Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylläpäs on ihme, kun matematiikan osaaminen laskee: eihän lapsia edes opeteta kunnolla alakouluissa!

Vierailija
09.01.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010104891.html

Tästä älyvapaasta tyylistä on ottanut liian moni matikan opettaja mallia! Kyseessä on ns. flipped learning-metodi, jota Pekka Peura ja Marika Toivola 2000-luvulla ovat lanseeranneet ja josta on tullut jostain syystä hallitseva opetustapa! Jos lapsille ei opeteta perusteellisesti perusasiat ja sitten vasta harjoitella, on päivänselvää, ettei opita. Itsellä on sivusta seuranneena kokemusta tästä metodista. Hyville oppilaille se sopii, koska he oppivat hellposti. Kaikille muille se on suunnilleen heitteillejättö.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on itseohjautuvasta oppimisesta eli jokainen ottaa vähän vastuuta tekemisistään. Jos lapsi ei opi niin hänen kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mikä omassa tekemisessä mättää. Voi olla että lapsi on luontaisesti idiootti tai sitten laiska paska.

Tai sitten lapset eivät kykene neurologisen kehittymättömyyden vuoksi lainkaan itseohjautuvuuteen. Mitäs faktoista, lapsia on kiva syyttää aikuisena :D

Harva täysin terve ja neurotyypillinenkään  alakouluikäinen kykenee itseohjautuvuuteen. Kyllä suurin osa tavispalllopäistä on perässä vedettäviä ja persuksille potkittavia. Vielä aikuisiässäkin...

Vierailija
22/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistomafian hallinnassa OPM ja OPH ovat tyytyväisiä, kun saadaan tavikset pudotettua kärryiltä jo alakoulussa. On vähemmän kilpailua opiskelupaikoidta ja vähistä työpaikoista. 

Se olis niinku tää, kunhan yhtälöön lisätään yksityiskoulut.

Opetusministeri Li Andersson tuhosi koulun lopullisesti edellisellä vaalikaudella tuomalla k e h i t y s v a m m a i s e t normaalien sekaan väkisin.

Esim hirttäydy.

Inkluusio ei poistu kouluista jos minä teen itsemurhan.

Ei niin, mutta aivokuollut lässytyksesi poistuu ihmisten ilmoilta.

Pehmeämpänä keinona voit tes

Ehkä sinunkin kannattaisi hieman kasvaa ihmisenä? Onhan se nyt aika ihmeellistä että toivot tuntemattomien ihmisten kuolemaa jos joku on kanssasi eri mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon käänteisoppimiseen kuuluu myös sitä, että oppilas saa päättää, mitä numeroa tavoittelee kokeesta ja todistukseen. Lapselle siis kaadetaan vastuu, miten paljon ja mitä opettelee jo ennen kuin asiaa on opetettu! Liian moni menee siitä, mistä aita on matalin ja sitten myöhemmin huomaa, että liian isoja aukkoja on jo tullut. On hemmetin hyvä, että tästä vihdoin aletaan puhua ja ottaa esille, mitä se aiheuttaa, kun vastuu sysätään liian paljon lapselle. Olen seurannut opetuksen trendejä jo pitkään ja sinne aika ajoin tulee näitä muotioppeja, joita täysin kritiikittömästi aletaan seurata 

Vierailija
24/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksajana vaadin että opetushallituksen budjettia pienennetään koska uudenlainen itseoppiminen ei vaadi entisen kaltaisia resursseja opetukseen. Opettajien määrää voidaan vähentää. Toivottavasti hallitus tarttuu tässä säästökohdassa pikaisesti toimiin.

Vierailija
25/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaathan voi lähettää kotiinsa itseoppimaan, Opettajia ei tarvita. Säästöä syntyy. Win-win.

Vierailija
26/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mo kun niitä ei saa enää opettaa. Mitä hittoa siitäkin olisi tullut jos en koskaan olisi joutunut jälki-istuntoon kiusaamisesta tai saanut ehtoja matikasta. Kun sai ehdot, niin joutui opettelemaan. 

Aikoinaan lääkärikoulussa ollessani tehtiin opintosuunnitelmassa muutos problem base learningin suuntaan. Ryhmäopetuksessa käytiin asioita läpi niin että kaikki opettajat eivät antaneet mitään vinkkejä oppimiseen eli vastuu mitä asioita pitää oppia oli ryhmällä ja opiskelijalla itsellään. Eipä se oppiminen kovin hyvää ollut ja moni ei edes lukenut oppikirjaa mikä näkyi tenttituloksissa.  

Ihmetyttää miten itseohjautuva oppiminen voisi onnistua peruskoulussa jos ongelmia on jopa yliopistossa opiskelevilla ainakin opintojen alussa. Perusasiat on parasta opettaa ihan perinteiseen tapaan luentomaisesti ja sitten harjoittelemalla. Vaikka luennoilla voi olla tylsää niin asiat esitetään loogisesti ja päähän jää väkisellä jotain. En usko että on mitään tieteellistä näyttöä itseohjautuvan oppimisen paremmuudesta vaan näyttää siltä että se on yksi tekijä osaamisen laskun takana.

Vierailija
27/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole koululainen nykyaikana. Sain koulutieni aikana vieläpä nauttia maistiaiset kansakoulusta ennen kuin peruskoulu tuli tilalle. Mutta silloin oli vielä tasokurssit ja opettajat olivat kansakoulun opettajia lukioon saakka.  Nythän ne ovat jotain elämyspelleilijöitä.

Vierailija
28/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on itseohjautuvasta oppimisesta eli jokainen ottaa vähän vastuuta tekemisistään. Jos lapsi ei opi niin hänen kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mikä omassa tekemisessä mättää. Voi olla että lapsi on luontaisesti idiootti tai sitten laiska paska.

Ihan pienelle itseohjautuvuudeksi riittää se, että ottaa kirjan esiin tai oikean aukeaman. 

Jos kaikki pitää tajuta itse jo pienestä asti, koulut ovat turhia. Kaikki oppi on saatavilla muualtakin, joten koulut kiinni ja opet sitten vaikka lähäreiksi, oletan?

Matematiikassa varsinkin vaatii opettajalta paljon, ei riitä että itse osaa, tai osaa yhdellä tyylillä opettaa, vaan pitää tutustua oppilaaseen ja miten hän ymmärtää parhaiten. Mutta se vaatii aikaa ja opetusrauhaa, mitä ei nykyään suoda.

Vierailija
29/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pohtinut että onkohan ruotsinkielisten ja suomenkielisten lasten opetuksessa nykyään eroa kun toisaalta kuulen että nykyään ei opetettaisi mitään mutta sitten taas siskolla on suomenruotsalainen mies, kotona puhutaan molempia kieliä ja muksu on ollut ruotsinkielisessä päiväkodissa. Menee ensi syksynä ekalle ja nyt jo esikoulussa hänelle opetetaan minusta haastavampaa matematiikkaa kuin meillä aikanaan ekalla luokalla. Luulisi että opetussuunnitelmat ovat samat? 

Vierailija
30/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK, eli sulle esim toiseen asteen polynomifunktio on ihan vaan kunhan kattelee jonkun youtube videon ja lähtee laskemaan? Ilman mitään pohjaa kerto-, jako- tai yhteenlaskusäännöistä?? Eli eiköhän nyt ensi OPETETA se asia, ja sitten harjoittelua tehdään itseohjautuvasti. Vai meinaatko että kotitalouden tunnilla lyödään vaikka creme bruleen ohje oppilalle ekan tunnin ekalla minuutilla käteen ja todetaan, että "saa suorittaa"? Tai "tekaiseppa tuosta vaikka sushilajitelma, tarvikkeet löytyy kaapeista"? Koska jos tosiaan noin on, hitostako me niille opettajille maksetaan, mm. 14 vko vuosilomat? Kun eihän he itsekkään tajua, miksi siellä koulussa ovat, kun lapset oppii itseohjautuvasti.

Vierailija
31/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuoden päästä tulevassa dokumentissa: "Kyllä se itseohjautuvuus oli ihan hyvä juttu, mut jätkät pilas. Ei se oikeesti merkkaa sitä, et jätetään skidit omilleen ja lähetään somettaan tai joogaan kesken tunnin." 

Vierailija
32/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pohtinut että onkohan ruotsinkielisten ja suomenkielisten lasten opetuksessa nykyään eroa kun toisaalta kuulen että nykyään ei opetettaisi mitään mutta sitten taas siskolla on suomenruotsalainen mies, kotona puhutaan molempia kieliä ja muksu on ollut ruotsinkielisessä päiväkodissa. Menee ensi syksynä ekalle ja nyt jo esikoulussa hänelle opetetaan minusta haastavampaa matematiikkaa kuin meillä aikanaan ekalla luokalla. Luulisi että opetussuunnitelmat ovat samat? 

Nykyään kannattaisi ilman muuta muksun osata se ruotsi äidinkielen veroisesti. Saisi laadukkaamman ja turvallisemman opintien ruotsinkielisestä päiväkodista lähtien aina yliopistoon asti  ja aikuisena omalla kielellään julkiselta palvelut, toisin kuin suomenkielisenä.

Vierailija
33/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko rodunjalostus paikallaan jos tällaista alkaa olla aines koululuokissa. Ei osata laskea tai lukea eli aivan perusjuttuja ei lapset enää opi. Aikoinaan opin itse lukemaan jo ennen peruskoulua ja matematiikan kirja oli ensi luokilla käyty läpi viikoissa eli helpoista asioista on oikeasti kyse.

Höpöhöpö. Niitä matikankirjoja ei saanut käydä nopeasti läpi. Lapsenlapseni oli innoissaan matikasta ja teki liikaa tehtäviä, niin se kiellettiin. Tämä johti siihen, että eipä enää kiinnostanutkaan.

Osasi lukea ja kirjoittaa sekä ekan luokan laskut  n 5 v ja nyt on selvästi alisuoriutuja.

Vierailija
34/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko rodunjalostus paikallaan jos tällaista alkaa olla aines koululuokissa. Ei osata laskea tai lukea eli aivan perusjuttuja ei lapset enää opi. Aikoinaan opin itse lukemaan jo ennen peruskoulua ja matematiikan kirja oli ensi luokilla käyty läpi viikoissa eli helpoista asioista on oikeasti kyse.

Höpöhöpö. Niitä matikankirjoja ei saanut käydä nopeasti läpi. Lapsenlapseni oli innoissaan matikasta ja teki liikaa tehtäviä, niin se kiellettiin. Tämä johti siihen, että eipä enää kiinnostanutkaan.

Osasi lukea ja kirjoittaa sekä ekan luokan laskut  n 5 v ja nyt on selvästi alisuoriutuja.

Olipas mälsää. Minulle osui aikanaan hyvät matematiikan opettajat sekä ala- että yläasteele jotka kannustivat ja huolehtivat että minulle löytyi riittävän haastavia tehtäviä pitämään liekkiä yllä ja ne eväät kantoivat läpi lukion, yliopiston ja työelämään asti. Nykyään ei taida enää riittää opettajilla resurssit huolehtia kuin korkeintaan heikoimmin pärjäävistä, jos niistäkään. Loput ovat omillaan.

Vierailija
35/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos yläkoulussa oli aivan alkutekijöistä lähteviä opettajia, koska olin rehellisesti aivan pihalla. Varsinkin pari viimeistä vuotta alakoulun lopulla olivat aivan älyttömiä vuosia, kun oli pelkkiä sijaisia koko vuosi, ja jokainen rääpi asian sieltä ja täältä joten kuten. 

En tiedä, miten olisi mennyt, jos olisin koulutien alusta asti tottunut opiskelemaan itse, mutta en todellakaan ollut kypsä opiskelemaan itse ymmärtämättä jääneitä asioita tuossa vaiheessa. En ole rehellisesti varma, olinko kypsä tuollaiseen touhuun edes ennen lukiota varsinkaan, jos aiempi tieto aiheesta oli täysin olematonta.

