Yle uutiset sanoi juuri, että vesiputket jäätyy kun lauhtuu. Miksi niin kävisi?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Älä usko kaikkea mitä aivosi sopertaa. Ihan yleistietoa että kovasta pakkasesta lauhtuminen jäädyttää pitkia.,
Miksi oli kysymys.
Kesäkuussa ne putket vasta jäätyykin!
Vierailija kirjoitti:
Älä usko kaikkea mitä aivosi sopertaa. Ihan yleistietoa että kovasta pakkasesta lauhtuminen jäädyttää pitkia.,
Mutta miksi niin tapahtuu? Ei valkuta loogiselta.
Veden jäätyessä kovalla pakkasella se aiheuttaa putken sisällä tukoksen, joka kutistuu päästäen jään ja putken sisäpinnan väliin edelleen lisää vettä jäädyttäen putken täysin kiinni.
Kovan pakkasen jälkeen lauhtuminen aiheuttaa jään laajenemista, mikä rikkoo putkia.
kyse oli varmaan että ne jäätyneet putket halkeaa kun lauhtuu?
Miksi tällaisia kysymyksiä laitetaan edes palstalle, kun vastaus löytyy internetistä hakukoneen avulla sekunneissa?
Vierailija kirjoitti:
Kovan pakkasen jälkeen lauhtuminen aiheuttaa jään laajenemista, mikä rikkoo putkia.
Vesi kyllä laajenee jäätyessä. Samasta syystä jää kelluu veden pinnalla.
Nyt pitäisi vain hallita peruskoulun fysiikan oppimäärästä veden käyttäytyminen jäätyessä ja sulaessa ja soveltaa tietojaan siihen, miten paineistettu vesi umpinaisessa putkessa käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisia kysymyksiä laitetaan edes palstalle, kun vastaus löytyy internetistä hakukoneen avulla sekunneissa?
Joittenkin mielestä on kivempi saada v*ttuilua kuin vastauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi niin tapahtuu? Ei valkuta loogiselta.
Mieti hetki, miten se jäätyminen tapahtuu. Huomaat samantien, että lauhtuminen voi jäädyttää vesiputkia juuri tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi vain hallita peruskoulun fysiikan oppimäärästä veden käyttäytyminen jäätyessä ja sulaessa ja soveltaa tietojaan siihen, miten paineistettu vesi umpinaisessa putkessa käyttäytyy.
Eli et tiedä vastausta.
Mun putket ei jäädy, lämpökaapeli asennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi kyllä laajenee jäätyessä. Samasta syystä jää kelluu veden pinnalla.
Siksi se putki halkeaakin lauhtuessa, kun jäätulpan ja putken väliin tunkee paineella sulaa vettä. Paine nousee siinä jäätulpan ja pumppaamon välissä.
Sen ymmärrän, että jäätyessä putket menee rikki ja sulaessa ne sitten alkavat vuotamaan, eli ensi viikolla on putkimiehillä hommaa. Tuota jäätymistä en usko. En ole kuullut moista väitettä vaikka olen jo vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän, että jäätyessä putket menee rikki ja sulaessa ne sitten alkavat vuotamaan, eli ensi viikolla on putkimiehillä hommaa. Tuota jäätymistä en usko. En ole kuullut moista väitettä vaikka olen jo vanhus.
Olisit kuunnellut kansakoulussa.
Varmaan tarkoittivat, että putket alkavat vuotamaan sulaessaan. Eihän se nyt tietenkään jäädy kun lämpenee.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansa sanoi, että kun ilma lauhtuu, niin kylmä tulee sisälle. Silloin pirtit oli kyllä toisenlaiset, mutta ei ole sanonta vielä auennut minulle. ;D
T. Toinen vanhus
Eli kukaan ei ole osannut vastata kysymykseen?