Pitääkö lapsi oikeasti elättää toisen asteen tutkinnon valmistumiseen asti!?
Siis vielä 18-vuotissyntymäpäivien jälkeenkin pitäisi elättää? Olen aina ollut siinä käsityksessä että elatusvelvollisuus loppuu aina 18 vuotissyntymäpäivänä, riippumatta siitä käykö koulussa vai ei. Minun kohta 18 vuotta täyttävä lukiolainen tyttäreni puhui jotain tällaista ja luin sitten netistä ja näyttäisi olevan totta? Miten se voi olla edes mahdollista kun kaikki alaikäisestä saatavat tuetkin loppuu. Sitä paitsi, opintotukeahan saa niin mihin sitä vanhempien elatusta enää edes tarvitaan? Täysi-ikäisenhän kuuluu muutenkin käydä töissä eikä enää elää vanhempien siivellä. Onko tämä täysi-ikäisen elatusvelvollisuus ihan laissa määrätty vai miten virallista tämä on?
Kommentit (98)
Aivan mahtavaa, että näin monella on mahdollisuus elättää aikuisia lapsiaan. Saavat rauhassa keskittyä opiskeluun.
Pienituloisille tämä ongelma tulee vastaan. Lain mukaan pitäisi elättää, mutta tukia siihen ei saa. Asumistuessa täysi- ikäinen lapsi huomioidaan, mutta toimeentulotuessa pitää lapsen tehdä oma hakemus. Käytännössä toimeentulotukea ei kuitenkaan saa, koska opintolaina lasketaan tuloksi.
Meillä oli taloudellisesti tosi tiukkaa lukio- ja armeija-aikoina. Jokainen sentti laskettiin ja venytettiin. Ilman isänsä tukea tilanne olisi ollut vielä huonompi. Siitä huolimatta kertaakaan en miettinyt, että onko minulla/meillä velvollisuus elättää, sillä ei perhe ole velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisille tämä ongelma tulee vastaan. Lain mukaan pitäisi elättää, mutta tukia siihen ei saa. Asumistuessa täysi- ikäinen lapsi huomioidaan, mutta toimeentulotuessa pitää lapsen tehdä oma hakemus. Käytännössä toimeentulotukea ei kuitenkaan saa, koska opintolaina lasketaan tuloksi.
Mun poika sai sosiaalisin perustein tt-tukea lukioaikana, mutta hän onkin autismikirjolla, minä ainoana huoltajana kuntoutustuella. Mutta tämä taitaa olla harvinaista.
Täysi-ikäinen lapsi voi hakea toimeentulotukea. Tukea hieman vähentää asuminen vanhemman luona, mutta hänet huomioidaan asumistuessa.
Toivottavasti se helpottaa jatkoanne. Hyvä, että lapsi opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin elatustuessa niin elatusvastuuta ei ole jos on pienituloinen. Lapsen omaa elatusvastuuta laskiessa huomioidaan hänen tulonsa ennen kuin vanhempien elatusvastuuta aletaan laskea. Elatusvastuu kuuluu myös isälle ei pelkästään äidille. Jos sinulla ei ole tosiasiallusta kykyä elatukseen niin elatusvastuuta ei ole.
Juuri näin. AP jos sulla ei ole rahaa elättää, niin sitten tulee tuet sille lapselle. JA kyllä sen lapsen pitää ottaa sitä opintolainaa, niin kaikki muutkin köyhien lapset tekee. Se on valtion takaamaan, edullista lainaa jota pitää lyhentää vasta kun on ollut pari vuotta töissä, joten kyllä se kannattaakin ottaa. Juuri siksi opintolaina on olemassa ettei köyhän vanhemman tarvitse opiskelijaa elättää.
Vaikka tämä ei opintolainaketju varsinaisesti ole
Eipä siitä paria kuukautta kauempaa, jos sitäkään, ole siitä, kun uutisoitiin siitä kuinka moni nuori on suoranaisessa kusessa otettujen opintolainojensa kanssa.
Laina on lainaa, takaisinmaksun aika on yleensä aina edessä ja se tuntuu lompakossa ja elämisen kustantamisessa ellei kovapalkkaiseksi ole valmistunut.
Myös sen jälkeen. Ei tee tutkinnoilla mitään.
Kaksi poikaa koulutettu matalapalkka aloilla, ikuisesti kiitollisia meille et ei tarvinnut ottaa lainaa. Elämä on valintoja, mitä pitää tärkeänä.
Minulle on ilo auttaa lasta pääsemään haluamalleen alalle ja toteuttamaan unelmiaan, vuosista riippumatta. Opiskelu ulkomailla ei ole halpaa, koska lukukausimaksut ovat korkeat. Ainokainen on joka tapauksessa ainoa perijämme, eikä käärinliinoissa ole kuulemma taskuja. No, olemme aika hyvätuloisia vanhempia ja juuri siksi, että omatkin vanhempamme ovat tukeneet opiskeluamme, vaikka taloudellinen tuki olikin vähäisempää.
Mä itse selvisin opiskeluajat ilman lainaa kun vanhemmat tuki rahallisesti ja kävin joskus iltaisin töissä.
Aion myös omia lapsiani auttaa ja tukea opiskeluissaan tulevaisuudessa. Saavat myös asua kotona täysi-ikäistymisen jälkeenkin, mikään kiire ei ole pois.
Välillä vaan ihmettelen et itse köyhä vanhempi ei tue lasta paremman tulevaisuuden toivossa.
Ite opiskelin lukion kotona (vanhemmat maksoi) ja sitte asuin omillaan ja opiskelin yliopistossa, samalla töitä tehden. En ottanut lainaa.
Nyt kannustan omia opiskelemaan ja jo lukion ohella töihin. Sitten välivuosi kotona asuen ja mahdollisimman paljon säästöön, jotta on helpompi alku kuin itellä aikoinaan.
Ei oo helppoo opiskella jos tuntee olevansa taakka vanhemmille...
Siis välivuosi töissä, säästäen, kotona asuen
Jaa. Minä ostan esimerkiksi siskoni opiskelevan aikuisen lapselle kaikki vaatteet ja autan näin pienellä opiskelijabudjetilla elävää pienen lapsen äitiä.
Ja sitten toiset eivät ole valmiita edes omaa lastaan auttamaan. Uskomatonta!
Omaa lastaan noin vähän rakastaa.
Kyllä pitää. Olet lapsen tähän maailmaan tehnyt, joten myös autat häntä aina jos hän ei itse syystä tai toisesta pärjää.
Uskotteko te oikeasti ihan kaiken mitä täällä kirjoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio katsotaan kansalaisen peruskoulutukseksi. Ammatillisiin opintoihin koulutusavustusta on vaikeampaa saada, mutta lukio opintojen kohdalla se on vakiintunut käytäntö.
Lukio-opinto on yhdyssana.
Nillittäjä on adjektiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio-opinnot ja ammattikoulu ovat toisen asteen opintoja ja niiden loppuun asti kestää vanhempien elatusvelvollisuus.
Itseasiassa puhut paskaa. Kun lapsi täyttää 18, hän voi hakea opintotukea ja opintolainan valtiontakausta. Täysi-ikäisen oletetaan elättävän itse itsensä vaikka opintotuella.
Vanhempien elatusvelvollisuus katkeaa 18-vuotispäivään ja sen jälkeen lapsi on, jos ei vanhemmalla ole taloudellisia resursseja tai emotionaalista kykyä elättää häntä, omillaan.
Lapsi on juridisesti aikuinen ja voi itse hankkia asunnon ja muuttaa sinne sekä tienata elantonsa haluamallaan tavalla. Tämä on jokaisen vanhempiensa nurkkiin jämähtäneen pojankin hyvä tajuta. Vanhemmillanne ei ole enää velvollisuutta elättää teitä, eikä kuunnella kitinäänne, pestä pyykkejänne, maksaa bensojanne.
Ei muuten mene näin kuten edelläkin on todettu. Etenkin lukio-opintojen kohdalla kyseseen voi tulla koulutusavustus.
Katso vaikka täältä:
Itseasiassa puhut paskaa. Kun lapsi täyttää 18, hän voi hakea opintotukea ja opintolainan valtiontakausta. Täysi-ikäisen oletetaan elättävän itse itsensä vaikka opintotuella.
Vanhempien elatusvelvollisuus katkeaa 18-vuotispäivään ja sen jälkeen lapsi on, jos ei vanhemmalla ole taloudellisia resursseja tai emotionaalista kykyä elättää häntä, omillaan.
Lapsi on juridisesti aikuinen ja voi itse hankkia asunnon ja muuttaa sinne sekä tienata elantonsa haluamallaan tavalla. Tämä on jokaisen vanhempiensa nurkkiin jämähtäneen pojankin hyvä tajuta. Vanhemmillanne ei ole enää velvollisuutta elättää teitä, eikä kuunnella kitinäänne, pestä pyykkejänne, maksaa bensojanne.