Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?
Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?
Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.
Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.
Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?
Kommentit (301)
Kohta 20 vuotta yksin. Alussa oli vaikeaa, kun tuli tehtyä neljän hengen annoksia ja kolme päivää samaa sapuskaa alkoi kyllästyttää. Valmistan kaikki ruoat itse ja kokkailen yhä neljälle. Samaa ruokaa syö kahtena päivänä ja loput jaan rasioihin ja pakastan. Nyt kalliin sähkön aikaan on helppo ottaa ateria pakkasesta jääkaappiin sulamaan ja lämmittää mikrossa. Pakastamisessa säästää, kun jäähdyttää ruoat ensin parvekkeella. Uuniruokaa teen todella harvoin, koska se vie paljon sähköä.
Päivän toinen ateria on puuro, joka sekin valmistuu mikrossa. Annos: 2,4 dl vettä, 1 rkl kauraleseitä, 0,75 kaurahiutaleita ja 6 saksanpähkinää ja 2*1,5 minuuttia mikrossa, välillä sekoittaen. Näillä olen pärjännyt.
Siirryn kohta kokkaanaan ainoastaan itselleni. Aikasempaa neljälle.
Tulen todennäkösesti tekemään saman verran ruokaa, riittää moneksi kertaa ja voin pakastaa annoksina.
Työpaikallani monet kokkaavat sunnuntaisin koko viikolle.
Vaikuttaa järkevältä.
Ihan normaalia ruokaa teen itse, niin että teen aina 2 annosta lämpimiä ruokia, ja laitan jääkaappiin seuraavana päivänä syötäväksi sen mitä jää toiselle päivälle. Näin ei tarvi joka päivä tehdä ruokaa. Lounaaksi syön aina salaattia, johon paistan esim. lihaa tai kalaa että on ruokaisampaa, sitä en tee "varastoon", koska sen tekee suoraan lautaselle kymmenessä minuutissa. Eineksiä en syö, koska en pidä niiden mausta. En myös syö usein kodin ulkopuolella, koska olen etätyössä joten ei lounasaikaankaan mihinkään ruokalaan vaan se itse tehty salaatti. Ehkä kerran kuussa voin jossain hampurilaispaikassa käydä, siinä se mun kodin ulkopuolella syöminen. Nuorempana kiinnosti hyvät ravintolat ja etniset ruoat, mutta ne on jo niin nähty eikä kiinnosta. Varsinkin kun se on yksin tylsääkin mennä odottelemaan johonkin parempaan ravintolaan.
Joskus innostun kokkaamaan, ja silloin pakastelen ruokaa 3 dl annoksiin, ja niitä on nytkin pakastimessa parikymmentä. Näitä pakasteannoksia otan aina muutaman sulamaan jääkaappiin, mutta toki ostan myös eineksiä.
En todellakaan ole hyvä kokki, mutta silti itsetehty makaronilaatikko maistuu paremmelle kuin eines. Ehkä tehtaassa ruoka jäähtyy liian hitaasti, ja siksi maku latistuu. Lisäksi itse tehden suolan määrä jää vähäiseksi, mikä on tärkeää verenpainepotilaana.
Yksineläjånä voi kyllä ostaa isohkonkin juuston, kunhan pakastaa suurimman osan.
Teen lähes kaikki ruokani itse. Laitan kerralla enemmän, 4-5 annosta. Syön sitä kaksi kertaa ja lopun pakastan annosrasioihin. Minusta olisi vaikea tehdä jotain 1-2 annoksen ruokia, kun kanasuikaleet, jauheliha jne. myydään isommissa pakkauksissa. Lisäksi en pidä ruuanlaitosta, joten minulle parasta tässä systeemissä on, että ruokaa ei tarvitse laittaa niin usein ja saan pakastimesta valmiin aterian. Kotona myös aina on jotain valmista ruokaa, eli ikinä ei tule tilannetta, että pitäisi lähteä väsyneenä kauppaan ja laittaa jotain väkisin.
Minä teen ruokani itse. Olen kokeilemalla oppinut tekemään niin hyvää ruokaa, että voin syödä samaa ruokaa kolmekin päivää eli teen ruokaa kerralla isomman satsin. Joskus pakastan muutaman ruoka-annoksen ja otan annoksen pakastimesta silloin, kun en ehdi tai en halua laittaa ruokaa. En syö ollenkaan eineksiä koska minulla on ruokavaliohoidossa oleva 2-tyypin diabetes ja haluan syödä ja elää terveellisesti ja pitää painoni kurissa. Itse tekemällä myös ruokamenot pysyvät helposti kurissa.
Kokkaan yleensä itse, koska silloin voin itse paremmin vaikuttaa siihen, mitä syön. Käytän täysjyväviljoja, paljon vihanneksia, pehmeitä hyviä rasvoja ja tavallisen suolan sijaan mineraalisuolaa. Ainakin 80-90 prosenttia minun ruoasta on kotiruokaa.
Valmisruokia syön harvoin, koska varsinkin suolan määrä kauhistuttaa ja vähäsuolaisia vaihtoehtoja on todella vähän ja ne ovat mauttomia. Mieluummin sitten tilaan ravintolaruokaa kotiin, jos haluan syödä kotona jotain muuta kuin kotiruokaa. Sitäkin teen kuitenkin harvoin. Mieluiten lähden sitten käymään ravintolassa, koska se tuo elämään vähän vaihtelua eikä tule kotiin likaisia astioita.
Teen ruokaa - siis itse; alusta asti. Syön sitä n. viisi päivää. (Lusikalla/haarukalla, lautaselta).
Kun muistelen sitä aikaa, niin kanttiinissa syötiin töissä, sitten joka toinen ilta söin ravintolassa ja joka toinen ilta vedin pelkkiä nesteitä baarissa. Sunnuntai-iltana oli yleensä sen verran toipunut alkavasta viikonlopusta, että pystyi taas syömään ravintolassa.
Kun lukee näitä, niin minulle tulee ajatus, että tämä menee meillä vähän eri tavalla kuin monissa muissa maissa ulkomailla. Suomessa monet kokkaa itse. Ulkomailla tilataan enemmän ruokaa kotiin tai ostetaan valmista.
Peruskoulussa on kotitaloutta, suomalaisissa asunnoissa on yleensä hyvät keittiöt, uunit ja hellat vakiovarusteena, perusraaka-aineita saa helposti kaupoista ja kauppakassinkin voi tilata kotiovelle. Nämä varmaan vaikuttaa siihen, että on helppo tehdä ruokaa kotona.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä ap:n "ongelmaa".
Mä uskoisin ymmärtäväni ja syynä on isot pakkauskoot. Jos tarvitset vain yhden porsaan fileviipaleen, sun pitää kuitenkin ostaa se puolisen kiloa, koska yksittäispakattuja ei ole. Tai jos tarvitsisit vain 100 g valkokaalia, sun pitää ostaa se 1,5 kilon painoinen möykky. Koska erityisesti pakkauskoot on suunniteltu lähinnä perheellisille, yksin asuvan pitää suunnitella ruokailunsa eri tavalla. Joko hyödyntää pakastinta tai muulla tavoin suunnitella syömisensä niin, että kaikki ostettu tulee käytettyä ennenkuin menee pilalle. Ja mitään "erikoisuuksia" ei kannata jääkaappiin hankkia, jos tarkoitus on käyttää sitä erikoisuutta vain pienen määrän yhden kerran.
En ole koskaan kokenut ongelmaksi ostaa kaupasta kokonaista kaalia. Aloitettu kaalihan säilyy jääkaapissa tuorekelmuun käärittynä monta viikkoa, ja jopa kuukausia, mutta ainakin minulla se tulee siinä ajassa jo syödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen lähes kaikki ruokani itse. Laitan kerralla enemmän, 4-5 annosta. Syön sitä kaksi kertaa ja lopun pakastan annosrasioihin. Minusta olisi vaikea tehdä jotain 1-2 annoksen ruokia, kun kanasuikaleet, jauheliha jne. myydään isommissa pakkauksissa. Lisäksi en pidä ruuanlaitosta, joten minulle parasta tässä systeemissä on, että ruokaa ei tarvitse laittaa niin usein ja saan pakastimesta valmiin aterian. Kotona myös aina on jotain valmista ruokaa, eli ikinä ei tule tilannetta, että pitäisi lähteä väsyneenä kauppaan ja laittaa jotain väkisin.
