Yleinen edunvalvonta on sairasta
Tässä on taas yksi yleisen edunvalvonnan aiheuttama ongelma. Miten tätä yleistä edunvalvontaa ei saada lakkautetuksi tai yleistä edunvalvojaa vaihdetuksi omaiseen nykyistä helpommin? Onko tämä tehty yleisinä edunvalvojina toimivien lakimiesten rahasammoksi ja siksi tähän ei saada mitään järkeä? Tänä on ihmisoikeuksien polkemista räikeimmästä päästä.
Näitä esimerkkejä on niin paljon, ettei yleinen edunvalvoja ei suostu luopumaan tehtävistään kun on päässyt rahoihin kiinni.
Kommentit (56)
Varsinaiseen edunvalvontaan ei aseteta ainoatakaan. ihmistä
ilman lääkärintodistusta.
Edunvalvontavaltuutus tarkoittaa sitä, että henkilö ITSE valitsee
ETUKÄTEEN, jonkin ihmisen hoitamaan asioitaan, silloin kun ei itse niitä enää pysty hoitamaan.
Edunvalvontavaltuutuskin on hyväksytetään Digi-väestötietovirastossa, ennenkuin se tulee voimaan.
Myös valtuutus edellyttää, että lääkäri on todennut hlön tarvitsevan edunvalvontaan.
Esim. joku halvaantuu onnettomuudessa, ei pysty puhumaan tai henkisesti jää sairaaksi. Dementia vanhuksella jne.
Yleinen edunvalvoja ei itse hoida yhtään mitään, vaan se on edunvalvonnan sihteeri kun hoitaa maksatukset ja tukien hakemiset yms. Mulla on käynyt niin ettei laskuja makseta ajallaan ja ne menee perintään. Arvoisa sihteeri ei edes ilmoita laskuttajalle, mikäli just silloin ei ole varaa laskua maksaa, vaan antaa laskujen mennä perintään,jolloin minä päämiehenä saan niitä muistutus laskuja ja ilmoitukset jos et maksa eräpvöän mennessä (usein eräpvö on sama kun saan sen muistutuksen), menee lasku perittäväksi ja minä maksan kulut,5€/muistutus lasku. Sihteeri ei hae kaikki tukia,sanoen haen jos katson tarpeelliseksi. Jos huomautan tai kysyn jostain summasta(saan tiliotteita edun tilistä) vaietaan ja syytetään asiattomuuksista. Karu totuus on ettei edunvalvontaan voi luottaa. Siinä menee omat rahat ja nimi. Edunvalvojan palkkio on todella räikeä, 440€/vuosi. Mitään ylimääräistä et saa,niin kauan kuin se on maksettu. Itse yritän parasta aikaa purkaa edunvalvontaa,ei ole varaa sellaiseen. Enkä suosittele kenellekään ko instituutioita,päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
1.) Tässä tapauksessa edunvalvontaa on haettu itse, joten oikeus on sen tälle määrännyt.
2.) Edunvalvoja ei ole lakimies.
3.) Tässä tapauksessa kulut olleet 2300€ vuodessa ja tähän oli kuulunut oikeudenkäyntikulut sekä perinnöstä aiheutunut kirjanpito että tavanomainen vuosimaksu, joka tässä tapauksessa 280€ vuodessa.
Tuossa tapauksessa ihan puutaheinää se miten henkilö ei maksa elämisestään ja asumisestaan; ainoastaan etelänmatkoista aiheutuneita kuluja. Ei täsmää.
4.) Sikäli, kun ongelmia on odotettavissa pesänjaon kanssa otetaan pesänjakaja ei edunvalvojaa.
5.) Tuossa tapauksessa on haluttu ohittaa testamentaattorin tahto ja vaatia perinnöstä lakiosaa. Kuka sitä oikeasti halusi ja miksi. Se jäänee pimennon peittoon: asioilla on joskus monta puolta ja niistä ei sivulliset ole tietoisia.
2) Väärin: edunvalvoja on yhä useammin OTM. Lähtökohtaisesti yleensä haetaan ylemmän korkeakoulututkinnon omaavaa tahoa ko. virkaan. Toki joissain tapauksissa joudutaan tyytymään alemman korkeakoulututkinnon suorittaneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontaa on hyvin vaikeaa purkaa ja vaikeuttaa oikeustoimikelpoisen elämää. Et voi matkustaa, muuttaa paikkakuntaa, määrätä itse asioistasi.
Olet siis holhouksessa. Kuin lapsi jonka asioista "huolehditaan".
Edunvalvontavaltuutus on hyvä tehdä. On kaikenlaisia vipeltäjiä (huijareita) ihmisissä, nääs.
Edunvalvojalla ei ole suoraa oikeutta estää päämiestä esim. matkustamasta tai muuttamasta. Ei niihin tarvita edunvalvojan lupaa. Toki käytännössä matkustaminen tai muuttaminen voi olla hankalaa, jos edunvalvoja ei anna tarvittavia rahoja. Mutta jos esim. joku läheinen hoitaa muuton kustannuksineen, niin edunvalvonnassa oleva voi muuttaa kysymättä lupaa edunvalvojalta.
Edunvalvonnan alaisena oleva ei kyllä voi tehdä vuokrasopimusta omin päin (puhumattakaan asuntokaupoista)
VÄÄRIN: Mikäli edunvalvottavan toimivaltaa ei ole rajoitettu (l. harvoin käytössä oleva ns. laajennettu edunvalvonta), edunvalvottava voi tehdä itse vuokrasopimuksen. Toki suotavaa on, että asiasta sovitaan edunvalvonnan kanssa, jotta päämies ei vuokraa esim. ylihintaista kohdetta.
Yleensä edunvalvontaan päätyvät kehitysvammaiset, psykoositason mt-ongelmaiset, superkallut juopot ja dementikot. Yleensä nämä kaikki ovat aivan aiheesta holhotteja, koska eivät kykene mitään asioitaan hoitamaan.
Saisikohan vasemmiston suosikille eli koko julkiselle sektorille määrättyä edunvalvojan? Joutuisivat anomaan josko veronmaksaja suostuisi maksamaan höttöideologian kulluistakin päähänpistoa.
Pirullinen ansa kyseessä, jossa sossut lyövät lyötyä entisten lyöntien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun exällä on edunvalvoja. Ex saa 47 euroa käyttörahaa/kk. Pitäisi lainkin mukaan saada enemmän, mutta rahaa ei ole ja edunvalvoja ei saa Kelasta toimeentulotukea haettua. On yrittänyt, mutta kuinka tosissaan. Vituttaa, kun sille kuitenkin maksetaan tosta, niin ei. Multahan se ex sitten on rahaa vailla. Vaatteetkin on ihan riekaleisia.
Kuulostaa ihan uskomattomalta, onkohan edes totta. Itse jos olisin tuossa tilanteessa, selvittäisin ja kävisin kylässä tän edunvalvojan luona.
En kyllä suosittle. Antaa vähän käyttörahaa sekä voi käyttää sinua hyväksi. Ei tule välittämään rahatilanteestasi sekä tulee rajoittamaan
Vierailija kirjoitti:
Ystävä oli edunvalvonnassa ja olisi halunnut purkaa sen. No eipä onnistunut. Hänellä oli asunto ym. Kävi välillä töissä ja oli hyvä siinä.
Tosi pihi rahankäyttäjä.
On ne palkkiot aika suuria, pienituloiselle. Useampi satku vuodessa. Mitä se kenellekään edes kuuluu kuinka omat rahat käyttää.
Suomessa on paljon raha-asiansa sössineitä. Kaikki vaan holhoukseen... 😂
Tiedän montakin jotka asuu hirveissä asunnoissa ja jättää vuokrat juurikin siksi maksamatta.
Vidudus on yksi "maksuhäiriö". Eipä tässä maassa juuri ihmisoikeuksia ole. Aikaa menee ni ei ole kyllä ihmisiäkään. Hmm.
Kupparit vie kaiken, ni se on kuulkaa hianoo.
Jargon rikkaan suusta aina ne köyhän faktat voittaa. 🥇
Omalla työllä ansaittu palkkatulo ei kuulu edunvalvonnan piiriin, täytyy olla tyhmä jos ei niistä osaa lakia lukea edunvalvojalle.
Minä olen itse ollut kehitysvammaisen poikani edunvalvoja. En ikimaailmassa haluaisi jotain tuntematonta tyyppiä, joka ei edes tunne poikaani, päättämään hänen asioistaan.
Edunvalvoja suvanto toimii
Ryöstäjänä turun lasten suojelun
Kanssa Rahaa tulee
Vaik ei tarvi mitään tehdä kun nauraa et perhe voi huonosti
En suosittele
Yleisen edunvalvojan palkan saa kuriin esimerkiksi soittelemalle toimiston johtavalle edunvalvojalle ja kertomalla ettei saa kiinni edunvalvojaa. Mitään asianosaisasemaa ei tarvitse olla. Suoraan laista ja hallinnon takeista tulee, että yleisen edunvalvojan on oltava tavoitettavissa. Mikäli ei ole, ei palkkakaan nouse.
Totta. Ketä tahansa voi tehdä väärin edunvalvojana, me voimme vain itse itseemme luottaa
Edunvalvojan on pakko antaa jos rahat on omat, se voi käyttää väärin päämiehen asiaa, se voi saada potkut virastaan sen takia
Minun veljelläni on "edunvalvoja", jonka mielestä veljelläni ei ole melkein kahteen vuoteen ollut yhtään ylimääräistä rahaa mihinkään. Ei parturiin, ei vaatteisiin, ei edes pientä summaa käyttörahaa kehitysvammaisten asuntolan kesäretkelle mukaan, että hän voisi ostaa vaikka pullan ja kahvin kahvilassa eikä vaikka lahjojen ostoon äidille äitienpäivänä tai jouluna vanhemmille ja meille sisaruksille. Eikä hän saa edes läheskään joka viikko 20 euron käyttörahaa tililleen, kun rahaa siihen ei edunvalvojaan ole. Kummasti kun hänellä oli joskus 4-5 vuotta sitten toinen edunvalvoja, niin hän sai joka viikko 50 euroa käyttörahaa ja ylimääräistä rahaa heti kun sitä pyydettiin vaikka parturiin tai kirpputorilla käyntiin.