Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, laskin, että meillä menee keskimäärin 240 € VIIKOSSA

Vierailija
07.01.2024 |

ruokaostoksiin (sis. vessapaperit, saipouat ym.). Ja ollaan vain minä ja teinipoika, eli kaksi henkilöä. Apua kaivataan, miten laskua pienemmäksi?

Nuori urheilee ja haluaa syödä lihaa ym. Itse kasvissyöjä muuten paitsi kalaa syön.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala 37€/kg ja proteiinia saa sadasta lähteestä.

Niinpä. Olen NHL-pelaajan mitoissa oleva mies ja harrastan aktiivisesti liikuntaa. Rahaa ruokaan menee 150€/kk. Teen kaikki ruoat itse. Jos tekee kokonaisesta lihasta, juureksista, jne. ei rahaa paljoa mene vaikka kaikki onkin kallistunut. 

En usko.Onko tuohon laskettu lounasruoat ja  mahdolliset ulkona syömiset.

Vierailija
62/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheileva nuori voi perehtyä vedonlyöntiin ja pokeriin. Tienaa itse siten ruoka-ja taskurahat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolivalmisteita ostan kyllä, se myönnettäköön ja eineksiäkin. Ja itse syön paljon herkkuja, pähkinöitä, leivoksia. Että ensin varmaan noista karsimaan.

Mutta esim. viime viikolla olin lomalla ja tein joka päivä itse ruoan, 2 x lämmin ateria ja aamupalat, iltapalat ja välipalat päälle.

Leipä lisukkeineen on muuten todella kallista. Jos haluaa säästää niin aamupalaksi puuroa ja raejuustoa. Herkuttelua vain viikonloppuisin niin kukkaro ja keho kiittää. 

Täh. Raejuustoa? Siis siihen puuroon? 

Jep. Aina näihin ketjuihin tulee tyyppejä, joille ruoka on vain polttoainetta, ja joilta puuttuu makuaisti täysin. En ikinä laittaisi suuhuni raejuustopuuroa.

Niin nämä ihmiset, jotka syövät järkevästi ovatkin parhaimmassa kunnossa ja heillä on pienin kauppalasku. Katsos kun joka päivä ei ole mikään herkuttelupäivä. Se herkkuleipä maistuu vähän paremmalta kun rajoittaa niiden syönnin vain viikonloppuaamuihin. 

Vierailija
64/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan esimerkkejä. Minä ja kaksikymppinen poikani.

Kanasuikaleita kermakastikkeessa ja riisiä.

Ohuita kanafileitä kermakastikkeessa ja riisiä.

Lihapullat ja muusi.

Jauhelihapihvit, perunat ja kastike.

Kirjolohta uunissa ja kermaperunat.

Silakka pihvit ja muusi.

Paistettuja muikkuja ja perunoita, kastike.

Karjalanpaisti ja perunat.

Porsaan lapaa uunissa haudutettua ja perunat.

Kalakeitto, kuten myös siskonmakkarakeitto, jauhelihakeitto, lihakeittoa, hernekeittoa.

Makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, brolerikiusausta.

Lisäksi on lähes aina keitettyjä porkkanoita, salaatteja, herneitä pakasteesta jne.

Aamuisin syödään kaurapuuroa, kuin myös teen itse kiusseleitä, mansikkarahkoja, sekä mustikkarahkoja. Lisäksi teen vispipuuroja, marjoista ja raparperista.

Aina on leipää, sen päälle juustoa, kurkkuja, tomaatteja.

Iltapalaksi syödään leipää, teetä, kaakaota ja hedelmiä.

Leivon itse myös usein pizzaa, kaksi pellillistä kerralla. Pakastan niitä. Sieltä voi syödä.

Pizzaa laitan usein, kinkkusuikaleita, ananasta, pepperoonia ja juustoa. Milloin mitäkin.

Keitän myös paljon kananmunia, ja teen munakkaita.

Sieniä käytän paljon, olen ahkera sienestäjä.

Leivon itse korvapuustit, kuivat kakut. Kuten myös mokkapalat. Teen usein pannaria ja paistan pinaattilettuja. Normi lettutaikina ja joukkoon pakastepinaattia.