Tavallaan pihalla olo oli ehkä ihan hyväkin juttu, koska yläkoulussa ehdin välillä kyllästyäkin sen jälkeen, kun asia oli loksahtanut itselleni mutta ei vielä muille.

Ja kun sanon pihalla, tarkoitan pihalla. Esimerkiksi äikässä ja kielissä en ollut ollenkaan käsittänyt sanaluokkia, aikamuotoja ja lauseenjäseniä ennen yläkoulua. Muistan kyllä, että niistä puhuttiin alakoulussa, mutta sävy oli useimmiten se, että nämä on jo opetettu teille aiemmin äikässä, joten se siitä. Välillä olin aika varma tyhmyydestäni.

Vierailija
36/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat on laiskoja kun eivät enää jaksa opettaa. Sama laiskuus tarttuu lapsiinkin. Ei ole enää luontaista kunnianhimoa saada lapsi oppimaan ja saamaan hyviä arvosanoja.

ketään ei enää kiinnosta yhtään mikään.

Näin opettajana (tosin opetan yliopistossa enkä peruskoulussa) totean, että opettajan laiskuutta tästä ei voi syyttää. On paljon työläämpää etsiä/suunnitella sopivat opetusmateriaalit ja tehtävät itseohjautuvaa metodia käytettäessä kuin vetää sama opettajavetoinen tunti kolmatta kertaa aikaisempien vuosien kokemuksella.

Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että itseohjautuvuus vaatii oppilailta paljon eikä sitä pitäisi käyttää peruskouluikäisten oppilaiden kanssa kuin korkeintaan satunnaisesti.

Vierailija
37/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan opettaja vastaa:

Jos joku yksittäinen laiska urpå jossain Espoossa ei viitsi opettaa mukuloita, ei se tarkoita että kaikki opettajat ovat laiskamatoja.

En itse viitsi noudattaa nykyajan kotkotuksia. Minä opetan asiat muinaisesti liitutaululla, sitten oppilaat laskevat lyijykynillään ruutuvihkoihin ja minä kierrän luokassa auttamassa. Saa ilmiantaa vaikka OPH:lle.

Vierailija
38/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistomafian hallinnassa OPM ja OPH ovat tyytyväisiä, kun saadaan tavikset pudotettua kärryiltä jo alakoulussa. On vähemmän kilpailua opiskelupaikoidta ja vähistä työpaikoista. 

Se olis niinku tää, kunhan yhtälöön lisätään yksityiskoulut.

Opetusministeri Li Andersson tuhosi koulun lopullisesti edellisellä vaalikaudella tuomalla k e h i t y s v a m m a i s e t normaalien sekaan väkisin.

Esim hirttäydy.

Inkluusio ei poistu kouluista jos minä teen itsemurhan.

Ei niin, mutta aivokuollut lässytyksesi poistuu ihmisten ilmoilta.

Pehmeämpänä keinona voit testata esim. töiden tekoa, kasvien/eläinten hoitoa ja ihan aluksi ryyppyputken katkaisua. Tsempposet & jaxuhalit 👍

Heti sinulla on alkoholi mielessä. Taidat olla pahasti päihderiippuvainen.

Vierailija
39/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi käy koulussa, koska ei ole itseohjautuva. Monille on yliopistossakin vaikeaa olla itseohjautuva opintojen suhteen. Naurettavaa, että pienet lapset osaisivat. Tulokset laskee kiistatta, mutta teeskennellään, että ollaan tehty parannuksia ja syy on muka muualla.

Vierailija
40/81 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistista väittää, että ennen tehtiin asiat huonommin, vaikka tulokset olivat entisillä metodeilla parempia. Sama kuin julistaisi, että on älykkäämpi kuin aikaisemmin opetuksen suunnitelleet ihmiset, vaikka kaikki tulokset puhuu muuta.