Lapsi osastolla, miten vanhemman ruokailu
Jos lapsenne on joutunut osastohoitoon esim. tapaturman tai infektion vuoksi, niin oletteko vanhempana saanut ruuan sairalaasta, vai onko täytynyt hankkia omat eväät? Missä päin suomea, minkä ikäinen lapsi on ollut?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut sairaalassa, jossa ei olisi kanttini, kioskia tms. josta voi ostaa jotain syötävää. Enkä ole koskaan ollut sairaalassa, jossa hoitaja ei voi olla lapsen kanssa vaikka tuntia, jotta vanhempi pääsee syömään. Pitäähän sitä vessassakin käydä. Vai paskoitteko te lapsen luona vuorokauden olleet housuun?
Jorvissa ainakin on vessa+suihku potilashuoneessa yhteydessä ja Hyvinkäällä taitaa olla myös. ULSissa käsittääkseni ainakin vessa. Et vessaan pääsee kyllä, ehkä jopa pesulle.
Mutta hoitajaa et välttis saa lasta hoitamaan ruokailun ajan, varsinkaan jos jonnekin ruokalaan lähdet
Kyllä saa. Siitä niille maksetaan palkkaa, että huolehtivat potilaista. Minut on monta kertaa hoitaja jopa "pakottanut" lähtemään, kun olen meinannut vain jäädä, vaikka syödäkin pitäisi. Olen ollut lapseni kanssa yhteensä noin 1,5 vuotta sairaalassa (en yhtäjaksoisesti).
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olin eristyshuoneessa 1v taaperon kanssa taysissa 2v sitten. itsellä ei ollut mitään oireita ym mutta koska en voinut jättää lasta yksin en pystynyt hakeen ruokaa. onneks kaverit jaksoi auttaa ja kävi mulle hakemassa välillä evästä ettei tarvinnut kokonaan ilman ruokaa selvitä sitä viikkoa.
Miksi sitä lasta ei voi jättää sinne siksi aikaa, että käyt vaikka pesulla ja syömässä? Se on siellä hoidossa ja ihan hyvissä käsissä, eikä tervehtyminen vaadi sinun 24/7 läsnäoloasi.
Minä olen myös ollut kaksi kertaa 1v lapsen kanssa osastolla. Hänellä oli myös happisaturaatio ja muutenkin kyllä tuon ikäinen vaatii 24/7 valvonnan. Monista sairastumista ja lääkärikäynneistä johtuen lapsella oli erittäin voimakasta vierastamista. Hän alkoi huutaa heti, kun hoitaja tuli lähemmäs. Onneksi oli vaihtoehtoja ja auttavia ihmisiä niin ei tarvinnut häntä jättää hoitajien hoitoon kauppareissun ajaksi edes. Ja ihan tiedoksi, kun välität, että vanhemman läsnäoloa 24/7 ei tarvitse paranemiseen, niin kyllä on ihan tosiasia, että apua siitä on. Ja esim. astmassa mikä omalla lapsellani oli on ihan tosiasia sekin, että esim. mieliala vaikuttaa hengitykseen. Silloin pahimpina aikoina en halua edes ajatella mitä olisi käynyt jos olisin jättänyt hänet yksin (siis hoitajan kanssa, mutta ei 1v sitä ymmärrä) huutamaan esim. 10 minuutin ajaksi.
Onko sulla Hus-sairaaloista kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olin eristyshuoneessa 1v taaperon kanssa taysissa 2v sitten. itsellä ei ollut mitään oireita ym mutta koska en voinut jättää lasta yksin en pystynyt hakeen ruokaa. onneks kaverit jaksoi auttaa ja kävi mulle hakemassa välillä evästä ettei tarvinnut kokonaan ilman ruokaa selvitä sitä viikkoa.
Miksi sitä lasta ei voi jättää sinne siksi aikaa, että käyt vaikka pesulla ja syömässä? Se on siellä hoidossa ja ihan hyvissä käsissä, eikä tervehtyminen vaadi sinun 24/7 läsnäoloasi.
Minä olen myös ollut kaksi kertaa 1v lapsen kanssa osastolla. Hänellä oli myös happisaturaatio ja muutenkin kyllä tuon ikäinen vaatii 24/7 valvonnan. Monista sairastumista ja lääkärikäynneistä johtuen lapsella oli erittäin voimakasta vierastamista. Hän alkoi huutaa heti, kun hoitaja tuli lähemmäs. Onneksi oli
Jotta vanhempi jaksaa huolehtia lapsestaan, hänen pitää huolehtia myös itsestään. Kukaan ei pysty olemaan lapsen vierellä 24/7 esimerkiksi kuukausia tai jopa vuosia kestävien syöpähoitojen ajan. Silti syövästä pystyy paranemaan, vaikka lapsi on jopa yötä sairaalassa ilman vanhempiaan. Itkuun ei yksikään lapsi kuole ja lapsellekin tekee hyvää tottua siihen, että äiti ei ole 24/7 vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös ollut kaksi kertaa 1v lapsen kanssa osastolla. Hänellä oli myös happisaturaatio ja muutenkin kyllä tuon ikäinen vaatii 24/7 valvonnan. Monista sairastumista ja lääkärikäynneistä johtuen lapsella oli erittäin voimakasta vierastamista. Hän alkoi hu
Jotta vanhempi jaksaa huolehtia lapsestaan, hänen pitää huolehtia myös itsestään. Kukaan ei pysty olemaan lapsen vierellä 24/7 esimerkiksi kuukausia tai jopa vuosia kestävien syöpähoitojen ajan. Silti syövästä pystyy paranemaan, vaikka lapsi on jopa yötä sairaalassa ilman vanhempiaan. Itkuun ei yksikään lapsi kuole ja lapsellekin tekee hyvää tottua siihen, että äiti ei ole 24/7 vieressä
Joo on tietty eri asia, onko kyseessä kuukausien vai parin päivän osastokeikka. Mutta kehoitan kokeilemaan vieraassa sairaalassa, tuleeko hoitaja syömisreissusi ajaksi hoitamaan lastasi
Olin Jorvissa joitakin vuosia sitten useamman päivän keuhkokuumeisen pikkulapsen kanssa. Ekana aamuna sai aamupalan, sen jälkeen piti hoitaa itse omat ruoat. Osastolla oli jääkaappi ja joku minikeittiö. Mies toi minulle eväitä ja oli myös lapsen kanssa, ja minä kävin muualla.
Lisäksi osastolla kävi sinä aikana muutaman kerran joku nainen, joka ei kai ollut sairaanhoitaja, vaan ehkä lastenhoitaja? Hän toi jossain vaiheessa, toipumisen päivinä, lapselle leluja yms, ja jossain välissä passitti minut kanttiiniin syömään ja katsoi lasta sen aikaa.
Toki on tärkeää, että vanhempi huolehtii itsestäänkin. Siksi sanoinkin, että onneksi oli vaihtoehto. Ja tilanne lyhytaikainen. Mutta akuutisti sairaan 1v lapsen tilanne, missä huuto laittaa hengityksen entistä tiukemmalle, ei ole kyllä sellainen, että aletaan huvikseen totuttaa lasta, että tuttu ihminen ei ole 24/7 läsnä. Äidistä en puhunut mitään. Ja ymmärrän kyllä myös nuo vakavat pidempiaikaiset sairaudet. Ei ollut tarkoitus esim syyllistää ketään joka sellaiseen tilanteeseen joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin Jorvissa joitakin vuosia sitten useamman päivän keuhkokuumeisen pikkulapsen kanssa. Ekana aamuna sai aamupalan, sen jälkeen piti hoitaa itse omat ruoat. Osastolla oli jääkaappi ja joku minikeittiö. Mies toi minulle eväitä ja oli myös lapsen kanssa, ja minä kävin muualla.
