Nevolassa käyvät jaotellaan, anteeksi segmentoidaan, Keski-Suomessa!
Olisitko sinä "pärjäävä" vai "kohtalaisen tuen tarvitsija"?
"Kategorioita on tulossa kolme, joista on käytetty työnimiä "pärjääjät" ja "kohtalaisen" ja "suuren tuen tarvitsijat".
Segmentointia tarvitaan, että pystyisimme mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tarttumaan perheen haasteisiin ja tarjoamaan heille tukea, lisäksi pystymme seuraamaan tarvitaanko jollakin alueella esimerkiksi lisää terveydenhoitajaresurssia,"
Artikkelin loppuosan mukaan huolta herättää, mikäli neuvola-aikoja varataan myöhäisimmiksi kellonajoiksi, perutaan tai jos vanhempi on nähty päihtyneenä jossakin. Eli kunnon vanhemmat: Aina neuvolaan klo 8, vaikka mikä olisi eikä koskaan viihteelle!!! Ja siis tarkoituksena ei ole tosiaan kuitenkaan luokitella asiakkaita, vaan jaotella.
Kommentit (296)
Olin ilmeisesti priima-luokkaa sillä mulla ei ollut mitään ongelmia neuvoloiden kanssa. Sain ajatkin aina silloin kun mulle sopi. Vaikka niitä joskus peruutinkin ja varasin uuden ajan. Tai sitten silloin oltiin rennompia. Sekin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti priima-luokkaa sillä mulla ei ollut mitään ongelmia neuvoloiden kanssa. Sain ajatkin aina silloin kun mulle sopi. Vaikka niitä joskus peruutinkin ja varasin uuden ajan. Tai sitten silloin oltiin rennompia. Sekin on mahdollista.
Niin. Puhut menneistä ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tädit pitäisi laittaa muutamaksi vuodeksi kehitysmaahan töihin kunnon nälänhädän, kuolemien, tautien, lapsiprostituution, sodan lapsiseksiorjuuden ja kaiken _oikeasti_ traumatisoivan ja hätää aiheuttavan keskelle! Alkaisi ne normaalit prioriteetit löytyä! Täällä joku sönköttää metatason piilo-ongelmista jotka näkyvät pikkusormen asennosta 😳
Tässä korostuu nimenomaisesti HUOLEN PUHEEKSIOTTO, joka on tärkein askel ongelmien ratkaisemisessa. Kuten tässäkin ketjussa on havaittavissa, moni vanhempi tietoisesti laiminlyö lapsensa hyvinvoinnin kieltäytymällä niistä moniammatillisen yhteistyön mahdollistamista tukitoimista, joilla perheiden asioihin on mahdollista puuttua varhaisessa vaiheessa. Esimerkiksi juuri päihteiden käyttäjät piilottelevat ongelmiaan aktiivisesti ja monesti päihteidenkäyttötottumuksia on ongittava muuta vuorovaikutusta analysoimalla sen sijaan
Miksi ihmeessä tämä on saanut niin paljon alapeukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin ammattini kirjoittamisen niihin lomakkeisiin jossakin vaiheessa. Eipä sitä sitten kukaan koskaan kysellytkään.
Mä laitoin ammattini mutta en ole tehnyt sitä työtä vuosiin. Eli eipä se neuvola tiedä olenko työssä ja missä vain ammattini puolesta.
Tuolla palvelujohtaja Marja Laurilalla ei kyllä ole varaa jaella tuollaisia sääntöjä.
Katsokaa suomi24- paikkakunnat- keski-suomi- viitasaari
Vahva epäluottamuslause Laurilalle
Vierailija kirjoitti:
Fiksuahan tuo on ja tuollaista on ollut viimeiset 30 vuotta. Huolta ei synny, jos vanhempi on töissä sen verran kaukana, että ei pysty tulemaan paikalle kuin ns. reuna-aikoina (koskee niin äitiä kuin isääkin), huoli syntyy siitä, jos vanhempi ei ole töissä ja silti pääsy neuvolaan klo 9-15 välillä on hankalaa. Kieltämättä humalainen raskaana oleva nainen herättää aina huolta terveydenhuollon ammattilaisissa.
Minä kuulun noihin pärjääviin ja ihan mielelläni annan omista neuvola-ajoistani aikaa niille, joilla elämä on hukassa. Osaan lukea ja saan tarvitsemani tiedot netistä, osaan punnita itseni eikä elintavoissani ole ongelmia.
Osaat seurata vatsan kasvua ja vauvan vointia? Juujuu. Ehkäpä voit hoitaa synnytyksesikin netin avustuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuahan tuo on ja tuollaista on ollut viimeiset 30 vuotta. Huolta ei synny, jos vanhempi on töissä sen verran kaukana, että ei pysty tulemaan paikalle kuin ns. reuna-aikoina (koskee niin äitiä kuin isääkin), huoli syntyy siitä, jos vanhempi ei ole töissä ja silti pääsy neuvolaan klo 9-15 välillä on hankalaa. Kieltämättä humalainen raskaana oleva nainen herättää aina huolta terveydenhuollon ammattilaisissa.
Minä kuulun noihin pärjääviin ja ihan mielelläni annan omista neuvola-ajoistani aikaa niille, joilla elämä on hukassa. Osaan lukea ja saan tarvitsemani tiedot netistä, osaan punnita itseni eikä elintavoissani ole ongelmia.
Jos on useampi lapsi, se aika 9-15 voi olla ihan sen vanhemman lapsen tai vanhempien lasten rytmin sanelemaa.
No hölön pölön, jos ainakin toinen vanhempi on kotona. Kyllä ehtii.
Juoruja kuuntelemallako ne saavat tietää kuka vanhempi on nähty humalassa jossakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on useampi lapsi, se aika 9-15 voi olla ihan sen vanhemman lapsen tai vanhempien lasten rytmin sanelemaa.
No hölön pölön, jos ainakin toinen van
Ei ktse ole ehtimisestä vaan siitä että lapsilla on rytmi ja ohjelma. Eikös lapset olekaan etusijalla neuvolatoiminnassa???
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ollut arkea jo vuosia, nyt se vain on kirjoitettu julki kaikkien tietoon. Totta kai toistuva sovittujen aikojen peruminen etenkin tapaamispäivänä on selkeä merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Toisaalta terveeseen odottajaan ja terveeseen perheeseen ei kannata tuhlata yhteiskunnan varoja, tavoitteena on löytää riskiperheet ja tarjota heille apua (jota eivät halua ottaa vastaan ellei se ole konkreettinen siivouspalvelu). Lapsi on pääosassa ja mitä varhaisemmin löydetään todennäköisesti laiminlyötävä lapsi, sen parempi.
Todennäköisesti laiminlyötävä lapsi on vain tekosyy teidän neuvolatanttojen harjoittamalle vallankäytölle ja kyttäykselle. Te haluatte nähdä todennäköisesti laiminlyötäviä lapsia kaikkialla.
No se koko Keski-Suomi on muutenkin täyttä humppaa koko seutu. Miettikää, joku Viitasaari, Lievestuore, Kyyjärvi tai Multia. Ei jumalauta XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat seurata vatsan kasvua ja vauvan vointia? Juujuu. Ehkäpä voit hoitaa synnytyksesikin netin avustuksella?
Kävin raskausaikana neuvolassa 4 kertaa, muuten vatsan kasvus seurasin mittanauhalla ja vauvan vointia laskemalla liikkeitä. Aikavarauksia oli enemmänkin, mutta henkilöstövajeen vuoksi ne peruuntuivat kerta toisensa jälkeen. Reipas soittelija kyseli, onko kaikki kunnossa ja annetaan uusi aika kuukauden päähän.
Synnytys hoitui sovitulla sektiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MISTÄ ihmeestä se neuvolan täti tietää, tekeekö se vanhempi töitä vai ei, opiskeleeko vai ei vai onko esimerkiksi riippuvainen vanhempien lasten rytmistä tai vaikkapa hoitaa myös sukulaisten asioita?
Ja minä en ainakaan alkanut lapsia repiä kasiksi minnekään, kun ei kerran ollut pakko!
Niin, taikka esimerkiksi riippuvainen huumeista ja alkoholista, jolloin lapsen turvallinen suhde vanhempiinsa on hätätilassa, kun äitiä kiinnostaa vain bilettäminen, eikä krapulan vuoksi päästä edes lasta tuomaan aamulla neuvolaan. Nyt valoja päälle! Huoli herää ja se on useimmiten aiheellinen! Ammattilainen näkee hälytysmerkit jo kaukaa.
t. neuvolan th.
Mutta kun ei näe. Onhan näitä tapauksia. Todelliset uhrit on jääneet huomaamatta, kun kyttäätte tavallisia ihmisiä tavallisine ongelmineen. Onko sinullakaan mitään omaa ajatusta? Toistelet termejä nyt valoja päälle!, huoli herää, ammattilainen näkee hälytysmerkit jo kaukaa ynnä muuta sata kertaa kuultua mantraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen etua on sekin, että neuvolapalveluja on tarjolla tiettyyn aikaan. Jos vanhempi on kyvytön tuomaan lasta neuvolaan, koska lapsella on nyt muuta ohjelmaa, niin se on vanhemman oma valinta.
Luojan kiitos minulla ei ole lapsia. Eikä tule. Olen aivan liian luova, taiteellinen ja älykäs alistettavaksi johonkin neuvolatätien luomaan vastenmieliseen valvomissysteemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on useampi lapsi, se aika 9-15 voi olla ihan sen vanhemman lapsen tai vanhempien laste
Lasten etu on se että kaikki toimii jörkevästi. Ei se että hyppää jonkin koneiston ehdoillaz
Luojan kiitos, nuori täyttää vajaan kolmen vuoden päästä 18, niin päästään irti näistä yli-innokkaista terveydenhoitajista. Koulun terkalla oli "huoli" nuorestamme, koska hän käy kerran kuussa vaa'alla. En käsitä tuollaista ollenkaan. Vaa'alla käynti on täysin normaalia ja kerran kuussa käynti on harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Juoruja kuuntelemallako ne saavat tietää kuka vanhempi on nähty humalassa jossakin?
Toivottavasti isejä kytätään sitten myös yhtä paljon
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, nuori täyttää vajaan kolmen vuoden päästä 18, niin päästään irti näistä yli-innokkaista terveydenhoitajista. Koulun terkalla oli "huoli" nuorestamme, koska hän käy kerran kuussa vaa'alla. En käsitä tuollaista ollenkaan. Vaa'alla käynti on täysin normaalia ja kerran kuussa käynti on harvoin.
Nuoresi on varmaan kertonut terkkarille jotain, jota ei ole sinulle kertonut ja terkkari vaitolovelvollisena ei voi sitä kertoa. Saattoi kertoa vain siten, että on noussut huoli vaa'alla käynneistä.