Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö lapsi oikeasti elättää toisen asteen tutkinnon valmistumiseen asti!?

Vierailija
06.01.2024 |

Siis vielä 18-vuotissyntymäpäivien jälkeenkin pitäisi elättää? Olen aina ollut siinä käsityksessä että elatusvelvollisuus loppuu aina 18 vuotissyntymäpäivänä, riippumatta siitä käykö koulussa vai ei. Minun kohta 18 vuotta täyttävä lukiolainen tyttäreni puhui jotain tällaista ja luin sitten netistä ja näyttäisi olevan totta? Miten se voi olla edes mahdollista kun kaikki alaikäisestä saatavat tuetkin loppuu. Sitä paitsi, opintotukeahan saa niin mihin sitä vanhempien elatusta enää edes tarvitaan? Täysi-ikäisenhän kuuluu muutenkin käydä töissä eikä enää elää vanhempien siivellä. Onko tämä täysi-ikäisen elatusvelvollisuus ihan laissa määrätty vai miten virallista tämä on?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin? Siinä vasta vuoden äiti!

No, mutta provohan tämä. Pakko olla.

Vierailija
102/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkujuttu, jos ap nyt pari vuotta elättää lapsensa vaikka millä keinoin.

Joutuuhan lapsikin aikanaan huoltamaan mammansa sitten loppupäästä. Sehän voi kestää arvaamattoman määrän vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä just luin? Siinä vasta vuoden äiti!

No, mutta provohan tämä. Pakko olla.

Miksi olisi provo? Ei mulla ainakaan pitkäaikaistyöttömänä ole rahaa elättää täysi-ikäistä lastani vaikka häntä kuinka rakastan. 

Vierailija
104/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, kummallakaan ei siis ole meistä rahaa, ei minulla eikä tyttärelläni. En todellakaan pysty elättämään tytärtäni enää yhtään kauemmin. Opintolainaa en myöskään halua hänen ottavan ettei joudu velkakierteseen kun lukiostahan ei valmistu mihinkään ammattiin, joten töitä ei välttämättä kovin helpolla löydy ja sitten lainoja ei pysty maksamaan.

Pac kaaks    teit lapsen, kun olet umpi köyhä ja tyhmä.   Yhteikunnan velvollisuus ei ole elättää joka kakrua.  Säälin lastasi.  Nyt töihin siitä isä että äiti, että lapsesi saa kunnon koulutuksen ja muuttaa sit pois kotoa.  Kaikenlaisia öö vanhempia sitä onkin.  Pistää vihaks.          Mummu66

Vierailija
105/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, kummallakaan ei siis ole meistä rahaa, ei minulla eikä tyttärelläni. En todellakaan pysty elättämään tytärtäni enää yhtään kauemmin. Opintolainaa en myöskään halua hänen ottavan ettei joudu velkakierteseen kun lukiostahan ei valmistu mihinkään ammattiin, joten töitä ei välttämättä kovin helpolla löydy ja sitten lainoja ei pysty maksamaan.

Pac kaaks    teit lapsen, kun olet umpi köyhä ja tyhmä.   Yhteikunnan velvollisuus ei ole elättää joka kakrua.  Säälin lastasi.  Nyt töihin siitä isä että äiti, että lapsesi saa kunnon koulutuksen ja muuttaa sit pois kotoa.  Kaikenlaisia öö vanhempia sitä onkin.  Pistää vihaks.          Mummu66

Milloin mummu66 on viimeksi hakenut töitä? Nykyään ei vaan kävellä tehtaisiin sisään ja aleta hommiin.

Vierailija
106/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En ole vielä valmistunut, mutta ehkä joskus. Opiskelen uuninpankolla. Täällä on kuuma kun äitee lämmitti uunin ja tekee pullaa T:Pertti 52v

Vierailija
107/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkujuttu, jos ap nyt pari vuotta elättää lapsensa vaikka millä keinoin.

Joutuuhan lapsikin aikanaan huoltamaan mammansa sitten loppupäästä. Sehän voi kestää arvaamattoman määrän vuosia.

Äpärähän ei tule koskaan menemään töihin ja mankuu aina vain rahaa ja olettaa että elättää jos tekee sen virheen että menee elättämään täysi-ikäistä. Karhunpalvelus.

Vierailija
108/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika törkeä kommentti. Äiti on voinut joutua vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle lapsen saamisen jälkeen.

Vierailija
109/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika törkeä kommentti. Äiti on voinut joutua vaikka työ

Harvemmin 20 vuotiaat joutuu työkyvyttömyyseläkkelle synnärin jälkeen

Vierailija
110/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan sopia lapsen isän kanssa, että lapsi muuttaa tässä vaiheessa isälle.  Äiti on elatusvelvollisuutensa suorittanut.  

Vierailija
111/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meillä muuttunut yhtään mikään kun lukiolainen täytti 18. Harrastuskuskaukseenkin piti taas lähteä mukaan kun tuli talvikelit, henkiseksi tueksi ja opastamaan. Sillä erolla että lapsi ajaa itse. Arvaapa kuka maksoi autokoulun, bensat ja lainaa autoa, vakuutusmaksukin nousi nuoren kuskin vuoksi.

Vierailija
112/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 18 vuotias asuu vanhempansa luona ja opiskelee, hänen tulonsa muodostuvat opintorahasta ja opintolainasta. Hän voi saada toimeentulotukea jos nuo edellä mainitut tulot eivät riitä hänen elämiseensä. Asumiskuluja hänellä ei ole jos asuu vanhempansa luona. Vanhemman elatusvastuu on turvata lapsen asuminen. Ko tapauksessa vuokramenot huomioidaan vanhemman menona, siis jos vanhempi hakee toimeentulotukea.

Vierailija
113/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 18 vuotias asuu vanhempansa luona ja opiskelee, hänen tulonsa muodostuvat opintorahasta ja opintolainasta. Hän voi saada toimeentulotukea jos nuo edellä mainitut tulot eivät riitä hänen elämiseensä. Asumiskuluja hänellä ei ole jos asuu vanhempansa luona. Vanhemman elatusvastuu on turvata lapsen asuminen. Ko tapauksessa vuokramenot huomioidaan vanhemman menona, siis jos vanhempi hakee toimeentulotukea.

Asumiskuluista huomioidaan toimeentulotuessa vain puolet, jos samassa osoitteessa asuu täysi-ikäinen oma lapsi.

Vierailija
114/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa se olla 21v saakka 

Toimeentulotuen saajana on senkin jälkeen. Äidin pitää nyt kirjoittaa todistus sossuun, että on itse minimituloinen, eikä kykene lasta auttamaan. Silloin lapsi saa oman asiakkuuden kelaan. Vaatii tietysti omilleen muuttoa. Kunnalliseen sossuun aikaa varaamaan ja kysymään harkinnanvaraista omiin perustarvikkeisiin + muita ohjeita. Opastavat hakemaan asumistukea kelalta ym.