Porukalla vuokramökille, mielipiteitä?
Miten toimisitte seuraavassa tilanteessa? 
Pyydän vinkkejä vuokramökin kustannusten jakoon. Mitenhän tämä olisi oikeudenmukaista?
Kesällä suunnitelleilla isolla porukalla (sukulaisia) mökkireissu. Löysimme kivan huvilan jonne mahtuu 16 henkilöä.
Perheitä lähtee neljä:
1. Kaksi aikuista, ei lapsia 
2. Kaksi aikuista, kaksi taaperoa
3. kaksi aikuista, viisi lasta (7-17v)
4. Yksi aikuinen, yksi teini.
Miten tuon vuokrasumman jakaisitte? Jos jakaa neljään osaan, eli jokainen perhe maksaa saman verran, on se vähän epäreilua pieniä perheitä kohtaan.
Pitäisikö esim lapsista maksaa 50% hinta ja aikuisista 100%?
Mökin vuokra viikolle on 1500e, jos sillä on jotain merkitystä.
Heittäkää ideoitanne!
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra jaetaan henkilöluvun mukaan.
Lapset ei kuulu maksajien rooliin eikä heillä ole lopullista päätäntävaltaa aikuisten lomanviettopäätöksiin. Aikuisten kesken maksut tasan.
Eli jos lähden kaverini kanssa mökille ja mulla on viisi lasta ja kaverilla ei ole lapsia ja tarvitsemme seitsemän hengen mökin, niin kaveri maksaa puolet?
Lapset ei tosiaan kuulu maksajan rooliin mutta heidän vanhemmillaan on velvollisuus maksaa heistä aiheutuvat kustannukset. Ihme lokkeilua perheellisillä ihmisillä..
En ole perheellinen mutta silti olen sitä mieltä että aikuiset maksaa.
Onhan se nyt ihan kusetusta, jos lapseton pariskunta maksaa saman summan kuin 7-henkinen perhe. Se perhe vaatii jo varmasti ainakin 2 makuuhuonettakin käyttöönsä. Lapsettomat saavat aina nukkua olkkarin vuodesohvalla.
Maksu jaetaan osallistuvien henkilöiden lukumäärällä. Simple as that.
En maksaisi 7henkisen perheen majoitusta, ottaisin oman mökin mieluummin. Tulisi halvemmaksikin.
Esim. näin:
Aikuiset 100%
13-17v. 75%
3-12v. 50%
alle 3v. 0e
Makuuhuoneiden mukaan. Jos 1 makuuhuone riittää 7:lle ja yksinhuoltajaperheelle, niin saman verran he ovat saaneet huvilasta käyttöönsä. Isolapsinen perhe olisi ahtaammin tosin. Mutta tod.näk. tarvitsevat 2-3 makuuhuonetta ainakin, ja silloin myös pitää maksaa enemmän kuin 1 mh:lla pärjäävän.
Esimerkki reilusta maksun jaosta:
Perheet
1. Kaksi aikuista, ei lapsia - käytössä olisi 1 makuuhuone
2. Kaksi aikuista, kaksi taaperoa - käytössä olisi 1 makuuhuone
3. kaksi aikuista, viisi lasta (7-17v) - käytössä olisi 3 makuuhuonetta
4. Yksi aikuinen, yksi teini. - käytössä olisi 1 makuuhuone
1500e / 6 huonetta = hintaa jää 250 e/huone
-> PERHE 1: 250 e
-> PERHE 2: 250 e
-> PERHE 3: 750 e
-> PERHE 4: 250 e
Vierailija kirjoitti:
Jos jo tässä vaiheessa sopiminen on vaikeaa, suosittelen etsimään useamman mökin. Teitä on liikaa yhteen tilaan.
Koostuu se seurue ihan mistä ja kenestä vaan niin tuossa on liikaa porukkaa samaan mökkiin, ei tule toimimaan koskaan missään. Mitä pitempi aika niin sitä synkempi loma.
Vierailija kirjoitti:
Neljään osaan ja sillä selvä.
Vaikutat rasittavalta.
Kymmenlapsisen perheen mammakin tuli vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas viisi sivua jankkausta täysin keksitystä ja typerästä aiheesta. Asiahan kuuluisi, siis jos tilanne olisi oikea, vain niille, jotka reissuun on lähdössä. Vai otatteko te itse tämän paskapalstan mielipiteet huomioon?
Mihin täältä on kadonneen oikeat ihmiset? Näitä apn kaltaisia paskaprovoilijoita kyllä riittää. Ja typeriä tasokeskusteluita.Sanon vaan, että kun apn kaltaiset ääliöpersut löysi tämä muutama vuosi sitten niin meni pilalle koko palsta.
En tiedä mihin oikeat ihmiset on kadonneet mutta tiedän kuka täältä voisi kadota...
Miten tästäkin voi saada ongelman? 1500/15=100 e per majoittuja. Yksinkertaista ja reilua.
Aloittaja oletettavasti on tuon viisilapsisen perheen vanhempi, koska ei mulle ainakaan tulisi mieleenkään lapsettomana tai sinkkuvanhempana alkaa maksaa toisten lasten majoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jo tässä vaiheessa sopiminen on vaikeaa, suosittelen etsimään useamman mökin. Teitä on liikaa yhteen tilaan.
Koostuu se seurue ihan mistä ja kenestä vaan niin tuossa on liikaa porukkaa samaan mökkiin, ei tule toimimaan koskaan missään. Mitä pitempi aika niin sitä synkempi loma.
Miksi sä väittelet omilla tuntemuksillasi jos tuo mökkiloma jaetuissa tiloissa ap'lle ja heidän seurueelleen passaa? Aina pitää nurista "kun minä en ainakaan jakaisi mökkiä kenenkään kanssa" kun sinusta ei nyt ole kyse.
Jakaisin summan tarvittavien sänkyjen mukaan. Sen mukaanhan mökeistä veloitetaan. Jos taapero nukkuu äidin sängyssä niin ei tarvitse maksaa.
Ruokakulut sitten erikseen sen mukaan mitä kukakin syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä väittelet omilla tuntemuksillasi jos tuo mökkiloma jaetuissa tiloissa ap'lle ja heidän seurueelleen passaa? Aina pitää nurista "kun minä en ainakaan jakaisi mökkiä kenenkään kanssa" kun sinusta ei nyt ole kyse.
Ai miksi ? Siksi kun voin ja siksi kun tuo loma tulee olemaan kaikkien aikojen loma...
No huhhuh, mitä vilinää ja meteliä, En lähtisi lomailemaan millekään mökille noin ison lauman kanssa.
Minä tekisin niin, että laskisin osallistujien iät yhteen. Siten laskisin kunkin perheen iät yhteen. Ja sitten se vaikea osuus, jakolasku perheen ikä jaettuna kaikkien iällä. Näin saadaan lasten painoarvo pienemmäksi ja aikuisten isommaksi, mikä on mielestäni ihan reilua kun lasten tulot ovat paljon pienemmän kuin aikuisten.
Eikös se niin että kutsuja maksaa, ainakin sen ketjun mukaan missä opiskelija vei lokin kahville ja tämä tilasi listan kalleimmat tuotteet...
(Tämä oli sarkasmia).
Summa jaetaan sänkypaikkojan mukaan, tietenkin!
Vaikuttaa stressaavalta reissulta.
Jako 7 osaan. Onneksi on aika edullinen mökki.
Meillä on suunnitteilla mökkiloma. 2 eläkeläistä, 3 keski-ikäistä, 3-4 18-24-vuotiasta, 2 teiniä ja yksi alakoululainen. Viidestä eri taloudesta väkeä. Ei mitään ongelmia vuodesohvien, retkipatjojen tai saunakamarien kanssa! Että ei kaikilla lomailu on niin vaikeaa, kuin monet täällä antaa ymmärtää. Jopa teinit odottaa tuota reissua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suunnitteilla mökkiloma. 2 eläkeläistä, 3 keski-ikäistä, 3-4 18-24-vuotiasta, 2 teiniä ja yksi alakoululainen. Viidestä eri taloudesta väkeä. Ei mitään ongelmia vuodesohvien, retkipatjojen tai saunakamarien kanssa! Että ei kaikilla lomailu on niin vaikeaa, kuin monet täällä antaa ymmärtää. Jopa teinit odottaa tuota reissua.
Isovanhemmat maksajina, vai?
Lokki? Mä olen se sinkku joka suhteessa pariskuntiin maksaa aina tuplasti menoistaan mukisematta koska nautin myös siitä että mulla oma yksityinen tila jossain mökillä. En ikinä pihtaa ruokienkaan suhteen enkä laske niitä pilkun tarkkaan. Yhteislomille ei kannata lähteä jos joka asian kanssa on vääntöä ja jälkeenpäin pitää lillua katkeruudessa.