taaperoni on niin kamala, ihmettelen miksi joillakin on useita lapsia?
Vauvana itki paljon. Nyt kun on 2 v niin on ihan mahdoton. Hoidan häntä kotona. Päivisin tekee koko ajan jotain luvatonta kuten vääntelee hellan nappeja ja katsoo minua ilkikurisesti. Kiipeilee ja keksii vaikka mitä luvatonta. Koko päivän hän vaan "tekee pahojaan". Kirjan luku ei kiinnosta minun kanssani. Ulkoillaan ihan riittävästi.
Jos kännykkäni soi, en voi puhua ja ystävyyssuhteetkin sen takia kärsii. Taapero itkee ja huutaa puhelinta itselleen täyttä kurkkua, eikä anna minun puhua.
Onko muut taaperot tällaisia vai onko tämä taapero poikkeuksellisen vaikea?
En jaksaisi tähän enää vauvaa, vaikka sisaruksen hänelle olisin suonut. En halua että olisi yksinäinen loppuelämänsä jos sisaruksia ei ole.
Taaperon perässä saa koko ajan mennä ja siivota jälkiä. Ruoanlaitto on vaikeaa koska haluaa koko ajan huomiota ja tekemistä. Piirtämään ei esim voi jättää koska piirtelee sitten lattiat ja seinät.
Nukkumaan ei menisi iltaisin vaan huutaa täyttä kurkkua. Hermoni alkaa olla kireällä ja olen jopa harkinnut lapsen antamista pois.
Kommentit (108)
Mä laitoin hellaan aikoinaan turvasuojan , kaapinovista otin kahvat pois , jääkaappiin laitoin lapsilukon , pistorasioihin tulpat , kaikki terävät ja vaaralliset asiat ja aineet yläkaappeihin , lääkkeet lukolliseen lääkekaappiin jne . Mökillä oli puussa kiinni vauvakeinu mihin laitoin siksi aikaa jos kaadoin vaikka perunakkeittovesiä tms.
Ulkoiltiin monta tuntia päivässä , leikin lapsen kanssa useita tunteja päivässä ja luin kirjoja . Telkkarin vein pois kokonaan neuvolan ohjeesta .
Silmät sai olla selässäkin . Lasta piti herkeämättä vahtia . Niin ja keittiön oveen asennettiin lukko . Jokirannassa piti ulkoiluttaa valjaissa .
Ihana nuorimies nykyjään ja fiksu hänestä kasvoi . Odota rauhassa pari vuotta niin helpottaa jo kummasti . Usein lapsi joka uhmaa pienenä säästyy murrosiän teini uhmalta ja omaa aikuisena paremman mielenterveydenkin . Turvallisssa kodissa on hyvä kasvaa kun uskaltaa näyttää tunteita ja aikuinen pitää sopivat rajat . Toiset lapset on muutenkin luonnostaan uteliampia ja villimpiä kuin toiset . Muista kehua lasta aina kun tekee oikein.
Minulla on ihana 2-vuotias poika. Kyllä hän tekee kiellettyjä asioita, esimerkiksi juuri tuota hellan nappuloiden vääntelyä, mutta en ajattele että hän tekisi sitä ilkeyttään vaan koska ne nappulat kiinnostaa. Sitten vain kiellän ja ohjaan johonkin muuhun. Sisaruksesta on leikkikaveriksi myöhemmin niin ei tarvitse koko ajan hakea leikkikaveriksi äitiä tai isää.
Aloittajan lapsi on jo päässyt peruskoulusta.
Mitähän kuuluu?
Sellainen juttu kuin leikkikehä auttaa.. lapsi sinne, kun tekee ruokaa, kun menee vessaan jne jne.. muutama lempilelu sinne. Leikkikehä taitaa olla vallan unohdettu asia nykyään. Auttaa kuitenkin.
Ihan normaalilta kuulostaa. Kai sinä nyt ymmärrät, että noin pientä tulee vahtia 24/7. Minulla oli kolme lasta 5v, 3v ja vastasyntynyt eikä koskaan tullut mieleen, että lapseni olisivat kamalia, vaikka pöydälle kiipeilivät ja kaikkea keksivät. Ihanaa aikaa, parasta elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin hellaan aikoinaan turvasuojan , kaapinovista otin kahvat pois , jääkaappiin laitoin lapsilukon , pistorasioihin tulpat , kaikki terävät ja vaaralliset asiat ja aineet yläkaappeihin , lääkkeet lukolliseen lääkekaappiin jne . Mökillä oli puussa kiinni vauvakeinu mihin laitoin siksi aikaa jos kaadoin vaikka perunakkeittovesiä tms.
Ulkoiltiin monta tuntia päivässä , leikin lapsen kanssa useita tunteja päivässä ja luin kirjoja . Telkkarin vein pois kokonaan neuvolan ohjeesta .
Silmät sai olla selässäkin . Lasta piti herkeämättä vahtia . Niin ja keittiön oveen asennettiin lukko . Jokirannassa piti ulkoiluttaa valjaissa .
Ihana nuorimies nykyjään ja fiksu hänestä kasvoi . Odota rauhassa pari vuotta niin helpottaa jo kummasti . Usein lapsi joka uhmaa pienenä säästyy murrosiän teini uhmalta ja omaa aikuisena paremman mielenterveydenkin . Turvallisssa kodissa on hyvä kasvaa kun uskaltaa näyttää tunteita ja
Olet ollut hyvä äiti lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen juttu kuin leikkikehä auttaa.. lapsi sinne, kun tekee ruokaa, kun menee vessaan jne jne.. muutama lempilelu sinne. Leikkikehä taitaa olla vallan unohdettu asia nykyään. Auttaa kuitenkin.
Ei nykylapsia saa vangita, koska lapsilla on oikeudet. Leikkikehät, valjaat ja muut vastaavat välineet kuuluvat boomerien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos meidän poika olisi syntynyt ensin, olisin jättänyt lasten teon siihen siinä pelossa että toinen olisi samaa laatua.
Esikoiseksi sattui kuitenkin tyttö, joka on aina ollut kuin enkeli. Ainakin tuohon poikaan verrattuna.Lapset ovat erilaisia. Minulla tyttö oli lapsena kiltti ja hiljainen. Murrosiässä ei juuri asioistaan puhunut. Nyt aikuisena ei soittele eikä kysele mitä kuuluu.Ei oikeastaan välitä meistä vanhemmistaan, vaikka olemme paljon auttaneet häntä.
Sitäpä ei voi tietää miten tilanne muuttuu, kun ovat aikuisia. Poikani oli villi ja touhukas, jatkuva meno päällä. Murtoiässä kertoi aina kun jotain ikävää oli sattunut ja nyt aikuisena soittaa ja kysyy mitä kuuluu, puhuu sievästi ja on kovasti huolehtivainen.
Kaksi tai useampi lapsi on helpompi juttu. Leikkivät keskenään. Lapsi leikkii paremmin kuin aikuinen. Joten sisaruksen seura voittaa vanhemman tarjoaman seuran. Ihan vaan rohkeasti toista yrittämään. Ja päiväkoti vaikka osa-päiväisesti voi olla hyvä lapsellesi.
Minun äidillä oli 6 poikaa ja minä ( tyttö). En muista, että olisi koskaan hermostunut tai lyönyt tai mitenkään moittinut, vaikka pojat olivat tosi äänekkäitä ja vilkkaita. En hiljainen ollut itsekään.
Hän ei koko aikaa kieltänyt eikä torunut, saivat pojat touhuta. Hän oli superäiti. Suru oli valtava, kun kuoli jo 55v. Pojista tuli kaikista yrittäjiä, eivät koskaan ole työttöminä suostuneet olemaan, idearikkaita ja ahkeria kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan lapsi on jo päässyt peruskoulusta.
Mitähän kuuluu?
No totta!! Aloitus tehty jo 2010. 🤣🤣🤣
Hän on kohta aikuinen, aika kultaa muistoja. Jaksakaa niin kasvaa hyviä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
kun on useampi lapsi,niin heistä on seuraa toisilleen.ja sillä tavoin helpompaa,kun leikkivät keskenään.mulla on 4 lasta.
Tai sitten tappelevat keskenään ja kiusaavat toisiaan. Etukäteen ei voi tietää, miten tulevat toimeen toistensa kanssa.
Lasten kanssa pitää aina olla askeleen edellä. Eli johtaa. Jos menet perässä, käy juuri näin eli lapsi on "ilkeä ja pahankurinen" koska tarvitsee ja haluaa johtamista. Se luo turvallisuutta. Eli vastuuta lapsen arjesta, lisää ohjattua ohjelmaa ja liikuntaa, niin rauhoittuu välillä myös kirjojen ääreen. Ei ole todellakaan helppoa, tiedän omasta kokemuksesta. Omani oli äärimmäisen energinen riehuja, minä itse aika rauhallinen. Piti muuttaa omaa temperamenttia että pysyi edellä. Nyt aikuisena lapsi on todella rauhallinen.
Kuulostaa ihan normaalilta 2- vuotiaalta. Parin vuoden päästä on jo helpompaa. Käykää vaikka perhekerhossa tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä auttanut. Lapsi oppi työntämään kehää haluamaansa paikkaan. Aika nopeasti oppi myös kiipeämään sieltä pois. Meillä ei edes pinnasänky ole ollut turvallinen, kun kiipeää sieltä pois ja tippuu lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä auttanut. Lapsi oppi työntämään kehää haluamaansa paikkaan. Aika nopeasti oppi myös kiipeämään sieltä pois. Meillä ei edes pinnasänky ole ollut turvallinen, kun kiipeää sieltä pois ja tippuu lattialle.
Olisihan sen kehän voinut vaikka teipata ilmastointiteipillä lattiaan kiinni.
Et sitten opettanut ajoissa mitä ei sana tarkoittaa
Anna pöllytystä
Tuollaista se on. Lapsiluku jää yhteen. En jaksaisi enää ikinä tätä vaihetta uudestaan.