Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYYHY

Vierailija
09.01.2024 |

Noniin. Vuoden kestänyt syyhytaistelu takana ja koin velvollisuuden kertoa miten pääsimme siitä eroon. 4x nix hoitoa, scatol tabletit jnejne maksoi varmaan jotain 300e+ ja kaikki ne ovat turhaa. Ostakaa puuilosta bio nix voide. Maksaa 20e ja riitti meillä kahdelle ihmiselle. Eli suihkuun, kunnon kuivaus ja sitten voide kaulasta alaspäin( kuivaa nopeasti eli ei tunnu niin ällöttävältä, tosin haisee vähän) ja toistakaa tämä 3päivää putkeen (24h rasva siis päällä) Sitten 3 päivää taukoa ja uudestaan 3päivää rasvausta ja jos pesee kädet niin uusinta rasvaus. Välillä siivosimme ja vaihdettiin lakanoita ja pyyhkeitä muttei kyllä joka päivä. Sillä lähti ja nyt 2kk olen nauttinut elämästä ekaa kertaa yli vuoteen. Välillä meinasi toivo hiipua ja useat yöt vietin itkiessä kun töihin pitää herätä mutta kutina ja kirvely oli liian paha nukkuakseen. Tsemppiä kaikille jotka tämän paskan joutuu kokea.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"SYYHYTARTUNNAT ovat kasvaneet Euroopassa. On sanottu, että syytä ei tiedetä.

Syy voi kuitenkin olla yksinkertainen: eurooppalaisten vasta.ottokeskusten kurjat olot.

Monet tutkimukset kertovat vaikeasta syyhypunkkitilanteesta näissä keskuksissa eri puolilla Eurooppaa."

https://www.hs.fi/tiede/art-2000010300587.html?utm_medium=promobox&utm_…

Syy on yksinkertainen... Muualta tulleet täytyy majoittaa viiden tähden hotelleihin. 

Vierailija
82/151 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olipa ullatus  .... tuon nyt tiesi tutkimattakin, että mikstä on lähtöisin koko stanan syyhy

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010315504.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon syyhyn ihmiset saavat?

Sanon ihan kaikella asiallisuudella, en siis syyllistäen, että Ukrainalaisilla paljon sitä, kun köyhä maa ja hoitamattomina pitkään olleet, niin voivat olla oireettomia ja levittävät. Leviää pinnoilta, vaikka toisin kerrotaan, esim yleiset vessat, yleiset pyykinpesukoneet taloyhtiöissä ja alle 40 asteen eivät kuole ym. Kun käytte yleisissä vessoissa, niin pyyhkäiskää kostealla paperilla wc-istuin ja peskää käsiä yleisissä tiloissa liikkuessa muutenkin. Peskää taloyhtiöissä 60 asteessa yhteisessä pyykkikoneessa vaatteet. 

Vaikka kuinka yrität ketjussa kuin kutjussa väittää että ukrainalaiset sen tänne toi, niin tuossa nyt kuitenkin selkeästi asia esille tuodaan, että 2015 jälkeen alkoi levitä

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010315504.html

Vierailija
84/151 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kuntosalilta. Laitteesta.

Kaverini sai kosmetologin tyynystä/viltistä.

Miten sinä voit tietää sen noin tarkkaan? Siinä on 40 päivää tartunnasta siihen, että saat ensimmäiset oireet. Itse en ainakaan tietäisi tarttuiko kaupasta, bussista, kahvilan penkistä, hotellista, ravintolasta, kaverin luota, lasten koulusta, töistä vai mistä.

Vierailija
85/151 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia pohdintoja: 

Uskon, että ihmisen vastustuskyvyllä yhteys tarttumiseen sekä myös syyhyn hoitoisuuteen. 

Tuttavani nukkui viime kesänä ystävänsä kanssa samassa sängyssä ja ystävä oireili jo. Tuttavalleni ei tartuntaa tullut vaikka riski on tämmöisissä tapauksissa erittäin suuri omasta mielestäni. Hän ei ole muutenkaan koskaan kipeä. 

Tuntuu että saan itse aina jokaikisen taudin mitä maan päältä löytyy, myös tämänkin ja tartunnanlähde mysteeri. 

Tällaisissa tapauksissa sillä kaverilla voi olla syyhy, mutta hän ei ole sen ulosteille allerginen. Se kutina on nimittäin vain allergiaa ja kuten me ihmiset ollaan yksilöitä - jotkut ovat allergisia koirille kun joku toinen ei. Sama punkeissa. Eli se punkki voi hyvinkin asustaa siellä ihmisen ihon alla, mutta se ei vain tunnu missään. Samasta syystä yhdessä perheessä voi olla vaikka 4 kutisevaa ja yksi joka ei kutise ollenkaan. Siksi siltä, joka ei kutise, löytyy myös niitä käytäviä ihon alta. 

Vierailija
86/151 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia syyhytartuttajia ei syyllistetä yhtä paljon kuin vaikka koronarokottamattomia tai koronan levittäjiä aikanaan vaikka syyhy on paljon pahempi tauti kuin korona ikinä. Jos teillä on syyhy niin älkää nyt helvetti menkö istumaan julkisiin paikkoihin ja käytäkää hanskoja ostoksia tehdessä tai teette ruokaostokset netissä. Olette huonoja ihmisiä jos levitätte syyhyä.

Ihmisellä saattaa olla syyhy vaikka hän ei kutise. Joten mistään et tiedä sitä, koska ei niitä paljaalla silmällä näe.

Vierailija
87/151 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä voit tietää sen noin tarkkaan? Siinä on 40 päivää tartunnasta siihen, että saat ensimmäiset oireet. Itse en ainakaan tietäisi tarttuiko kaupasta, bussista, kahvilan penkistä, hotellista, ravintolasta, kaverin luota, lasten koulusta, töistä vai mistä.

Mulle tuli pistäviä puremia samana iltana, kun olin ihmisten ilmoilla.

Vierailija
88/151 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli pistäviä puremia samana iltana, kun olin ihmisten ilmoilla.

Mutta oliko se syyhy ja ihan lääkärin mikroskoopilla diagnosoitu? Voi olla joku muukin purija, esim lutikka.

Vierailija
89/151 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset Saksasta...

Nuo yllä olevat kommentit tuntuvat "jänniltä". En ole tähän mennessä kuullut, että joku saa heti "puremia". Ehkä voi olla? Yleensä kestää viikkoja, ennen kuin oireita esiintyy. Sen takia on vaikea arvioida, mistä tartunta tuli. Itse oletan, että sain tartunnan laivalta. Makailimme puolitoista päivää hytissä Suomen ja Saksan välisellä matkalla. Tai mies toi töistä tai esim. junasta? Voimme vain arvailla.

Hoidot tähän mennessä: 1 x Antiscobiosum (bentsyylibentsoaatti), 2 x rikkilotion (itse tehty). Juuri toinen rikkihoito ohi. Pää kutiaa ja ötököitä löytyy vieläkin. Aamulla minun sängystä, miehellä yksi tippui lattialle polven seudulta. "Mukavin" muisto oli, kun yksi ötökkä tuli minulla ulos suunpielestä.

Nyt olemme tilanneet uuden satsin Antiscobiosumia. Niitä ötököitä löytyy joka paikasta, ovat joko kuolleita tai eivät muuten liiku. Huoneenlämmössä niistä tulee (melkein?) liikkumattomia.

Imuroin joka päivä, petivaatteet vaihdetaan ja pestään 60 asteessa. Muut vaatteet pestään ja säilytetään useita päiviä muovipusseissa ennen kuin laitetaan päälle. Melko vahvan suurennuslasin kanssa syynään paikkoja. Ruokapöydältäkin ja pöydän alta ja lähistöltä löytyy usein "kavereita" ruokailun jälkeen. Keittiön lattialta samoin esim. ruoanlaiton jälkeen. Myös työpöydältä ja työtuolin ympäriltä lattialta. Pyykkikorin putsaan joka kerran ennen kuin otan pyykit koneesta.

Nämäkään kaikki jutut eivät riitä. Seuraavalla kierroksella heitän ulos jokaisen maton, peitän sohvan jne. kokonaan muovilla ja muistan orjallisesti laittaa voidetta joka kerran uudelleen käsien pesun jälkeen. Meidän ruma on kestänyt nyt vähän yli kuukauden. Toivon, että seuraavat kaksi hoitokertaa tuottavat tuloksen. Alan olla väsynyt jokapäiväiseen siivousurakkaan.

Vierailija
90/151 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tippui juuri pari päivää kaksi ötökkää suihkun jälkeen pesualtaaseen, kun kampasin hiuksia.

Miten helposti tarttuu toisen piposta? En tiedä, onko tuohon pätevää vastausta. Ihokontakti on pahin tartuttaja. Jos pipossa on syyhypunkkeja, ne hakeutuvat nopeasti ihon pinnalle ja voivat hyvinkin pian kaivautua ihon sisälle.

Vierailija
91/151 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveiset Saksasta...

Nuo yllä olevat kommentit tuntuvat "jänniltä". En ole tähän mennessä kuullut, että joku saa heti "puremia". Ehkä voi olla? Yleensä kestää viikkoja, ennen kuin oireita esiintyy. Sen takia on vaikea arvioida, mistä tartunta tuli. Itse oletan, että sain tartunnan laivalta. Makailimme puolitoista päivää hytissä Suomen ja Saksan välisellä matkalla. Tai mies toi töistä tai esim. junasta? Voimme vain arvailla.

Hoidot tähän mennessä: 1 x Antiscobiosum (bentsyylibentsoaatti), 2 x rikkilotion (itse tehty). Juuri toinen rikkihoito ohi. Pää kutiaa ja ötököitä löytyy vieläkin. Aamulla minun sängystä, miehellä yksi tippui lattialle polven seudulta. "Mukavin" muisto oli, kun yksi ötökkä tuli minulla ulos suunpielestä.

Nyt olemme tilanneet uuden satsin Antiscobiosumia. Niitä ötököitä löytyy joka paikasta, ovat joko kuolleita tai eivät muuten liiku. Huoneenlämmössä niistä tulee (melkein?) liikkumatt

En tiedä mistä ötököistä puhut, mutta syyhypunkkeja nämä eivät ole.

Vierailija
92/151 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärien (lukuun ottamatta ihotautilääkärien) diagnooseihin ei kannata luottaa. Aika monta kertaa itselle ja tuttaavalle sanoneet että kyseessä olisi ATOOPPINEN IHOTTUMA (vaikka ei aikaisemmin iho-ongelmia ollut) ja kohta löydät syyhypunkin käytäviä. Ehtii siinä ajassa levitä pahasti ja vaikeampi päästä eroon. Tuntuu atooppista ihottumaa olevan joka toisella nykyään.  Mistäköhän johtuu

Juuri tästä olen paljon kuullut ja lukenut. Diagnosoidaan joku muu ihovaiva. Itsekin luulin ensin, että oli allerginen reaktio, kun reidet kutisi ja oli nokkosihottuman näköisiä näppylöitä.

Vierailija
93/151 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ottanut allergialääkettä syyhyn aiheuttamaan kutinaan? =nko tepsinyt?

Olen ottanut puolikkaan Cetirizin-tabletin, kun kutina on ollut liian paha. Auttanut aina, noin vuorokauden ajan.

Vierailija
94/151 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveiset Saksasta...

Nyt olemme tilanneet uuden satsin Antiscobiosumia. Niitä ötököitä löytyy joka paikasta, ovat joko kuolleita tai eivät muuten liiku.Huoneenlämmössä niistä tulee (melkein?) liikkumattomia.

---------------------------------------------

En tiedä mistä ötököistä puhut, mutta syyhypunkkeja nämä eivät ole.

---------------------------------------------

Ovat kyllä syyhypunkkeja. Puhun "ötököistä", jotka ovat on juuri ja juuri nähtävissä ilman suurennuslasia.

Vierailija
95/151 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollaisen lähes näkymättömän ötökän polvesta tippumisen näkisi? Miehesi oli pää polvissa tuijottamassa? Syyhypunkkia ei erota lakanasta eivätkä ne tippuile ympäriinsä. Joku muu ötökkä nyt kyseessä teidän taloudessanne.

Vierailija
96/151 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaisen lähes näkymättömän ötökän polvesta tippumisen näkisi? Miehesi oli pää polvissa tuijottamassa? Syyhypunkkia ei erota lakanasta eivätkä ne tippuile ympäriinsä. Joku muu ötökkä nyt kyseessä teidän taloudessanne.

Voi jestas, kun olet ystävällinen... Ei ole mikään "muu ötökkä". Ilmeisesti näät satojen kilometrien päähän??

Minulla tuli kerran yksi ulos suunpielestä. Tunsin sen, ihmettelin, olenko raapaissut ihon auki, kun nenäliinassa oli pienenpieni punainen läiskä. Vein kylppäriin nenäliinan päällä, ruiskutin käsidesiä päälle. Veri huuhtoutui pois ja näin kyllä aivan selvästi, mistä oli kysymys.

Mies laittoi sukkia jalkaan, jalka tuolin päällä ja näki, että jotain tippui lattialle. Niitä ei siis "lennosta" tunnista, kun ovat niin pieniä. On otettava ne vaalealle alustalle ja katsottava tosi voimakkaalla suurennuslasilla.

"Ötökät" ovat niin pieniä, että niitä tuskin näkee. Ollaan nyt syynätty yli kuukauden tosi vahvan suurennuslasin kanssa kaikki "löydöt".

Vierailija
97/151 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon ihan kaikella asiallisuudella, en siis syyllistäen, että Ukrainalaisilla paljon sitä, kun köyhä maa ja hoitamattomina pitkään olleet, niin voivat olla oireettomia ja levittävät. Leviää pinnoilta, vaikka toisin kerrotaan, esim yleiset vessat, yleiset pyykinpesukoneet taloyhtiöissä ja alle 40 asteen eivät kuole ym. Kun käytte yleisissä vessoissa, niin pyyhkäiskää kostealla paperilla wc-istuin ja peskää käsiä yleisissä tiloissa liikkuessa muutenkin. Peskää taloyhtiöissä 60 asteessa yhteisessä pyykkikoneessa vaatteet. 

Ennen yhteispesukoneen käyttöä kannattaa käyttää hygieniaohjelmaa tai muuta ohjelmaa, jossa lämpötila väh 60 astetta. Mieluummin käytän 75 asteen ohjelmaa välillä, vaikka kotona pesenkin.

Vierailija
98/151 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka yrität ketjussa kuin kutjussa väittää että ukrainalaiset sen tänne toi, niin tuossa nyt kuitenkin selkeästi asia esille tuodaan, että 2015 jälkeen alkoi levitä

https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000

Asun Saksassa. Juuri pari päivää sitten näin videon siitä, miten vastaanotto"leirillä" hoidettiin kerralla 600 ihmistä. Kaikki asukkaat vietiin linja-autoilla jollekin isolle hallille, jossa kaikki saivat lääkityksen (Ivermectin), lapset kai voideltiin. Kaikki ilmeisesti myös suihkuun. Sen jälkeen puhtaat second hand -vaatteet päälle. Video on vuodelta 2015 ja pohjois-saksalaisen NDR:n tuottama (valtiollinen kanava). Lääke hankittiin ulkomailta. Saksan markkinoille lääke tuli vasta vuoden 2016 alkupuolella.

Vierailija
99/151 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi saada toisen vaatteesta ja tarttuu myös päähän

Totta. Sekä miehellä että minulla on kummallakin ollut syyhypunkkeja kasvoissa (suunpieli, leuka) sekä päässä. Nyt juuri toinen bentsyylibentsoaattikuuri takana. 2 x 3 päivää voideltu päästä varpaisiin, vaihdettu vaatteita ja vuodevaatteita, siivottu ja imuroitu. Kotona vaatetus on pitkähihainen aluspaita + miesten pitkät kalsarit. Keittopestävät sukatkin. Muut vaatteet pestään ja säilytetään useita päiviä muovipussissa ennen käyttöä. Kengät ja takit on hankala juttu. Yritän "kierrättää" niin, että pidän yhden kerran, putsaan ja laitan viikoksi muovipussiin.

En ole varma, onko kuuti tällä kertaa tehonnut. Vieläkin on välillä tunne, että joku ryömii ihon alla. Kutinaa on paljon enemmän kuin lääkityksen aikana. Kaulaan on mielestäni tullut uusi "pompula". Vanhat eivät tietysti vielä ole poistuneet. Ruvettuvat ja sitten parantuvat - toivottavasti.

Odotan vielä päivän-kaksi. Sitten menen lääkäriin ja saan toivottavasti tabletit + voidekuurin samanaikaisesti. Miehelle tietysti sama ja samaan aikaan.

Olen aivan yhtä eristyksissä kuin koronan aikaan, koska en halua tartuttaa ketään. Alkaa jo vähän rasittaa...

Vierailija
100/151 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhypunkin voi nähdä pienenä pilkkuna - mutta ei välttämättä aina. Riippu myös omasta näkökyvystä.

Voisi luulla vaikka minipieneksi leivänmuruksi. Yleensä harmaahkon vaaleita. Me hankittiin supervalkoiset aluslakanat, pyyheliinat ja suihkumatot. Niitä punkkeja kyllä tippuu, niitä löytyy lattialta ja esim. tuoleilta.

Ruokapöydälläkin on ollut muutama näin ajan mittaan. Meillä on käytössä keltainen muoviliina. Pyyhin pöydän kostealla talouspaperilla. Siitä olen ajoittan myös löytänyt jähmettyneitä punkkeja. En ole varma, ovat kuolleita. Olen kuullut, että noin 20 asteessa (huoneenlämpö) punkeista tulee hyvin hitaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi