Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?
Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?
Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.
Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.
Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?
Kommentit (301)
Ehkä siinä saattaisi jotain marginaalisia roposia säästää, jos ostaisi tarjouksista jotain halpoja eineksiä. Mutta en ole lähtenyt niin tiukalle talouslinjalle, vaan myös laatu vaikuttaa paljon. Einekset on harvoin mitään luomuruokaa tai reilun kaupan aineksista tehtyjä. Eikä niistä meinaa saada oikein millään aikaan lautasmallin mukaista ateriaa. Vaarana olisi terveyden kustannuksella säästäminen, jos usein söisi eineksiä.
Hävikkiä minulla ei juurikaan tule. Olen aika suunnitelmallinen ja harkitseva, myös ruokaostosasioissa.
Olen opetellut haluamaan jonkin tietyn makuisen aterian useimmiten pari-kolme kertaa. Tietysti on sellaisiakin ruokia, joista on helppo valmistaa vain yksi annos, mutta jos aina vain yhden kerran pystyy syömään yhtä ruokaa, niin on vaikeaa.
Asun yksin ja teen itse 50 % ajasta ja 50 % Wolt. Olen kokkausintohimoinen, niin siksi teen itse. Rakastan maailman eri keittiöitä. Se ei ole vain ruokaa, vaan taitojen kehittämistä mulle.
Asun Virossa niin luulen et wolttaus on hieman halvempaa täällä kuin Suomes.
Yleensä laitoin ruokaa itse vain viikonloppuisin. Iso pata tai uunivuoka kerralla. Kahdelle päivälle annokset,loput pakastimeen. Sieltä helppo ottaa evääksi,tai lämmittää illalla,jos meni töissä pitkään. Nyt on sellainen kodinkone,joka tekee aina kahdelle päivälle ruoan. Toimii hyvänäpidolla,kehuilla ja kunnon pan...lla.
Vierailija kirjoitti:
Teen useammin ruokaa kuin ostan valmisruokia. Syön ulkona 4-5 kertaa kuussa. Yksi lämmin ateria päivässä ja runsas aamiainen.
No onpa säästövinkki. Kai nuo ateriat on edes saman matkan aikana? nopealla googletuksella yksi kuumatka 🌔 maksaa jo noin 200 miljoonaa euroa.
Juuri ostin reilun viikon ateriatarpeet itselleni. Tiedän jo, paljonko päivässä syön mitäkin ja montako päivää ainekset siis riittävät. Jos ostan vaikka 400g jauhelihaa, tiedän, että syön siitä määrästä 3 päivää, olipa resepti mikä vain. Ja todellakin siis ostan noita isompia pakkauksia, että tehty ruoka riittää kauemmin kuin päivän tarpeiksi. Jos en halua joskus syödä kolmea päivää peräkkäin samaa, niin saahan niitä annoksia sitten pakastettuakin.
Suunnittelen jo kuluvan viikon aikana, mitä ruokaa teen seuraavalla viikolla. Vähintäänkin päätän sen, mistä aineksesta ruokaa teen, esim. kanasta vai jauhelihasta jne., jos en jaksa loppuun asti miettiä sitä, mitä reseptiä tarkalleen ottaen teen.
Jos on jotain pyhäpäiviä tai muita juhlanaiheita, niin voin ostaa niille päiville vähän juhlavampaa. Tai jos vaikka haluan säästää, niin sitten laadin menun säästövinkkelistä käsin.
Jotain pientä voi tarvita kaupasta viikon aikana lisää, mutta yleensä muruakaan ei mene haaskuun.
Jääkaappiin laitan ainekset käyttöjärjestykseen, ensin käytettävä ruokatavara päällimäiseksi tai etummaiseksi jne. Tai sitten kirjoitan lapulle ruoka-ainesten käyttöpäivämäärät, ettei mikään vahingossa vanhene, jolloin näen jääkaappia avaamatta lapulta, mikä aines on seuraavana listalla, josta ruokaa pitää tehdä.
Kotona on aina kuivakaapissa jotain perusjuttuja valmiina, mausteita, pyrettä, tomaattimurskaa ja muita vastaavia tykötarpeita. Kun kulutan yhden, ostan seuraavalla kauppareissulla tilalle toisen, etteivät ne lopu. Ne mausteet, jotka on jatkuvasti ja eniten käytössä, olen päätynyt ostamaan sellaisissa isoissa purkeissa. Tulee monin verroin halvemmaksi sillä tavalla. Teen esim. viikottain uunissa kasviksia ja juureksia, joihin ripottelen grilllimaustetta, joten mm. sitä on sellainen 620g purkki.
Olen ottanut tavaksi vähän juhlistaa viikonloppuani, eritellä sitä arjesta, vaikka asunkin yksin. Laitan "hopeat", lasipikarit, lautasliinat, kynttilänvaloa tai valoköynnöstä, koristetta yms. joko jo torstai-illalla tai perjantai-aamuna valmiiksi pöydälle ja kokkaan viikonlopuksi vähän kivampaa ruokaa kuin arkena. Jo ennen töihin lähtöä myös perjantaiaamulla tiskaan yms., ettei ole jotain työleiriä odottamassa, kun tulen kotiin, vaan saa ruveta tekemään heti sitä viikonloppuruokaa. Joskus teen senkin jo torstaina.
Ei tarvi pitää kirjaa, tottakai kaupasta ostetut annokset on kalliimpia + lisäaineita. Se näkee sokea Reettakin.
Juuri äsken söin omaa tekemää lihamureketta ja uunivihanneksia/juureksia, valmistui samalla pellillä kaikki.
Pääsääntöisesti teen ruokaa viikonloppuisin. 2-3 eri ruokaa ja syön niitä sitten koko viikon vuorotellen tai ainakin torstaihin asti riittää. Pakastimeen laitan jos on liikaa, syön ne pääsääntöisesti saman viikon aikana. Woltannut en ole ikinä elämässäni.
Tein murekkeen 700 gr jauhelihapaketista, pienempiä en juuri osta. Teen ison annoksen kun se tulee samalla vaivalla ja samalla sähköllä. Nyt loput on jäähtymässä parvekkeella, siitä jää mulle vielä 4 annosta joko evääksi töihin tai sitten muuten.
Huomenna teen jotain toista ruokaa, en ole vielä varma mitä tai sit syön tuota samaa ja teen sunnuntaina jotain muuta. Ehkä hernekeiton keitän kun mulla on yksi savupotka pakastimessa.
Hotelliaamiainen kotona on myös kiva tapa piristää yksin asumista.
Aina vähintäänkin lataan kahvinkeittimen valmiiksi jo edellisenä päivänä, kun ei kerran kukaan muu ikinä keittele minulle yksinasuvalle kahvia, niin ainakin sitten siten helpotan sitä omaa arkeani, kun ei aamulla tarvi kuin nappia painaa. Joskus teen aamupalaleivätkin valmiiksi jääkaappiin tassille kelmun alle. Tänä aamuna, kun oli vähän raskas työmatka edessä kelin takia, pyöräytin kuuman munakkaan alkupalaksi.
Pöydän katan myös valmiiksi aamua varten. On ihana, iso 4 dl:n kahvikuki ja tassi, lautasliina, nätti pöytätabletti ym. Kivampi aloittaa aamu niin, kun ei niitä muita yllättäjiä kerran ole. Tällä tavoin saa sitten itse aamuheräämiseensä hymyä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen useammin ruokaa kuin ostan valmisruokia. Syön ulkona 4-5 kertaa kuussa. Yksi lämmin ateria päivässä ja runsas aamiainen.
No onpa säästövinkki. Kai nuo ateriat on edes saman matkan aikana? nopealla googletuksella yksi kuumatka 🌔 maksaa jo noin 200 miljoonaa euroa.
Heh heh kun naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi pitää kirjaa, tottakai kaupasta ostetut annokset on kalliimpia + lisäaineita. Se näkee sokea Reettakin.
Juuri äsken söin omaa tekemää lihamureketta ja uunivihanneksia/juureksia, valmistui samalla pellillä kaikki.
Pääsääntöisesti teen ruokaa viikonloppuisin. 2-3 eri ruokaa ja syön niitä sitten koko viikon vuorotellen tai ainakin torstaihin asti riittää. Pakastimeen laitan jos on liikaa, syön ne pääsääntöisesti saman viikon aikana. Woltannut en ole ikinä elämässäni.
Tein murekkeen 700 gr jauhelihapaketista, pienempiä en juuri osta. Teen ison annoksen kun se tulee samalla vaivalla ja samalla sähköllä. Nyt loput on jäähtymässä parvekkeella, siitä jää mulle vielä 4 annosta joko evääksi töihin tai sitten muuten.
Huomenna teen jotain toista ruokaa, en ole vielä varma mitä tai sit syön tuota samaa ja teen sunnuntaina jotain muuta. Ehkä hernekeiton keitän kun mulla on yksi savupotka pakasti
Minulla on isot kylmäkallet pakkasessa, niistä teen sellaisen "kylmälevyn" tiskipöydälle. Siirrän ruoan säilytysastiaan ja jäähdytän ruoan tuon kylmälevyn päällä. Vesi on niin kallista, ettei kylmässä hauteessa raaski jäähdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryn kohta kokkaanaan ainoastaan itselleni. Aikasempaa neljälle.
Tulen todennäkösesti tekemään saman verran ruokaa, riittää moneksi kertaa ja voin pakastaa annoksina.
Työpaikallani monet kokkaavat sunnuntaisin koko viikolle.
Vaikuttaa järkevältä.
Mukava työpaikka kun sielä monet ehtii kokata itselleen viikon ruoat. Mikä on ammattinne...
-eri
Olen hoitoalalla - töissä lähi- ja sairaanhoitajia ja hoitoapulaisia, suurin osa laittaa pääosan itse, osa leipookin itse - ja keva-puoli on raskaimmasta päästä hoitoalalla.
Mies sanoi, että keittiö ON valtakuntaansa.
Minulla ei ollut mitään asiaa arealle eikä ostoksiin, paitsi pankkikorttini. 😁
Ruoka ei ole elämän pääsisältö.
Ruoka on pakollista, silloiln tällöin, joskus, että pysyy elossa.
172:
toisaalta vapaapäivinä on pakkokin tehdä ruokaa viikoksi - jos joutuu tekemään tuplavuoron, sitä ruuanlaittajaa ei ole kotona, vaikka yksinhuoltajan lapset ovat kotona
t.sinkkuhoitsu
Vierailija kirjoitti:
Kohta 20 vuotta yksin. Alussa oli vaikeaa, kun tuli tehtyä neljän hengen annoksia ja kolme päivää samaa sapuskaa alkoi kyllästyttää. Valmistan kaikki ruoat itse ja kokkailen yhä neljälle. Samaa ruokaa syö kahtena päivänä ja loput jaan rasioihin ja pakastan. Nyt kalliin sähkön aikaan on helppo ottaa ateria pakkasesta jääkaappiin sulamaan ja lämmittää mikrossa. Pakastamisessa säästää, kun jäähdyttää ruoat ensin parvekkeella. Uuniruokaa teen todella harvoin, koska se vie paljon sähköä.
Päivän toinen ateria on puuro, joka sekin valmistuu mikrossa. Annos: 2,4 dl vettä, 1 rkl kauraleseitä, 0,75 kaurahiutaleita ja 6 saksanpähkinää ja 2*1,5 minuuttia mikrossa, välillä sekoittaen. Näillä olen pärjännyt.
Minulla oli myös vaikeaa alussa, kun jäi yksin, niin tuntui hullulta kokata isoja annoksia, ja aloin tehdä jotain sinkkunnoksia ja ostaa pikkumääriä. Mutta helpommalla ja halvemmalla pääsee, kun ostaa isoja ns. perhepakkauksia ja tekee isomman erän niistä ja sitten pakastaa ylimääräiset, jos ei kiinnosta syödä samaa montaa päivää putkeen. Ei tarvi ruoanlaittorutiinejakaan vaihtaa perheellisestä sinkkurutiineiksi, kun jatkaa isompien annosten tekemistä, vaikka asuukin yksin.
Teen itse ruoat. Tulee paljon halvemmaksi, ja omat kokkailut on parempia, kuin kaupan mikroateriat. Pyöritän muutamaa samaa hyväksi todettua reseptiä. Esimerkiksi kanapastaan en kyllästy koskaan. Sitä jaksaa syödä muutaman päivän putkeen. Eikä siihen niitä ainesosia niin montaa erilaista tule, että kalliiksi tulisi. Asun yksin, ja kuukaudessa ruokaan menee rahaa 160-200€. Suunnittelen syömiseni pariksi viikoksi kerrallaan. En tilaa mistään wolteista tai foodoroista. Nuo on turhaa rahanmenoa. Ulkona syön muutaman kerran vuodessa. En juo limsoja enkä energiajuomia.
Moni sanoo, että ei pysty syömään terveellisesti, koska se tulee kalliiksi. Itse olen eri mieltä. Syön kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, maitotuotteita kohtuudella, harvemmin punaista lihaa, pääasiassa kanaa. Terveellisesti syöminen ei vaadi isoja tuloja (oma bruttopalkka noin 2000€), vaan suunnitelmallisuutta. Ja tietysti, jos naisena söisin miesten annoksia, niin tottakai rahaa kuluisi enemmän.
Itse teen suurimmaks osaks, aika harvoin tulee valmiita mikroaterioita ostettua. Ja mulla kyllä tulee ylijäävätkin syötyä, syön vaikka parina päivänä peräkkäin samaa ruokaa ja jos jaa vielä yli niin pakastimeen ja sitten syön sieltä vaikka seuraavalla viikolla. Onhan se paljon kalliimpaa ostaa niitä mikroaterioita useimpien ruokien kohdalla kuin tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuluu paljon ruokaa, vaikka kokkaan vain itselleni. Joskus ostan valmiina liian työläitä ruokia, esimerkiksi kaalilaatikkoa tai Janssonin kiusausta. Leipää taas leivon taikinajuuresta lähtien, koska sitä en pidä työläänä.
En tuota ollenkaan biojätettä enkä koskaan heitä ruokaa menemään, joten satunnaiset valmistuotteet eivät vaikuta budjettiin havaittavasti.
En tuota ollenkaan biojätettä
Tämä oli kyllä tosi mielenkiintoinen väite, ettei muka tule lainkaan biojätettä. Syötkö siis perunat, porkkanat ym. kuorineen? Muniakaan et kuori, vaan kuoret rouskuttelet...? Entä kahvinporot - mitähän niille teet? Jne.
Nämä on kaikki biojätettä.
Vierailija kirjoitti:
En paljoo kokkaile, valmisruokia ostan. Joskus teen jonkun keiton,laatikon mutta harvoin.
Mutta eikö valmisruuat (sen mitä olen itse maistanut ruokatuntieväinä) ole paljon huonomman makuista kuin itse tehty ruoka? Nykyisin syön ruokatunnilla työpaikkaruokalassa, koska se ruoka muistuttaa paljon hyvää kotiruokaa.
Eli jos ei viitsi tehdä itse yhtään mitään muuta kuin valittaa niin sitten vaan niitä eineksiä napaan.
Mitä täältä kyselemään neuvoja kun kuitenkin tulee vastauksena, ettei halua ensinnäkään tehdä ruokaa, pakkaukset on liian suuria, ei haluta syödä samaa ruokaa kuin kerran, ei voi pakastaa ja ainakin se ruoan kippaaminen pakastusrasiaan on niin työlästä. Saati jos roiskahtaa pöydälle ja pitää ihan pöytäkin pyyhkiä.
Ilmankos osa vastaajista asuu yksin.