Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle uutiset sanoi juuri, että vesiputket jäätyy kun lauhtuu. Miksi niin kävisi?

Vierailija
07.01.2024 |

Eikös se pakkanen jäädytä ja lämpö sulata?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kukaan ei ole osannut vastata kysymykseen?

Ei, mutta ovat osanneet haukkua kysyjän. 🤣

Vierailija
22/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä ilmiötä ole missään kunnolla selitetty, tai sitten oikea selitys hukkuu kaiken moskan keskelle. Jää kutistuu lauhtuessa, ja putkeen maan alta tuleva vesi on plus-asteista. Itse luulen (huom en siis tiedä) että osa jäästä irtoaa ja lähtee lauhtuessa liikkeelle kun vettä käytetään, ja juuttuu jonnekin toisaalle muodostaen lähes tukoksen. Kun se sitten yöllä jäätyy vähän lisää, vesi ei enää virtaa ja loppukin vesi kylmenee kunnes jäätyy ja mahdollisesti halkaisee putket.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä ilmiötä ole missään kunnolla selitetty, tai sitten oikea selitys hukkuu kaiken moskan keskelle. Jää kutistuu lauhtuessa, ja putkeen maan alta tuleva vesi on plus-asteista. Itse luulen (huom en siis tiedä) että osa jäästä irtoaa ja lähtee lauhtuessa liikkeelle kun vettä käytetään, ja juuttuu jonnekin toisaalle muodostaen lähes tukoksen. Kun se sitten yöllä jäätyy vähän lisää, vesi ei enää virtaa ja loppukin vesi kylmenee kunnes jäätyy ja mahdollisesti halkaisee putket.

Voisiko kyse kuitenkin olla muusta putken tukkeutumisesta kuin jäätymisestä? Voihan se jäätyminen irroittaa likaa joka tukkii putket. Siihen en usko, että putket jäätyy lämpimässä.

Vierailija
24/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun alla oleviin putkiin tulee usein vuotoja ja katkeamisia lauhtumisen jälkeen. Minulla on kolme 15 litran pönttöä juomavettä, jos menee tältä alueelta vesi poikki pariksi päiväksi ja voisin vielä ämpärin täyttää käyttövedellä.

Vierailija
25/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi siis OLLA NOIN TYHMÄ 🙈

Vierailija
26/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita juomapulloon vettä. Älä laita ihan täyteen. Noin puoleen väliin. Laita korkki kiinni. Vie se pihalle. Ota sisälle vasta kun on todella kylmä muttei vielä jäässä. Avaa korkki. Sitten näet.

Vierailija
27/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen ymmärrän, että jäätyessä putket menee rikki ja sulaessa ne sitten alkavat vuotamaan, eli ensi viikolla on putkimiehillä hommaa. Tuota jäätymistä en usko. En ole kuullut moista väitettä vaikka olen jo vanhus.

Vanha kansa sanoi, että kun ilma lauhtuu, niin kylmä tulee sisälle. Silloin pirtit oli kyllä toisenlaiset, mutta ei ole sanonta vielä auennut minulle. ;D

T. Toinen vanhus

Pitää paikkansa ainakin meidän kerrostalossa. Pakkasella on lämmintä, mutta kun lauhtuu, niin silloin ei lämpöä anneta ja palelemme. 

Vierailija
28/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Usein putkien jäätyminen ja rikkoutuminen tapahtuu kovien pakkasten lauhtuessa. Tähän on yleensä syynä se, että veden jäätyessä kovalla pakkasella se aiheuttaa putken sisällä tukoksen, joka kutistuu päästäen jään ja putken sisäpinnan väliin edelleen lisää vettä jäädyttäen putken täysin kiinni. Ilman lämmetessä jää lämpölaajenee ja paine aiheuttaa putken halkeamisen."

taloon.com

Vierailija
29/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita juomapulloon vettä. Älä laita ihan täyteen. Noin puoleen väliin. Laita korkki kiinni. Vie se pihalle. Ota sisälle vasta kun on todella kylmä muttei vielä jäässä. Avaa korkki. Sitten näet.

Olut tökissä käy noin, mutta miten se liittyy putkiin ja lauhtumiseen?

Vierailija
30/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuului miksi?

Vierailija
31/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Usein putkien jäätyminen ja rikkoutuminen tapahtuu kovien pakkasten lauhtuessa. Tähän on yleensä syynä se, että veden jäätyessä kovalla pakkasella se aiheuttaa putken sisällä tukoksen, joka kutistuu päästäen jään ja putken sisäpinnan väliin edelleen lisää vettä jäädyttäen putken täysin kiinni. Ilman lämmetessä jää lämpölaajenee ja paine aiheuttaa putken halkeamisen."

taloon.com

Mutta eihän se jäätymisestä johdu, vaan sulamisesta.

Vierailija
32/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun putket ei jäädy, lämpökaapeli asennettu.

Syytä ollakin, vakuutus ei korvaa jäätymisestä johtuvaa, kun Suomen oloissa se ei ole ennalta-arvaamatonta, että huonosti suojatut tai liian kylmässä tilassa putket jäätyvät.

Vierailija
33/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään jäädy kun lauhtuu. Lämmetessä pakkasen tekemät halkeamat/vauriot alkavat vuotamaan, kun jää muuttuu vedeksi.

Vierailija
34/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montahan sivua pään aukomista ehtii tulla, että löytyy yksi joka osaa selittää asian. 😆

Vierailija
35/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinnalle tulee hilettä? Kun lähtee sulamaan niin juoma muuttuu mössöksi. Tämä tapahtuu kun pakastaa kiljua.

Vierailija
36/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen ymmärrän, että jäätyessä putket menee rikki ja sulaessa ne sitten alkavat vuotamaan, eli ensi viikolla on putkimiehillä hommaa. Tuota jäätymistä en usko. En ole kuullut moista väitettä vaikka olen jo vanhus.

Vanha kansa sanoi, että kun ilma lauhtuu, niin kylmä tulee sisälle. Silloin pirtit oli kyllä toisenlaiset, mutta ei ole sanonta vielä auennut minulle. ;D

T. Toinen vanhus

Hirsirakennuksessa ainakin pitää paikkansa. Helteellä viileä, kylmällä lämmin. Ja hirsi voi sisältää paljonkin vettä. Lieneekö totta. 

Vierailija
37/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuului miksi?

Alijäähtynyt vesi, mutta ei liity tähän.

Vierailija
38/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä usko kaikkea mitä aivosi sopertaa. Ihan yleistietoa että kovasta pakkasesta lauhtuminen jäädyttää pitkia.,

Mutta miksi niin tapahtuu? Ei valkuta loogiselta.

No yksi merkittävä tekijä on vaikutus mikä syntyy, kun lämmin ilmamassa 'painaa' kylmää ilmaa jokaiseen kellariin ja koloon johon se vain pääsee. Varsinkin viemärit jäätyvät tästä vaikutuksesta. 

Vierailija
39/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Toinen vanhus

Lämmin ilmamassa pakottaa kylmän ilmamassan mihin se vain pääsekään. Kylmä ilma on raskasta ja ja ei sekoitu kovin helposti lämpimään. Tämän vaikutuksen huomaa laittamalla vaikka kellariin lämpömittarin joka seuraa muutoksia, kellarissa on kylmin kun ilma lauhtuu. 

Vierailija
40/72 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha talo ja on kyllä häijy tunne jos äkisti laihtuu niin kylmä alkaa tunkea sitten sisälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan