Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL : Alma 31, elää tuilla ja kritisoi ajatusta palkkatöistä

Vierailija
09.01.2024 |

Tuuvan toimintaa ohjaa antikapitalistinen passiivisuus. Hän vastustaa ajatusta siitä, että ihmisen olisi tehtävä toiselle ihmiselle rahaa ollakseen validi yhteiskunnan jäsen.

Ihmiset eivät hahmota, että työsuhde on valtasuhde. Se ei ole reilua työntekijälle, Tuuva selittää ajatusmaailmaansa juontaja Emma Karasjoelle.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/30af2174-5465-4418-ba7a-9fedcbf…

Kommentit (304)

Vierailija
101/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoisessa brittisarjassa rakennusyrittäjän apupoika ei tehnyt sekuntiakaan ylitöitä ja vietti illat maalaamalla vasemmistolaisia graffiteja seiniin.

Vierailija
102/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alma varmaan sitten hyväksyy myös sen, että sähkölaitosten ja vesilaitosten työntekijät myös jäävät kotiin makaamaan. Ja toki myös rakennus ja huoltoala. Vähän kylmä ja jano toki saattaa Almalle tulla, mutta kun oikeus. 

Oletko itsekään töissä kun tähän aikaan arkipäivästä kirjoittelet nettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikea vääntää asiasta lisää huumoria, kun verorahoin ylläpidetty wokemedia promoaa sinkut paljaana-realityssä elämäntapatyöttömän antikapitalistista ideologiaa. He tekevät satiiria ihan itse!

Katso vaan peiliin. Et näytä itsekään olevan töissä.

Vierailija
104/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alma varmaan sitten hyväksyy myös sen, että sähkölaitosten ja vesilaitosten työntekijät myös jäävät kotiin makaamaan. Ja toki myös rakennus ja huoltoala. Vähän kylmä ja jano toki saattaa Almalle tulla, mutta kun oikeus. 

mä ainakin olen lomalla ja sohvalla himassa. Pitääkö johonkin valtiolliseen instanssiin ilmoittautua, jos kirjoittelee nettiin lomalla? En ihmettele, jos vasemmistohallitus sai tällaisen muutoksen läpi, vasennus rakastaa byrokratiaa <3

-eri

Vierailija
105/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaikea vääntää asiasta lisää huumoria, kun verorahoin ylläpidetty wokemedia promoaa sinkut paljaana-realityssä elämäntapatyöttömän antikapitalistista ideologiaa. He tekevät satiiria ihan itse!

Katso vaan peiliin. Et näytä itsekään olevan töissä.

lomalla 😍

Vierailija
106/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti työttömien parjaamisen ymmärtäisin jos meillä olisi täystyöllisyys ja oikea työvoimapula.

Mutta meillä ei ole täystyöllisyyttä. Meillä on tuhansia työttömiä, jotka riemusta kiljuen menisivät tekemään mitä tahansa työtä. Tärkeämpää olisi saada ensin heille työpaikat. 

Siellä hoitoalalla on työpaikkoja eli mitä tahansa työtä tarjolla vaikka kuinka paljon.

Ei vaan kelpaa.

Mä voisin mennä viikonloppu- tai keikkatöihin vaikka kotihoitoon normaalin päivätyön lisäksi. Otetaanko sinne kuka vaan, vaikkei ole alan koulutusta? Ja siitä saa ihan oikeaa rahaakin eikä monopoliseteleitä?

Vierailija
107/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Alman kanssa samoilla linjoilla. En tarvitse omaisuutta. Tietokone ja internet on minulle tv, radio, kirjasto ja ajanviete ja sivistys ja chatti ja pelaaminen ja kulttuuri. En tee mitään rahalla.

Varmaan syöt ja juot? Oletan, että asut myös sisätiloissa, jossa on lämmintä? Kuljetko pakkasillakin kadulla alasti?

Minä ja muut raadamme aamusta iltaan töissä, jotta tällaiset omaan napaan tuijottavat saavat tuon kaiken meiltä lahjoina.

Tämä on niin väärin kuin voi olla.

Vierailija
108/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen ja maksan paljon veroja ihan mielelläni. Rahaa on nyt kertynyt tilille sen verran että reilun kolmenvuosikymmenen työnteon jälkeen on aika tehdä jotain muuta.

Syksyllä ajattelin lopettaa työt ja katsoa miten se elämä lähtee sujumaan ilman töitä ja tarvetta ottaa vastuuta muusta kuin itsestään. Jos työnteko alkaa vielä kiinnostaa niin olen ajatellut välillä keikkailla.

Nostan hattua niille jotka jaksavat ja haluavat tehdä työtä vaikka vähän pienemmällä palkalla kun omalla kohdalla työnteko on mennyt vähän liikaa rutiininomaiseksi suorittamiseksi.

Jokaisen kannattaa muistaa että elämme vain kerran ja että elämä on ihmisen parasta aikaa.

Vierailija
109/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaana kotona ehtii kirjoitella. 

Vierailija
110/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alma siis vertaa työntekijän ja työnantajan suhdetta väkivaltaiseen parisuhteeseen. Mikä on hänen oma suhteensa palkkatyötä tekeviin veronmaksajiin, sillä neidon käsi tuntuisi olevan aika syvällä heidän taskuissaan halusivat nämä eli eivät. Kapitalistisen riistotyön teko ei innosta, mutta sen hedelmillä on kuitenkin kiva rahoittaa oma taiteilu ja lorviminen (tosi reilua...)? Alma voisi perustaa samanhenkisten kanssa vaikkapa osuuskunnan ja hankkia elantonsa sitä kautta. Tämä järjestely ei tähtää muiden rikastumiseen toisten työn ansiosta. 

Vierailija
111/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Almalla on fiksuja ajatuksia, mutta leuka loksahti kyllä rintaan, kun täräytti Sinkut paljaana-ohjelmassa miten miesten tulotasolla on tietysti väliä ja miten ihanaa olisi, jos miehellä olisi varaa hemmotella häntä. Unelmoi muun muassa romanttisesta lomasta Pariisiin illallisineen.

Näinpä. Itse olen aina lähtenyt siitä, että se, mitä "vaadin" (en nyt parempaakaan sanaa keksi) mieheltä, "vaadin" myös itseltäni.

Eli jos miehen on käytävä töissä ja elätettävä itsensä - niin kuin on yksi perusvaatimuksistani -, niin kyllä se on nyt minun h i t t o soikoon itsenikin nostettava arbuusi penkistä ja mentävä töihin. Muiden rikastumisista ja ökypalkkoista aiheutuvan veetutuksen jätän välillä hyllylle.

Toisin sanoen, jos olisin yhteiskunnan elätti, niin ei mulla olisi mitään filosofisia eikä moraalisia oikeutuksia lähteä mieheltä vaatimaan yhtään sen enempää. Tasa-arvoa joko on tai ei ole, ja tasa-arvoa ei ole se, että vaatii muilta sellaista mihin itse ei suostu. Sellainen on lokkimista.

Vierailija
112/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Almalla on fiksuja ajatuksia, mutta leuka loksahti kyllä rintaan, kun täräytti Sinkut paljaana-ohjelmassa miten miesten tulotasolla on tietysti väliä ja miten ihanaa olisi, jos miehellä olisi varaa hemmotella häntä. Unelmoi muun muassa romanttisesta lomasta Pariisiin illallisineen.

Ehkä joku perintö-äijä sitten elättämään, sillä työnteolla/orjuuttamalla saatu varallisuus ei neidin ideologiaan sovi. 

Noh, nyt olisi ainakin todistetusti eräskin kaurakunkku-Kukkonen vapaalla jalalla 😏 Kimppuun vaan, Alma!

Vierailija
113/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on naureskella, mutta tässä kritiikissä on nykypäivänä enemmän ja enemmän totuutta. Palkalla juuri ja juuri elää, tämän miniminkin eteen moni joutuu vetämään itsensä ihan äärirajoille, ja samaan aikaan yhä harvalukuisempi joukko rikastuu yhä enemmän toisten tekemällä työllä. Jotain on pahasti pielessä.

Nykypäivänä? Ihan kuin asiat olisivat joskus olleet jotenkin toisin. 

Niinpä. Moni olisi muuten valmis pyörtämään puheensa, kun tarjottaisiin isoa palkkaa samasta työstä.

Suvi Auvinen on malliesimerkki siitä, miten äksyinkin puudeli kesyyntyy, kunhan nenän edessä vain heilutellaan riittävän paksua rahatukkoa. Oikeastaan Suvi voisikin briiffata Almaa siitä, miten reitti raivoantikapitalistista suoraan kokoomuslaisuuden ytimeen, Ellun Kanoihin, kulkee.

Vierailija
114/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa nainen häpeäisi ja julkisesti kertoo että käyttää muita taloudellisesti hyväkseen vain kun ei halua tehdä töitä.

Tämmöisten takia itsekin hyväksyn kaikki leikkaukset sosiaalitukiin.

