Ideoita nopeista ja terveellisistä kasvisruoista? Sekasyöjälle joka haluaa lisätä kasvisruokia
Linssikeittoa tulee usein keitettyä, kun on todella nopeaa ja helppoa ruokaa.
ideoita muista vastaavista helpoista kasvisruoista?
Kommentit (141)
Sienikastike&riisi/peruna, sienikeitto. Hyvää ja nopeaa.
Minulla on kaapissa härkäpapurouhetta , oli tarkoitus tehdä porkkanapihvejä. Mutta se mössö oli jo niin karseen näköistä, ettei siitä tullut syömäkelpoista.
Mihin sitä härkäpaurouhetta käyttäisi ?
Vierailija kirjoitti:
Herkkusienistä risotto tai munakas.
Meillä risotot olleet viimeaikojen suosikkeja. Vaikka lihaa myös syödään, eikä arkena mielellään ollenkaan, on risotto hyvää viikonloppuruokaa!
Kun itse riisi on hyvin maustettu (valkoviiniä, sipulia, valkosipulia, kana/kasvilientä, voita) voi se "liha" olla sit mitä tahansa sienistä papuihin! Toisinaan laitan fetaa, minitomaatteja ja oliiveja, toisinaan papusekoituksia ja/tai vihreitä papuja, herne-maissi-paprika...siis ihan kaikkea mahdollista. Onnistuu myös pakastevihanneksista, niin on sellainen "ei jaks käydä kaupassa" ruoka
Vierailija kirjoitti:
Herkkusienistä risotto tai munakas.
Täytettyjä lettuja: täytteenä ihan pieniksi pilkottuja vihanneksia: purjo, paprika, sipuli, v.sipuli, tomaatti ilman siemeniä, kesäkurpitsa ilman siemeniä, oliiveja/kaprista ja lisäks vaikka juustoraastetta, tuorejuustoa tai raejuustoa.
Tofukiusaus on helppo ja nopea tehdä. Perunasuikaleita, kasvissuikaleita, sipulia, paketti savutofua, ruoka"kermaa", mausteita ja uuniin.
Soijarouhetta lisään moneen ruokaan tuomaan proteiinia ja rakennetta. Sitä voi käyttää sinänsä ilman kypsentämistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mkaronilaatikko, raa'at makaronit lootaan. Reilusti sipulia ja joukkoon raastaa porkkanaa pannulla käväisemään, sekä pakasteherneitä. Protskuksi hyvin maustettu spijarouhe tai linssit. Kaurakermaa.
Curryt tietenkin voi tehdä myös arkiversioina, valmista currytahnaa, pakastekasviksia. Yleensä laitan siihen soijasuikaleita protskuksi, mutta sitten se ei olekaan enää nopea valmistaa, koska ne pitäisi ensin turvottaa ja maustaa _reilusti_ ja paistaa pannulla ennen soosiin lisäämistä. Kikherneet tai linssit onkin nopeampia vaihtoehtoja.
Hyi saatana! Ei helevetti mitä skeidaa jotkut syö. Makaroonilaatikko porkkanaraasteella, herneillä(!!!!) ja vielä lopuks soija ja kaurakerma?!?!?! Mä en pystyis edes kohteliaisuudesta teeskentelemään, vaan oksennuksen jälkeen loput jäis lautaselle, ja jos tietäsin mitä skeidaa on tarjolla niin sanoisin että kiitti söin juuri mäkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto ilman lihaa niin että laittaa sekaan esimerkiksi pilkottua sipulia ja porkkanaa. Keittämiseen menee aikaa mutta aktiivista ruoanlaittoa vaatii todella vähän.
Erilaiset puurot kuten ohrapuuro, kaurapuuro, mannapuuro.
Ja riisipuuroa kiisselillä! Sitä syö sitten useamman päivän. Hernariin voi laittaa lihan korvikkeeksi sieni-, maito- tai soijaproteiinista tehtyä jauhenlihan näköistä tavaraakin. Ovat aika hyvän makuisiakin. Ostan aina pois ja laitan pakkaseen, kun saa poistohintaan. Kaali on edullista ja hyvää. Siitä voi tehdä soppaa (mukaan joitakin näistä: papuja, perunaa, porkkanaa, sipulia, punajuurta) tai vaikka herkullisia kasvis-fetarullia.
Bulgur ja kvinoa ovat tosi hyviä bowl tyyppisiin ruokiin ja salaatteihin.
