Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako muka opiskelija kotihoidontukea?

Vierailija
08.01.2007 |

Olin vielä viimevuonna opiskelija, ja minulle ilmoitettiin, että KELA ei maksa kahta tukea vierekkäin. Eli en saanut kotihoidontukea ollenkaan!

Kämäisen opintotuen sain.

Lapsi oli 2 päivää viikossa kotihoidossa ja 3 pph:lla. Ensin meinattiin, että jää kokonaan kotihoitoon, niin saadaan tukikin, mutta sitten ajattelin, että samapa tuo on hoitoon laittaa kerran ei tukeakaan heru!

Miksi jotkut tällä palstalla kertovat saaneeensa kotihoidon tukea?

Voiskohan tuota menetettyä tukea anoa jälkikäteen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis jos lapsi on täysin kotihoidossa. Itsekin olen kumpaakin tukea saanut yhtäaikaa lähes kaksi vuotta.

Vierailija
2/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi perkele, mulle selitettiin pari vuotta sitten, että vain työssäkäyvät saavat kotihoidon tukea ja opiskelijat eivät. Tein asiasta valituksenkin ja se tuli hylkäävänä takaisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän saa aina, jos lapsi on kotihoidossa.

Poikkeuksena toki työttömyys eli työmarkkinatuella tms. oleva ei kotihoidontukea saa.



Oletko siis hakenut sillä tavallisella lomakkeella kotihoidontukea? Ja olet ollut opintotuella?

Vierailija
4/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidossa saa molempia

Vierailija
5/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas jännä juttu, käytiin nimittäin melkoista kädenvääntöä tästä asiasta KELAssa ennen kuin aloitin koulun. Silloin minulle vaan taottiin, että kela ei maksa kahta tukea vierekkäin. Oltaisiin ehdottomasti jätetty lapsi mummon kanssa kotiin siinä vaiheessa.

Nyt kyllä soitan sinne kelaan ja haukun sen ämmän!

Vierailija
6/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan konttorista ja jos vähänkin vielä epäilyttää, sitten valtakunnantasolta! Eivät oikeasti tiedä aina kaikkea ja neuvovat ihan vastuuttomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äly hoi itelles! oltais jätetty lapsi kotihoitoon jos tuki ois irronnut , mutta kerran ei tullut laitoin muksun päivähoitoon kolmeksi päiväksi viikossa.

Vierailija
8/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä vaan voi saada. Itsekin olen ihmetellyt miksi eri ihmisillä eri tavalla päätökset. Esim kaksi ystävääni jolla on asumusero, toinen saa kaikki tuet vaikka ovat vielä naimisissa ja toisella piti olla avioero vetämässä jotta sai yh-tuet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina, jos lapsi on hoidossa muualla kuin päiväkodissa tai jollain, jolle maksetaan siitä palkkaa. Olen itse nostanut kumpaakin tukea samaan aikaan.

Vierailija
10/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et perusosaa etkä sisaruskorotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Ja aion kyllä samaan aikaan nostaa muutamia opintotukikuukausia. Täysiä en pysty sillä en aio täyspäiväsesti opiskella, mullahan on lapsi täällä hoidettavana.



Mulla nousi jo kylmä hiki kun luin kelan sivuilta että " opiskelijalle kotihoidontukea ei makseta" . Onneksi kyseessä oli ilmeisesti kohta joka liittyi ulkomailla opiskeluun, hiton sekavia noi kelan sivut.

Vierailija
12/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.



tuo siis kopioitu suoraan kelan sivuilta. voisiko joku viisaampi vääntää mulle tuon rautalangasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työtön saa kotihoidontukea. Tuen määrä tosin tällöin vähennetään ansiosidonnaisesta päivärahasta.

Vierailija
14/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitolisä-osaa saa, jos äitiyspäiväraha on pieni, mutta sen raja oli kyllä tosi matala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuesta vähennetään se äitiyspäivärahan osuus. Eli jos äitiyspäivärahasi on kotihoidontukea isompi et saa mitään, jos se on pienempi niin saat erotuksen. Tämä siis kirjoittajalle 17 :)

Vierailija
16/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaspäivärahaa voi saada samaan aikaan....Sairaspäivärahaa maksetaan kotona olevalle lapsiaan hoitavalle äidille sillä perusteella että vamma / sairaus estää päätoimen eli lasten hoidon ja kuitenkin saa myös sen kotihoidontuen joka maksetaan kun hoitaa lapset kotona. Kyllä on ihmeitä täynnä tämä byrokraattinen maamme.

Vierailija
17/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, mistähän mä saisin itselleni hyvän diagnoosin sairauspäivärahaa varten. Se ja kotihoidontuki kuulostaa paremmalta yhdistelmältä kuin kotihoidontuki ja opintotuki, jota varten pitää kerryttää noppiakin. :)

Vierailija
18/18 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi kotihoidontukea ja sanamuoto on ollut, että kotihoidontuen hoitolisä-osaa ei voida myöntää, koska äitiyspäivärahani on liian suuri. Siitä päättelisin, että jos on tarpeeksi pieni, voi saada hoitolisä-osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi