Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL : Alma 31, elää tuilla ja kritisoi ajatusta palkkatöistä

Vierailija
09.01.2024 |

Tuuvan toimintaa ohjaa antikapitalistinen passiivisuus. Hän vastustaa ajatusta siitä, että ihmisen olisi tehtävä toiselle ihmiselle rahaa ollakseen validi yhteiskunnan jäsen.

Ihmiset eivät hahmota, että työsuhde on valtasuhde. Se ei ole reilua työntekijälle, Tuuva selittää ajatusmaailmaansa juontaja Emma Karasjoelle.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/30af2174-5465-4418-ba7a-9fedcbf…

Kommentit (304)

Vierailija
121/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on naureskella, mutta tässä kritiikissä on nykypäivänä enemmän ja enemmän totuutta. Palkalla juuri ja juuri elää, tämän miniminkin eteen moni joutuu vetämään itsensä ihan äärirajoille, ja samaan aikaan yhä harvalukuisempi joukko rikastuu yhä enemmän toisten tekemällä työllä. Jotain on pahasti pielessä.

Ennen oravanpyörästä irtioton tekevät nuoret teki keikkatöitä vaikka Ruotsissa sairaaloissa, missä oli paremmat palkat, ja sitten matkustivat reppureissaajina moneksi kuukaudeksi halpoihin maihin.

Minusta tuo asenne on kunnioitettavampi kuin jäädä ruudun jatkeeksi Suomeen toisten rahoilla elämään.

Enkä ymmärrä, miten tuilla eläminen tekee ihmisen "riippumattomaksi kapitalismista", päin vastoin, entistä riippuvaisemmaksi, koska tukisysteemi riippuu siitä, miten ulkomaankauppa

Sinulta unohtuu, että tuohan on töissä. Ei vaan tee samaa työtä kuin sinä ja palkanmaksu muodostuu eri tavalla. Sitten myöhemmin hän voi saada parempaa palkkaa. Miksi hänen pitäisi tehdä samaa työtä kuin sinä? 

Vierailija
122/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella nuorella on työelämästä niin paskoja kokemuksia ettei ihmetytä tämmöinen. Itse löysin autuuden vasta pienyrittäjyydestä, vaikkei tällä suurta ansiota saa niin ainakaan ei tarvitse seikkailla missään hierarkisessa organisaatiossa tekemässä muille voittoa.

Voi, kun ne pienyrittäjät tekee ihan samalla tavalla rahaa muille, mutta vaan paskemmilla ehdoilla, omasta pussistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on naureskella, mutta tässä kritiikissä on nykypäivänä enemmän ja enemmän totuutta. Palkalla juuri ja juuri elää, tämän miniminkin eteen moni joutuu vetämään itsensä ihan äärirajoille, ja samaan aikaan yhä harvalukuisempi joukko rikastuu yhä enemmän toisten tekemällä työllä. Jotain on pahasti pielessä.

Paluu vanhaan. 

Ennen ei tehdastyöläisellä olyt mitään arvoa. Ei suojavarusteita ja kun loukkasi itsensä, niin oman onnensa nojaan ja uusi tilalle. 

Vierailija
124/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on ollut aina pielessä, mutta nyt vasta täälläkin pussinperällä tajutaan jotain.

Vierailija
125/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alma varmaan sitten hyväksyy myös sen, että sähkölaitosten ja vesilaitosten työntekijät myös jäävät kotiin makaamaan. Ja toki myös rakennus ja huoltoala. Vähän kylmä ja jano toki saattaa Almalle tulla, mutta kun oikeus. 

Oletko itsekään töissä kun tähän aikaan arkipäivästä kirjoittelet nettiin?

Onko sulle tuttuja sellaiset käsitteet kuin vuorotyö, viikkovapaat, lakisääteiset tauot, oman työn johtaminen...? Jos ei niin aloita vaikka niistä. Saatat oppiakin jotain.

Niin, itse kirjoittelet netissä, että menkää töihin. Yhtä hyvin ne, joille kirjoittelet voivat olla samassa tilanteessa kuin sinä esim lomalla, viikkovapaalla jne. Eli muilla ei saisi olla vapaata kuin sinulla vai? Ja eikö tuon artikkelin nainen ole vähän samassa tilanteessa kuin sinä eli oman työn johtaminen?

Ja miksi hänen pitäisi olla samassa ammatissa kuin sinä? Eikö ole vain hyvä, että kaikki ihmiset ei ole samassa ammatissa kuin sinä, muutenhan sinulle ei jäisi töitä kun kaikki tekisivät samoja töitä kuin sinä?

Vierailija
126/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepun Honkonenhan voisi viedä hänet dinnerille. Olisi oikein vakka ja kansi siinä sitten.

Vierailija
127/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ensin tulla työhaluttomuus ja sen jälkeen vasta pohti minkälainen ideologia siihen sopisi. Näkeehän tuon, että ideologiat ei enää paljon mieltä paina, kun haluaa isotuloisen miehen.

Varmaan puhut itsestäsi.

Vierailija
128/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannekansalainen. Tehdään kaikki näin ja nostetaan rikkaiden verot.

Vierailija
129/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alma varmaan sitten hyväksyy myös sen, että sähkölaitosten ja vesilaitosten työntekijät myös jäävät kotiin makaamaan. Ja toki myös rakennus ja huoltoala. Vähän kylmä ja jano toki saattaa Almalle tulla, mutta kun oikeus. 

mä ainakin olen lomalla ja sohvalla himassa. Pitääkö johonkin valtiolliseen instanssiin ilmoittautua, jos kirjoittelee nettiin lomalla? En ihmettele, jos vasemmistohallitus sai tällaisen muutoksen läpi, vasennus rakastaa byrokratiaa <3

-eri

No miksi itse olet lomalla, sinunhan pitäisi olla töissä vai oletko laiska? 

Et ole koskaan ollutkaan työelämässä, kun et edes tiedä miten lomapäivät kertyvät? Vai pitäisi tässä vielä työstä ansaitut lomatkin töissä viettää, että sinä saat laiskotella sohvalla senkin edestä. 

-ohis 

Vierailija
130/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä ainakin olen lomalla ja sohvalla himassa. Pitääkö johonkin valtiolliseen instanssiin ilmoittautua, jos kirjoittelee nettiin lomalla? En ihmettele, jos vasemmistohallitus sai tällaisen muutoksen läpi, vasennus rakastaa byrokratiaa <3

-eri

kannattaa kokeilla työntekoa, samalla tutustuu "loma"-käsitteeseen

Vierailija
131/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kepun Honkonenhan voisi viedä hänet dinnerille. Olisi oikein vakka ja kansi siinä sitten.

Ei kaikista voi millään tulla poliitikkoja eikä valtion virkamiehiä. Ei silloin kaikille riittäisi töitä. Presidenttejäkin on vain kerrallaan yksi. Ei millään ole mahdollista, että kaikki suomalaiset olisivat samaan aikaan presidenttejä. 

Vierailija
132/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asylum työnteolta! Asylum työnteolta!

Vierailija
133/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

kannattaa kokeilla

Ei ne muut halua sun kanssa samaan työpaikkaan ja samalle alalle kuin sinä. Hanki seurasi työpaikan ulkopuolelta.

Vierailija
134/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös näitä kaikkia sosialisimin tukia olisi jo aika puolittaa?

Vierailija
135/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt luetunymmärtäminen niin heikoissa kantimissa että mä jätän keskustelun tähän. Laitoit niin paljon sanoja ja väitteitä mun tiliini että en mä jaksa lähteä niitä oikomaan.

Muistutan vain siitä että ylenmääräinen kännykänkäyttö lyhentää keskittymiskykyä ja hapertaa luetunymmärtämisen kykyjä ihan todistetusti.

Vierailija
136/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän olisi tässä kohtaa jo viisasta myöntää, että 1) länsimaiden rappio on peruuttamatonta, 2) pedonmerkki on tulossa pikemmin kuin luulemme ja kauppiaat ovat ne, jotka yhdessä pankkien kanssa aloittavat käytännössä pedonmerkin väkisin ihmisille tunkemisen ja 3) rajat ovat pian kiinni ja pakoon et enää pääse. Teknologiajumala on uusi normi ja joutilaisuus sen sivubisnes.

Vierailija
137/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös näitä kaikkia sosialisimin tukia olisi jo aika puolittaa?

Eikö sun olisi aika mennä töihin itse?

Vierailija
138/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt luetunymmärtäminen niin heikoissa kantimissa että mä jätän keskustelun tähän. Laitoit niin paljon sanoja ja väitteitä mun tiliini että en mä jaksa lähteä niitä oikomaan.

Muistutan vain siitä että ylenmääräinen kännykänkäyttö lyhentää keskittymiskykyä ja hapertaa luetunymmärtämisen kykyjä ihan todistetusti.

Itsehän sä koko ajan kirjoitat kännykällä. Onko sulla mitään muuta elämää? Entä jos itse menisit töihin?

Vierailija
139/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muiden ihmisten mielestä "liian kiltti": Tämän lisäksi olen ujo ja saanut sosiaalisten tilanteiden pelko -diagnoosin. Lääkitys, omahoito tai terapia ei auttanut. Tukien varassa elävällä kun ei ole varaa esimerkiksi harrastuksiin ja uusien ihmisten tapaamiseen. Vähäsanaisena ja suojakilven omaavana minun on vaikea saada ystäviä. Yritetty on. Viimeisen 10 vuoden aikana olen hakenut päivittäin töitä 10-17 työpaikkaan. Kuukaudessa saan kutsun hyvällä lukyllä yhteen haastatteluun. Minkäs teet?

Olen suorittanut A,B,C -ajokortit. Vuodesta 2009 asti olen ajanut autolla tai  moottoripyörällä noin 2-4 tuntia päivässä. En ole saanut yhtäkään sakkoa. Ammattikuljettajana olisin kaiketi täydellinen, mutta haastattelutilanteissa "burgerointi" pilaa työllistymismahdollisuuteni. Työelämässä pärjää vain röyhkeät ja paskanjauhajat. Semmoista. 

Terkuin

"Työtön luuseri"

Vierailija
140/304 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

kannattaa kokeilla

Sullahan toi loma käsite onkin vähän liiankin tuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän