Pitääkö lapsi oikeasti elättää toisen asteen tutkinnon valmistumiseen asti!?
Siis vielä 18-vuotissyntymäpäivien jälkeenkin pitäisi elättää? Olen aina ollut siinä käsityksessä että elatusvelvollisuus loppuu aina 18 vuotissyntymäpäivänä, riippumatta siitä käykö koulussa vai ei. Minun kohta 18 vuotta täyttävä lukiolainen tyttäreni puhui jotain tällaista ja luin sitten netistä ja näyttäisi olevan totta? Miten se voi olla edes mahdollista kun kaikki alaikäisestä saatavat tuetkin loppuu. Sitä paitsi, opintotukeahan saa niin mihin sitä vanhempien elatusta enää edes tarvitaan? Täysi-ikäisenhän kuuluu muutenkin käydä töissä eikä enää elää vanhempien siivellä. Onko tämä täysi-ikäisen elatusvelvollisuus ihan laissa määrätty vai miten virallista tämä on?
Kommentit (98)
Hai, mie elätän miun Rainerin 18-vuotiaaksi. Raineri pääsee eläkkeelle heti kun hyö pääsee istumasta verikostotuomiotaan.
Sama äitee mölyää netissä lapsettomille, että kuka teitä sitten vanhana hoitaa. Yhyy
Toivottavasti apn lapsi ei omilleen muuttonsa jälkeen enää edes kuse apn suuntaan
Kyllä lapsistaan pitää huolta pitää yli 20vuotiaaksi ja mieluusti senkin jälkeen auttaa taloudellisesti, itse olen maksanut vuokravakuuksia ja sanonut että tästä lähtien olisi aika ottaa vastuuta elämästään, ei liian pitkälle pidä hyysätä. Nuorimmaiselle 24v tokaisin etteä on hyvä kun on omaishoitaja valmiina jos saan jonkin slaakin, aika nopeasti löysi oman asunnon ja töitäkin:)
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko te oikeasti ihan kaiken mitä täällä kirjoitetaan?
Aika paljon näitä vastaavia tekstejä löytyy eri facebook-ryhmistä ihan ihmisten omilla nimillä, joten siten voi olla ihan oikea tarina.
Vierailija kirjoitti:
Sama äitee mölyää netissä lapsettomille, että kuka teitä sitten vanhana hoitaa. Yhyy
Toivottavasti apn lapsi ei omilleen muuttonsa jälkeen enää edes kuse apn suuntaan
Ota aamulääkkeesi, niin rauhoitut.
Kylläpä on varauduttu lapsia elättämään niin pitkään kuin opiskelevat ja tarvittaessa auttamaan vielä pitkään tuon jälkeenkin asunnon ostossa ym. Toki on samalla kannustettu tekemään töitä lomilla ja koulun ohella. Mieluummin maksavat menojaan itse kuin pyytävät vanhemmilta, vaikka vanhin vasta 17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei sossutukiensa lisäksi saa toosaansa sen verran myytyä että saa lapsensa elätettyä niin laita se tyttö myymään ja itse itseään elättämään.
Onko miehilläkin toosa? Mistä päättelit että avaaja on nainen?
Kuten tuossa kirjoitin, niin sitten on paras pistää se tyttö myymään toosaansa jos ei itseltä onnistu.
Todellakin elätän, vaikka lukee 5 vuotta yliopistossa. Kotona ollessaan saa sen 90e opintotukea (köyhimpien lapsi saa enemmänkin) ja käyttää sen omiin menoihinsa. Kesät tekee kesätöitä ja ostaa niillä, mitä ostaa. Kouluruuan, bussikortin ja harrastukset yms. kustantaa itse. Minä kustannan kaiken, mitä kotona tarvii ja osan vaatteista. Kotoa en pois aja niin kauan kun opiskelee. Saa keskittyä opintoihinsa rauhassa. Saman teen muillekin lapsilleni.
Jos vanhemmat varattomia niin menkää sosiaalitoimistoon jos sieltä myönnetään jotain harkinnanvaraisia tukia.
Ei tietenkään voi elättää jos ei ole mistä elättää. Itse pystyin tekemään osaaika töitä jonkin verran viikonloppuisin aikoinaan.
Tietenkin pitää. Minulla on vielä toinen lukiolainen kotona ja elätän ihan normaalisti, kunnes muuttaa omilleen opiskelemaan ja autan senkin jälkeen. Mitä ihmettä, se on sinun lapsesi.
Minusta on jo pitkään tuntunut, että koko yhteiskunnan kannalta olisi hyvä jos täysi-ikäisyys nostettaisiin 20 ikävuoteen ja vanhemmat kantaisivat siihen asti päävastuun lapsensa elatuksesta ja tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Tämä ainakin vähentäisi rajusti yhteiskunnan tuella elämään heittäytyneiden mitään tekemättömien alle 20-vuotiaiden määrää ja aktivoisi nuoria tekemään jotain oman elämänsä ja leipänsä eteen, sillä tuskin monikaan vanhempi sallisi nuoren lorvivan omissa nurkissaan mitään tekemättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä ostan esimerkiksi siskoni opiskelevan aikuisen lapselle kaikki vaatteet ja autan näin pienellä opiskelijabudjetilla elävää pienen lapsen äitiä.
Ja sitten toiset eivät ole valmiita edes omaa lastaan auttamaan. Uskomatonta!
Nyt en tiedä kelle ostat ja kuka opiskelee. Onpa huonoa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni sai lapsestaan asumistukea,kun tekivät vuokrasopimuksen.
Ei ollut merkitystä vaikka asui kotona.Asunto kuin asunto.
Tuo ei ole totta.
Asunnon pitää olla eri.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te köyhät ja pienituloiset teette lapsia? En ymmärrä. Järjen köyhyyttä.
Olin pienituloinen 25v sitten kun lapseni sain, ja olen sitä edelleen. Mikä tässä on niin kuin se ongelma? Meinaatko siis että olisi mahdollista että maapallolla kaikki olisivat kuin kroisoksia? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te köyhät ja pienituloiset teette lapsia? En ymmärrä. Järjen köyhyyttä.
Olin pienituloinen 25v sitten kun lapseni sain, ja olen sitä edelleen. Mikä tässä on niin kuin se ongelma? Meinaatko siis että olisi mahdollista että maapallolla kaikki olisivat kuin kroisoksia? 😂
Millä rahalla elävät hänet nyt? Vai dyykkaako lapsi ruokansa roskiksesta?
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä heittää sen pihalle ja vaihtaa lukot.
Mä en tajua tätä kun ensin siihen kakaraan ei saa kukaan muu kuin äiti koskea tai eikä katsoa ,koska lapsihan välittömästi traumatisoituu loppu iäkseen mikäli näin pääsee tapahtumaan, 18 vuoden kuluttua se sama äidin oma pupunen on ongelmajätettä.
Mitä tarkoitat koskemisella?
Lapsen hankkiminen on elinikäinen juttu. Ei se lopu lapsen täyttäessä 18. Siis normaaleille ihmisille.
Jos ei ole varaa auttaa rahallisesti niin sitten autat lasta laittamaan työhakemuksia ja hakemaan tukia kelasta tms.
No ei kyllä ole vaan substantiivi vertaa keittäjä, juoksija, metsästäjä.