Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?
Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?
Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.
Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.
Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?
Kommentit (301)
Teen ruoat itse ja pakastan. Helppoa on myös pakastaa kypsää lihaa, broileria ja kalaa 100g annoksiin, jotka voi lisätä wokkeihin, riisin tai perunan lisäkkeeksi jne. Ostan paljon valmiita pakastevihanneksia. Pakkasessa on aina valmiita annoksia.
Ostan paljon tuoreita kasviksia kotiin ja niistä tekee monenlaisia ruokia, eli ei tarvitse syödä aina samaa ruokaa tai pakastaa ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin töissä, söin lounasravintoloissa enkä tehnyt juurikaan ruokaa. Nyt, kun olen kotona, on ollut ihan hauskaa opetella ruuanlaittoa uudelleen. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että ruuan on valmistuttava helposti ja mahdollisimman vähillä tiskeillä. Joten siis teen arkiruokaa. Ja yleensä neljä annosta kerrallaan: kaksi syön peräkkäisinä päivinä ja kaksi pakastan. Pakkasessa minulla on useampaa ruokaa, joten ei tarvitse jatkuvasti syödä samaa.
Hyvin harvoin ostan eineksiä, mutta vihannespakasteita harrastan talviaikaan.
Olen tässä lukiessa miettinyt, mitkä ruokatarvikkeet jäävät minulta ostamatta, koska niistä jäisi osa käyttämättä. Siis joita ei ole saatavilla pienempinä. Harvinaisemmat mausteet tai maustekastikkeet. Kokonaiset juurekset, siis esim. lanttu (josta en kyllä oikein tykkääkään). Siksi käytän keittojuurespakasteita. Kaalin saan kyllä kulumaan, mutta si
Basilika pieneen vesitilkkaan huoneenlämpöön. Se ei kestä kylmää. Lehdet tulee käytettyä ruoan tai vihreän salaatin joukossa tai vaikka leivän päällä.
Persiljapussin kun sulkee hyvin, sen pitäisi säilyä aika monta päivää jk:n vihanneslaatikossa.
Jotkut saksii yrteistä varret ja laittaa ne talouspaperiin käärittynä umpinaiseen tiiviiseen astiaan jääkaappiin. Jotkut laittaa saksitut varret veteen. Toiset pitää kasvamassa ikkunalaudalla ja saksii vain tarpeellisen määrän lehtiä tai varsia.
Monet pilkkoo yrttipuskan leikkulaudalla päästään, minkä jälkeen se loppu yrttipuskasta kyllä onkin pilalla pian.
Netistä löytää neuvoja, mikä säilyy jääkaapissa, mikä ei ym. ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Teen ruoat itse ja pakastan. Helppoa on myös pakastaa kypsää lihaa, broileria ja kalaa 100g annoksiin, jotka voi lisätä wokkeihin, riisin tai perunan lisäkkeeksi jne. Ostan paljon valmiita pakastevihanneksia. Pakkasessa on aina valmiita annoksia.
Minä annostelen lihan tai proteiinin mukissa olevaan muovipussiin - en punnitse, annoskoko pysyy sopivana tuolla mukilla.
En todellakaan jaksa ja viitsi tehdä ruokaa joka päivä. En jaksanut silloin, kun oli perhettä, enkä jaksa yksinelävänäkään tehdä. Helpoimmalla pääsee, kun tekee muutaman päivän ruoat, joita sitten lämmittelee.
Sellainen ihminen olisi ihan kauhea kumppani minulle, joka ei suostuisi lämmitettyä tai pakastettua ruokaa syömään tai samaa ruokaa edes kahta päivää peräkkäin.
Oma mies piti vähän totuttaa siihen, että hän söi joskus edes pari päivää samaa ruokaa. Oli aika nirso siinä asiassa. Aiempi syötöpossun elämä oli totuttanut miehen siihen, että oli aina jotain erilaista ruokaa pe, la ja su. Arkisin hän söi kyllä työpaikalla, mutta en kyllä suostunut edes viikonloppuna sellaiseen peliin, että olisin miettinyt, mitä eri ruokaa tehdä kullekin kolmelle päivälle viikonloppuna. 😁
Teen kaikki ruoat itse, en osta mitään valmiina, enkä syö eineksiä, jos satunnaista grillimakkaraa ja nakkia ei katsota einekseksi.
Teen välillä jopa 5-6 päivän ruoat kerralla. Silloin teen niin hyvää ruokaa, että en kyllåsty. Ja jos kyllästun, syön silti, en heitä pois. Ne ruoat, jotka on hyviä pakastanisen jälkeenkin, teen edellistäkin isommissa määrissä. Esim. kasvis/ myskikurpitsa-kookoskermakeittoa teen 5 litraa kerralla. Samoin kuivatuista pavuista ja linsseistä tehdyt ruoat.
Eilen tein jauheliha-perunalaatikkoa, maustoin sen hyvin, arrabiatakastiketta, tomaattia päälle, toiseen vuokaan myös fetaa. Syön sitä vielä sunnuntainakin.
Kun teen salaattia, pesen kasvikset todella hyvin, kuivaan, työskentelen kertsihanskat kädessä. Pilkon kaikki omiin rasioihinsa, samoin pestyn ja lingotun salaatin. Säilyy hyvänä 3 päivää. Jos ei ole muuta ruokaa, laitan salaattiin pähkinöitä, raejuustoa, tonnikalaa tmv. proteiinia.
Usein teen shaksukaa tai tomaattimunakasta.
Jos ei ole yhtään mitään valmiina, en tee ruokaa, syön maitoon keitettyä puuroa tai mikrossa lämmitettyjä lämppäreitä. Tai ihan vaan ranuja ja kalapuikkoja tai ristikkoperunoita kermaviilillä.
Kasvishernari kestää hyvin pakastamista, ja siihen voi halutessaan pilkkoa kinkkua.
En tee joka päivä ruokaa, vaan noin 2 kertaa viikossa.
Teen lähes kaiken itse. Tykkään marttailla. Nyt, kun ei ole enää kotona huollettavia, on ihanaa, kun jää niin paljon aikaa siihen mistä tykkää. Ennen kaikki aika meni treenikuskauksissa ( ja tein sen ilolla)
Ilmastohätila!
Liity Elokapinaan!
Vähemmän menee hukkaan itselläni kun ostaa valmista. Usein kun tekee itse niin sitä ruokaa tulee vain tehtyä liikaa, kun syö liian monta päivää samaa ruokaa niin ei mee enää alas. Riippuu tietenkin mitä tekee. Itsetehdyt keitot tulee itsellä kyllä syötyä loppuun. Muutenkin sillä ruualla ei jotenkin ole samaa "arvoa", kun tekee vain itselle. Sitä yrittää tietysti tehdä terveellisiäkin valintoja kaupassa, mutta monesti sitä on että hällä väliä, kun on vaan oma napa kyseessä. Viikon aikana minulla on aikalailla 50/50 valmista ja itse tehtyä.
Mitä hoidettavaa siinä on?
Syön jonain päivinä jotain, joskus taas en.
Ruoka ei ole elämänsisältö.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla?
Veden keittämistä.
vaasankadun vihreät
Vierailija kirjoitti:
Ilmastohätila!
Liity Elokapinaan!
hätä hätä nyt tuli liemet housuun
Matsmartilta nuudeleita on hätävararuokana, jotain teen itse, esim. tortilloja (jauhelihaa, juureksia + paljooon sipulia), makaronilaatikkoa pikkuvuo'issa. niitä syön 2-3 päivää, loput pakkaseen, mistä löytyy mm. pizzaa ja extratäytteitä ja -juustoa, paistettua jauhelihaa (makaronin ja tomaattikastikkeen kanssa syötäväksi), pullaa.
Kuivakaapissa siis makaronia, nötköttiä, nuudeleita, jauhoja. Nötkötti myös makaronien kanssa, mutta eri ( hyvällä!) reseptillä.
Teen yleensä noita makaronijutskiakin sen verran, että riittää 3-4 päiväksi (1 ateria/pvä)
Joskus sämpyläpussi + päälliset, riittää niin moneksi päiväksi, kuin pussissa on sämpylöitä.
Vähäruokainen olen. Tänään (laihispäivä) olen syönyt 2 kananmunaa ja 4 Töysäläisen piparia, iltapalaksi vielä 1 muna ja 2 piparia.
Joo, tiedän että aika yksipuolisesti syön (ei marjoja, ei rehuja ja hedelmiäkin tosi harvoin)
mutta elän vain itselleni.
Hei, moni on kertonut ruoanlaittotavoistaan mutta harva on laittanut kaipaamaasi laskelmaa. Minä laskin. Tein viimeksi ragua, eli jauhelihakastikkeen pastalle. Laskin niin tarkkaan kuin pystyin. Osa mausteista on sen verran vanhoja, että niiden ostoajalta minulla ei ole krjapitoa ja niiden kohdalla käytin Alepan verkkokaupan hintoja. Kaiken lisäksi mausteille oli hankala laskea hintaa koska keittiövaakani ei suostunut punnitsemaan niin kevyitä määriä, jotan mausteiden osalta hinta on jopa yläkanttin tässä laskelmassa.
Jos joku haluaa, voin laittaa täyellisen ainesosaluettelon määrineen ja hintoineen. Tähän kolmen kilon padalliseen meni öljyn ja musteiden lisäksi siis ragun perusainekset: pekoni (pancettan sijaan), sipuli, varsiselleri, porkkana ja kilo naudan jauhelihaa (10% rasvaa), tomaattimurskaa sekä -pyreetä.
Valmista ragua tuli siis himpan vajaa kolme kiloa ja hintaa koko padalle tuli 14,68 ja tästä syö parin sadan gramman anoksia 15, eli yhden annoksen hinnaksi tulee noin yksi euro. Lisäksi isohko annos spagettia, eli kuivana sata gremmaa maksoi viisi senttiä.
Valmiin - isohkon - 400 gramman aterian hinnaksi siis tulee yksi euro ja viisi senttiä.
Kyllä itse tehty ruoka tulee monin verroin edullisemmaksi kuin valmisateriat.
Tämän padan tekemiseen meni aikansa, ragu ei todellakaan ole mitään pikaruokaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nyt minulla on viisitoista ateriaa joiden valmistamiseksi pöytään asti ei mene kuin pastan keittämisen ajan verran. Ja maku, se maku, aivan eri planeetalta kuin valmismössöt. Bon appetit!
Itse teen ruokaa ja syön sitten samaa ruokaa muutaman päivän ja sitten teen uuden ruuan. Välillä syön myös valmisruokaa.
Teen ruokaa, joka säilyy monta päivää: laatikoita, keittoja... Valmisruokaan en koske.
Itse syön ulkona päivittäin tai sitten tilaan safkat kotiin woltilla tai foodoralla. En todellakaan rupea tekemään mitään ruokaa itse.
Istun pöydän ääreen.
Otan haarukan ja veitsen tai lusikan kauniiseen käteeni.
Ääntä kohti.
Osasin jo ihan ihan tositosi pienenä.
Hyvin se sujuu.
Sen jälkeen tiskaan kymmensormijärjestelmällä.
Täällä Thaimaassa syön ravintolassa lounaan ja illallisen. Kotona sitten haen punalappuisia ilta-alesta ja teen niistä mitä milloinkin. Kesällä grillaan paljon.
Ostan tarvikkeet, teen ruoan ja syön sen.