Teinin lastensuojeluilmoitus perheestä.
Tässä sitä nyt itsekin ollaan, lasujen koeajalla teinin vuoksi (17v täyttää).
Kävi kuraattorilla "selittelemässä" kuinka äiti JUONUT vuosia, häntä kohdellaan eriarvoisesti kuin muita sisaruksia, kotona riidellään jne.
Tähän kuoroon liittyi päihdeongelmainen kummitäti sekä ihanan rakastava mummi joka toteaa, että nuorin lapseni pitäisi laittaa hoitoon käytöshäiriöiden vuoksi.
Nyt sitten oikeaa faktaa:
Äiti eli minä olen ollut onneton avioliitossani. Olen yrittänyt saada aviomiestäni lähtemään kanssani parisuhdeterapiaan, mutta hän ei ole suostunut.
Tämän seurauksena viime vuosi oli hyvin raskas minulle ja myönnän, että ajoittain alkokulutukseni meni yli riskirajan joinakin viikkoina mutta en ole todellakaan VUOSIA JUONUT!
Viime vuonnakin treenasin yli puolet vuodesta, että alkon kulutus oli kyllä hyvin minimaalista kesään asti.
Sen jälkeen 6kk ylitin ajoittain nuo riskirajat mutta en viikottain.
Nyt lasut jumittaa tekstiä missä alkon kulutus on mainittu, ei perheen varsinaisia ongelmia.
Äiti laitettiin varrastikkuun grillaantumaan ja muu perhe elää taustalla ihan normaalia elämää.
Perhettä sekä sen ongelmia PITI HOITAA mutta muuta perhettä ei edes kuulla.
Äidillä alkoi päihdeseuranta 3kk. Mitään muita aikoja ei ole, vaikka koko perheellä alkanut 3kk seuranta.
Kävin itse vapaaehtoisesti otattamassa 3 laajaa maksakoetta joissa kaikki arvot alle viitearvojen, myös alkoholin käytön pitkäaikaisarvo.
Kirjasivat vain ylös ja totesivat, että joudut kuule paljon laajempiin kokeisiin.
Sossu sanoi, että kyllä TEITÄ riittää?
Hän siis tehnyt minusta jo ennakkoon holistin, vaikka pystyn todella tämän todistamaan etten ole!!!!
En juo mitään viikolla enkä viikonloppunakaan kuin pari kuohuviinilasia.
Siinä mun juomiset, olenko holisti?
Niin v tää helvetin paska mihin jouduttiin....
Ja vain sen vuoksi, että teini halusi vähän NÄPÄYTTÄÄ äidille, kun ei ollut kiva päivä.....
Kohtalotovereita?
Kommentit (122)
Toivottavasti nuori pääsee kotoa pois ja saa apua. Hänhän voi jo vaikka asua yksin sossun avustuksella. Ja huolehtimisella.
Nuori on kärsinyt alkoholia paljon juivasta äidistä, äidin riidoista sukunsa kanssa, riidoista isän kanssa.
Onko nuoren/lasten tarpeet huomioitu, ruokaa, vaatetta, kodin lämpöä?
Mitä tekee äiti, kun nuorella on paha olo, haukkuu lasta ja kyll mulla on oikeus kaljotella kun on paha olo.
Olin vkl - juopon kanssa naimisissa. Muuten ahkera, hyvätuloinen mies. Itse en ottanut alkoholia ollenkaan, tajusin, tehtäväni ovat lapset. Nyt ovat aikuisia, täysin raittiita ( vastareaktio) mutta heillä oli aina luotetrava aikuinen paikalla. Isä ei hakannut ketään, hänellä vain oli malli tuohon, viikonloppuna ainakin yks känni.
Ettekö ole kotona opettaneet lasta, että näille kuraattoreille ja muille ei mennä kertoilemaan perheen yksityisasioista? Jos minä olisin tehnyt saman tempun nuorena, niin kotona olisi tullut ympäri korvia ja olisin lentänyt kaaressa ulos.
M25
Vierailija kirjoitti:
Kaverilleni kävi sama juttu. Muistutti teiniä että sinä olet se joka muuttaa pois kotoa, en minä. Minä jatkan juomista ja sinut viedään lastenkotiin. Loppui pojan kuraattorilla käynti lyhyeen.
Kamalia äitejä. Ei ihme teinien itsaritkaan kun apua ei saa mistään vaikka yrittää sitä hakea .
Vierailija kirjoitti:
Paljonko todellisuudessa se pari lasia kuoharia on?
Jos teidän perheessä kaikki olisi hyvin, niin tuskin teini olisi mennyt kuraattorin juttusille.
En ole tapauksen osapuoli. Perheenäidilla voi olla huolestuttavaa alkoholinkäyttöä. Tai sitten perheen teini on päättänyt rangaista vanhempaan, koska hänellä itsellään on paha olla. vanhempien avioliitto-ongelmien takia. Jos kyseessä on teinin tekemä perätön ilmoitus, hänen olisi hyvä tunnustaa asia viranomaisille. Jos äidillä on ongelmaa, hänen pitäisi etsiä apua.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole kotona opettaneet lasta, että näille kuraattoreille ja muille ei mennä kertoilemaan perheen yksityisasioista? Jos minä olisin tehnyt saman tempun nuorena, niin kotona olisi tullut ympäri korvia ja olisin lentänyt kaaressa ulos.
M25
Ne kuraattorit on sitä varten että nuoret saa puhua ongelmistaan. Onpa sinulla ollut kamala koti.
Vierailija kirjoitti:
Minun äiti joi kerran alkoholia ja sammui ja menetti minun huoltajuuteni. Jouduin lastenkotiin 10 vuodeksi. Muuten se ei juonut sossutädit ei päästänyt minua kotiin takas.
Miksi menetti huoltajuutesi?
Oletko ajatellut, että lapsesi pelkää ja on ollut huolissaan juomisestasi, kun suvussa on nähnyt jo alkoholiongelmaa? Osaatko ajatella, että suuret juomasi kerta-annokset ovat tuntuneet lapsesta vastenmielisiltä ja hän on saattanut murehti ja miettiä, milloin juot reippaasti seuraavan kerran? Sinun maksa-arvosi eivät kerro mitään siitä, miten lapsi on kokenut humalaan kotona itsensä juovan äidin. Sinun pitää nyt ottaa vastuu siitä, että ajoittaiset isot kerta-annokset ovat lapselle pelottavia ja sinä olet alkopäissäsi erilainen. Jos lapsi on nähnyt sinun juovan runsaammin, myös nuo "pari kuoharilasia" saattavat alkaa häntä ahdistaa, koska hän voi pelätä, että alatkin juomaan taas enemmän.
Lasu tai päihdeseuranta eivät ole ongelmasi. Osaisitko ottaa vanhemman roolin ja vastuun ja mennä yhdessä lapsen kanssa jonnekin puhumaan, niin että lapsi saisi kertoa, miltä sinun alkoholinkäyttösi hänestä tuntuu?
Ne muutamat hienot lasillisetkin saattavat ahdistaa nuorta, joka on huolissaan äidistään. 17v on myös oikeus olla vihainen, jos vanhemmat ovat humalassa kotona.
En kyllä suostuisi mihinkään kuukausien Alkon kulutus tarkkailuun todellakaan. Olen ihan aikuinen ihminen eikä se sossuille kuulu millään tavalla.
Jos äidillä on noin vaikeaa perheessä, niin silloin on kyllä lapsillakin vaikeaa.
Toki lastensuojelun pitäisi puuttua koko perheen ongelmiin ja tarjota tukea. Nyt näyttää sille, että se pyrkii rikkomaan entistä pahemmin jo valmiiksi hajalla olevaa perhettä osoittelemalla sitä vanhempaa joka reagoi ongelmiin. Se on johtanut typerään syyttelyyn, joka kohdistuu jopa teini-ikäiseen lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos äidillä on noin vaikeaa perheessä, niin silloin on kyllä lapsillakin vaikeaa.