Olen pahoillani oikeasti tarvitsevien takia mutta tämmöisiä ihmisiä on vain aivan liikaa suomen yhteiskunnalle ja varsinkin kun ne pitää asuttaa ja elättää lähes poikkeuksetta suomen kalleimmalla paikalla eli muutamassa suurimmassa kaupungissa jossa asuminen on aivan älyttömän paljon kalliimpaa kuin muualla suomessa

Vierailija
115/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta muiden on tehtävä Almalle rahaa, niinkö? Muiden pitää käydä töissä ja maksaa veroja, jotta Alman tuet saataisiin maksetuiksi.

No näinhän se vasemmistolainen ajatusmaailma yleensä kulkee. Omat epäonnistumiset selitetään yhteiskunnan ja rakenteiden syiksi, ja silti samaisten yhteiskunnan ja rakenteiden pitäisi täysin pidäkkeettä elättää Alma ja hengenheimolaisensa.

Logiikkaa tästä ei kannata etsiä.

Vierailija
116/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista kaupallisen lehdistön monipuolisesti esittelemään klikki-almaa on 100 000 työtöntä jotka epätovoisesti lähettävät hakemuksia. 

Sitä taustaa vasten, tuollaiset almat tekevät vapaaehtoisesti sitä mitä ne 100 000 tekevät pakosta. Kovin kaksista elintasoa sillä ei saa . 

Vinkatkaa ihmeessä mitä pitäisi tehdä kun korkeakoulutettunakaan ei saa töitä - koska mittarissa on yli 50 vuotta.

Vierailija
117/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on naureskella, mutta tässä kritiikissä on nykypäivänä enemmän ja enemmän totuutta. Palkalla juuri ja juuri elää, tämän miniminkin eteen moni joutuu vetämään itsensä ihan äärirajoille, ja samaan aikaan yhä harvalukuisempi joukko rikastuu yhä enemmän toisten tekemällä työllä. Jotain on pahasti pielessä.

Ennen oravanpyörästä irtioton tekevät nuoret teki keikkatöitä vaikka Ruotsissa sairaaloissa, missä oli paremmat palkat, ja sitten matkustivat reppureissaajina moneksi kuukaudeksi halpoihin maihin.

Minusta tuo asenne on kunnioitettavampi kuin jäädä ruudun jatkeeksi Suomeen toisten rahoilla elämään.

Enkä ymmärrä, miten tuilla eläminen tekee ihmisen "riippumattomaksi kapitalismista", päin vastoin, entistä riippuvaisemmaksi, koska tukisysteemi riippuu siitä, miten ulkomaankauppa vetää ja paljoko on työttömiä. Kuinka paljon s

Sitä en tosiaan koskaan lakkaa ihmettelemästä, että eivätkö nämä tällaiset antikapitalismin airuet tajua sitä, että maksettavien tukien määrää, suuruutta, määräytymisperusteita yms. voidaan lopulta muuttaa erittäinkin lyhyessä ajassa, ilman että almat ja muut saavat siihen mitään sananvaltaa? Eivätkö he oikeasti tajua nenäänsä pidemmälle?

En minäkään rakasta kapitalistista järjestelmää mutta yritän silti toimia siinä. Eräs kantavista ajatuksistani onkin ollut totaalinen riippumattomuus valtion tuista, mikä puolestaan on ajanut minut tutkimaan omavaraistaloutta (=pientä mökköstä ja peltotilkkua jossain nätissä luonnonpaikassa), mikrosijoittamista, ylipäätään sitä että jos joku systeemi kosahtaakin niin minulla olisi ainakin yksi ellei peräti kaksikin varasysteemiä. Ihan vakavissani harkitsen myös ammatinvaihtoa sen mukaan, että olisi ainakin näkyvään tulevaisuuteen asti ns. aina töitä.

Vierailija
118/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä ainakin olen lomalla ja sohvalla himassa. Pitääkö johonkin valtiolliseen instanssiin ilmoittautua, jos kirjoittelee nettiin lomalla? En ihmettele, jos vasemmistohallitus sai tällaisen muutoksen läpi, vasennus rakastaa byrokratiaa <3

-eri

No miksi itse olet lomalla, sinunhan pitäisi olla töissä vai oletko laiska? 

Vierailija
119/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ensin tulla työhaluttomuus ja sen jälkeen vasta pohti minkälainen ideologia siihen sopisi. Näkeehän tuon, että ideologiat ei enää paljon mieltä paina, kun haluaa isotuloisen miehen.

Vierailija
120/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle tuttuja sellaiset käsitteet kuin vuorotyö, viikkovapaat, lakisääteiset tauot, oman työn johtaminen...? Jos ei niin aloita vaikka niistä. Saatat oppiakin jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi