailija
26/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se lähivanhempi käy töissä. On varmaan perheitä joiden toimeentulo on niukkaa, tuskin saavat tuhansia euroja? Missä saadaan tuhansia. Sinkut eivät todellakaan saa juuri mitään että riittäisi.

Vierailija
27/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassakin tuttavapiirissä on näitä, jotka on "eronneet" rahan vuoksi. Eihän se tietty naintipuuhia estä.

Kerro ihmeellä, meille muillekin eronneilla, mitä tukija on jäänyt meiltä hakematta, jos voi erota rahan vuoksi?  Ihan riittää muutama esimerkki?

Vierailija
28/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIin, jos saa tukia. Jos taas elättää itsensä palkkatuloilla, niin kyllä se elintaso laskee, elatusmaksuista huolimatta.

Ei laske kaikilla. Miehen ex on sanonut lapsille että rahaa on heitä varten elarit+lapsilisä ja enempää ei tipu. Täten hän saa pitää palkkansa ihan itse kokonaan. Ja kun lapsilisä loppuu niin sitten pitää pärjätä elarilla joka on 250/lapsi.

Vierailija
29/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairastunut vakavasti ja kaikki rahat menee sairaus/lääkkeet..olen vakavissani harkinnut muuttavani omilleni, niin saisin toimeentulotuesta sairaskulut..nyt kituutetaan siinä rajalla kun ollaan yhdessä..ihan järkyttävää. Hampaat pitäisi hoitaa, silmälasit uusia sairauden lisäksi..nämäkin yhteiskunta maksaisi jos ei oltaisi yhdessä. Rakastan miestä ja lapsia ja en tosiaan haluaisi erota.

Vierailija
30/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairastunut vakavasti ja kaikki rahat menee sairaus/lääkkeet..olen vakavissani harkinnut muuttavani omilleni, niin saisin toimeentulotuesta sairaskulut..nyt kituutetaan siinä rajalla kun ollaan yhdessä..ihan järkyttävää. Hampaat pitäisi hoitaa, silmälasit uusia sairauden lisäksi..nämäkin yhteiskunta maksaisi jos ei oltaisi yhdessä. Rakastan miestä ja lapsia ja en tosiaan haluaisi erota.

Eroa ja kokeile, miten silmälaseja ja lääkkeitä alkaa ropista ilmaiseksi. 

Kylläpä täällä on pihalla olevaa jengiä.

Vierailija
31/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan eroaa ja jää työelämästä toimeentulotuelle vain "tuhansien" (?) eurojen tukien takia. Ehkä vain harva pariskunta niistä jotka jo valmiiksi elävät yhdessäkin toimeentulotuella. Voisiko välillä uutisoida siitä enemmistöstä joka EI käytä sosiaaliturvaa väärin? 

Vierailija
32/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin Suomessa todella outo tapa, että toinen aikuinen joutuu vastuuseen puolisostaan, vaikka ovat "vain" avoliitossa. Täytyy todellakin olla kyse rakkaudesta, jos hyvillä mielin maksaa toisen asumisen ja lasten menot enimmäkseen. Varsinkin tulevaisuudessa, kun lapsikorotukset poistuu. Ei se alle 600 Euroa mitenkään riitä aikuisen ihmisen asumiseen, ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, vakuutuksiin, puhelinlaskuun yms kaikkeen, ja lisäksi lasten menot päälle. Lähipiirissä suunnitellaan paperieroa tämän vuoksi, vuokra-asunnossa saa sitten lukiolainen asustaa. Tietenkään en tiedä onko oikeasti muutakin taustalla.

Vierailija
33/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuo ns.sairas ja siis en kykene työelämään, toimeentulotuesta kyllä korvataan terveyskulut se ei ole mikään kokeile saatko ilmaiseksi juttu vaan ihan fakta ja kyllä myös silmälaseihin saa maksusitoumuksen. Tätä ollaan miehen kanssa ihan puhuttu ja laskettu, että todella olisi rahallisesti kaiken puolin järkevintä asua erillään kun päälle tulee sitten muutkin tuet. Pienituloiselle ero tietää rahaa, jos taas kumpikin on töissä yms niin ei tietenkään tuet ole sitä luokkaa mitä se palkka on.

Vierailija
34/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa ja kokeile, miten silmälaseja ja lääkkeitä alkaa ropista ilmaiseksi. 

Kylläpä täällä on pihalla olevaa jengiä.

Just. Noilla tuilla kun saa vain kaikkein kehnoimpia ja halvimpia malleja laseista, niin niistä toki kannattaa olla vähävaraisille kateellisia.

Vierailija
35/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvän elintaso laskee erotessa, tuilla elävän nousee...Noinhan se menee käytännössä.

Vierailija
36/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asiahan ratkeaa sillä, että kaikki vaan eroavat. Ja kokeilevat miten yksinhuoltajat pärjäävät tämän päivän Suomessa. 

Vierailija
37/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan tällaista otsikointia. Kyseisillä otsikoilla tehdään vain juopaa ihmisten välille ja näytetään tietyt ihmiset yhteiskunnan kuppaajina. Todellisuudessa elämä on niin arvaamatonta, että lähes kenelle vain voi sattua mitä vain. Aiemmin hyvä veronmaksaja voi olla vaikka ykskaks letkuissa sairaalassa saajapuolella.

Jäin vuonna 1990 pienen vauvan yksinhuoltajaksi hänen ensimmäisen ikävuotensa aikana (lapsen isän uskottomuuden vuoksi). Lapseni ollessa vuoden vanha palasin työelämään: sain tuolloin tukina minimielatustuen, lapsilisän ja pienen asumistuen. Elämäni oli kuten monilla muillakin työtä ja lapsenhoitoa (ja samalla huoli laajalle levinneen syöpään sairastuneen äitini voinnista). Päivähoitomaksut, asunnon vuokra, opintolainan lyhennykset,  välttämättömät lapsen tarvikkeet ja normaalit elinkustannukset pitivät huolen siitä, että mihinkään ylimääräiseen rahaa ei riittänyt. Eli tämä oli sitä taloudellisesti vaurasta yksinhuoltajan elämää. Kuitenkin kaiken kamppailun ohessa olin äärettömän onnellinen omasta pienestä tyttärestäni. 

Edellä mainitut kokemukseni näyttivät minulle, kuinka monessa milessä tiukilla pienipalkkainen yksinhuoltaja oli. Ikinä en arvostele, enkä arvostelisi yhdenkään yksinhuoltajan 'hulppeaa elämää'. Varsinkaan, kun olen saanut maistaa nykyisessä avioliitossani molempien yhdessä tienaamilla rahoilla normaalia elämää, missä joka ikistä euroa ei tarvitse laskea ja rahaa on ollut yhteisen omaisuuden kartuttamiseen sekä on ollut välillä mahdollisuuksia tehdä irtiottoja arkisesta puurtamisesta. 

Vierailija
38/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulainen joka asuu erillään vaimostaan työttömänä, että saisivat maksimaaliset tuet. En tiedä, minkälainen järjestely niillä on vanhemmuuden suhteen virallisesti, mutta ne lapset on aina siellä vaimonsa luona ja mies myös. Miehellä on joku kaupungin vuokraluukku, josta käy noutamassa postia. Ja joo, en ole kummemmissa väleissä, mutta se on lähisukua, niin on oltava joskus jos meinasi sukujuhlissa käydä.

Vierailija
39/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tukia minulta on jäänyt hakematta, kun oman palkkani lisäksi saan korotetun lapsilisän (kahdesta lapsesta reilu satanen yhteensä enemmän) ja ex maksaa elatusmaksuja. Ärsyttää tällainen uutisointi, kun taas maalataan kuvaa yksinhuoltajien valtavista tuista.

Joo, sama. Ärsyttää todella. Noissa tuissa ei todellakaan ole kyse siitä, että on eronnut lähivanhempi, vaan siitä, että on todennäköisesti työtön, tai vähintään erittäin pienituloinen. Itse tienaan top 5 prosentissa ja tosiaan saan sen pienen korotuksen lapsilisään. Maksan täydet päiväkotimaksut jne.

Elari taas ei ole mitään lähivanhemman saamaa extraa, vaan ihan vaan se normaali osuus, mitä lapsen isällä kuuluisi mennä omaan lapseensa joka tapauksessa, koska hänkin on huoltaja. Jos isukki ei ole se, joka juoksee kaupoissa ostelemassa lapselle uusia goretexeja, niin vähintä on, että hän edes osallistuu kustannuksiin. Sluibat.

Vierailija
40/101 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksissa missä otettu taktinen avioero taloudellisista syistä. Asutaan erillään ja molemmat yksinhuoltajia nimellisesti.