IL : Alma 31, elää tuilla ja kritisoi ajatusta palkkatöistä
Tuuvan toimintaa ohjaa antikapitalistinen passiivisuus. Hän vastustaa ajatusta siitä, että ihmisen olisi tehtävä toiselle ihmiselle rahaa ollakseen validi yhteiskunnan jäsen.
Ihmiset eivät hahmota, että työsuhde on valtasuhde. Se ei ole reilua työntekijälle, Tuuva selittää ajatusmaailmaansa juontaja Emma Karasjoelle.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/30af2174-5465-4418-ba7a-9fedcbf…
Kommentit (304)
Ainoa kapinoimisen keino nykyisin on olla menemättä töihin, tai tehdä itsemurha.
Pelkkä vapaaehtoistöihin pääseminen vaatii pöhinää ja grindaamista.
Erääseen vapaaehtoistyöhön on ensin puhelinhaastattelu, sitten edetään videohaastatteluihin, jos pääsee puhelimesta läpi ja sitten pääset tekemään ilmaisduunia. Samalla joku koordinaattori piereskelee tuoliin ja saa palkkaa siitä, kun arvostelee vapaaehtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut te-toimistossa töissä, ja valitettavasti pakko sanoa, että ainakin omasta asiakaskunnasta karkeasti arvioiden 80 % oli näitä almoja. Siinä aloin itsekin miettiä, miksi hitossa mä väännän duunia kun tuillakin elää tosi mukavasti. Lisäksi köyhyys on täysin suhteellista. Ainakin lapsettomilla se oli lähinnä sitä, että rahat ei riitä esim. Kaikkeen elektroniikkaan ja merkkiroinaan, jota henkisesti tyhjä mieli halajaa...
Suomessa on aivan jumalattomat verot ja kannustinloukot. Työnteko on älytöntä, juuri korkean verotuksen ja loisimismahdollisuuden takia. Maksaisin erittäin mielelläni veroja jos systeemi toimisi, nyt se ei toimi. Olemme alkaneet valmistella muuttoa ulkomaille, vaikka sydämeen sattuukin, sillä olen isänmaallinen. Mutta anteeksi vain, oma napa on pelastettava ensin, ja on yhteiskuntia joissa asiat on järjestetty paljon mielekkäämmin ja esimerkiksi ahkeruudesta palkitaan.
Hyvä teksti, ja samaa mieltä. Mutta ihan uteliaisuudesta, mihin maahan? Lähinnä vain, että jos oma työkokemuksesi koostuu lähinnä TE-toimiston työntekijänä olosta, mihin pestiin sillä pääsee ja minne. Ei kuulosta kovin halutulta m44hanm66ttajalta.
Montako Almaa yhteiskunta kestää ja kuka lopulta maksaa kaikkien almojen kulut, jos useampi heittäytyy samalle linjalle
Alma voisi kokeilla myös elää ilman muiden maksamia tukia