Bussikuski heitteillejätti uusavuttoman pysäkille.
Aikuinen ihminen ei päässyt bussiin. Tuli vilu. Äiti kirjoitteli yleisönosastoon.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010105763.html
Kommentit (194)
Se on tuo ihmisen auttaminen niin vaikeaa tai suorastaan mahdotonta monelle. Helpompi on etsiä SYYLLISTÄ.
Toivottavasti et itse tai lapsesi koskaan joudu pulaan kokemattomuuttaan tai ajattelemattomuuttaan. Ei sinuakaan kukaan tuntematon auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä olisi äitinä kehdannut kirjoittaa yleisönosastoon, kun itse olivat laittaneet puhelimen äänettömälle ja nukkuivat kuin tukki. Sitten tytär, joka ei älynnyt taksia ottaa, soittelee yöllä kaikki tuttavat läpi hakemaan hänet Helsingistä Porvooseen.
Tyttärellä ei ollut taksirahaa. Ihmeellinen asenne ihmisillä nykyään.
Kuolkoon pakkaseen, jos ei ole tajunnut varata linja-autoon penkkiä kuukautta ennen.
Meilläpäin vanhus jätettiin hankeen, kun ei tajunnut äppiä käyttää, oli varannut rahaa bussimatkaan. Nii, mitäs oli tyhmä.
Joku jossakin kommentoi, että taksi maksetaan vasta päätepisteessä, eli olis mennyt taksilla äitinsä tykö, äiti maksanut sitte taksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lippuasiat on tehty liian vaikeiksi. Ja lippujen ostot. Ja että se tehdään etukäteen jossain. Pakkaseen ei ole hyvä jättää ihmisiä. Ehkä ei kannata mennä öisin ellei ole varmistuksia, ellei ole jostain syystä joutunut sinne, joku outo tapahtumaketju.
Lipun oston ei pitäisi olla vaikeaa kakskymppiselle joilla netti on hallussa.
Minäkin 78 v osaan sen tehdä kännykälläni enkä bussimatkalle lähde jos en ole oatanut lippua etukäteen.
Olet hieno ihminen. Kaikki eivät ole yhtä hienoja.
Siinä kun olisi rajalla ohueen kaapuun pukeutunut nainen lapsineen odottamassa pääsyä ilmaiselämälle, olisit varmaan, että voi raukkoja.
&n
Ai siihen ääliöpersuun? Olisi syytäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lippuasiat on tehty liian vaikeiksi. Ja lippujen ostot. Ja että se tehdään etukäteen jossain. Pakkaseen ei ole hyvä jättää ihmisiä. Ehkä ei kannata mennä öisin ellei ole varmistuksia, ellei ole jostain syystä joutunut sinne, joku outo tapahtumaketju.
Lipun oston ei pitäisi olla vaikeaa kakskymppiselle joilla netti on hallussa.
Minäkin 78 v osaan sen tehdä kännykälläni enkä bussimatkalle lähde jos en ole oatanut lippua etukäteen.
Olet hieno ihminen. Kaikki eivät ole yhtä hienoja.
Siinä kun olisi rajalla ohueen kaapuun pukeutunut nainen lapsineen odottamassa pääsyä ilmaiselämälle, olisit varmaan, että voi raukkoja.
Pieniä lapsia ei bussit saa jättää pysäkille. Mutta jos on pieni lapsi yöllä 2:30 bussiin pyrkimässä niin varmaan poliisi soitetaan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksityinen liikenneharjoittaja ole mikään sosiaalitoimisto! Miten tuo äiti edes kehtaa valittaa uusavuttomasta kakarastaan (siis tämä uusavuton on 20vee) joka ei osannut/viitsinnyt/älynnyt ostaa lippua etukäteen? Jos äiti olisi ollut noin huolissaan lapsestaan niin olisi varmaan huolehtinut sitten itse siitä, että lapsi pääsee kotiin. Kuljettaja olisi voinut saada syytteen siitä että bussi on liian täynnä,(=turvallisuuskysymys). Lisäksi heillä on aika tiukka aikataulu joten ei ole aikaa jäädä odottamaan jotain porvoolaisneitiä joka yrittää maksua käteisellä. En ymmärrä ollenkaan että vastuu maalaisjärjestä on nyt siirretty linja-auton kuljettajalle.
Voi olla, ett sillä äidillä ei ole käytännön kokemusta nykyajan bussiliikenteestä lainkaan. Hän ei tiedä mitkä nämä bussien käytännöt ovat. Eikä osaa ajatella miten nää asiat siis menevät.
Mutta toki, kun se kyytiin ottamatta jäänyt kuitenkin ehjänä kotiinsa selvisi, niin mitäpä sitä suotta valittelemaan, pitää vaan seuraavalla kerralla osata paremmin lipun ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussikuski ei toiminut moraalisesti oikein, vaikka noudatti sääntöjä. Lapsi olisi pitänyt ottaa bussiin ja päästää matkustamaan vaikka ilmaiseksi, jos maksaminen ei olisi onnistunut.
Tapahtuma on taas esimerkki sääntö-Suomen typerästä puolesta.
JUURI NÄIN ajatelkaapa jos hangessa makasi joku loukkaantunut tai vaikka hakattu tai kohtauksen saanut tai vaikka hylätty vastasyntynyt lapsi, vastaatteko silloinkin vain EI OLE LIPPUA, EI KYYTIIN, JÄTETÄÄN HANKEEN.
Näinkö te nyt ihan oikeasti ajattelette, koska näin tänne on lähes jokainen kirjoittanut!
Jos näen hangessa loukkaantuneen, soitan ambulanssin. Jos näen vastasyntyneen lapsen hangessa, taas soittaisin ambulanssin ja toki odottaisin paikalla ja henkilö aj
Lapseni ovat yli 20 vuotiaita ja olivat armeijassa 20 vuotiaina. Osaavat itse hoitaa itsensä omiin koteihinsa, joskus ovat kiertotietä kuulemma menneet mutta ihan itse, kysymättä äidiltään miten pääsee kotiinsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä saisi jättää kovaan pakkaseen. Mutta toisaalta...
tämä neiti oli Helsingin keskustassa ja sieltä varmasti olisi löytynyt taksi tai muu bussi ja ehkä hotelliinkin olisi voinut mennä yöksi. Nyt ei ollut kyse mistään syrjäseudusta.
Siinä taas yksi joka ei koko juttua edes lukenut.
Hotelliin varmaan pääsee yöksi bussilipun hinnalla ja aamupalakin varmaan sisältyy hintaan
Joo en jaksanut lukea sitä loppuun asti. Myönnän. Miksi mimmillä ei ollut rahaa mukana?
Mulla oli jo nuorena yleensä aina bussilipun verran kolikoita jemmassa kun liikuin kaupungilla. Miksi tämä neitonen ei huolehtinut siitä, että hänellä on käteistä rahaa tai korttia tms jos jotain odottam
Kolikoilla ei tee yhtään mitään enää nyky maailmassa, kun yksikään bussi ei huoli kolikoita maksuksi. Tuokin nuori olisi päässyt bussin kyytiin, jos olisi maksanut oikealla tavalla lippunsa
Kaikissa busseissa ei edes käy samat tavat, joissain pitää olla äppi, jossain jotain muuta. Tampereella kai on ainoa julkinen bussi, jossa on pääte mihin voi maksaa kyytinsä vaikka pankkikortin lähimaksulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussikuski ei toiminut moraalisesti oikein, vaikka noudatti sääntöjä. Lapsi olisi pitänyt ottaa bussiin ja päästää matkustamaan vaikka ilmaiseksi, jos maksaminen ei olisi onnistunut.
JUURI NÄIN ajatelkaapa jos hangessa makasi joku loukkaantunut tai vaikka hakattu tai kohtauksen saanut tai vaikka hylätty vastasyntynyt lapsi, vastaatteko silloinkin vain EI OLE LIPPUA, EI KYYTIIN, JÄTETÄÄN HANKEEN.
Näinkö te nyt ihan oikeasti ajattelette, koska näin tänne on lähes jokainen kirjoittanut!
Jos näen hangessa loukkaantuneen, soitan ambulanssin. Jos näen vastasyntyneen lapsen hangessa, taas soittaisin ambulanssin ja toki odottaisin paikalla ja henkilö aj
Lapseni asuivat 20- vuotiaina kaukana kotoa opiskelukaupungeissaan. Itse hankkineet asuntonsa eivätkä äitiä huutaneet avuksi arkipäivän ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä saisi jättää kovaan pakkaseen. Mutta toisaalta...
tämä neiti oli Helsingin keskustassa ja sieltä varmasti olisi löytynyt taksi tai muu bussi ja ehkä hotelliinkin olisi voinut mennä yöksi. Nyt ei ollut kyse mistään syrjäseudusta.
Siinä taas yksi joka ei koko juttua edes lukenut.
Hotelliin varmaan pääsee yöksi bussilipun hinnalla ja aamupalakin varmaan sisältyy hintaan
Joo en jaksanut lukea sitä loppuun asti. Myönnän. Miksi mimmillä ei ollut rahaa mukana?
Mulla oli jo nuorena yleensä aina bussilipun verran kolikoita jemmassa kun liikuin kaupungilla. Miksi tämä neitonen ei huolehtinut siitä, että hänellä on käteistä rahaa tai korttia tms jos jotain odottam
Mene itse seisomaan pysäkille tunniksi 20 asteen pakkasessa
Kokeile ja tule kertomaan minkälaista seisominen oli. Saat käyttää jopa ihan talvikamppeita tähän seisomiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näen hangessa loukkaantuneen, soitan ambulanssin. Jos näen vastasyntyneen lapsen hangessa, taas soittaisin am
Miten nää sun 20 vuotiaat kersasi liittyy loukkaantuneisiin ihmisiin? Todennäköisesti ovat "muuttaneet omilleeen" ihan yhteiskunnan hoitamina, kun äitistä ei ole huolehtimaan
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo ihmisen auttaminen niin vaikeaa tai suorastaan mahdotonta monelle. Helpompi on etsiä SYYLLISTÄ.
Toivottavasti et itse tai lapsesi koskaan joudu pulaan kokemattomuuttaan tai ajattelemattomuuttaan. Ei sinuakaan kukaan tuntematon auta.
Tuo avuton kultapossukerholainen ei tosiaankaan ollut missään hädässä vaan yritti päästä täpötäyteen ahdettuun bussiin jonne ei mahtunut enää ylimääräisiä eikä ollut etukäteen ostanut lippua kuten normaalit omilla aivoillaan ajattelemaan kykenevät. Ja äitikultansa veteli unta palloon puhelimensa äänettömällä. Onnibussiin se lippu ostetaan AINA etukäteen jos meinataan päästä kyytiin. Ja vanhemmille suositeltavaa pitää se puhelimensa ihan kunnolla päällä jos on aikuisesta kakarastaan niin s**tanan huolissaan.
Toivottavasti tämä lumihiutale ei koskaan erehdy matkustamaan ulkomaille.
Mene itse seisomaan pysäkille tunniksi 20 asteen pakkasessa
Kokeile ja tule kertomaan minkälaista seisominen oli. Saat käyttää jopa ihan talvikamppeita tähän seisomiseen
Jos Helsingistä ei löydä mitään sisätilaa, niin kannattaa ehkä jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näen hangessa loukkaantuneen, soitan ambulanssin. Jos näe
Sun mielestä 20- vuotiaat ovat lapsia vielä?
Ymmärrän ettet ole itsenäisesti asunut ja äiskä jelppaa . Siinäkin olet oikeasss että valtio tukee opiskelijoita.
Oon luullu, että lumihiutaleet säilyy parhaiten pakkasessa.
Onnibusseissahan on alusta asti ollut etukäteisliput. Ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Mulla nousee myötähäpeä tämän äidin purkauksesta... Tottakai on kurjaa jäädä bussista pakkaseen ja kyllä siinä varmasti hetken aikaa pitää miettiä, että mitäs nyt, mutta hyvänen aika, eihän tuo nyt ole mikään lehdissä avauduttava ongelma. Ja vieläpä niin, että ÄITI avautuu - äiti, joka itse piti puhelintaan äänettömällä...
Eikö lapsella ollut sen vertaa rahaa, että olisi voinut ottaa taksin? Miksi piti herätellä kavereita hakemaan? Tai miksei hän ostanut lippua seuraavaan bussiin ja odottanut sitä jonkin liiketilan lämpimässä? Hotellikin ON vaihtoehto, jos rahaa tai luottoa löytyy ja tokihan kotiinpaluu-/majoitusvaihtoehtoja mietitään ja niihin varaudutaan aikuisena jo ennen kuin lähdetään toiseen kaupunkiin juhlimaan, varsinkin kun ulkosalla ei tarkene nukkua.
Ihan todella noloa, hävettäisi kyllä, jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja äiti omalla nimellään kertoisi, miten huonosti on elämä hallussa...
Tänäönkin kun metro ei liikkunut, täpötäydet bussit ajoivat ohi pysähtymättä asemilla Toimiko kuski oikein, kun ei ottanut kyytiin muita matkustajia, kun olisi pitänyt alkaa jo päällekkäin sulloitua?
Jutussa puhuttiin heitteillejätöstä, mutta jutussa sanottiin nuoren olevan helsingissä ja vanhemmat ei vastaa nuoren puheluun jepjep!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 42 vuotias lapsi. Hän osaa jopa ajaa autoa ja soittaa tarvittaessa taksin, eikä koskaan alipukeudu. Ei myöskään soittele hakemaan, kun jää bussista. ps.hän osaa myös lukea ja kirjoittaa.. musta vyö karatessa, jne. 😁
Mun äiti olisi voinut kirjoittaa ihan saman tekstin! 😁
Kai sillä rahaa oli, jos kerran oli pyrkimässä bussiin ilman ennakkoon ostettua bussilippua. Rahalla kai hän sen lipun olisi ostanut, jos olisi bussiin mahtunut. Nyt ei mahtunut, koska bussi oli täynnä.
En vaan käsitä, miksi hän ei voinut sitten heti ostaa lippua siihen tunnin päästä menevään bussiin ja tulla sillä kotiin.