Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, laskin, että meillä menee keskimäärin 240 € VIIKOSSA

Vierailija
07.01.2024 |

ruokaostoksiin (sis. vessapaperit, saipouat ym.). Ja ollaan vain minä ja teinipoika, eli kaksi henkilöä. Apua kaivataan, miten laskua pienemmäksi?

Nuori urheilee ja haluaa syödä lihaa ym. Itse kasvissyöjä muuten paitsi kalaa syön.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolivalmisteita ostan kyllä, se myönnettäköön ja eineksiäkin. Ja itse syön paljon herkkuja, pähkinöitä, leivoksia. Että ensin varmaan noista karsimaan.

Mutta esim. viime viikolla olin lomalla ja tein joka päivä itse ruoan, 2 x lämmin ateria ja aamupalat, iltapalat ja välipalat päälle.

Leipä lisukkeineen on muuten todella kallista. Jos haluaa säästää niin aamupalaksi puuroa ja raejuustoa. Herkuttelua vain viikonloppuisin niin kukkaro ja keho kiittää. 

Vierailija
22/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolivalmisteita ostan kyllä, se myönnettäköön ja eineksiäkin. Ja itse syön paljon herkkuja, pähkinöitä, leivoksia. Että ensin varmaan noista karsimaan.

Mutta esim. viime viikolla olin lomalla ja tein joka päivä itse ruoan, 2 x lämmin ateria ja aamupalat, iltapalat ja välipalat päälle.

Ruokakauppa on sellainen mihin saa kulumaan vaikka kuinka paljon ellei välitä mitä ostaa. Heti kun alkaa katsomaan ja suunnittelemaan niin saa säästettyä paljonkin. Kai poika syö kananmunia, maustamatonta rahkaa jne? Ei kaikki proteiini kuulu tulla pelkästään lihasta vaikka treenaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap muistelee, että kun lapsi oli pienempi ja kävi 1-3 yötä viikossa isällään, oli meillä ruokakulut kuukaudessa samaa luokkaa kuin nyt viikossa. Unohdin muuten mainita, että pieni koira on myös, sen ruokiin kuluu ehkä 20 € viikossa.

Vierailija
24/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole märehtijä. TUossa on jo AIVAN liikaa ruokailuja. Ihmisen ei tarvitse syödä parin tunnin välein.

Syön 1 lämpimän aterian päivässä ja satunnaisesti aamu/iltapalan jos on nälkä. 

Vierailija
25/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole märehtijä. TUossa on jo AIVAN liikaa ruokailuja. Ihmisen ei tarvitse syödä parin tunnin välein.

Ei teini-ikäinen poika, saati urheileva teini-ikäinen poika pärjää yhdellä aterialla päivässä. Mikä ihme näitä paastojankkaajia vaivaa, kun joka ketjussa pitää tulla tuomitsemaan jos muut ei jaksa kärvistellä yhdellä aterialla päivässä?

Vierailija
26/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kaksi aikuista, minä ja kakskymppinen poika.

Meillä ruokaostokset noin 100 ekeä viikossa.

Teen itse kaikki lämpimät ruuat. Laidasta laitaan syömme, lihaa, kanaa ja kalaa. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Leivon myös itse, paitsi en leipää, joskus sämpylöitä.

Töissä syön eväitä, koska en halua syödä lämmintä ruokaa, koska väsähdän sen jälkeen. 

Poikani ottaa joka päivä töihin evääksi lämmintä ruokaa eväsrasioihin jonka lämmittää töissä.

Molemmat kolmivuorotöissä.

Ja ravintomme on terveellistä ja täyttävää, ja meillä olisi varaa käyttää enemmänkin rahaa ruokaan, mutta miksi tehdä niin, kun pystymme siihen satasella viikossakin.

Suunnittelen ruokaostokset kerran viikossa, ja käyn pääsääntöisesti kerran viikossa kaupassa. Ostan paljon tarjouksesta, ja hyödynnän pakastinta.

Poikani säästää rahaa omaan asuntoon ja itse käytän rahani mieluummin harrastuksiin ja muihin asioihin, kuin syömiseen. 

Vierailija
27/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee saman verran 6hlö taloudessa. Teen paljon itse, ja silti meidän ostoksista voisi vielä nipistää turhia juttuja pois (esim majoneesi).

Vierailija
28/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyyli sopii ehkä sinulle, mutta itse en aio omia esiteini-ikäisiä lapsia alkaa kiduttamaan tuollaisella ruokarytmillä. Itse olen myös kokeillut joskus pätkäpaastoa enkä kokenut siitä mitään hyötyä. Kasvavat lapset tarvitsevat säännöllisiä ja monipuolisia aterioita. Terveen ruokasuhteen muodostaminen on myös nykyään entistä vaikeampaa, siihen ei tarvita vielä kotoa tuollaisia outoja rajoittamiseen perustuvia ruokailutapoja, jotka todennäköisesti monella johtavat terveyshyötyjen sijaan jonkinasteisen syömishäiriön kehittymiseen.

Vierailija
29/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin sitimarket lidlin ja heti lähti satanen pois kuussa 

Vierailija
30/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheileva teinipoika ei pärjää pitkälle yhdellä lämpimällä aterialla. Kouluruokailu helpottaa, lomilla huomaa miten 2 lämmintä ateriaa maksaa enemmän. Itse syön yhden lämpimän aterian, toinen ateria teinille on yleensä edellisen ruuan tähteet ns. tuunattuna. Tai itse tehtyä pitsaa tmv. Kauppalasku (sis.päivittäistavarat) on noin 800 eur/kk. Perheessä minä ja teini. Ostan lohta, laadukkaita raaka-aineita, joskus sushia ym. palvelutiskiltä. Minulla on varaa, joten ei ongelmaa. Jos pitäisi ruuasta säästää, niin kyllä ne isoimmat kuluerät ovat juusto, kala ja liha. 

Vierailija
31/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No leivokset on helppo karsia pois. Itse en pidä pahana, että ruokakauppaan menee paljon rahaa, koska haluan syödä terveellisesti ja mahdollisimman paljon luomua. Teidän lasku on silti suurempi kuin minun ja oman 17v:n.

Vierailija
32/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen teinipojalle suuria vuoallisia tai kattilallisia kotiruokaa kerralla , niin siitä voi syödä muutaman kerran . 

Vierailija
33/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ehkä 2hlölle suht paljon..

Mutta joo menee sitä meilläkin, 220-300€/vkossa ja meitä on 2aik+nuori aikuinen.

Vierailija
34/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala 37€/kg ja proteiinia saa sadasta lähteestä.

Meiiläpäin on kalakauppa jossa tuore kotimainen kirjolohifilee on aina 12.90e/kg. K-supermarketissa usein kokonainen kirjolohi 9,95 kg.

Vierailija
35/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei teini-ikäinen poika, saati urheileva teini-ikäinen poika pärjää yhdellä aterialla päivässä. Mikä ihme näitä paastojankkaajia vaivaa, kun joka ketjussa pitää tulla tuomitsemaan jos muut ei jaksa kärvistellä yhdellä aterialla päivässä?

Niinpä, itse syön pieniä aterkoita monta kertaa päivässä, vatsa tulee kipeäksi pitkistä tauoista. Olen 55v ja normaalipainoinen, joten syytä muutokseen ei ole.

Vierailija
36/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laitapa tänne ostoskuitit. Kyllä tuohon summaan kuuluu jotain kallista. Jos tekee ns. perusruokaa niin rahaa ei paljoa mene. Ostat varmaan puolivalmisteita ja eineksiä. 

Anna esimerkkejä ns. perusruoista. 

Vierailija
37/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä lisukkeineen on muuten todella kallista. Jos haluaa säästää niin aamupalaksi puuroa ja raejuustoa. Herkuttelua vain viikonloppuisin niin kukkaro ja keho kiittää. 

Täh. Raejuustoa? Siis siihen puuroon? 

Vierailija
38/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakauppa on sellainen mihin saa kulumaan vaikka kuinka paljon ellei välitä mitä ostaa. Heti kun alkaa katsomaan ja suunnittelemaan niin saa säästettyä paljonkin. Kai poika syö kananmunia, maustamatonta rahkaa jne? Ei kaikki proteiini kuulu tulla pelkästään lihasta vaikka treenaisi.

Kananmunien käytössä on se rajoitus. Oliko se 1kpl/viikossa. 

Vierailija
39/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh. Raejuustoa? Siis siihen puuroon? 

Kyllä, todella yleinen urheilijoiden aamupala. Välillä syön kananmunia puuron kanssa ja välillä laitan hilloa tuohon puuro + raejuusto yhdistelmään tuo vähän juhlantuntua.

Vierailija
40/84 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunien käytössä on se rajoitus. Oliko se 1kpl/viikossa. 

Eikä ole, dorka.