Lisäksi osastolla kävi sinä aikana muutaman kerran joku nainen, joka ei kai ollut sairaanhoitaja, vaan ehkä lastenhoitaja? Hän toi jossain vaiheessa, toipumisen päivinä, lapselle leluja yms, ja jossain välissä passitti minut kanttiiniin syömään ja katsoi lasta sen aikaa.
Leikkihoitaja ehkä ammattinimike
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on eri käytäntöjä eri sairaaloissa vai onko osa kokemuksista jo 10 vuotta vanhoja...
Niin, tätä olikin aloituksen pointtina kysellä, että miten eri käytäntöjä on. Että onko sairaaloissa mahdollisuutta vanhemman saada ELI tilata ELI maksusta ruokailla osastolla. Ei kai kukaan lähtökohtaisesti oleta, että ilmaiseksi ruokittaisiin potilaan lisäksi myös vanhemmat, mutta (asiallisten, kiitos niistä) vastausten perusteella niinkin on jossain sairaaloissa ollut.
Ap
Jorvin sairaalassa ainakin nykyään myös lapsen kanssa osastolla oleva vanhempi saa ensimmäisen osastoaamun aamupalan. Sen jälkeen hoitajilta saa lappuja, joilla ruokailla sairaalan ravintolassa henkilökuntahintaan. Vanhemmalle ei nykyään ei saa tilattua sairaalaruokaa osastolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös ollut kaksi kertaa 1v lapsen kanssa osastolla. Hänellä oli myös happisaturaatio ja muutenkin kyllä tuon ikäinen vaatii 24/7 valvonnan. Monista sairastumista ja lääkärikäynneistä johtuen lapsella oli erittäin voimakasta vierastamista. Hän alkoi hu
No jätäpä syöpää sairastava lapsi yksin sairaalaan! Oletko 1950-luvulta?
Et sitten muuta tekemistä lapsesi vieressä keksi kuin palstailu?
Miettikääpä silti tätä:
Aikuinen on osastohoidossa. Hän saa osastolle ruuat ja maksaa sairaalamaksun, olisiko noin 50 euroa vuorokaudelta.
Lapsi on osastohoidossa. Hän saa ruuan ja häneltä menee sama osastomaksu.
Vauva on osastohoidossa. Hän on täysimetyksellä. Hänen hoidostaan maksetaan sama maksu kuin aikuisen tai isomman lapsen osastohoidosta, mutta ruoka ei sisälly tähän maksuun. Miksi?
Mielestäni täysimetetyn vauvan mukana olevalle äidille kuuluisi ruokailu sairaalassa, kun saman osastomaksun hekin maksavat. Tai sitten edullisempi sairaalamaksu? Ruokailu 4-5 x vuorokaudessa on kuitenkin iso siivu tuosta 50 euron maksusta.
Luepa muutkin viestit kuin ensimmäinen, niin huomaat etten ole osastolla lapsen kanssa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia vanhemman pitäisi sairaalasta ruuat saada?
No miksi ihmeessä ei??
Lapsen isä yöpyi synnytyksen jälkeen sairaalassa perhehuoneessa ja hänestä laskutettiin hinnaston mukaan. Tähän kuului ruoka, mutta ei sänkyä. Halvemmaksi olisi tullut syödä kanttiinissa, mutta tämä ei tainnut olla vaihtoehto, jos isä (muu tukihenkilö) yöpyy synnärillä.
Täällä saa imettävä äiti ruoan 'talon puolesta', jotta saa lapsikin ruokansa. Muuten omat eväät.
Kyllä vanhempi joutuu ihan itse hankkimaan ruokansa sairaalan kanttiinista tai kaupasta hakemalla. Kysin lastenosastolla, kuten varmaan muuallakin, on vanhemmille taukohuone, jossa on jääkaappi eväitä varten. Ja kyllä lapsen voi sairaalassa yksin jättää hetkeksi. Sitä varten siellä on hoitajat, että pitävät huolta.