Hyvä huomio. Painonpudotuksessa ja nyt -hallinnassa on auttanut tosi paljon, että kotona on aina lämmittämistä tai sulattamista vaille valmis ateria. Sitten ei tule kiireessä tai nälissään ostettua valmisruokia, jotka eivät ravintoarvoiltaan saati maultaan ole yhtä hyviä kuin itsetekemäni ruoka.
Inhoan kaikkea ruokaan liittyvää, ostoslistan laatimista, ostamista, kantamista, hyllyttämistä, valmistamista, tiskaamista ja jopa syömistä (kun on allergioita ja rajoitteita). Siksi teen ruoan 1-2 kertaa viikossa. Jaan annokset lautasille jääkaappiin tai isossa vuoassa. Kerran päivässä lämmin ateria. Aiemmin elin pelkällä leivällä mutta nyt olen viljoille allerginen joten kylmää salaattia tilalle.
En lähes koskaan syö valmisruokia. Pari kertaa kk käydään ystävien kanssa syömässä jossain. Muuten teen noin 2-3 kertaa viikossa lämmintä ruokaa sen verran, että sitä voi syödä pari päivää. Joskus teen isomman satsin, josta pakastan puolet. Isojen vuoka ruokien reseptit puolitan, jottei tarvitse viikkoa putkeen vetää jotain makaronilaatikkoa. Myönnän, että varsinkin opiskelijana rahaa menee ruokaa ehkä hieman liikaa, mutta monipuolisella ja terveellisellä ruualla pysyy kroppa kasassa siten myös mieli.
Vierailija kirjoitti:
Yksin ollessa on ihanaa, kun esim. lasagnea pystyy syömään monena päivänä. Kaksin ollessa joutuu melkein joka päivä tekemään ruokaa.
Niinpä. Tämä on syy, miksi tilaan verkkokaupasta valmisruoka-annoksia (Kokkikartano, Olo, jne): ei tule syötyä liikaa. Ruuan kallistuttua hinnan sijaan valmisruokien ainakin osin annoskoot pienenivät. Se on hyvä. Salaatinkin ostan valmispusseina, joihin pilkon ja lisään muut ainekset fiiliksen ja jääkaapin sisällön mukaan.
Jos valmistaisin lasagnen tapaista herkkua, söisin liian suuria annoksia.
P.S. Korona-aika opetti verkkokauppa-asiakkaaksi. Sen myötä ruokahävikkiä ei juuri enää tule. Tänään tuli reilun viikon valmisruuat, joiden viimeinen käyttöpäivä on välillä 19.-29.1. Lisäksi juomat, salaatit, hedelmät, leivät, jogurtit. Hinta kuljetuksineen vähän päälle 100 €.
En syö lounasaikaan ravintoloissa, joten ruokamenot viikossa noin 100 €, vaikka en pihistele.
Pistän suuhun jotain 1-3 päivän välein. Kylmänä.
Elämä ei ole syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla?
Spagettia, se menee lautasella monelle mutkalle.
Päivän paras...🤗😂
Vierailija kirjoitti:
Siirryn kohta kokkaanaan ainoastaan itselleni. Aikasempaa neljälle.
Tulen todennäkösesti tekemään saman verran ruokaa, riittää moneksi kertaa ja voin pakastaa annoksina.
Työpaikallani monet kokkaavat sunnuntaisin koko viikolle.
Vaikuttaa järkevältä.
Mukava työpaikka kun sielä monet ehtii kokata itselleen viikon ruoat. Mikä on ammattinne...
Vierailija kirjoitti:
Pistän suuhun jotain 1-3 päivän välein. Kylmänä.
Elämä ei ole syömistä.
Minä syön elääkseni, en elä syödäkseni😁
Syön keitettyjä perunoita lautaselta, haarukan avulla. Juhlapäivinä laitan margariinia sekaan. Sunnuntaisin on maitoakin.