Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi osastolla, miten vanhemman ruokailu

Vierailija
09.01.2024 |

Jos lapsenne on joutunut osastohoitoon esim. tapaturman tai infektion vuoksi, niin oletteko vanhempana saanut ruuan sairalaasta, vai onko täytynyt hankkia omat eväät? Missä päin suomea, minkä ikäinen lapsi on ollut?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidät aikoinaan ohjattiin päivystyksestä osastolle 3veen kanssa  19 illalla, niin nälässä minun piti olla. Iltapala ei kuulemma kuulu vanhemmille. Sairaalan kahvio oli jo  kiinni enkä aikonut jättää lastani ja lähteä ruokakauppaan,

Eräs kaveri toi sitten mäkkiruokaa klo 22 ja soitteli osaston ulkopuolelta,ettei  häntä lasketa sisään. 

Vierailija
82/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli aikoinaan pariin otteeseen Tays:ssa.

Nukuin lattialla patjalla. Ruokailu oli hankalaa hoitaa. Päivällä pystyi käymään rahaa vastaan sairaalan ruokalassa, mutta iltaisin ja aamuisin tuli kyllä nälkä. Autolla hakemaan purilaista kaukaa. Parkkipaikka kaukana jne. 

Mun mielestä synnyttäjän miehen tai muuten sairaalassa olevan läheisen pitäisi saada ostaa ruokaa sairaalasta. Samaa ruokaa, mitä potilaatkin mutustavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

woltti toimittaa sapuskat sairaalaankin, jos nyt ei yhtään tuttua tosiaan ole mailla eikä halmeilla, eikä lasta voi jättää hetkeksikään yksin (aina voi hoitajan vastuulle, mutta jos nyt sitten vanhemman korvain välissä on tämmönen ongelma).

Vierailija
84/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia vanhemman pitäisi sairaalasta ruuat saada?

Minkäköhän takia? Mietipä itse. Jos äiti/ isä on sairaan lapsen luona 24/7

Sairaalassa voi ruokailla myös ulkopuoliset. Ihan rahalla.

Minulta kysyi hoitaja, että tilaako mulle annoksen, kun oli puhe lapsen ruokailusta.

Silloin maksat oman ruokasi.

Tietenkin maksan, mitä muuta kukaan kuvittelee? Varsinaisia lokkeja, jos muuta miettii😅

Vierailija
85/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja täysimetetty vauva, ei ruokatarjoilua imettävälle äidille.

Jos tarvii vielä osastolle joskus mennä, auto saa jäädä kotiväelle että voivat tuoda ruokaa osastolle...

Ja mies vanhempien lapsien kanssa kotona ilman autoa. Vierailla ei saanut eristyshuoneessa ja kouluikäisiä ei voinut jättää yksin kotiin 

anteeksi, isosisarukset ALLE kouluikäisiä

Vierailija
86/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse olin eristyshuoneessa 1v taaperon kanssa taysissa 2v sitten. itsellä ei ollut mitään oireita ym mutta koska en voinut jättää lasta yksin en pystynyt hakeen ruokaa.  onneks kaverit jaksoi auttaa ja kävi mulle hakemassa välillä evästä ettei tarvinnut kokonaan ilman ruokaa selvitä sitä viikkoa.

Miksi sitä lasta ei voi jättää sinne siksi aikaa, että käyt vaikka pesulla ja syömässä? Se on siellä hoidossa ja ihan hyvissä käsissä, eikä tervehtyminen vaadi sinun 24/7 läsnäoloasi.

No kun ei kukaan vahdi sitä lasta ja yksin ei voi jättää...

Vierailija
87/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli 2017 vauvan kanssa Jorvin lastenosastolla. Aamupalan sai sillon päivittäin vanhempi halutessaan, muut ruokailut tuli itse hoitaa.

Huoneessa oli 3v lapsi ja koska pieneen huoneeseen mahtui yöpymään vain yksi vanhempi, oli 3v äidin mentävä yöksi kotiin. Kaverini olisi pitänyt katsoa myös tämän 3v perään öisin o_O ei suostunut, vaan soitteli kelloa jos lapsi ei nukkunut tms 

Toinen kaveri oli 2021 5v lapsen kanssa pohjoisessa sairaalassa, ehkä Kajaanissa tai Kysissä.  Ruokailu tuli vanhemman itse järjestää ja se oli vaikeaa, vaikka kyseessä oli suht iso lapsi kun ilman valvontaa lasta ei saanut jättää.

Vierailija
88/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2021 ei saanut uudessa lastensairaalassa eikä hyvinkään sairaalassa vanhemmat ruokaa, mutta joskus hoitaja saattoi hetken katsoa lapsen perään. Onneksi tutut pääasiassa saivat minut ruokittua. Osastolla oltiin yhteensä noin 3 viikkoa, 3-7 vrk pätkissä

Vierailija
89/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2021 ei saanut uudessa lastensairaalassa eikä hyvinkään sairaalassa vanhemmat ruokaa, mutta joskus hoitaja saattoi hetken katsoa lapsen perään. Onneksi tutut pääasiassa saivat minut ruokittua. Osastolla oltiin yhteensä noin 3 viikkoa, 3-7 vrk pätkissä

Kyseessä 3-10kk ikäinen, ekoilla jaksoilla oli imetetty. Sekä teho- että vuodeosastolla olkoon, teholta pääsi helposti syömään kun lapsella koko ajan 1-2 hoitajaa

Vierailija
90/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä 3-10kk ikäinen, ekoilla jaksoilla oli imetetty. Sekä teho- että vuodeosastolla olkoon, teholta pääsi helposti syömään kun lapsella koko ajan 1-2 hoitajaa

Vierailija
91/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on eri käytäntöjä eri sairaaloissa vai onko osa kokemuksista jo 10 vuotta vanhoja...

Vierailija
92/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 30 vuotta sitten 1,5 v lapsi sairastui äkillisesti ja tk lääkäri lähetti lähisairaalaan, koska epäili, että kyseessä saattoi olla aivokalvontulehdus. Yksinhuoltajalla ei ollut "vaihtomiestä".  Lähellä ei ollut paikkaa mistä ostaa ruokaa ja lapsi oli niin sairas, että en halunnut jättää häntä pidemmäksi aikaa. Sairaalasta en saanut itselleni ruokaa rahalla enkä millään. Onneksi aika lähellä asui sukulainen, joka pelasti.    

Vierailija
93/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, koko suku vaan mukaan ja kaikki saa sairaalasta ruokaa (omakustanne hintaan ravintolasta). 

Kerran näin kun sairaalassa oli kansallispukuinen potilaana ja suku käymässä. Yksi sukulainen kävi välillä lounasaikaan pyytämässä hoitajalta lisää ruokaa "potilaalle". Ruokaa tuli. 

Vierailija
94/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin tyhmät ihmiset kuin ap edes lisääntyvät?

Vierailija
95/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa on sitä varten kanttiinit, että vierailijat saavat syötävää. Voi sieltä toki potilaatkin ostaa, jos ovat kykeneviä sinne asti liikkumaan. 

Vierailija
96/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli aikoinaan pariin otteeseen Tays:ssa.

Nukuin lattialla patjalla. Ruokailu oli hankalaa hoitaa. Päivällä pystyi käymään rahaa vastaan sairaalan ruokalassa, mutta iltaisin ja aamuisin tuli kyllä nälkä. Autolla hakemaan purilaista kaukaa. Parkkipaikka kaukana jne. 

Mun mielestä synnyttäjän miehen tai muuten sairaalassa olevan läheisen pitäisi saada ostaa ruokaa sairaalasta. Samaa ruokaa, mitä potilaatkin mutustavat. 

Miksi et  käynyt ostamassa kanttiinista esim. sämpylää ilta-  tai aamupalaksi? Täällä Jyväskylässä on sairaalassa kaksikin ruokalaa, joista kuka tahansa voi ostaa lämmintä ruokaa, sämpylää, pullaa jne.jne. Lisäksi on iso R-kioski. 

Vierailija
97/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse olin eristyshuoneessa 1v taaperon kanssa taysissa 2v sitten. itsellä ei ollut mitään oireita ym mutta koska en voinut jättää lasta yksin en pystynyt hakeen ruokaa.  onneks kaverit jaksoi auttaa ja kävi mulle hakemassa välillä evästä ettei tarvinnut kokonaan ilman ruokaa selvitä sitä viikkoa.

Miksi sitä lasta ei voi jättää sinne siksi aikaa, että käyt vaikka pesulla ja syömässä? Se on siellä hoidossa ja ihan hyvissä käsissä, eikä tervehtyminen vaadi sinun 24/7 läsnäoloasi.

No kun ei kukaan vahdi sitä lasta ja yksin ei voi jättää...

Todellakin vahtii. Sitä varten siellä osastolla on hoitajia. Ei kukaan voi odottaa, että vanhempi valvoo lapsesa luona 24/7 vaikkapa 3kk putkeen. 

Vierailija
98/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2019 tayssissa 1v  lapsen kanssa vatsataudin takia. Oltiin yksi yö päivystyksen eristyshuoneessa. En olettanut (tai pyytänyt) saada mitään ruokaa, mutta sairaanhoitaja toi leivän ja jugurtin. Tämä ei käsittääkseni ole mikään normaali käytäntö. Mutta en kyllä olisi päässyt hakemaan mistään ruokaa koska, mies oli vatsataudissa myös kotona ja näin ollen kukaan ei voinut tulla vahtimaan lasta. Enkä voinut oksentelevan lapsen kanssa lähteä tayssin ruokapaikkoihin (itselläkin oli maha kuralla...). Onneksi oltiin sen verran lyhyt aika, että pärjäsi tuolla leivällä. Jos olisi pitänyt olla pidempään, olisi varmaan pitänyt woltata. 

Vierailija
99/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut sairaalassa, jossa ei olisi kanttini, kioskia tms. josta voi ostaa jotain syötävää. Enkä ole koskaan ollut sairaalassa, jossa hoitaja ei voi olla lapsen kanssa vaikka tuntia, jotta vanhempi pääsee syömään. Pitäähän sitä vessassakin käydä. Vai paskoitteko te lapsen luona vuorokauden olleet housuun? 

Vierailija
100/118 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut sairaalassa, jossa ei olisi kanttini, kioskia tms. josta voi ostaa jotain syötävää. Enkä ole koskaan ollut sairaalassa, jossa hoitaja ei voi olla lapsen kanssa vaikka tuntia, jotta vanhempi pääsee syömään. Pitäähän sitä vessassakin käydä. Vai paskoitteko te lapsen luona vuorokauden olleet housuun? 

Jorvissa ainakin on vessa+suihku potilashuoneessa yhteydessä ja Hyvinkäällä taitaa olla myös. ULSissa käsittääkseni ainakin vessa. Et vessaan pääsee kyllä, ehkä jopa pesulle.

Mutta hoitajaa et välttis saa lasta hoitamaan ruokailun ajan, varsinkaan jos jonnekin ruokalaan lähdet 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä