Ideoita nopeista ja terveellisistä kasvisruoista? Sekasyöjälle joka haluaa lisätä kasvisruokia
Linssikeittoa tulee usein keitettyä, kun on todella nopeaa ja helppoa ruokaa.
ideoita muista vastaavista helpoista kasvisruoista?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Sienikastike&riisi/peruna, sienikeitto. Hyvää ja nopeaa.
Sienistä saa vaikka mitä hyvää. Tuli kerättyä hyvät varannot pakkaseen. Kanttarellejakin löytyi vielä marraskuussa!
Vierailija kirjoitti:
Tuohon puuroon liittyen: ymmärrän täysin sitä postaajaa, joka ihmetteli "puurot kasvisruokia??", sillä Ap:n kysellessä erikseen kasvisruokareseptejä, hän todennäköisesti haluaa ruokia joissa myös on niitä KASVIKSIA.
Jos ruvetaan jeesustelemaan, että kaikki missä ei ole lihaa ovat käypiä kasvisruokia, Ap:nhan on siinä tapauksessa ihan sama vetää sitten vaikka vain kaljaa ja sipsejä. Kun ei niillä kasviksilla itsellään kuulu olevan mitään väliä.
Ruoka ja kalja & sipsit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaapissa härkäpapurouhetta , oli tarkoitus tehdä porkkanapihvejä. Mutta se mössö oli jo niin karseen näköistä, ettei siitä tullut syömäkelpoista.
Mihin sitä härkäpaurouhetta käyttäisi ?
Siinä härkäpapurouheessa on tosi paljon proteiinia. En lähtisi tekemään siitä itsessään mitään ruokaa, enkä sitä suurena määränä mihinkään laittaisi. Itse käytän sitä niin, että jos teen vaikka kasvislasagnen tai kasvissosekeiton tai jonkun muun kasvisruoan, missä ei varsinaisesti ole kuin kasviksia, eikä mitään kovin proteiinipitoista. Ripottelen härkäpapurouhetta sinne joukkoon. Jossain tomaattisessa ja maustetussa kastikkeessa tai soseutetussa keitossa tai oikeastaan missään sitä ei huomaa, jos ei sitä ole kilokaupalla. Itse en ole kokeillut porkkanapihveihin, sillä oma pihvitaikinani on lähinnä raastemaista, mutta miksei se sinnekin voisi sopia.
Itse teen aika usein lounaaksi nuudelisalaattia. Isomman kulhon kerralla niin on muutaman päivän lounaat siinä.
Nuudelia, joku proteiinilähde (papuja, tofua, juustoa, kalaa, kanaa, naudansuikaleita jne sen mukaan mikä maistuu tai AP:n toivomaan ruokavalioon sopii).. Yleensä käytän pannun kautta eli paistan kevyesti seesamiöljyssä jonka maustan soija/kalakastikkeella, chilillä, inkiväärillä ja valkosipulilla. Sieniä laitan välillä myös sekaan.
Kasviksia suikaleina tai raasteena: (kiinan)kaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, kurkkua, lehtikaalia, pinaattia, paprikaa jne. sen mukaan mitä kaapista löytyy.
Salaatinkastike seesamiöljystä, limemehusta ja soija/kalakastikkeesta, potkua chilistä. Sokeria oman maun mukaan.
Hyvää on, kylmänä tai lämpimänä.
Kasviskiusaus. Käytän arjessa juuressekoitusta, kinkun voi korvata esimerkiksi fetajuustomurulla, kasviskinkkusuikaleilla, pavuilla, savutofulla tai mistä ikinä pitääkään.
Tofuskagen on hyvää esimerkiksi uuniperunoiden kanssa.
Butter tofu on helppo ja nopea valmistaa.
Nyhtökaurakäristys perunamuusin, puolukoiden, smetanan ja suolakurkkujen kanssa.
Erilaiset sosekeitot, esimerkiksi myskikurpitsakeitto, paahdettu kukkakaalikeitto jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kasvisruokia on semmoiset, joissa on juusto tai munaa? Ne on käsittääkseni eläinkunnan tuotteita.
Kasvisruoan määritelmään riittää se, ettei siinä ole lihaa. Vaikka juusto tai muna eivät kasviksia olekaan. Ehkä vähän hämmentävää, mutta toisaalta taas ei.
Ne on ne VEGAANIT jotka ei käytä mitään eläinperäisiä, eivät edes hunajaa. Tai no, jokainenhan voi itse määritellä itselleen ne rajat. Kasvis-syöjät käyttävät usein kyllä maitotuotteita ja kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kyseltiin vinkkejä sekasyöjälle, ei vegaaneille.
Silloinhan voit syödä kasviksia, kermaa, juustoa, munia... Ei ruokaan kai ole aina pakko laittaa kermaa tai voitakaan?
Punajuurikeitto Fetajuusto/valkosipuli lisällä. Mausteinen kurpitsakeitto. Uunijuurekset. Sienirisotto. Sienimureke. Linssimureke. Ratatouille. Kaalikääryleet kasvis/sienitäytteellä. Pinaattipyörykät.
Tässä joitain meillä syötäviä. Teen aina annokset pariksi päiväksi. Käytän viljoista riisiä, hirssiä, tattaria, vehnästä qvinoaa, couscousia ja bulguria. Pavut keitän ison pussin ja pakastan sopiviksi pusseihin. Papuja kaiken sorttisia ja tietysti kikherneitä. Herneitä keittoon ja falafelleihin. Hernefalafellit nam. Kasvisruokaohjeita löytyy kyllä googlaamalla ihan joka päivälle.
Vierailija kirjoitti:
No hitsi, kasvislasagne on hyvin tehtynä tosi hyvää, mutta ei tosiaan ole helpoimmasta päästä... Kasvistäytteiset uuniperunat eivät vaadi ihan hirveästi aktiivista työtä.
noeuttaa kun juustokastikkeen tilalle raejuusto-pakastepinaatti-tavallinen juustoraaste -mössö
sienirisotto. blinit. borschkeitto ilman lihaa
palak dal, pinaatti-linssicurry, vegaanisafka jota syö 15 v jääkiekkojunnutkin
googlaa resepti esim hesari
HK:n sinistä voi huoletta käyttää, lihaa siinä on tuskin nimeksikään.
Pelkkien kasviruokien lisäksi on jo tullut muutama ehdotus eli lihan korvaaminen osittain kasviksilla.
Helpointa kastikkeissa. Jauhelihakastikkeen voi tehdä 50/50 lihasta ja soijarouheesta.
Monet itämaiset kastikkeet jo reseptien perusteella ovat sekakastikeita, jossa on lihan lisäksi paljon kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Yksi helppo on pilkkoa matalaan uunivuokaan eri kasviksia kuten kesäkurpitsaa, sipulia, paprikaa, kukkakaalia tai vastaavia, sekaan oman maun mukaan mausteita vaikka kuivayrttejä, vähän suolaa ja liemeksi 2-3 dl kermaa, voi olla maustettua tai tavallista. Sekoittaa kaiken hyvin, sitten vielä päälle proteiinit, esim. ruskistettua jauhelihaa, jotain kasviproteiinia, kinkkusuikaletta tai mitä vain itse haluaa. Jos haluaa vielä lisää makua, niin pieni määrä jotain juustoa pintaan, itse olen käyttänyt erilaisia raasteita tai vaikka pilkottua mozzarellaa. 30-45 minuuttia 200 asteisessa uunissa ja herkku on valmis.
Tästä voi toki joku olla sitä mieltä, että kerman ja juuston kanssa ei ole enää terveellistä, mutta ainakin terveellisempää kuin jos samat proteiinit söisi perunan, riisin tai pastan kanssa. Ja jos tuntuu pahalta niin korvaa vaikka puolet kermasta vedellä tai kasvisliemellä ja jättää juuston pois.
Varsinainen kasvisruoka, jauhelihaa, kinkkusuikaletta :D
Vierailija kirjoitti:
palak dal, pinaatti-linssicurry, vegaanisafka jota syö 15 v jääkiekkojunnutkin
googlaa resepti esim hesari
Saag paneer ja aloo gobi/paki on hyvää. Eli kukkakaalia & perunaa ja pinaatti & juusto/tofu. Erittäin kivoja ruokia tehdä nuo. Sopivat laihduttajillekin hyvin, kunhan jättää riisin alkuvaiheessa kokonaan vaikka pois. Ihan ohkaista (naan)leipää voi tehdä itse ruoalle kaveriksi myös. Ostatte kauapasta valmista tahnaa: tandooria, currya tai tikka masalaa lasipurkissa. Sitten valkosipulimurskaa & inkiväärimurskaa lasipurkissa, tomaattipuréeta tuubissa ja maustamatonta jogurttia. Noista ja voista/kirkastetusta voista teette pohjan ja sinne sitten muussaatte loput ainekset. Ihan loppuvaiheessa voi lurauttaa kermaa. Sinnehän voi heitellä sipulia, paprikaa ja mitä milloinkin kaapista löytyy. Kuten sanottua: erittäin hyvää pöperöä, jota on myös kiva tehdä ja josta riittää syötävää päiviksi. Älkää kitsastelko voin ja mausteiden kanssa, niin saavutatte autenttisen makunautinnon.
Vierailija kirjoitti:
Kina / Havajimix
Mitä nuo on?
Haggis on helppo ja herkullinen👍
Sullo vaan paloiteltuja tai jauhettuja sisäelimiä ja teurasjätettä lampaan mahalaukkuun ja anna nyytin keittyä kattilassa 30min! Mukaan voi lisätä myös kauraryyniä lisäämään kasvispainotteisuutta!
Tämä on hyvää, linssejä, spagettia, tomaattia ja pastakastiketta uunivuokaan ja n. puoleksi tunniksi uuniin. Pastaksi voi laittaa myös täysjyväspagettia, jos haluaa kuituisamman. Itse olen käyttänyt vegaanisen juuston sijasta ihan tavallista juustoa. https://focusonfavorites.fi/2022/05/29/helppo-uunispagetti-vegaaninen/
Shaksuka. Kikhernepihvit. Laitan molempiin fetaa niin tulee makua. Ei siis olla vegaaneja.