Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?
Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?
Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.
Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.
Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?
Kommentit (301)
Teen itse ison satsin ruokaa kerralla ja syön sitä useamman kerran. Todellakin tulee halvemmaksi kuin einekset.
Sillä einesannoksen hinnalla ostaa tarvikkeet ihan helposti useampaan annokseen. Näitä hintoja on useampikin taho, esim Martat laskenut aika tarkkaan ja kotona tehty on edullisempaa. Tietty jos ostat kaviaaria ja muuta vastaavaa, niin maksaahan se sitten, mutta ihan perus juurekset yms on edullisia
Olen huomannut, että ruokahävikkiä syntyy paljon enemmän kun on porukkaa kotosalla. Yksin paljon helpompaa laakea tarvittavat määrät ja syödä järjestyksessä
Olen ihan vasta viime aikoina höllännyt ja päättänyt elää osittain valmisruuilla. Laskelmia rahanmenosta en ole tehnyt, mutta säästän aikaa ja syön monipuolisemmin. Syön noin 4-5 ateriaa viikossa marketin salaattibaarista, sushitiskistä, Kokkikartanon valmislaatikoista tms. Jos vaikka ostaisin kaikki ison salaattiannoksen sisältämät tuoreet ainekset kotiin, iso osa ehtisi nahistua ennen kuin ne olisi syöty.
Joskus aiemmin yritin olla kunnollinen ihminen ja kokata annoksia pakastimeen, mutta niillä tahtoi olla tapana jäädä sinne vuodeksi, koska pieneen keittiööni ei mahdu mikroa ja sulattaminen vaati enemmän suunnitelmallisuutta kuin kiireisessä elämässäni on mielekästä. Nykyään koen että elämäni on helpottunut huomattavasti valmisruokien myötä. Voi olla että rahaa menee enemmän, mutta on monia muitakin asioita missä mielelläni maksan enemmän siitä että kaikki sujuu paremmin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 88: "Jos sun lounas on yksi fileeviipale, voit syödä ne loput possut seuraavana päivänä tai vaikka pakastaa. Ongelma ratkaistu. "
Niinhän mä just edellisessä kirjoitinkin eli pitää hyödyntää pakastintaan tai muuten suunnitella ruokansa siten,että kaikki tulee käytettyä. Mutta entä, jos mä haluan tänään syödä ruokaa, johon tulee se 100 g kaalia ja seuraavan kerran kaaliruukaa vasta kuukauden tai kahden päästä? Vaikka kaali säilyykin aika pitkään jääkaapissa, niin ei kuitenkaan kuukausia. Joskus kaupoista saa pieniä puolikkaita kaaleja tai neljänneksiä ja silloin voi ollakin ihan järkevää tehdä kaalilaatikkonsa itse, mutta joskus taas on järkevämpää ostaa valmis kaalilaatikko. Siitäkin syö yksin asuva ihminen ihan hyvin jo kaksi ateriaa. Tai vaikka tarvitset johonkin yhden ruokalusikallisen siirappia, joudut ostamaan ison tölkin siirappia.
Olen eri kirjoittaja ja ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Puutun nyt vain tuohon siirappiin. Sehän säilyy iät ja ajat! Teen silloin tällöin kahvikakkua johon tulee kaksi ruokalusikallista siirappia. Olen viimeksi ostanut 750 gramman pullollisen tummaa siirappia maaliskuussa 2023. Jäljellä sitä on noin 200 grammaa ja viimeinen käyttöpäivä on lokakuussa 2025. Varmasti se vielä säilyisi käyttökunnossa pidempäänkin.
Mtä ruoan edullisuuuteen tulee, investoin 750 gramman siirappipullolliseen 2,47 ja nyt olen siis tärvännyt vuoden aikan siirappia 1,36 euron edestä ja varaston arvo jäljellä olevalle 200 grammalle on kokonaiset 49 senttiä :)
80 ja 90-luvulla tein jonkin verran ruokaa itse. Sitten laiskistuin. Viimeiset 20 vuotta olen ostanut vain valmisruokia. Makaroniruokia, perunalaatikoita, lihapyöryköitä, hernekeittoa, lihapiirakoita, nakkeja jne. Ruokalasku on noin 250e/kk. Siitä lähes puolet taitaa olla karamellia, jäätelöä ja kahvileipää. Jos vain ruoat otetaan huomioon, niin ei ole kallista. Varsinkin kun monesti alennukset ovat 30-60%. Turha tuhlata aikaansa ruoanlaittoon!
Masennuksen takia ei ole voimia tehdä ruokia ja siivota siitä johtuvia sotkuja itse. Tilaan kerran viikossa kaupasta valmisruokaa n. 80 eurolla ja se riittää hyvin. Pidän eniten Kokkikartanon aterioista mutta monenlaisia muitakin kuuluu säännölliseen ostoslistaan. Lounaaksi syön valmissalaatteja ja välipalaksi proteiinipirtelöitä tms. Aterioissa on se hyvä puoli että annoskoko on rajattu. Niillä kyllä lähtee nälkä mutta niistä ei tule liikakiloja. Biojätettä tulee vain hedelmistä. Hedelmiä ja marjoja syön myös joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa toisinaan, valmistan sellaisia jotka säilyy jääkaapissa. Välillä valmisruokia kaupasta, syön myös ravintolassa tai wolttaan ravintolaruokaa kotiin. Ajattelin alkaa tehdä pataruokia kun haluan oppia jotain uutta. Nekin säilyvät kuulemma hyvin jääkaapissa. Yksin asuessa kannattaa tehdä vähän pienempiä annoksia eikä mitään isoa kattilallista. Tee sen verran että tulee jotain 3-4 annosta, ne ehdit syödä ennenkuin menevät huonoksi.
Minä pakastan aina muutaman annoksen, kun teen jotain enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksa ja viitsi tehdä ruokaa joka päivä. En jaksanut silloin, kun oli perhettä, enkä jaksa yksinelävänäkään tehdä. Helpoimmalla pääsee, kun tekee muutaman päivän ruoat, joita sitten lämmittelee.
Sellainen ihminen olisi ihan kauhea kumppani minulle, joka ei suostuisi lämmitettyä tai pakastettua ruokaa syömään tai samaa ruokaa edes kahta päivää peräkkäin.
Oma mies piti vähän totuttaa siihen, että hän söi joskus edes pari päivää samaa ruokaa. Oli aika nirso siinä asiassa. Aiempi syötöpossun elämä oli totuttanut miehen siihen, että oli aina jotain erilaista ruokaa pe, la ja su. Arkisin hän söi kyllä työpaikalla, mutta en kyllä suostunut edes viikonloppuna sellaiseen peliin, että olisin miettinyt, mitä eri ruokaa tehdä kullekin kolmelle päivälle viikonloppuna. 😁
Mun työkaverin mies oli nuorena kun olivat yhteen muuttaneet sellainen, että nirsoili jostain ruuasta. Silloin mun kaveri oli sanonut, että okei, sä voit tehdä tästä lähtien ruuat. Näin on mennyt jo yli 40 vuotta. Mies kokkaa niin saa mieleistä.
Itse teen sillä lailla että pääasiallisesti kokkailen itse,mutta kauppa päivänä ostan jotain valmista että ei tarvitse samana päivänä ruveta räpeltämään itselle sapuskaa.Seuraavana päivänä jaksaa taas.
Joku kirjoitti, että Janssonin kiusaus on työläs ruoka.
Mun mielestä siitä tulee ihan hyvää vaikka oikaisee ja käyttää kaupan perunasipulisekoitusta. Itse laitan ylimääräisen sipulin kyllä sekaan, kun minusta siinä pussissa on sipulin osuus liian pieni. Ruoka on uunissa n. 5 minuutissa ja sitten vaan odotellaan.
Pitääkin mennä hakemaan ainekset huomiseksi, alkoi tehdä mieli tuota ruokaa. Siitä saa taas ruoan moneksi päiväksi.
Ei kannata tehdä ruokaa itse. Tulee huomattavasti halvemmaksi ostaa valmisnuudeleita, Saarioisten roiskeläppiä ja pakastetaan ihanuuksia.
Jos yrität tehdä alusta asti jotain pasta carbonara niin menee vähintään 20 egeä kauppaan ku valmispussin saat alle 2e. Sillä yhden itse tehdyn aterian rahalla syö valmisruokia siis 10 päivää.
Menemällä sellaseen hulisevaan paikkaan. Otan siitä lusikan ja lautasen. Ja keittäjä ammentaa siitä soppaa ja kotikaljaa. Sitten meen penkille istuun ja lusikoin siitä suuhun. Sitten vien astiat palautukseen ja meen kotiin, ellen oo tiskivuorossa. Ja jos oon, se on helppoa, koska putsaan ensin lautaset painesuuttimella ja laitan ne koriin ja siitä sellaseen kuomulliseen tiskikoneeseen. Siellä on siis sellanen iso pata, jolla se soppa tehdään. ja se on energiatehokkaampaa, kuin se että jokainen tekis ite pienen annoksen. Joskus loma aikaan, oon ollu pilkkomassa perunoita ja porkkanoita, mutta pääosin meille työssäkäyville jää noi tiskivuorot ja siivoukset.
Kun asuin yksin, tein usein salaatteja tai pastaa ruoaksi. Pastan lopun laitoin jääkaappiin tai pakkaseen ja söin myöhemmin.
Ruokaisa salaatti oli mielestäni helppo ja kätevä yhden hengen ruoka. Salaatin, tomaatin ja kurkun lisäksi käytin esim. herneitä, punasipulia, kesäkurpitsaa, rucolaa, basilikaa salaattipohjassa. Päälle lämminsavulohta, halloumia, mozzarellaa, vuohenjuustoa, katkarapuja, kanaa, Ilmakuivattua kinkkua tms. Keitin usein salaatin sekaan pastaa tuomaan ruokaisuutta.
Välillä ostin valmisruokia, mutta enemmän kokkailin itse. Esim. bolognesekastiketta tein ja jaoin pakasterasioihin pakkaseen. Siitä oli kätevä lämmittää ja syödä pastan, perunan tai riisin kanssa.
Tein juuri Janssonin kiusausta, ja mun mielestäni se ei todellakaan ole työläs ruoka, vaikka kuorin ja pilkoinkin perunat itse!
Toisena viikon ruokavaihtoehtona on punajuuri-aurakeitto, jota on muutama annos. Kun se loppuu, teen kookosmaito-linssikeittoa.
Huomenna teen kaali-porkkana-kananmunasalaattia kermaviilikastikkeella, sekä porkkana-ananasraastetta.
Osan perunoista keitin tänään jääkaappiin valmiiksi, saan nopeasti lapsuuden paistettuja perunoita sipulin ja kananmunan kera, tai intialaista linssicurrya.
Makeaksi on raejuustopannaria& pakastemarjoja tai luumurahkaa.
Syön 3 kertaa päivässä kotona. Näillä mennään tämä viikko. Tämän vuoden puolella olen kaupasta ostanut perunaa, porkkanaa, kaalia ja maitoa.
Lapseni on muuttamassa pian omilleen, ja päätin juuri, että teen itselleni sen lupauksen, että kun jään yksin, teen ruokaa itselleni päivittäin. Paljon terveellisempää, edullisempaa ja täyttävämpää kuin einekset, joihin kyllästyn, tai leipälinja jota harrastin ennen lasta.
Teen itse itselle ruuan joka päivä on itse tehty ruoka parrmpaa kun valmis ruuat missä on paljon lisä ja säilöntä aineita
Aamu: kahvia ja kaurapuuroa, jonka kanssa marjoja, raejuustoa ja mehukeittoa
Lounas: pakasteesta erilaisia vihanneksia ja jotain proteiinia, yleensä kalaa tai kasviproteiinia, kypsennys Airfryerissä. Kasvikset ostan kaupan pakastealtaasta, samoin kasviproteiinit. Kalaa on yleensä pakastimessa annospaloina.
Välipala: rahkaa, jogurttia tai hedelmä
Päivällinen: jää valitettavasti usein väliin. Tiedän, pitäisi syödä. Unohdan usein, koska keskityn töihin. (Työ kotona.)
Iltapala: voileipää, hedelmiä tai rahkaa/jogurttia ja teetä
Teen pääasiassa itse ruokaa, syön sitä samaa sitten pari päivää - omasta mielestä mukavaa, kun ei tarvitse aina kokata, vaan ruokaa riittää töihin lounaaksikin. Jonkin verran tulee kyllä ostettua nopeita eineksiä, lähinnä pinaattilettuja, purkkihernaria ja valmiita kaalikääryleitä. Ennemmin korvaan itsetehdyn ruoan ResQ-aterioilla, hinta sama kuin eineksillä ja parempaa.
Suurin osa raaka-aineista kyllä säilyy - juuri tein lasagnen pakastimesta sulattamaani jauhelihaan ja käytin kaapista loput lasagnelevyt. Ainoat yhdelle ihmiselle liian isot tuotekoot ovat ehkä osa juustoista (ehtii mennä homeeseen) ja itsetehdyt leivonnaiset (jos reseptiä ei saa skaalattua eikä taikinaa/lopputuotetta pakastettua).
Vierailija kirjoitti:
Teen pääasiassa itse ruokaa, syön sitä samaa sitten pari päivää - omasta mielestä mukavaa, kun ei tarvitse aina kokata, vaan ruokaa riittää töihin lounaaksikin. Jonkin verran tulee kyllä ostettua nopeita eineksiä, lähinnä pinaattilettuja, purkkihernaria ja valmiita kaalikääryleitä. Ennemmin korvaan itsetehdyn ruoan ResQ-aterioilla, hinta sama kuin eineksillä ja parempaa.
Suurin osa raaka-aineista kyllä säilyy - juuri tein lasagnen pakastimesta sulattamaani jauhelihaan ja käytin kaapista loput lasagnelevyt. Ainoat yhdelle ihmiselle liian isot tuotekoot ovat ehkä osa juustoista (ehtii mennä homeeseen) ja itsetehdyt leivonnaiset (jos reseptiä ei saa skaalattua eikä taikinaa/lopputuotetta pakastettua).
Minä taas ostan aina juustoa ison pakkauksen - avatessani pakastan siitä sen osan, mitä en käytä parin päivän aikana. Valmisraaste on pakasteesta helppo ottaa käyttöön.
Oliko se sika?