IL: Ero voi kannattaa taloudellisesti - Lähivanhemman taloudelliset edut ja tuet ovat jopa tuhansia euroja kuukaudessa
Avioeron ottaneen taloustilanne voi olla suorastaan parempi kuin ennen eroa. Siihen on monta syytä.
Kyllä yksinhuoltajan kelpaa Suomessa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ba0a405f-3b8c-48e5-8f3f-0d49a49b8cd0
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksissa missä otettu taktinen avioero taloudellisista syistä. Asutaan erillään ja molemmat yksinhuoltajia nimellisesti.
Jos olisit edes yrittänyt tietää mistä puhut, olisit nopealla guuglaamisella saanut selville ettei lapsella voi olla kahta yksinhuoltajaa. Tuet maksetaan sille, jolla lapsi on kirjoilla.
Kellä on tuhansien eurojen tuet, kellä ei. Varmaa joillain jotka muutenkin ovat olleet yhteiskunnan elättejä.
Itse olin työssäkäyvä enkä todellakaan saanut tuollaisia tukia. Sen sijaan esim. päivähoidosta maksoin korkeinta maksua yksinäni.
No ei kyllä ole. Yhden palkan talous on aina heikommalla kuin kahden palkan talous.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksissa missä otettu taktinen avioero taloudellisista syistä. Asutaan erillään ja molemmat yksinhuoltajia nimellisesti.
Mä tiedän tällaista kuviota lähinnä opiskelijoiden keskuudessa. Heilläkin toki voi olla lapsia. Ei kai kukaan keskituloinen palkansaaja nyt ala asumaan erillään lapsiperhevaiheessa saadakseen pieniä tukiaisia. Johan se toinen asunto maksaa itsessään maltaita ja arjen pyörityskin kahden kämpän välillä kahden täyspäivätyötä tekevän kesken olisi aikamoinen haaste. Ja palkansaajina eivät saisi juurikaan niitä lisätukia.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole. Yhden palkan talous on aina heikommalla kuin kahden palkan talous.
Ja vaikka hetkessä menisikin ihan ok, on riskit paljon suuremmat yhden aikuisen taloudessa. Esim. jos sairastuu tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit edes yrittänyt tietää mistä puhut, olisit nopealla guuglaamisella saanut selville ettei lapsella voi olla kahta yksinhuoltajaa. Tuet maksetaan sille, jolla lapsi on kirjoilla.
Ja ne tuet on tasan lapsilisän yh-korotus. Mitkä tuet? Pelkästään kaksi asuntoa tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pihataankin tilanteesta, jossa kellään ei ole koskaan ollut palkkaa vaan on ylipäätään eletty tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän tällaista kuviota lähinnä opiskelijoiden keskuudessa. Heilläkin toki voi olla lapsia. Ei kai kukaan keskituloinen palkansaaja nyt ala asumaan erillään lapsiperhevaiheessa saadakseen pieniä tukiaisia. Johan se toinen asunto maksaa itsessään maltaita ja arjen pyörityskin kahden kämpän välillä kahden täyspäivätyötä tekevän kesken olisi aikamoinen haaste. Ja palkansaajina eivät saisi juurikaan niitä lisätukia.
Mitä ihmeen hyötyä opiskelijalle on muuttaa kahteen osoitteeseen? Opiskelijan on otettava täysi opintolaina elämiseen ennen toimeentulotukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, noin voi olla, mutta yleensä tuki on korotettu lapsilisä. Vain työtön ja työhaluton saa tuhansia euroja.
Olen työtön yh, enkä ymmärrä mistä repäisit nuo tuhannet eurot. Keskiverto yh on yhden lapsen huoltaja. Työttömyysetuuteen ei saa enää lapsikorotuksia. Lapsen isä maksaa elatusapua minimit eli 196,02 e/kk. Kelan maksama lapsilisän yksinhuoltajakorotus on tänä vuonna 73,30e/kk. Asumistuen sallittu maksimi vuokra on Helsingissä 261e/kk enemmän kaksin asuvalle (voi tarkoittaa myös esim. pariskuntaa) kuin yksin, ja pienenee lähitulevaisuudessa. Siinä kaikki. Tuosta ei kyllä päästä lähelle edes tuhatta euroa, ja kun ottaa huomioon että yh maksaa kaiken itselleen ja lapselleen yksin (vrt. jos kaksi vanhempaa maksaa tuloistaan), niin ei tuosta kyllä voitollekaan päästä.
Taloudellisestihan avioero on varsinkin köyhälle katastrofi, mutta ero otetaankin ihan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kuppaavasta ja ylikuluttavasta vaimosta eroon. Sain hyvän palkkani päälle elarit ja lapsilisät js nyt mulla sekä lapsilla oli varaa matkustaa ostaa merkkivaatteita ja sisustaa lastenhuoneet hienosti kun äitiä ei ollut vetämässä välistä kaikkea rahaa itselleen. Autuutta jatkui pitkästi 10 vuotta
Meillä lapsilisät ja molempien maksamat elarit lapsen kulutilille kuukausittain menevät kyllä lapsen päivähoitoon n. 300€/kk, vaatteisiin, harrastuksiin, matkoihin jne. vaikka lapsi asuu vuoroviikoin molempien vanhempien luona. Mikähän meillä on jäänyt toiseltamme kuppaamstta? Jotta olisi voinut sisustaa hienosti ja matkustella.
Tuollainen kulutilijärjestely harvemmin onnistuu eronneilla. Lähinnä niissä harvoissa tapauksissa, joissa hyvätuloiset vanhemmat eroavat sovussa "kasvettuaan erilleen" ja arvostavat lapsiaan yhtä paljon. Eli ovat vapaaehtoisesti valmiita ja pystyviä maksamaan useampi sataa eroa per kuukausi sinne tilille.
Todellisuus on yleensä enemmän tai vähemmän riitaisa ero, jossa etävanhempi maksaa elatusmaksua suoraan lähivanhemman tilille. Tai sitten jos lapset on isompia niin viikko-viikko -järjestely jossa kumpikaan ei maksa toisella mitään ja sitten yritetään hampaat irvessä ostaa omat jutut kumpaankin kotiin eli lapsella on "kaksinkertainen varasto" kaikkea.
Jokainen ymmärtää, että jos asutaan yksin niin yritetään hakea kaikki mahdolliset tuet, esim. asumistuki. Ja toisekseen moni etävanhempi joutuu taloudelliseen ahdinkoon, koska elatusmaksut mikä vähentää kulutusta ja sitä kautta valtion verotuloja. Toki sitten lähi tuhlailee niitä rahoja, mutta leijonanosa niistä menee asumismenoihin joista valtio ei juurikaan saa verotuloja.
Monesti ydinperhe tulee vähemmällä rahalla toimeen ennen eroa kuin eronneet ja lähivanhempi yhteenlaskettuna. Jostain syystä se rahantarve kasvaa merkittävästi sillä lähivanhemmalle verrattuna yhdessä ydinperheenä asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen hyötyä opiskelijalle on muuttaa kahteen osoitteeseen? Opiskelijan on otettava täysi opintolaina elämiseen ennen toimeentulotukeakin.
Asuvat halvahkoissa asunnoissa ja saavat asumistukea opintotukien lisäksi. Jos esim. puoliso on jo valmistunut ja mennyt töihin, voisi se opiskelija menettää tukensa kokonaan, jos asuu puolison kanssa. Kuitenkaan Suomessa ei ole tapana, että kumppani elättäisi millään tapaa, joten monet asuu tuon vaiheen eri osoitteissa.
Onhan tuo tiedetty jo kauan siksi monet ovat eronneet ja eri osoitteet jotta saavat kaikki tuet,ihan normaali meininki.
Tätähän miehet ovat yrittäneet jo vuosia toitottaa. Kovasti verotetussa maassa ei oteta käytännössä mitenkään huomioon elatusmaksuja maksavan taloudellista tilannetta, ellet ole joku ihan kadulla asuva pummi. Sen verran korkeita ne tulorajat on. Mutta sitten lapsen varjolla lähivanhempi kyllä tarvitsee kaikenlaista rahaa vaikka omastakin taskusta löytyisi.
Yksin asuminen on houkuttelevaa, koska tietää yhteiskunnan viimeistään pelastavan kun menee sossuun tiristämään pari kyyneltä tai kärttää elareihin korotusta eksältä. Tämä on Suomen kaltaisten hyvinvointimaiden ongelma. Jostain kumman syystä muissa maissa pienten lasten eronneet tai leskeksi jääneet naiset pariutuvat nopeasti ja hankkivat uuden elättäjän, eivätkä jaksa enää kiusata aktiivisesti eksäänsä rahojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän miehet ovat yrittäneet jo vuosia toitottaa. Kovasti verotetussa maassa ei oteta käytännössä mitenkään huomioon elatusmaksuja maksavan taloudellista tilannetta, ellet ole joku ihan kadulla asuva pummi. Sen verran korkeita ne tulorajat on. Mutta sitten lapsen varjolla lähivanhempi kyllä tarvitsee kaikenlaista rahaa vaikka omastakin taskusta löytyisi.
Yksin asuminen on houkuttelevaa, koska tietää yhteiskunnan viimeistään pelastavan kun menee sossuun tiristämään pari kyyneltä tai kärttää elareihin korotusta eksältä. Tämä on Suomen kaltaisten hyvinvointimaiden ongelma. Jostain kumman syystä muissa maissa pienten lasten eronneet tai leskeksi jääneet naiset pariutuvat nopeasti ja hankkivat uuden elättäjän, eivätkä jaksa enää kiusata aktiivisesti eksäänsä rahojen suhteen.
En ole ko. virastossa asioinut (opintotukia lukuunottamatta), mutta eiköhän se sossu nyt kuitenkin tarkista ko. henkilön varallisuuden, tulot ja kulut ennen kuin esim. toimeentulotukea tms. myönnetään.
Esim. elatusmaksusuosituksissa lapsen kulut useimmiten katsotaan yleisen elinkustannuksen mukaan, eikä siten, että siellä nyt joku lähi alkaa luetella, että minkälaista merkkivaatetta tarttis saada.
Ja tiedän myös tapauksia, joissa lapsen isä on käytännössä vapautettu elarista kokonaan, jos maksukykyä ei kerta kaikkiaan ole (ko. tietämäni tapaus on henkilökohtaisessa konkurssissa). Muussa tapauksessa maksukyky selvitetään ennen elarin määräämistä. Eli kyllä myös etävanhemman taloudellinen tilanne selvitetään ja huomioidaan elarilaskennassa.
Älä siis jauha potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ko. virastossa asioinut (opintotukia lukuunottamatta), mutta eiköhän se sossu
Ensinnäkin, Suomen lainsäädäntö ei tunne henkilökohtaista konkurssia. Ulosotossa voi olla velkaa, joten jos suojaosan ja elareiden jälkeen ei jää tarpeeksi elämiseen niin sitten saanee vapautuksen tai helpotusta. Aika harvalla on kuitenkaan tuollainen tilanne, koska silloin olet käytännössä se täysin rahaton tyyppi johon viittasin.
Varmasti sossu jotain tarkistelee, mutta ihmiset ovat taitavia "hukkaamaan" rahaa siten ettei se näy pankkitileillä tai osaketileillä. Tietysti jos on kiinteää omaisuutta tai muuta perittyä omaisuutta, niin tilanne on toinen, mutta keskustelu ei tainnut tällaisia tapauksia koskeakaan.
Valitettavasti näin se on. Tunnen perheitä, joissa eletään erikseen, koska näin saa paremmat tuet.
Itse olen keskituloinen ja puoliso tienaa paremmin. Jos olisin lasteni yh, ei tarvitsisi tulorajojen takia maksaa ollenkaan hoitomaksuja. Käteen jäisi siis jo tuosta noin 400€/kk enemmän. Yksin saisin myös asumistukea, jota en nyt saa lainkaan. Lisäksi vielä lapsilisien yh korotukset sekä elarit. Myös asumismenoihin menisi vähemmän, kun perhekoko pienenisi.
Voi olla, voi olla olematta. Jos nyt eroaisin, elintaso laskisi merkittävästi. Saisin vaan korotuksen lapsilisäan. Olen kuitenkin aiemmin eronnut, tuolloin puoliso sekä minä olimme pienituloisia. Kela maksoi osan elareista ja osa-aikainen työpaikka takasi hyvän asumistuen. Sain nettona tukia käteen melkein 2400 euroa, joka tuntui ihan älyttömän paljolta. Ja tuossa ei ollut toimeentulotukea, koska oli vähän säästöjä. Lapsia oli kaksi. Nyt ihan ookoo palkallakaan ei tule tilille ihan noin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näin se on. Tunnen perheitä, joissa eletään erikseen, koska näin saa paremmat tuet.
Itse olen keskituloinen ja puoliso tienaa paremmin. Jos olisin lasteni yh, ei tarvitsisi tulorajojen takia maksaa ollenkaan hoitomaksuja. Käteen jäisi siis jo tuosta noin 400€/kk enemmän. Yksin saisin myös asumistukea, jota en nyt saa lainkaan. Lisäksi vielä lapsilisien yh korotukset sekä elarit. Myös asumismenoihin menisi vähemmän, kun perhekoko pienenisi.
Mitä horiset? Keskituloinen ei saa mitään asumistukea ellet ole suurperheen vanhempi. Keskituloisena yh:na maksat myös päivähoitomaksuja.
Et sitten osaa laskea, kuinka paljon se puoliso tuo taloon rahaa? Että pieni alennus päivähoitomaksuun ja yh-korotus muka korvaisi yhden ihmisen koko palkan? Elarit taas maksaisi ex-puolisosi, ei mikään yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä vähän hassua, jos keskituloisen ihmisen ei tarvitsisi maksaa päiväkotimaksuja lainkaan. Vaikka mulla on itselläkin lapsi päiväkodissa (ja olen eronnut lähivanhempi ja maksan täyden päiväkotimaksun), niin olisin sitä mieltä, että maksurajoja pitäisi muokata siten, ettei nyt keskituloiset voi saada päivähoitoa täysin ilmaiseksi. Jopa köyhemmätkin makselee esim. terveyspalveluista maksuja jne.
Putini ei tarvitse trollejaan kun maamme lehdistö hoitaa trollaamisen ihan itse.