IL : Alma 31, elää tuilla ja kritisoi ajatusta palkkatöistä
Tuuvan toimintaa ohjaa antikapitalistinen passiivisuus. Hän vastustaa ajatusta siitä, että ihmisen olisi tehtävä toiselle ihmiselle rahaa ollakseen validi yhteiskunnan jäsen.
Ihmiset eivät hahmota, että työsuhde on valtasuhde. Se ei ole reilua työntekijälle, Tuuva selittää ajatusmaailmaansa juontaja Emma Karasjoelle.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/30af2174-5465-4418-ba7a-9fedcbf…
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt siihen, että maksan korkeita veroja jotta tällaiset almat voivat loisia.
Voit aina lähteä lätkimään.
kapish?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on naureskella, mutta tässä kritiikissä on nykypäivänä enemmän ja enemmän totuutta. Palkalla juuri ja juuri elää, tämän miniminkin eteen moni joutuu vetämään itsensä ihan äärirajoille, ja samaan aikaan yhä harvalukuisempi joukko rikastuu yhä enemmän toisten tekemällä työllä. Jotain on pahasti pielessä.
Ennen oravanpyörästä irtioton tekevät nuoret teki keikkatöitä vaikka Ruotsissa sairaaloissa, missä oli paremmat palkat, ja sitten matkustivat reppureissaajina moneksi kuukaudeksi halpoihin maihin.
Minusta tuo asenne on kunnioitettavampi kuin jäädä ruudun jatkeeksi Suomeen toisten rahoilla elämään.
Enkä ymmärrä, miten tuilla eläminen tekee ihmisen "riippumattomaksi kapitalismista", päin vastoin, entistä riippuvaisemmaksi, koska tukisysteemi riippuu siitä, miten ulkomaankauppa vetää ja paljoko on työttömiä. Kuinka paljon s
Moraalilla ei ole enää merkitystä. 80-luku haluaa asenteensa takaisin. Olet idiootti jos et nyhdä rahapuusta seteleitä silloin se on satoisa.
Vierailija kirjoitti:
Alman mielestä ruoka ja asunto ovat perusoikeuksia, mutta kenenkään ei pitäisi tehdä töitä. Kukahan ne asunnot sitten rakentaisi ja ruoat hankkisi..
No ne nöyrät kapitalismille alistujat, jotka eivät ole yhtä valaistuneita kuin tämä Alma.
Tulee aika, jolloin jokaisen kynnelle kykenevän on tehtävä töitä, vaikka sitten halkometsässä, kun sähköt katkeavat tulevan suursodan tiimellyksessä.
Palkalla juuri ja juuri elää, tämän miniminkin eteen moni joutuu vetämään itsensä ihan äärirajoille, ja samaan aikaan yhä harvalukuisempi joukko rikastuu yhä enemmän toisten tekemällä työllä. Jotain on pahasti pielessä.
Missä maassa tämä kommentoija asuu? Itse asun Keski-Suomessa ok-alueella kaupungissa, joka pientalon pihassa 1-2 hyväkuntoista autoa, talot hyväkuntoisia, ulkomailla käydään kerran vuodessa vähintään.
Eräässä köyhyystutkimuksessa linjattiinkin niin,että jos perheellä on varaa yhteen ulkomaanmatkaan vuodessa, se ei ole köyhä.
On totta, että varallisuus on kertynyt muutamassa vuodessa globaalistikin pienemmän ihmisryhmän käsiin ja köyhien määrä on lisääntynyt, se on huono kehitys. Mutta edelleen Suomessa keskiluokka porskuttaa ja voi hyvin. Vai olenko väärässä, kertokaa keskiluokan jäsenet?
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti olekaan järkevän ja kunnollisen ihmisen mittari, että suostuu raatamaan omaisuutta jollekin toiselle.
Itselleenhän ne myös sitä omaisuutta raatavat. Katsopa huviksesi autokantaa kaupunkien kaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti olekaan järkevän ja kunnollisen ihmisen mittari, että suostuu raatamaan omaisuutta jollekin toiselle.
Itselleenhän ne myös sitä omaisuutta raatavat. Katsopa huviksesi autokantaa kaupunkien kaduilla.
Auto on niinkutsutusta omaisuudesta se vähäjärkisin tapaus paukutella henkseleitä. Orjan itsensä ohjaama yksityinen orjajuna matkalla orjatyöpaikkaan ja kauppaan ja harrastuksiin jotta voi tehdä TOI-TA
Vierailija kirjoitti:
Nää Alman kaltaiset tapaukset ei tunnu ikinä ymmärtävän, että juuri ne ihmiset, jotka tekevät töitä toisille, mahdollistavat ne yhteiskunnan palvelut, joita Almakin käyttää. Mitäs sitten, jos me kaikki ajateltaisiin niin kuin Alma? Sitten ei tarvitsisi olla töissä, mutta ei olisi niitä palveluitakaan, jotka on välttämättömiä nykyaikana. Vai luuleeko Alma, että esim. ruoat itsestään ilmestyy sinne ruokakauppaan? Ja että ruokakauppa pysyy itsestään pystyssä, eikä sinne tarvitse tehdä esim. remonttitöitä vuosien varrella? Entä kun Alma lähtee lomalle - hän varmaan kävelee ulkomaille, koska olisihan tekopyhää käyttää lentokapteenin palveluita. Lentokapteenihan on sellainen, joka työskentelee toiselle "ollakseen validi yhteiskunnan jäsen".
Mä oon ehkä harvinainen tapaus siinä, että pidän töistäni. Oon kiitollinen joka päivä, että saan mennä töihin. Joo, olisihan se kivaa olla lottomiljonääri, mutta kun se ei nyt ko
Ei noi Almat ajattele yhtään pitemmälle asioita. Noi on sellasia keille ei kannata edes sanoa mitään, koska se on täysin turhaa. Noi ymmärtää kaiken vasta sitten, kun he eivät voi käyttää asioita.
Mun yks kaveri on tapatyötön. Aina se naureskeli, että heräätte töihin mikä järki siinä on jne heko heko. Sitten se soitteli rahaa lainaa ja sanoin, että en lainaa. Mä annan sulle joka päivä rahaa heräämällä töihin ja se raha siirtyy meiltä kaikilta sinulle kerran kuukaudessa, kun täytät kelalaput. Se alko huomaa oman aukomisen, kun kukaan ei lainaa sille rahaa tai pyydä kaljalle, ulos syömään jne jne. Se lopetti aukomisen siihen, kun ymmärsi asiat.
Mulle on ihan sama onko joku työtön ikuisesti. Minä maksan verot ja enempää en anna. Töissä käyn vaan ja ainoastaa itseni takia enkä ajattele miten muut pärjää, koska se ei ole mun ongelma. Ihmiset ymmärtää, kun niiltä alkaa puuttumaan asioita tai eivät saa asioita.
Vierailija kirjoitti:
No joo, huudatustahan nämä kaikki tällaiset aloitukset ovat mutta vastaan nyt kuitenkin. Olen itsekin 31-vuotias, olen ollut työsuhteessa viimeksi vuonna 2013. Nyt olen ollut siis 10 vuotta tekemättä "mitään". Aluksi vasten tahtoani, mutta olen viihtynyt ja saanut tehdä itselleni mielekkäitä asioita eikä ole tarvinut tuhlata elämäänsä huonolla palkalla työssä josta en pidä. Saan kelalta nettona hieman vajaa 1800e/kk. Elän sillä ihan mukavasti. Minulle vapaa-aika on tärkeämpää kuin suuret tulot ja materia. Eipä ole kummempia menojakaan.
Hei, haluatko avata, mistä tuo 1800e/kk muodostuu? Kuulostaa tuiksi todella isolta syömältä. Aikamoiset kannustinloukut meillä.
Olen ollut te-toimistossa töissä, ja valitettavasti pakko sanoa, että ainakin omasta asiakaskunnasta karkeasti arvioiden 80 % oli näitä almoja. Siinä aloin itsekin miettiä, miksi hitossa mä väännän duunia kun tuillakin elää tosi mukavasti. Lisäksi köyhyys on täysin suhteellista. Ainakin lapsettomilla se oli lähinnä sitä, että rahat ei riitä esim. Kaikkeen elektroniikkaan ja merkkiroinaan, jota henkisesti tyhjä mieli halajaa...
Suomessa on aivan jumalattomat verot ja kannustinloukot. Työnteko on älytöntä, juuri korkean verotuksen ja loisimismahdollisuuden takia. Maksaisin erittäin mielelläni veroja jos systeemi toimisi, nyt se ei toimi. Olemme alkaneet valmistella muuttoa ulkomaille, vaikka sydämeen sattuukin, sillä olen isänmaallinen. Mutta anteeksi vain, oma napa on pelastettava ensin, ja on yhteiskuntia joissa asiat on järjestetty paljon mielekkäämmin ja esimerkiksi ahkeruudesta palkitaan.
Kun valtion rahat loppuu ja kaikki tuet loppuu.
Kertokaapas sitten Te viisaat millä sitten eletään, kun mitään tukia ei tule
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on naureskella, mutta tässä kritiikissä on nykypäivänä enemmän ja enemmän totuutta. Palkalla juuri ja juuri elää, tämän miniminkin eteen moni joutuu vetämään itsensä ihan äärirajoille, ja samaan aikaan yhä harvalukuisempi joukko rikastuu yhä enemmän toisten tekemällä työllä. Jotain on pahasti pielessä.
Hyvinvointimme lisäämiseksi olisi hyvä, että meillä olisi enemmän työpaikkoja, jotta saisimme lisää verotuloja. Tarvittaisiin lisää yrityksiä. Ja yrityksen perustaminen ei ole helppoa eikä halpaakaan. Siihen sisältyy suurien riskien lisäksi paljon työtä ja ponnistelua. On ihan paikallaan, että jos joku näkee kaiken vaivan, mitä yrityksen perustaminen ja pyörittäminen vaatii, hän saa siitä myös jonkinlaisen palkkion tuottojen muodossa. Eihän juuri kukaan perusta yritystä ihan vaan huvin vuoksi.
Sinähän voit tietysti itse laittaa itsesi likoon ja perustaa yrityksen, joka työllistää itsesi lisäksi monta muutakin. Tule sitten sen jälkeen kertomaan, onko helppoa rikastua muiden tekemällä työllä. Ja onko väärin olla hyväveronmaksaja? Verorahoillahan kaikki terveydenhuolto, peruskoulutus, suojelutyö ja infra maksetaan. Olispa meillä paljon enemmän niitä jotka sitä kustantavat. Nyt on hyötysuhde vähän liian huono, kun joudutaan ottamaan paljon velkaa, että saataisiin kaikki elätettävät elätettyä.
Ei edusta kovinkaan korkeaa moraalia jättää oma velvollisuutensa hoitamatta ja ryhtyä toisten elätettäväksi, kuten tämä Alma.
Toivottavasti tukien kiristykset vaikuttavat tuohon hölmöön Almaankin sen verran, että itse alkaa elättämään itseään. Hyi miten iljettävää olla tuollainen todellinen loinen joka on ihan pihalla elämän realiteeteista. Hänkin ehkä luulee, että rahaa kaikenmaailman tukiin saadaan jostain taikaseinästä. Jos saisin valita, ihin maksamiani euroja köytetään, en maksaisi noin törpölle senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt siihen, että maksan korkeita veroja jotta tällaiset almat voivat loisia.
Voit aina lähteä lätkimään.
kapish?
Eiköhän se ole nuo kaikenmaailman turhaakin turhemmat almat, jotka täältä joutavat lähtemään.
nuo yhteiskunnan loiset osuuskuntakommuuniin asumaan ja soppatykillä hernekeittoa kerran päivässä.
elantonsa saisivat kun korjaisivat toisten rikkinäisiä vaatteita
Kaikkia se leipä elättääkin, korjaan foodora elättää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä omaisuutta samalla itselleenkin raataa.
Järkevä nainen joka osaa ajatella itsenäisesti. Arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Järkevä nainen joka osaa ajatella itsenäisesti. Arvostan.
Olet itse samanlainen itsekäs loinen?
Alman kommenttien tulkinnassa, ja toki kommenteissakin on havaittavissa pientä provokaatiota / provosoitumista. Kokonaisuudessaan ymmärrän keskeisimmän sanoman olevan, että työtön ihminen ei ole sen huonompi kuin työssä käyväkään, ja työ ei saisi olla ihmisarvon mittari.
Lisäksi Suomessa on vapaus valita elinkeino / ammatti, eli tässä ehkä nyt liikaa tartutaan siihen, että Alma saa tukia, mutta unohdetaan se, että hän tekee kyllä luovaa työtä (esim. apurahalla), muttei varsinaista palkkatyötä. Mielestäni tämä ei tee hänestä idologista elämäntapatyötöntä, vaan ennemminkin luovan alan pätkätyöläisen. Suomessa on valtavasti esimerkiksi kulttuurialan pätkätyöläisiä, taiteilijoita, muusikoita, kirjailijoita ym., eikä heitäkään voida pakottaa ns. "Oikeisiin töihin". Jos voisi, tämä käytännössä tarkoittaisi sosiaaliturvan muuttamista vastikkeelliseksi. Tämä taas vähentää niitä oikeasti asiallisesti palkattujen työpaikkojen määrää ja vääristää kilpailua.
Ennen oravanpyörästä irtioton tekevät nuoret teki keikkatöitä vaikka Ruotsissa sairaaloissa, missä oli paremmat palkat, ja sitten matkustivat reppureissaajina moneksi kuukaudeksi halpoihin maihin.
Minusta tuo asenne on kunnioitettavampi kuin jäädä ruudun jatkeeksi Suomeen toisten rahoilla elämään.
Enkä ymmärrä, miten tuilla eläminen tekee ihmisen "riippumattomaksi kapitalismista", päin vastoin, entistä riippuvaisemmaksi, koska tukisysteemi riippuu siitä, miten ulkomaankauppa vetää ja paljoko on työttömiä. Kuinka paljon siis on maksajia puutteenalaisille.
Olemme menossa omillaanselviytyjien maailmaa kohti selvästikin, sikälikin tuollainen elämäntapavalinta on menneen maailman juttuja kohta.