Vierailija kirjoitti:
No hitsi, kasvislasagne on hyvin tehtynä tosi hyvää, mutta ei tosiaan ole helpoimmasta päästä... Kasvistäytteiset uuniperunat eivät vaadi ihan hirveästi aktiivista työtä.
Lasagne on helppo! Paketissa hyvät ohjeet ja voi itse modailla mielensä mukaan. Itse korvaan jauhelihan maito-, sieni- tai soijaproteiinilla! Makaronilaatikkoa voi tehdä. Ja vaikka täytettyjä cannelloneja, joissa toki kestää hieman. No, eikös kaikessa kokkaamisessa mene oma aikansa. Ei meikällä ainakaan ole mikään kiire. En ole koskaan tajunnut noita jyrkisukuloita ja muita, joiden mielestä "makaronilaatikko pitää olla uunissa 15 minuutissa tai olet täysi tumpelo!" Jos jotakuta kiinnostaa, niin ne cannellonit voipi täyttää parsa- tai kukkakaalilla, jonka sekaan sotkettu crème fraîchea ja (parmesan)juustoa. Kaupan HeVi-pussiin tai isoon Minigrip-pussiin töhnät ja saksilla sopivasti kulma auki ja sillä struuttaa ineen kamat pastaputkiloihin. Putkien päälle sitten tomaattimurskasta tai paseeratusta tomaatista ja kermasta sopivasti, oman mielen mukaan maustettu ja suolattu kastike sekä lisää juustoa päälle! (Se täytemöhnä myös maustetaan ja suolataan mieltymysten mukaan.) On pirun hyvä ruoka. Jamie Oliver teki tuota joskus miljoona vuotta sitten. Ihme homma miten voi jäädä mieleen tuollaisia juttuja.
Meillä aloitettiin kasvisproteiinin lisääminen koeluontoisesti kesällä 22 kun täydensimme varmuusvarastomme soija ja härkäpapurouheilla ja olihan niitä opittava käyttämäänkin. Kirjoitin kokemuksistani reseptien kera ja linkki on alla.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Tänään teemme spagettikastikkeen johon tulee 340g 10% naudan jauhelihaa ja 280g itsekeitettyjä Kidneypapuja, sipulia ja porkkanaa. 3,40€ liha, 0,3€ pavut porkkana+ sipuli+mausteet+ tomattimurska noin 1,3€ = 5€ josta tulee 6-8 annosta. Pasta maksaa sitten erikseen
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tässäkin alkaa pilkkua viilaamaan että onko nyt kyse vegaanista vai kasvisruuista vai mistä kohtaa tässä pitää alkaa maailmaa pelastamaan?!
Itse olen jo eläkeläinen ja ukko vielä vanhempi, asumme ns korvessa. Haluaisin mielellään tehdä kasvisruokia, mutta enpä niistä juuri mitään tiedä. Ja ukko vastustaa ankarasti jos sille selviää että esim lasagnessa ei ole lihaa yhtään.
Niin että meillekin ihan perus kivoja ja hyviksi havaittuja vinkkejä, kiitoos.
Vastaa sinulle erityisesti> Opettele korvaamaan osa lihasta ja vasta myöhemmin kokonaan kasvisaterioita.
Ja ukkosikin tottuu makuun, minulla meni 5-6 kertaa soijan makuun totutellessa.
Tässä vinkkejä> https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Tuohon puuroon liittyen: ymmärrän täysin sitä postaajaa, joka ihmetteli "puurot kasvisruokia??", sillä Ap:n kysellessä erikseen kasvisruokareseptejä, hän todennäköisesti haluaa ruokia joissa myös on niitä KASVIKSIA.
Jos ruvetaan jeesustelemaan, että kaikki missä ei ole lihaa ovat käypiä kasvisruokia, Ap:nhan on siinä tapauksessa ihan sama vetää sitten vaikka vain kaljaa ja sipsejä. Kun ei niillä kasviksilla itsellään kuulu olevan mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mkaronilaatikko, raa'at makaronit lootaan. Reilusti sipulia ja joukkoon raastaa porkkanaa pannulla käväisemään, sekä pakasteherneitä. Protskuksi hyvin maustettu spijarouhe tai linssit. Kaurakermaa.
Curryt tietenkin voi tehdä myös arkiversioina, valmista currytahnaa, pakastekasviksia. Yleensä laitan siihen soijasuikaleita protskuksi, mutta sitten se ei olekaan enää nopea valmistaa, koska ne pitäisi ensin turvottaa ja maustaa _reilusti_ ja paistaa pannulla ennen soosiin lisäämistä. Kikherneet tai linssit onkin nopeampia vaihtoehtoja.
Hyi saatana! Ei helevetti mitä skeidaa jotkut syö. Makaroonilaatikko porkkanaraasteella, herneillä(!!!!) ja vielä lopuks soija ja kaurakerma?!?!?! Mä en pystyis edes kohteliaisuudesta teeskentelemään, vaan oksennuksen jälkeen loput jäis lautaselle, ja jos ti
Mikä noista on se inhokkisi, vai kaikkiko? herneet, porkkana vai pasta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on laitettu usein vegaanisille vierailijoille tarjolle hyvin käynyttä kompostia. Hyvin se näyttää maistuvan, kunhan on vakuuteltu ettei meillä kompostoida eläinperäisiä jätteitä, ainoastaan maatuvat pahvit ja paperit, kahvinpurut, kasvisperäiset ruokajätteet ja puutarhajätteet. Jos vierailijat ovat tulleet pidemmältä ja tarvitaan täyttävämpää murkinaa, niin lasten kanssa on leipastu hiekkakakut pöytään. Kuivasta hiekasta ei tietty hellekelillä luonnostaan onnistu samalla tavalla kun hieman kurasemmalla kelillä. Mutta hanasta sitten vettä sopivasti mukaan taikinaan. Siinä sitä täyttyy isompikin ihminen. Vekaanien kannatta kyllä ennakkoluulottomasti kokeilla ainaisten sahajauhoista tehtyjen lihankorvikkeiden sijaan. Ei pidä tuomita ennenkuin itse useamman kerran maistaa ja kokeilee.
Tässä kyseltiin vinkkejä sekasyöjälle, ei vegaaneille.
Korvaa osa normaaliannoksesta kiehautetuilla pakastevihanneksilla.
Pakastettuina on laaja valikoima eikä pelkkää sekavihannesta tai liikennevaloja.
Talvella tuoreet vihannekset on kalliita.
Proteiini on kallista ja lihasta/ maitotuotteista saa samalla kovaa rasvaa, eikä yhtään kuitua.
Siksi olen lisännyt papujen,linssien ja herneitten osuutta ruuassani. Terveellisempää ja edullisempaa.
Tuolla viesteissä 93 ja 94 on linkit jos jotakuta kiinnostaa. Nytkin linssispagetissa on proteiinia 22% kuivapainosta.
Linssispagetti oli virhe kokeilu, ehkä kokin vika. Mutta, tuli ihme liisteriä ja makukin oli huono...........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on laitettu usein vegaanisille vierailijoille tarjolle hyvin käynyttä kompostia. Hyvin se näyttää maistuvan, kunhan on vakuuteltu ettei meillä kompostoida eläinperäisiä jätteitä, ainoastaan maatuvat pahvit ja paperit, kahvinpurut, kasvisperäiset ruokajätteet ja puutarhajätteet. Jos vierailijat ovat tulleet pidemmältä ja tarvitaan täyttävämpää murkinaa, niin lasten kanssa on leipastu hiekkakakut pöytään. Kuivasta hiekasta ei tietty hellekelillä luonnostaan onnistu samalla tavalla kun hieman kurasemmalla kelillä. Mutta hanasta sitten vettä sopivasti mukaan taikinaan. Siinä sitä täyttyy isompikin ihminen. Vekaanien kannatta kyllä ennakkoluulottomasti kokeilla ainaisten sahajauhoista tehtyjen lihankorvikkeiden sijaan. Ei pidä tuomita ennenkuin itse useamman kerran maistaa ja kokeilee.
Tässä kyseltiin vinkkejä sekasyöjälle, ei vegaaneille.
Joillain nyt vain menee jostain syystä aina pata jumiin kun näkeekin sanan 'kasvisruoka' tai 'vegaani' enkä keksi muuta selitystä kuin että siellä pienessä yksinkertaisessa päässä nuo kääntyvät aina henkilökohtaiseksi syytökseksi ties mistä. Itse en osaa edes kuvitella miksi reagoisin toisten reseptivinkkien kyselyyn ajatuksella "Miksi stnassa väität että minunkin pitäisi syödä näiden reseptien ruokia?" mutta näille se on ihan normaali ajatuskuvio. Kuulostaa lähinnä rankalta vainoharhaisuudelta.
Soijarouhetta jugurttiin.