Kun olemme vuorotöissä kumpikin, emme syö aina yhtaikaa. Aamuvuoroissa usein ja illalla myös syömme jogurtteja (ostan litran purkkeja) niin joukkoon viipaloimne banaania, päärynöitä jne.

Teen viikonloppuisin joskus myös tortilloja. Jauhelihaa, kinkkusuikaleita, kurkkua, paprikoita, herkkukurkkua jne.

Teen pääsääntöisesti yhden lämpimän aterian päivässä, joskus kaksi. Yleensä siitä riittää kahteen ruokakertaan, lisäksi poika ottaa siitä töihin lämpimän ruuan. Hän tekee siihen vielä lisäksi myös 4 voileipää kahvitaukojensa ajaksi.

Kumpikin tekee fyysisesti raskasta työtä, joten energiaa tarvitaan ja kuluu.

Oikeasti en pidä kalliina lihaa, kalaa kanaa, en juustoja.

Leikkeleitä emme paljoa käytä.

Kun suunnittelee ruokia, ostaa tarjouksesta. Teen vapailla valmiiksi pakkaseen ruokia ja kun tuohon hommaan on rutinoitunut, niin ei se vie hirveästi aikaa.

Olen myös aina tehnyt juhliin itse ruuat, voileipäkakut ja täytekakut. Kun on nämä oppinut, niin ei ruuanlaittoa ole vaikeaa, ei tunnu työläältä.

Parasta siinä on se maku, se on aivan erilaista kuin valmisruuat.

Kannattaa kokeilla, kyllä siihen oppii.

Vierailija
65/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olen NHL-pelaajan mitoissa oleva mies ja harrastan aktiivisesti liikuntaa. Rahaa ruokaan menee 150€/kk. Teen kaikki ruoat itse. Jos tekee kokonaisesta lihasta, juureksista, jne. ei rahaa paljoa mene vaikka kaikki onkin kallistunut. 

En usko.Onko tuohon laskettu lounasruoat ja  mahdolliset ulkona syömiset.

On laskettu. Syön tosin opiskelijahintaan lounasravintolassa. Lisätietona voin kertoa hankkivani lihat, kalat, leivät -60 % ilta-alennuksesta S-marketista. Sunnuntai-iltaisin tekee hyviä löytöjä, sillä muut köyhäilijät ovat krapulassa. 

Vierailija
66/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen NHL-pelaajan vaimo ja rahaa menee 15000€/vko

Vierailija
67/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän.

En usko että tuossa on kaikki.

Vierailija
68/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään luopumalla puolivalmisteista ja eineksistä säästää uskomattoman paljon. Meillä ostetaan lähes pelkästään hevi-osastolta kasviksia, ja lisäksi edullisia maitotuotteita ja munia. Lihaa ja kalaa käytämme kohtuudella, ja pyrimme hankkimaan sitä isommissa erissä pakastimeen. Öljyä, mausteita, kuivatuotteita ja säilykkeitä täydennetään tarpeen mukaan. Leipää päällisineen, eineksiä, makkaroita, valmiskastikkeita, yksittäispakattuja jugurtteja tms. ostetaan erittäin harvoin, ja hygieniatarvikkeita ja pesuaineita hankitaan hintatietoisesti. Kaikki ruoka tehdään yleensä alusta asti itse puhtaista raaka-aineista. Tällainen ruokavalio on edullisempi ja pääsääntöisesti myös terveellisempi, koska lisäaineiden, suolan ja sokerin määrään voi itse vaikuttaa. 

Kannattaa myös miettiä pakkauskokojen vaikutusta omaan ruuanlaittokäyttäytymiseen - moni lätkäisee sen 400 g jauhelihapaketin pannuun ja tekee siitä sen kaksi ateriaa, ja tekisi aivan samoin, vaikka pakkauskoko olisi 250 g. 

Vierailija
69/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs nämä mammapalstan mammat ovat näin huonoja talouden suunnittelijoita? Luulisi tähänkin käytettävän tuhansia metatyötunteja ja ruoanlaittoon käytetään kuulemma tuntikaupalla päivässä ja silti todellisuudessa ostetaan sitä kalleinta einestä ja mitään ei itse osata valmistaa. 

Vierailija
70/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä ketjuissa on samat tyypit:

- Menee tolkuttomasti viikossa kauppaan, en ymmärrä miksi -tyyppi, joka ei kuitenkaan kerro että mitä viikon aikana ostaa

- Älä osta eineksiä/puolivalmisteita -tyyppi, joka väittää että ne on muka hirveän kalliita, ja kaikki pitää makaronista lähtien itse tehdä

- Metsästäjä -tyyppi, jolla on 4 pakastinta pelkkää hirvenlihaa ja on muka edullista. Ei ole vaan laskenut aseiden ja muitten tykötarpeitten hintoja.

- Ei saa syödä kuin kaurapuuroa ja perunaa -tyyppi, kaikki muu on huutista.

- Makuaisti mennyt -tyyppi, joka sotkee tyyliin mansikkaa hernekeittoon koska se on vaan polttoainetta

- Proteiini -tyyppi, joka laskee Excelillä että mistä saa halvimmat protskut. Millään muulla ei ole mitään väliä. Sitte naama nurinpäin vetää jotaki maustamatonta rahkaa tai maustamatonta kanaa ja on niin terveellistä että.

Mutta niin, omia säästövinkkejäni:

- Älä käytä niitä kotiintoimitus/keräysjuttuja. Joo, ei tule heräteostoksia, että niissä säästää. Mutta - ei tule tehtyä niitä heräteostoksia, ja jää kaikki hyvät tarjoukset käyttämättä

- Arkkupakastin on säästäjän kaveri. Eli kun on jotain halpaa, niin ostetaan sitten sitä iso satsi ja syödään sieltä. Viimeksi kaupassa oli niitä puolivalmiste-kanakuutioita eurolla. Ostin 10 pussia. Aikaa kun hieman kuluu, niin sieltä pakastimesta löytyy monipuolisesti kaikennäköistä. Ei tartte just tänää sitä lohta ostaa, jos se ei kerran ole tarjouksessa.

- Älä pelkää niitä eineksiä ja puolivalmisteita, niitä on joskus erittäin hyvin tarjouksin. Kilohintahan se ratkaisee.

Vierailija
71/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolivalmisteita ostan kyllä, se myönnettäköön ja eineksiäkin. Ja itse syön paljon herkkuja, pähkinöitä, leivoksia. Että ensin varmaan noista karsimaan.

Mutta esim. viime viikolla olin lomalla ja tein joka päivä itse ruoan, 2 x lämmin ateria ja aamupalat, iltapalat ja välipalat päälle.

Leipä lisukkeineen on muuten todella kallista. Jos haluaa säästää niin aamupalaksi puuroa ja raejuustoa. Herkuttelua vain viikonloppuisin niin kukkaro ja keho kiittää. 

Jep. Aina näihin ketjuihin tulee tyyppejä, joille ruoka on vain polttoainetta, ja joilta puuttuu makuaisti täysin. En ikinä laittaisi suuhuni raejuustopuuroa.

En minäkään. En edes lusikallista söisi. Myöskään en kananmunia puuroon laittaisi. Outoja sekoituksia. 

Vierailija
72/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, kyllä voi syödä terveellisesti ja edullisesti. Meillä 2 aikuista , teen kaikki ruuat itse , ostamme ja teemme suuremmissa satseissa ( pakastetaan annoksia) ja tilataan ruuat prismasta 3 /4 vk välein.. ruokiin ,taloustarvikkeisiin, vitamiineihin menee 250e kk. 

Vierailija
73/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinkuljetus kannattaa todellakin edullisemmasta kaupasta kun ei ole omaa autoa. Auton osto pelkästään kauppaostoksia varten tai taksilla kaupassa käynti on kovin kallista. Se edullinen kauppa kun on syrjässä julkisesta liikenteestä. Nytkin tilaukseen otimme 3,50 euron karjalanpaistilihoja useamman ja edullista kahvia esimerkiksi. Muutoin niitä samoja tuotteita kuin muutoinkin. Jauheliha tulee täysin paikalliselta Rekotuottajalta jos vain teurastukset sattuneet kohdalle. Viisi kiloa riittää pitkäksi aikaa ja voimme pakata pakastimeen sellaisiin annoskokoihin kun itse haluamme. Laadultaan niin paljon parempaa kuin kaupassa myytävä että ei kannata ostaa kaupan halvinta jauhelihaa. Tuoreen kalan haemme kalakauppiaalta koska silloin kala on tuoretta.

Vierailija
74/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamulla puuroa ja raejuustoa/kananmunan mutta ei ole tullut mieleenkään että sotkisin sekaisin. Enkä tee jatkossakaan. Erikseen ja omena tai banaani vielä lisäksi. Sekä kahvi. 

Vierailija
75/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa, perunoita ja juureksia vaan pöytään. Halpaa ja ravitsevaa, liha ja kala on pyhien ja juhlien ruokia. 

Vierailija
76/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee saman verran 6hlö taloudessa. Teen paljon itse, ja silti meidän ostoksista voisi vielä nipistää turhia juttuja pois (esim majoneesi).

Meillä menee noin 300€/viikko, 5,5 henkeä (vanhin lapsi asuu jo omillaan, mutta käy silloin tällöin kotona ja aina välillä heitän jotain ruokaa/aineksia mukaan lähtiessään). Meillä on kolme kissaa ja isohko koira, ja ruokin reippaalla kädellä pihalintuja näin talviaikaan - kesällä se kulu puuttuu.

Lapset syövät arkisin lounaan koulussa, muuten melkein kaikki ruoka on kotona syötävää (ravintolassa käydään muutama kerta vuodessa, pari kestaa sushibuffetissa jonkun lapsen synttäreillä, ja pari kertaa vuodessa haen hampurilaisateriat kotiin. Työmatkoilla ollessani mies hakee usein kotipizzasta pojille pizzaa, 3-4 kertaa vuodessa (selitän tätä vain siksi, että kun tarkoitan sitä, että melkein kaikki ruoka on kotona syötävää, niin oikeasti tarkoitan sitä), eli harvemmin kuin kerran kuussa.

Tuo 300€ sisältää siis vessapaperit, pesuaineet, limonadit (kokista menee liikaa), satunnaiset kuohuviinit (kuka pystyy katsomaan Euroviisuja selvin päin?), herkut, paristot, hiusharjat, hammastikut, satunnaiset lankaostokset, kissanhiekat, koiran puruluut jne. Ja tietenkin ruuat.

Tällä viikolla ollaan syöty pitsaa, lasagnettea, perunamuusia ja muikkuja, perunamuusia ja poronkäristystä, mustikkapiirakkaa, aurajuustopiirakkaa, kinuskikakkua, uunikanaa ja pastaa, riisipuuroa ja tänään on hernerokkaa; uudenvuodenaattonia oli tietenkin nakkeja ja perunasalaattia. Meillä on yksi lämmin ruoka/päivä, lapset tekevät itse oman aamupalansa, joka voi olla yksi actimel-jukurttitötsä tai sitten kunnon lämmin ruoka. Välipaloiksi on tarjolla riisipuuroa, mustikkapiirakkaa, aurajuustopiirakkaa, pitsanjämiä jne. Eilen tein ison satsin marjarahkaa, siitä riittää pariksi päiväksi. Leivänpäällisinä mm. keitettyä kananmunaa, metwurstia, maksamakkaraa (prisman halvinta) ja kylmäsavulohta (joulun jälkeen poistomyynnissä). Noista edellämainituista ruuista tämän viikon laskussa ei näkynyt poronkäristys tai uunikana eikä perunat, ne oli kaikki ostettu punalaputettuna tai tarjouksesta ennen joulua (poronkäristys oli 20€/2x400g), peratut muikut oli ostettu jo syssymmällä 4,90€/kg. Actimelit oli Cittarissa alennettuna 1,50€/12 purkkia, ostin niitä pari kolme. Tän viikon ostoksissa sitten taas oli ensi viikoksi uunimakkaraa ja campingiä, juustoja ja kananmunia sekä ulkotulia (no ne oli jo uudenvuodenaatoksi, mutta en ole käynyt kaupassa sitten viime viikon perjantain); kaupassa käydessä ostan yleensä parin viikon jänteelle aineksia, kaikki tarjoukset ja alennukset hyödyntäen, kuten nyt ne actimelit, niitä juodaan seuraavat pari-kolme viikkoa (joo, päiväys on nyt, mutta kyllä ne sen pari viikkoa yli säilyy ihan hyvin). Samoin ostin pakastevihanneksia reippaasti, ruusukaalia, parsakaalia, maissia ja herneitä. Niitä ei sitten tarvitse ostaa pariin kuukauteen.

Tällainen rullaava systeemi toimii meillä hyvin, kädestä-suuhun (eli kaupan hyllyltä samantien ruuaksi) ei oikein pelaa, etenkin kun käyn vain kerran viikossa kaupassa - kauppamatka on aika pitkä ja väärään suuntaan, työpaikka ihan eri suunnassa. Hedelmiä meillä syödään aika vähän, banaania, omenaa, joskus viinirypäleitä. Sen sijaan syödään paljon marjoja, joko itsekerättyjä metsämarjoja tai omia tai naapurin pihamarjoja/raparperejä, ovat siis ilmaisia, ainoastaan pakastaminen maksaa.

Vierailija
77/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näissä ketjuissa on samat tyypit:

- Menee tolkuttomasti viikossa kauppaan, en ymmärrä miksi -tyyppi, joka ei kuitenkaan kerro että mitä viikon aikana ostaa

- Älä osta eineksiä/puolivalmisteita -tyyppi, joka väittää että ne on muka hirveän kalliita, ja kaikki pitää makaronista lähtien itse tehdä

- Metsästäjä -tyyppi, jolla on 4 pakastinta pelkkää hirvenlihaa ja on muka edullista. Ei ole vaan laskenut aseiden ja muitten tykötarpeitten hintoja.

- Ei saa syödä kuin kaurapuuroa ja perunaa -tyyppi, kaikki muu on huutista.

- Makuaisti mennyt -tyyppi, joka sotkee tyyliin mansikkaa hernekeittoon koska se on vaan polttoainetta

- Proteiini -tyyppi, joka laskee Excelillä että mistä saa halvimmat protskut. Millään muulla ei ole mitään väliä. Sitte naama nurinpäin vetää jotaki maustamatonta rahkaa tai maustamatonta kanaa ja on niin terveellistä että.

Mutta niin, omia säästövinkkejäni:

- Älä käytä niitä kotiintoimitus/keräysjuttuja. Joo, ei tule heräteostoksia, että niissä säästää. Mutta - ei tule tehtyä niitä heräteostoksia, ja jää kaikki hyvät tarjoukset käyttämättä

- Arkkupakastin on säästäjän kaveri. Eli kun on jotain halpaa, niin ostetaan sitten sitä iso satsi ja syödään sieltä. Viimeksi kaupassa oli niitä puolivalmiste-kanakuutioita eurolla. Ostin 10 pussia. Aikaa kun hieman kuluu, niin sieltä pakastimesta löytyy monipuolisesti kaikennäköistä. Ei tartte just tänää sitä lohta ostaa, jos se ei kerran ole tarjouksessa.

- Älä pelkää niitä eineksiä ja puolivalmisteita, niitä on joskus erittäin hyvin tarjouksin. Kilohintahan se ratkaisee

Sulla on mun mieli.

Vierailija
78/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähtisin ratkaisemaan suurien kauppalaskujen ongelmaa tarkastelemalla tuotteiden kilohintaa, kuten muutama muukin vastaaja on vinkannut.

Mene kauppaan ja katso eri tuoteryhmistä useimmin ostamiesi tuotteiden kilohinta ja vertaa sitä saman tuoteryhmän muihin vaihtoehtoihin. Kilohintojen vaihteluväli voi olla aivan älytön. Vaihda niin paljon tuotteita kilohinnaltaan halvempiin kuin pystyt. Pienikin pudotus kilohinnassa auttaa, saati sitten jos sinulle "kelpaa" tuoteryhmän kilohinnaltaan halvin tuote.

Voihan tietysti olla, että olet jo optimoinut kilohinnat ja suuri kauppalasku johtuu jostakin muusta, mutta epäilen. Tsekkaa nyt ainakin tämä seuraavan kerran kun kaupassa käyt.

Vierailija
79/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sen raejuuston ja kananmunan saa syödä.erikseenkin, en mäkään niillä hyvää puuroa menis pilaamaan, mutta ymmärrän käsitteen proteiinilisä.

E

Vierailija
80/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi raejuustoa tai kananmunaa puuroon? Halvempaa ja parempaa on keittää puuro maitoon. Samat proteiinit tulee, eikä ole suolaa kuten raejuustossa.