Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?
Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.
En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.
Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.
Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.
Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?
Kommentit (157)
Eiköhän se pärstäkerroin tässäkin vaikuta, niin kuin monessa muussa tapauksessa.
Toivottaa vain sellaisialle hyvää päivää kenellä on hyvä päivä.
Ehkä ne jotkut on ystävällisiä ja kohteliaita.
2 Asiaa:
-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias.
-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia.
Mukavan näköisille siisteille ihmisille ollaan kohteliaita. Olet kenties joku joogahousut siidereitä ostava wt? Käyn aika usein töiden jälkeen puku päällä kaupassa ja huomaa kyllä miten ihmiset antavat tilaa ja kassat ovat maireina.
Ne vaistoaa kuka on hyvä ihminen. Vähän niinkuin koirat.
Pari päivää sitten kävin Prismassa ja moikkasin kassaa, ei vastausta eikä katsekontaktia, sitten vasta summan sai sanottua.
Olikohan väsynyt työpäivästä? Edellisen asiakkaan kanssa kuitenkin näytti juttelevan iloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mukavan näköisille siisteille ihmisille ollaan kohteliaita. Olet kenties joku joogahousut siidereitä ostava wt? Käyn aika usein töiden jälkeen puku päällä kaupassa ja huomaa kyllä miten ihmiset antavat tilaa ja kassat ovat maireina.
Kalliit ulkourheiluvaatteet kummallakin kerralla. Olen siistin näköinen, urheilullinen. Yleensä kaikki ovat kohteliaita ja ystävällisiä. Siksi ihmettelinkin koska oli poikkeavaa.
Ostokset maitoa, kananmunia, katkarapuja, mätiä, talouspaperia, saippuaa. Edellisellä kerralla kaloja kalatiskiltä. Ei pitäisi olla kovin paheksuttavaa.
Edelläni olleella naisella oli tyylikkäät, vähemmän urheilulliset vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
2 Asiaa:
-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias.
-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia.
Olen aina kohtelias ja ystävällinen, tervehdin ja kiitän.
Minun edellä olevalle "hyvää loppupäivää", minulle "kiitos", seuraavalle "hyvää loppupäivää."
Sama kaava joka kerta. Pärstäkertoin on se mikä määrää.
Näitä on ollut aina. Muistui mieleeni eräs kerta kauan sitten Postissa käydessäni, nuori naispuolinen asiakaspalvelija tiskillä jutteli iloisesti itseään jonkin verran vanhemman miesasiakkaan kanssa ja pitkään, olin jonossa seuraava ja pakosta kuulin heidän puhuneen paketti tm. asiaa ei siis mitään henkilökohtaista. Sitten kun tuli oma vuoroni, odotin itsekin yhtä pirteää ja iloista asiakaskokemusta ja moikkasin häntä, mutta myyjä katsoi tympeästi suuntaani ja tosi nuivasti hoiti asiani.
Näitä samankaltaisia tapauksia on sattunut todella usein.
ihmetyttää monesti millaisen koulutuksen asiakaspalvelijat saavat?
Koska minua ei kiinnosta.
Olette rumia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Minun edellä olevalle "hyvää loppupäivää", minulle "kiitos", seuraavalle "hyvää loppupäivää."
Sama kaava joka kerta. Pärstäkertoin on se mikä määrää.
Mutta tätä yhtä paikkaa lukuunottamatta olen aina se, jolle ollaan erittäin ystävällisiä ja kohteliaita! Ihmiset pitävät minusta aina, minulla nimenomaan on se pidetty pärstäkerroin ja olemus. Siksi se oli niin outoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska minua ei kiinnosta.
Olette rumia asiakkaita.
Näin. Tarvitseeko asiasta keskustella kun jokainen sen tietää sisimmässään että ovat rumia?
Täälä meillä päin tuollainen käytös kertoo yleensä siitä, kuinka usein asiakas siinä kyseisessä kaupassa käy. Jos harvennetaan käyntikertoja, kassat on peruskohteliaita, mutta jos hypätään siellä useamman kerran viikossa, saattavat käynnistää pidempiäkin keskusteluja ellei jonossa ole muita asiakkaita. Hieman viileämpään moodiin palataan taas, jos harvennetaan käyntikertoja. En ole huomannut että pukeutumisella tai iällä olisi mitään merkitystä, kaupassa on käyty juhlatamineissa, arkivaatteissa, ja suoraan marjametsästä repeytyneissä ja savulta haisevissa verkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on ollut aina. Muistui mieleeni eräs kerta kauan sitten Postissa käydessäni, nuori naispuolinen asiakaspalvelija tiskillä jutteli iloisesti itseään jonkin verran vanhemman miesasiakkaan kanssa ja pitkään, olin jonossa seuraava ja pakosta kuulin heidän puhuneen paketti tm. asiaa ei siis mitään henkilökohtaista. Sitten kun tuli oma vuoroni, odotin itsekin yhtä pirteää ja iloista asiakaskokemusta ja moikkasin häntä, mutta myyjä katsoi tympeästi suuntaani ja tosi nuivasti hoiti asiani.
Näitä samankaltaisia tapauksia on sattunut todella usein.
ihmetyttää monesti millaisen koulutuksen asiakaspalvelijat saavat?
Joo, on ihan ymmärrettävää ja kohteliasta olla erityisen kohtelias iäkkäämmille ihmisille. On se silti outo kokemus sitten nuorempana asiakkaana kun kohtelu on täysin erilaista.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Katopa peiliin.;)
On sulla murheet. Jospa sun jälkeen tullut henkilö on käynyt aina saman kassahenkilön kassalla ja pitkän ajan. Olisit iloinen, että sinulla on varaa käydä kaupassa.