Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, laskin, että meillä menee keskimäärin 240 € VIIKOSSA

Vierailija
07.01.2024 |

ruokaostoksiin (sis. vessapaperit, saipouat ym.). Ja ollaan vain minä ja teinipoika, eli kaksi henkilöä. Apua kaivataan, miten laskua pienemmäksi?

Nuori urheilee ja haluaa syödä lihaa ym. Itse kasvissyöjä muuten paitsi kalaa syön.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä kaksi aikuista, minä ja kakskymppinen poika.

Meillä ruokaostokset noin 100 ekeä viikossa.

Teen itse kaikki lämpimät ruuat. Laidasta laitaan syömme, lihaa, kanaa ja kalaa. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Leivon myös itse, paitsi en leipää, joskus sämpylöitä.

Töissä syön eväitä, koska en halua syödä lämmintä ruokaa, koska väsähdän sen jälkeen. 

Poikani ottaa joka päivä töihin evääksi lämmintä ruokaa eväsrasioihin jonka lämmittää töissä.

Molemmat kolmivuorotöissä.

Ja ravintomme on terveellistä ja täyttävää, ja meillä olisi varaa käyttää enemmänkin rahaa ruokaan, mutta miksi tehdä niin, kun pystymme siihen satasella viikossakin.

Suunnittelen ruokaostokset kerran viikossa, ja käyn pääsääntöisesti kerran viikossa kaupassa. Ostan paljon tarjouksesta, ja hyödynnän pakastinta.

Poikani säästää rahaa omaan asuntoon ja itse käytän rahani m

Tämä kiinnostaa. Annatko esimerkkejä ruoista joita teet. Teetkö kaksi lämmintä ateriaa päivässä? 

Vierailija
42/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolivalmisteita ostan kyllä, se myönnettäköön ja eineksiäkin. Ja itse syön paljon herkkuja, pähkinöitä, leivoksia. Että ensin varmaan noista karsimaan.

Mutta esim. viime viikolla olin lomalla ja tein joka päivä itse ruoan, 2 x lämmin ateria ja aamupalat, iltapalat ja välipalat päälle.

Ruokakauppa on sellainen mihin saa kulumaan vaikka kuinka paljon ellei välitä mitä ostaa. Heti kun alkaa katsomaan ja suunnittelemaan niin saa säästettyä paljonkin. Kai poika syö kananmunia, maustamatonta rahkaa jne? Ei kaikki proteiini kuulu tulla pelkästään lihasta vaikka treenaisi.

Kananmunien käytössä on se rajoitus. Oliko se 1kpl/viikossa. 

Kaikenlaiseen propagandaan tekin menette. Olen syönyt välillä kaksi pakettia kananmunia viikossa yksin ja kolesteroli ei ole koskaan noussut, jos sinulla eräs HLA-geenimutaatio/polymorfia niin kananmunasta saatava kolesteroli voi nostaa LDL-tasoja, mutta ko. mutaatio/polymorfia on harvinainen Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheileva teinipoika ei pärjää pitkälle yhdellä lämpimällä aterialla. Kouluruokailu helpottaa, lomilla huomaa miten 2 lämmintä ateriaa maksaa enemmän. Itse syön yhden lämpimän aterian, toinen ateria teinille on yleensä edellisen ruuan tähteet ns. tuunattuna. Tai itse tehtyä pitsaa tmv. Kauppalasku (sis.päivittäistavarat) on noin 800 eur/kk. Perheessä minä ja teini. Ostan lohta, laadukkaita raaka-aineita, joskus sushia ym. palvelutiskiltä. Minulla on varaa, joten ei ongelmaa. Jos pitäisi ruuasta säästää, niin kyllä ne isoimmat kuluerät ovat juusto, kala ja liha. 

Juustoa saa alta 7e/kg, lihaa ja kalaa on jatkuvasti tarjouksessa.

Vierailija
44/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolivalmisteita ostan kyllä, se myönnettäköön ja eineksiäkin. Ja itse syön paljon herkkuja, pähkinöitä, leivoksia. Että ensin varmaan noista karsimaan.

Mutta esim. viime viikolla olin lomalla ja tein joka päivä itse ruoan, 2 x lämmin ateria ja aamupalat, iltapalat ja välipalat päälle.

Ruokakauppa on sellainen mihin saa kulumaan vaikka kuinka paljon ellei välitä mitä ostaa. Heti kun alkaa katsomaan ja suunnittelemaan niin saa säästettyä paljonkin. Kai poika syö kananmunia, maustamatonta rahkaa jne? Ei kaikki proteiini kuulu tulla pelkästään lihasta vaikka treenaisi.

Eikä ole, dorka.

Joskus oli semmonen suositus. Oliko 80-luvulla. En tiiä onko muuttunut. 

Vierailija
45/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiankirjoissa vai? Enemmistö vähentää omaa kolesterolituotantoa jos syö kananmunia.Vähemmistöllä tuo säätely ei toimi.

Vierailija
46/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No laitapa tänne ostoskuitit. Kyllä tuohon summaan kuuluu jotain kallista. Jos tekee ns. perusruokaa niin rahaa ei paljoa mene. Ostat varmaan puolivalmisteita ja eineksiä. 

Anna esimerkkejä ns. perusruoista. 

Sesongin mukaan kuuluu elää, eli aina niitä juureksia ja hedelmiä mitä saa halvalla. 

-kaalilaatikko, tästä terveellisempää ruokaa saa hakea

-hernekeitto

-pasta/perunat/riisi +lihakastike +kala tms. +salaatti

-nistipata +salaatti

-kalakeitto, lihakeitto, kesäkeitto..

-salaatti +kala, liha tms. 

Vierailija
47/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunia voikin syödä joka päivä, vaikka ihmisellä olisi sydän- ja verisuonitauti. Tuore tutkimus siis kumoaa niitä aiempia käsityksiä, joiden mukaan kananmunien syöminen olisi erityisen haitallista, jos ihmisellä on sydän- ja verisuonitauti tai esimerkiksi kohonnut kolesteroli.

Vierailija
48/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiseen propagandaan tekin menette. Olen syönyt välillä kaksi pakettia kananm

Minulla ei kol. noussut 5 kananmunaa päivässä tahdilla.

Vierailija
49/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt vielä tänä vuonna kaupassa kun on niin kylmä.

Matka 7 km kauppaan.

Huomenna pitää mennä kun maito on loppumassa.

Pakastimessa ruokaa vielä vaikka kevääseen asti ja perunoita ja juurikasveja kellarissa.

Pakastimessa riistaa, sieniä, kalaa.

Vierailija
50/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatit, kurkut vaihdetaan talvella juuresraasteeseen. Omenat, appelsiinit halvempia kuin kiivit tms. "eksoottisemmat". Marjat, sienet kesällä pakkaseen(ostan torista, en juurikaan poimi) ja omenat, päärynät omasta puusta visusti talteen.

Maito, piimä kaupan merkkiä eikä enää arlan luomua.

Leivässä  katson valmistusmaan ja täysjyvän lisäksi kilohintaa, niissä on ihan valtavat erot ja mies syö paljon leipää.

Näillä muutoksilla sain inflaation nitistettyä omasta markettilaskusta. Meillä on vuosia mennyt 900/kk ja menee edelleen. 2+1 teinityttö.

Vierailija
51/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole, dorka.

80-luvulla? 😭😭

Vierailija
52/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran rahat riittää, niin miksi laskua pienemmäksi? Syökää hyvin, laadukkaasti ja riittävästi.

Olen samaa mieltä. Vaikken varakas olekaan, terveellisestä ja riittävästä ruosta perheelleni tingin viimeiseksi.

Vierailija
53/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviskeitto, pelkkä makaroni, edes kalakeitto ei pidä meidän poikaa kylläisenä, nälkä tulee noin tunnin päästä. 

Vierailija
54/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä lisukkeineen on muuten todella kallista. Jos haluaa säästää niin aamupalaksi puuroa ja raejuustoa. Herkuttelua vain viikonloppuisin niin kukkaro ja keho kiittää. 

Täh. Raejuustoa? Siis siihen puuroon? 

Kyllä, todella yleinen urheilijoiden aamupala. Välillä syön kananmunia puuron kanssa ja välillä laitan hilloa tuohon puuro + raejuusto yhdistelmään tuo vähän juhlantuntua.

Puurokattilaan voi myös sotkea sekaan raa'an kananmunan (tai kaksi, jos puuroa on enemmän). Heti tulee paljon ruokaisampaa. Tää oli köyhän opiskelijan pelastus 90-luvun lamassa.

Vierailija
55/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Prismasta nyt pari pakkausta esimerkiksi karjalanpaistilihoja kun tarjouksessa. Olikohan 3,50 euroa paketti. Lohta yleensä aina kokonaisena. Joskus ollut file hyvässä tarjouksessa ja silloin saatan ostaa. Muutoin kalana vaikka seitiä. Meidän suurin säästö on tullut kuitenkin siitä että ruuat tilataan nykyisin pääsääntöisesti kotiinkuljetuksella. Harvemmin ja edullisemmasta kaupasta. Aiemmin jopa neljä - viisi kertaa kaupassa viikossa ja usein läheisessä k-marketissa. Nyt jo tilausta tehdessä näkee minkä verran vaikka seuraavaan noin neljään viikkoon ruokaan menee rahaa melko tarkoin. Lisäksi kun tarvitsee ehkä korkeintaan vähän viherosastoa ja maitopurkin enää hakea täydennystä. 

Nykyisin ruokaan + muuhun menee noin 500 euroa kuukaudessa ja se on huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Esimerkiksi vessapaperia ostamme aina nykyisin suurimman pakkauksen ja se riittää pitkäksi aikaa sen sijaan että lähikaupasta kantaisimme paljon kalliimpia pieniä pakkauksia useita useammin. Sama periaate koskee ruokaakin monessa kohdin. 

Vierailija
56/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laitapa tänne ostoskuitit. Kyllä tuohon summaan kuuluu jotain kallista. Jos tekee ns. perusruokaa niin rahaa ei paljoa mene. Ostat varmaan puolivalmisteita ja eineksiä. 

Mitä on perusruoka? Mulla menee 500 € kuussa ruokakauppaan, ja asun yksin. Tyypillinen aamupalani on kreikkalainen jogurtti pähkinöillä ja passionhedelmällä, sekä itse tehty smoothie varsiselleristä ja omenista ja inkivääristä. Lounaaksi esim. salaatti (pohjana kunnon tummia lehtivihanneksia, ei jäävuorta) ja keitto (yleensä maa-artisokkaa). Päivälliseksi esim. fajitaksia. Iltapalalle pitkään haudutettua puuroa ja hedelmiä (veriappelsiini, päärynä, greippi, rypäleet lemppareita). Eli ihan arkista perusruokaa, mutta varmaan saisi säästettyä jos söisi vain niitä kelmeitä golden delicious -omenia ja makaronia jauhelihalla. Roskiin meillä ei mene koskaan ruokaa. Kahvi jauhetaan itse pavuista, mutta niiden kilohinta ei kaukana ole valmiiksi jauhetusta. Ruoka on kallista ja palkat tässä maassa laahaa kaikilla muilla paitsi johtajilla.

Vierailija
57/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi henkeä, minä ja mies. Molemmat teemme fyysistä työtä ja tuon ison hurtan kanssakin tulee lenkkeiltyä. Lisäksi tulee muutenkin käveltyä paljon, autoa kun ei ole. Itse käyn myös uimassa noin kolme kertaa viikossa. Mulla on tässä kuitti viime viikolta Lidlistä, käydään siis kerran viikossa kaupassa. En jaksa näpytellä kännykällä kaikkia hintoja erikseen, mutta siis:

2xpähkinäsekoituspussi

Tomaatti

Paprika mix

Wc-paperi

4xmuovikassi

Pinaatti

2xnuudelit

Dumle-pussi

Jenkki purukumi 

Valio Oltermanni 

2xKoiran ruokaa

Keittiöliina

Vehnäpaahtoleipä

Kevytmaito

2xkuohukerma

Kananmunat

Marjasekoitus

Banaanit

Sekajuoma

Pekonisuikaleet

Raejuusto

Vaniljarahka

2xkurkku

Hk sininen

Mansikkarahka

Kulta Katriina

Fazer puikula 

Viinirypäleet

Nivea ihorasva

Meikinpoistoaine

Sipulit

Koiran purutikut

Fetajuusto

Jauheliha

Parsakaalia

Paseerattu tomaatti

Tölkkiananas

Vihreä pesto

Hampurilaissämpylät

Ketsuppia

JA olutta 24-pack plus vielä 8kpl.

Yht. 126,95.

Laskit, että ilman oluita summa olisi ollut 86,31€. Maitoa pitää varmaan hakea lisää ensi viikolla, muuten riittää ja helposti viikoksi. Mä olen kasvissyöjä, mies ei. Teen kaikki ruoat itse, syödään paljon kasviksia ja ruoan kanssa on aina salaattia. Ja mun mies syö PALJON :D Joskus ihmettelen mihin se kaikki ruokamäärä oikein menee mitä mättää. Joten mitä ihmettä sä sieltä kaupasta oikein ostat?

Vierailija
58/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä lisukkeineen on muuten todella kallista. Jos haluaa säästää niin aamupalaksi puuroa ja raejuustoa. Herkuttelua vain viikonloppuisin niin kukkaro ja keho kiittää. 

Täh. Raejuustoa? Siis siihen puuroon? 

Jep. Aina näihin ketjuihin tulee tyyppejä, joille ruoka on vain polttoainetta, ja joilta puuttuu makuaisti täysin. En ikinä laittaisi suuhuni raejuustopuuroa.

Vierailija
59/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei vaan olis päässyt muutamat siiderit livahtamaan ostoskärryyn?

Muutamakymmentä ja viinapullo päälle. 

Vierailija
60/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotko lihassa ym. kilohintaa? Esim. valmiit kanasuikaleet ja palaset ovat kilohinnaltaan moninkertaisia jos vertaa kokonaiseen kanaan (josta saa paljon enemmän lihaa) tai vaikka koipireisiin. Samoin kalan ja lihan, juuston, leikkeleiden ym. hinta on nyt korkea, jos ei yhtään katso, mitä ostaa. Jopa se puoleen hintaan myytävä punalapputuote on kallis, jos sen pohjahinta on vaikkapa 22€/kg.

Jos ostaa leipää tai herkkuja paistopisteeltä, niin äkkiä nousee ruokakassin hinta. Oma herkku on ollut paistopisteen kauraleipä, mutta eipä raaski enää ostaa, kun hinta on noussut jo lähes kuuteen euroon!! Paistan nykyään itse leipäni.

Samoin yksittäispakatut jogurtit/rahkat/vanukkaat jne nostavat kauppakuitin hintaa todella paljon. Varsinkin joku teinipoika hotkaisee sellaisen hetkessä eikä vaikuta nälkään mitenkään, ja siinä meni jo heti toista euroa.