Toki lastensuojelun pitäisi puuttua koko perheen ongelmiin ja tarjota tukea. Nyt näyttää sille, että se pyrkii rikkomaan entistä pahemmin jo valmiiksi hajalla olevaa perhettä osoittelemalla sitä vanhempaa joka reagoi ongelmiin. Se on johtanut typerään syyttelyyn, joka kohdistuu jopa teini-ikäiseen lapseen.
Tukea on vaikea antaa, jos vanhempi kieltää kaiken ja ilmeisesti sossuille tuotu ilmi, että hänessä ei ole vikaa ja haukuttu muut.
Sosiaalityöntekijän tehtävänä on näissä tapauksissa miettiä lapsen etua ja lainsäädännön keinoin suunnitella jatkot. Teini onneksi on jo noin iso ja koko perhettä kuullaan ennen päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi ei edes myönnä ongelmaa olevan (paitsi hänestä puolisossa, teinissä, sukulaisissa ja sossussa on kaikissa vikaa). Miten tukea ihmistä, jonka mielestä vika on kaikissa muissa?
Teini ny 17 v., kun täyttää voit 18 v. voit potkasta pihalle. Tulkoon omillaan toimeen jos ei perhettänsä arvosta. Kysy esmes kuukauden kuluttua että onko nyt parempi:;)
Vierailija kirjoitti:
Teini ny 17 v., kun täyttää voit 18 v. voit potkasta pihalle. Tulkoon omillaan toimeen jos ei perhettänsä arvosta. Kysy esmes kuukauden kuluttua että onko nyt parempi:;)
Teinihän on jo lähtenyt, kertoo ap. Asuu poikaystävällään. Toivottavasti saa apua lastensuojelusta.
En ihan ymmärrä näitä kommentteja, joissa vihataan lapsia niin paljon, että toivotaan näille pahaa. Mikä on mennyt pieleen silloin?
Jos avaaja juo kuohari pullosta pari kuoharilasillista, niin kuka siitä pullosta juo sen lopun eli tuleehan yhdestä pullosta aika monta lasillista? Mies ja lapsetkin?
Siis missä ap juo? Aivan sama ylittyykö riskirajat vai ei, mutta jos on kotona humalassa tai kankkusessa, niin kyllähän se vaikuttaa lapsiin. Kysyn, koska miksi muuten lapset tietäisivät paljon äiti juo, tai juoko ollenkaan. Vanhemmat asenteella on myös väliä; voihan sitä ottaa lasin viiniä ruuan kanssa tai sauna oluen, mutta joku "mun on pakko vetää nyt pari lasia skumppaa, kun olette niin vaikeita" näyttäytyy nuorenkin silmissä haitallisena alkoholin käyttönä. Kypsä aikuinen ei muutenkaan tartu pulloon aina kun on hankalaa, eikä varsinkaan syytä muita juomisestaan.
Jos vedät samanlaisella raivolla kaikki sossutapaamiset niin en yhtään ihmettele että pitävät hankalana ja alkoholistina.
Ei ihme vakiohokema: lapset ja nuoret voivat huonosti.
Kun kotona ei edes äidit ole enää aikuisia ja huolehdi lapsistaan vaan kännääminen ajaa ohitse. Ja sitten lasta vihataan, ehkö jopa lyödään, jos uskaltaa sanoa kärsivönsä humalaisesta ja krapulaisesta.
Kukaan normaali vanhempi ei esiinny humalassa lastensa edessä enää nykyään. Äitikin voi vetää perseet olalle toisinaan jos haluaa, kunhan tekee sen muualla kuin lasten, vaikka sitten teinien, silmien alla. Myöskään kauheassa kankkusessa ei tartte lasten edessä olla.
Pelkästään sillä perusteella miten suhtaudut omaan lapseesi ja hänen huoliinsa noin vähättelevästi ja mitätöiden, teidän perhe tarvitsee apua. Jos mun teinini kokisi alkoholinkäyttöni noin niin todellakin olisi herättelyä. Defenssit sulla taitaa olla pystyssä, kovat on kieltoreaktiot. Nyt on aika tutkiskella itseään.
Tuttu ilmiö. Teini haluaa laitospaikan päälle ilmaisen kaupungin jälkihuoltokämpän. Puoli vuotta laitoksessa ja sitten omaan.
-nuorisokodin ohjaaja