Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porukalla vuokramökille, mielipiteitä?

Vierailija
07.01.2024 |

Miten toimisitte seuraavassa tilanteessa? 

Pyydän vinkkejä vuokramökin kustannusten jakoon. Mitenhän tämä olisi oikeudenmukaista?

Kesällä suunnitelleilla isolla porukalla (sukulaisia) mökkireissu. Löysimme kivan huvilan jonne mahtuu 16 henkilöä.

Perheitä lähtee neljä:

1. Kaksi aikuista, ei lapsia 

2. Kaksi aikuista, kaksi taaperoa

3. kaksi aikuista, viisi lasta (7-17v)

4. Yksi aikuinen, yksi teini.

Miten tuon vuokrasumman jakaisitte? Jos jakaa neljään osaan, eli jokainen perhe maksaa saman verran, on se vähän epäreilua pieniä perheitä kohtaan. 

Pitäisikö esim lapsista maksaa 50% hinta ja aikuisista 100%?  

Mökin vuokra viikolle on 1500e, jos sillä on jotain merkitystä. 

Heittäkää ideoitanne!

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on insinöörille helppo. Koska yli 12 vuotias syö kuin hevonen , niin se menisi aikuisesta. Jaetaan porukka yksiköihin: 13-100v= 1 yksikkö,  0-12v = 1/2 yksikköä. Sitten lasketaan hinta yksikölle ja perheet maksavat yksiköiden määrän perusteella. Alkoholijuomat jokainen kustantaa itse.

Aikanne kun jappasette, niin tulette järkiinne. Tuo yksikköhinta on aika tasapuolinen. Sitten tosiaan tarvitaan se pääkokki, apukokit, kaupassa kävijä ja jonkunlainen päällysmies, jonka johdolla yhdessä tehdään loput hommat. Lapsiltahan tämä onnistuu partiossa vielä isommalla porukalla, mutta keskustelun perusteella voi arvata, että aikuisilta ei onnistu.

Vierailija
142/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästäkin voi saada ongelman? 1500/15=100 e per majoittuja. Yksinkertaista ja reilua. 

Aloittaja oletettavasti on tuon viisilapsisen perheen vanhempi, koska ei mulle ainakaan tulisi mieleenkään lapsettomana tai sinkkuvanhempana alkaa maksaa toisten lasten majoitusta.

No jostain taaperosta, joka nukkuu ehkä äitinsä vieressä, tuo on kyllä minusta liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän, että makuupaikkojen tarpeen mukaan. Eli suurinpiirtein niin kuin hotellissakin menisi. Ei lisämaksua vieressä nukkuvasta, tai matkasängyssä nukkuvasta, pienestä lapsesta. Mutta hinta kaikista isommista, eli oman sänkypaikan tarvitsevista. Se olisi reiluinta. Sitten katsotaan montako makuupaikkaa tämän laskelman mukaan jokainen perhe tarvitsee ja jaetaan vuokra sen mukaan.

Vierailija
144/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämpän vuokra 4 osaan jos kaikille on hyvä oma tila, syömiset yms pääluvun mukaan.

Jotenkin tuntuu hassulta splitata tilaa pääluvun mukaan vaikka toki 4 ihmistä vie enemmän happea kuin 1. 

Vierailija
145/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap jo vastannut, että kuinka monta makkaria mökissä on? Joutuuko joku/jotkut nukkumaan olkkarissa/parvella?

Vierailija
146/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin halpa vuokra tuolle porukalle, että itse kustantaisin ystävilleni koko mökin itse.

Vierailija
147/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lähtisi tällaisilla spekseillä minkään kaveriporukan kanssa vuokramökille, jos jo tässä vaiheessa ei päästä yhteisymmärrykseen vuokran jakamisesta.

Entä ruokakustannusten jako siellä mökillä? Kun se 90-kiloinen Pertti söi monta makkaraa enemmän, kuin 50-kiloinen Pirjo. Ja sen Vegaani-Ritvan kauramaidot ja pähkinät yms tuli niin paljon kallimmiksi kuin hk:n blöö.

Alkoholipitoisten juomien kustannusten jakamisesta en viitsi edes mitään mainita. Joku kuitenkin sortuu avaamaan sen mökin viimeisen olut/siideri/lonkerotölkin. Paitsi sitten osoittautuu että se joku ei ollutkaan kukaan.

Vierailija
148/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun oltiin kerran perheen kanssa vuokramökillä jouluna.

Mun vanhemmilla oli ihan pieni huone, veljellä ja hänen perheellä pää, koska heillä on 5 lasta. Siskolla perheineen seuraava, 3 lasta. Mä nukuin olohuoneen alkovissa. Aina joku halusi valvoa myöhään ja aamulla lapset tarvi aamiaista ja katsoi piirettyjä. Jouluksi mulle lähetettiin listoja mitä kaikki haluaa lahjaksi, ostin kaikille paketin, mulla meni ihan hirveesti rahaa. 

Jouluna sitten mä sain 2 pakettia. Mummon kuolinpesästä oli löydetty sukat ja suklaarasian. 

Vikana iltana veljen vaimo alkoi laskemaan kustannuksia ja ainoa järkevä tapa on per perhe. Multa oltiin veloittamassa 1/4 vuokran hintaa ja 1/4 ruokalaskuista.

Hain puhelimen, luin ääneen hänen lähettämän listan lahjoista, joissa oli toive mm hänelle ja veljelleni, mutta ei ostanut mulle mitään. Mä en tarvi, mutta hän tarvii. Lopulta lasku laitettiin 3 osaan ja mä en maksanut mitään. Seuraavana kesänä puhuttiin uudestaan. Ilmoitin tulem mukaan jos arvotaan makkarit. Tämä olisi väärin. Ilmoitin voin oman veljeni kanssa jakaa makkarin.

Järki mukaan jakamiseen

Vierailija
149/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriporukalla mökkeillessä ruokakaupassa kerätään kärryt täyteen homejuustoja sekä suolaisia ja makeita herkkuja ja limuja, lihoja ja jopa ns. premium-tuotteita, joita en itse ollenkaan syö tai juo. Itsellä yleensä jää syötävien listalle kaurapuuro ja riisipiirakat ja kasvispainotteiset ruoat. Limut ym. ovat porukan parin henkilön valitsemia, eivät yhtään makuuni, enkä niitä käytä. Kumma kyllä kauppalaskut aina laitetaan nuppiluvun mukaan jakoon, jolloin ruokailujeni hinnat nousevat esim. 30 euroa vuorokaudessa. Ei nämä siis aina reilusti mene.

Osittain tämän vuoksi en enää lähde mökkireissuille, kun on niin erilaiset ruokavaliot ja ei kysytä mitä muut haluavat syödä. Osa sitten kehtaa kahmia kalliita ostoksia ja laskuttaa niitä muilla.

Jopa illanvietossa voidaan kauppalasku jakaa tasan, jolloin yhden pakastepitsan 1/4-slaissin syötyäni huomaan maksavani muiden juomista, juustoista ja lihaherkuista jopa 10 e. Kallis pitsaslaissi ottaen huomioon, että koko pitsa maksoi kaupan pakastealtaalla vielä 4 e ja sen lämmitys ehkä jotain kymmeniä senttejä.

Vierailija
150/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee riitaa ja seläntakana haukkumista. Jäisin pois.

Vierailija
151/153 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi epäreilua jakaa vuokra henkilöiden lukumäärällä. Eihän 5 pientä lasta automaattisesti tarvitse 5 x yhtä paljon tilaa kuin yksi aikuinen.

Jakakaa sen mukaan, millaiset tilat kullakin perheellä on käytössä. Jos isoin perhe käyttää ihan samankokoista makuuhuonetta kuin pariskunta tai yksinhuoltaja, pitää mielestäni maksunkin olla sama. Jos iso perhe ottaa kaksi makuuhuonetta ja muut perheet vain yhden, on tuplasti tilaa käyttävän reilua maksaa tuplasti.

Vierailija
152/153 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Troooooilllllllliiii.

- 16 hengen mökkejä ei ole olemassakaan.

- 4 hengen mökki maksaa kesällä 1500.

Huono satu.

Onhan noita vaikka kuinka, katso vaikka itse mökkihakupalveluista ennen kuin huutelet. 

Vierailija
153/153 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten lukumäärän mukaan eli seitsemään osaan. Lapsille ei mitään väliä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän