Ylen uutinen ravintola-alasta nykyään: Asenneongelmaisia harjoittelijoita ja nuorilla työntekijöillä huono työmotivaatio!
"Tätä on ravintola-alan nykypäivä: asenneongelmaisia harjoittelijoita, ja työpaikka vaihtuu lennosta"
"Harjoittelijat eivät välttämättä ilmesty harjoittelupaikkoihin ollenkaan tai ilmoita viestillä sairastumisestaan. Harjoittelijoita on myös vähemmän kuin ennen."
"Mari on työskennellyt alalla pitkään. Nuorten työmotivaatio ei Marin mukaan ole samanlainen kuin ennen."
Nuoret vielä kehtaavat oikein siitä valittaa, kun aikuiset sanovat, että nykynuoret ovat laiskoja, joita ei työnteko kiinnosta. No, ihan asiaa näyttävät ne puheet nuorista olevan!
Siis luuleeko nuoret oikeasti, että töistä voi jäädä pois tuosta noin vaan ja vielä ilmoittamatta? Uskomatonta, että nykyään niin monella on jopa työelämän alkeellisimmat ja itsestään selvimmät pelisäännöt hukassa!
Kommentit (108)
Ainakin salin puolella harjoittelijoita yritetään monissa paikoissa ihan surutta käyttää vaan ilmaisena työvoimana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret vetoaa heti oikeuksiinsa kun pitäisi hoitaa ne velvollisuudet.
Itse en tajua yhtään miksi pitäisi olla nöyrä pelokas piipittävä hiirulainen, joka ei omia oikeuksiaan puolusta. Sillä tavalla Suomi vain taantuu, jos kaikki alkaa nöyristelemään.
Jos sinusta normaali ja asiallinen käytös sekä sovittujen työaikojen ja työtehtävien noudattaminen tarkoittaa nöyrää pelokasta piipittävää hiirulaista, niin etpä ole tainnut paljon työelämässä itse olla.
Kaikki tuntemani ravintola-alan työntekijät ovat kroonisesti tyytymättömiä. Jotkut kouluttautuvat toiselle alalle, jotkut valittavat vuodesta toiseen ja joutuvat välillä sairaslomille loppuunpalamisen vuoksi. Yhden kanssa olin joskus tekemisissä päivittäin ja päivittäin hän purki turhautumistaan työstään.
Lähes kaikki alkavat työssä polttaa stressin vuoksi ja lähes kaikki ryyppäävät rankasti vapaa-ajalla.
Ei käy kateeksi todellakaan vaikka joskus naiivina pentuna haaveilin tarjoilijaksi ryhtymisestä.
Minua nauratti nuorena se ravintolan hierarkia. Keittiössä töissä oleva kokki välillä riehui keittiössä niin että muut itki siellä tai kukaan ei uskaltanut mennä sinne. Muut työntekijät hyväksyi tämän koska heille kokkinoli jumalasta seuraava.
Salin puolella tarjoilijoista pari vanhempaa oli nuoremmille kamalia ja niin mielinkielin asiakkaille että se ei ollut enää tervettä. Heidän mukaansa esimerkiksi seksuaalinen häirintä, yritykset koskettaa, ällöt ehdotukset jne. piti vaan sietää koska ne kuului työhön ja asiakkaalle ei saanut koskaan sanoa mitään.
Kerran olin iltavuorossa ja joku hiprakassa oleva mies yritti vääntää jotain niin kulunutta vitsiä. Sanoin tähän jotain puolustaakseni itseäni ja heti kun olin poistunut paikalta niin toinen näistä vanhemmista tarjoilijoista juoksee selkä kumarassa nöyristellen pahoittelemaan harjoittelijan sanomisia. Hyvä ettei nuollut tämän miehen hanuria. Sitten tämä vanhempi tarjoilija yritti valittaa minulle asiasta.
Itseäni yritettiin jo 20 vuotta sitten työvoimatoimiston toimesta houkutella ravintola-alalle. Kaupan alalla paremmat työehdot ja työajat. En ihmettele tuota nuorten motivaation puutetta alalla, jossa kaikki pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Työelämä voisi katsoa peiliin.
Puhelintaan tuijottava harjoittelija voi ottaa pannuun (pun intended), mutta jos hän ei tiedä mitä tehdä, niin kenen syy se on? Kuka aikuinenkaan uskaltaa ruveta kunnolla itsenäisiin hommiin ravintolan keittiössä, siis iha
Olin joskus harjoittelussa päiväkodissa enkä saanut tietenkään tehdä mitään paperitöitä tai mitään erityistä.
Kun lapset olivat päiväunilla, ei ollut mitään mitä voisin tehdä, tai ainakaan kukaan ei sanonut mitään.
Mutta toisaalta kännykälläkään ei sitten olisi saanut olla vaikkei kukaan lafkan ulkopuolinen sitä olisi ollut näkemässä.
Kun ei ole mitään tekemistä, on hankala olla turvautumatta siihen kännykkään.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat tosiaan suosivat nuoria, mutta ei se mikään ongelmaton jutska sekään ole...
Tottakai orjapiiskurit suosivat nuoria, oli ala mikä hyvänsä. Nuoret ovat kokemattomia eli halpaa työvoimaa, eivät tiedä oikeuksistaan saati että uskaltaisivat pitää niistä kiinni, ovat helposti vedätettävissä jne. Tällainen olin minäkin kun 22-vuotiaana siirryin työelämään. Työnantajat käyttivät kokemattomuuttani ja kiltteyttäni häikäilemättä hyväkseen. Minua kusetettiin kaikessa palkasta lähtien. Ja itse tein työni tunnollisesti ja olin muutenkin hyvä työntekijä. No vuodet on kasvattaneet minua, nykyään tiedän oikeuteni ja todellakin pidän niistä kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla kova intohimo ruuanlaittoon jos jaksaa ravintola-alan hommia pitempään tehdä,koska alalla on niin paljon huonoja puolia.
Tämäpä. Monet, jopa keittiömestarit sanoivat minulle, että hullu pitää olla, jos tosiaan alalle haluaa... Ja pääasiassa nauroin näille jutuille. Mutta tajusin kyllä myöhemmin, etten alalle jäisi ja sen, mistä nämä "varoitukset" juonsivat juurensa.
Hullut työajat, paskat palkat, suuri mahdollisuus alkoholisoitua yms. Kyseessä on niin kutsumusammatti kuin vain voi olla.
Ei ole ainoa ala missä pitää olla hullu jotta tekee töitä. näihin yleensä liittyy huono palkka työnjohdon puolelta joustamattomuus työaika neuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret vetoaa heti oikeuksiinsa kun pitäisi hoitaa ne velvollisuudet.
Itse en tajua yhtään miksi pitäisi olla nöyrä pelokas piipittävä hiirulainen, joka ei omia oikeuksiaan puolusta. Sillä tavalla Suomi vain taantuu, jos kaikki alkaa nöyristelemään.
Valtaosa työntekijöistä ei edes tiedä oikeuksiaan. He jotka tietää, heitä aihe on kiinnostanut jolloin he kouluttautuu alalle missä tulkitaan lakia.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että ammattikouluissa ei opeteta kunnolla. Sitten yhtäkkiä huomaat olevasi oikeassa ravintolassa, jossa vanhempi henkilökunta olettaa, että osaat jo kaiken - alat itsenäisesti hommiin.
Itse erehdyin viime vuoden puolella Lahden Amarilloon, jossa sain tarjoilijaksi harjoittelijan. Hän ei osannut vastata yhteenkään kysymykseeni. En syyttänyt siitä harjoittelijaa, joka kertoi olevansa paikalla toista päiväänsä. Hänet pitäisi perehdyttää! Mutta luultavasti hänellä ei ole ollut aikaa katsella menua ja kysellä siitä samalla joltain, joka osaa vastata. Luultavasti keittiössä oli tuolloinkin joku, joka hermostuu "tyhmistä kysymyksistä".
Työelämä voisi katsoa peiliin.
Puhelintaan tuijottava harjoittelija voi ottaa pannuun (pun intended), mutta jos hän ei tiedä mitä tehdä, niin kenen syy se on? Kuka aikuinenkaan uskaltaa ruveta kunnolla itsenäisiin hommiin ravintolan keittiössä, siis iha
Sama ilmiö rakennusalalla ja automekaanikko alalla. ope kättelee syksyllä tervetuloa ja tervemenoa työssä oppimaan. pomo on huuli pyöreänä että sinä et siis osaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä alasta.
Ammattikoulutuksesta sen verran että on muuttunut lähiaikoina (koronavuodet?) Oppiminen tapahtuu pääasiassa harjoitteluissa työpaikoilla. Mitään ei saa harjoittelijalta vaatia. Arvosteluasteikon ensimmäinen kohta on ykkösen saadakseen: noudattaa työaikoja. Kuitenkin voi olla poissa kuinka paljon hyvänsä jos vain näytöstä pääsee läpi. Jos aamulla ei jaksa niin tulee kun huvittaa tai aina voi valehdella sairastumisen ( kaikki syyt kuultu mitä voi kuvitella) jonka varjolla voi aina olla sen 3 päivää "sairaana". Tämä potuttaa koska aina menevät suunnitelmat ja työnjako uusiksi kun harjoittelijalle opastetut tehtävät menee uuteen jakoon. Turhaa työtä teettää paljon. Olen mielestäni reilu työpaikkaohjaaja. En kitise turhasta enkä puhu seläntakana. Sanon ystävällisesti, annan tehdä sellaisia töitä, missä oppii enkä vain paskahommia. Haluaisin vastapai
Ammattikoulut ei enää opeta muuta kuin yhteiset opinnot eli reaaliaineet. muuten he toimii vakuutuksen takaajina.
Miksi mennä töihin noudattamaan muiden tekemiä sääntöjä kun tukea saa sen verran, että ei tarvitse sohvalta p*rsettään nostaa.
t. Onnellinen työtön
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea vastauksia, koska arvaan, tai oikeastaan tiedän mistä se ulina tulee. Alalla ei varmaan makseta tarpeeksi, eli kannattavampaa on makoilla kotona ja elää tukien varassa. Ja tämähän ei koske vain ravintola-alaa, vaan kaikkia matalapalkka-aloja. Niihin ei löydy Suomesta tekijöitä, koska meillä on liian hyvä sosiaaliturva. Fakta nyt kuitenkin vain on se, että matalapalkka-aloilla maksetaan sieltä palkkahaitarin alapäästä. Niin se on kaikkialla maailmassa. Aivan kaikkialla. Se että tarjoilee pihviä hasselbackan perunoilla, ei vain ole samanarvoista työtä kuin vaikka opettaa lapsille matematiikkaa. Vain Suomessa tätä ei ymmärretä, tai haluta ymmärtää. Ja sosiaaliturva sitten mahdollistaa sen, että voi jäädä kotiin kaivamaan nenää ja valittamaan kun ei vielä enempää saa tukiaisia.
Eli sinä vatipäinen idiootti käytännössä haluat tuossa, että joku tekee sinulle jatkossakin mahdollisimman halvalla ne pihvit hasselbackan perunoilla, eli että siitä ei tarvitsisi miestäsi maksaa säällistä elämiseen riittävää palkkaa, jotta sinä saat halvemmalla. Kiitos. Tämä selvä.
Vierailija kirjoitti:
"Tätä on ravintola-alan nykypäivä: asenneongelmaisia harjoittelijoita, ja työpaikka vaihtuu lennosta"
No, sehän kuulostaa ihan työnantajalta: Työntekijä vaihtuu lennosta, ja halvempaa tilalle. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Pätee aika moneen muuhunkin alaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea vastauksia, koska arvaan, tai oikeastaan tiedän mistä se ulina tulee. Alalla ei varmaan makseta tarpeeksi, eli kannattavampaa on makoilla kotona ja elää tukien varassa. Ja tämähän ei koske vain ravintola-alaa, vaan kaikkia matalapalkka-aloja. Niihin ei löydy Suomesta tekijöitä, koska meillä on liian hyvä sosiaaliturva. Fakta nyt kuitenkin vain on se, että matalapalkka-aloilla maksetaan sieltä palkkahaitarin alapäästä. Niin se on kaikkialla maailmassa. Aivan kaikkialla. Se että tarjoilee pihviä hasselbackan perunoilla, ei vain ole samanarvoista työtä kuin vaikka opettaa lapsille matematiikkaa. Vain Suomessa tätä ei ymmärretä, tai haluta ymmärtää. Ja sosiaaliturva sitten mahdollistaa sen, että voi jäädä kotiin kaivamaan nenää ja valittamaan kun ei vielä enempää saa tukiaisia.
Nyt nämä "olen hakenut töitä mutta minnekään ei pääse"porukat kuorossa huutavat kuinka tämäkin ala on kamala ja ei makseta palkkaa eikä kannata tehdä ym.Näyttää työpaikkoja olevan mutta tukien varassa makaaminen on kivempaa kuin työnteko.Onneksi hallitus puuttuu tähän ja alkaa työnteko maistumaan paremmin.
Mitähän sinäkin oikein selität. Homma nyt vain on niin, että jos olet päältä viisikymppinen työtön ilman mitään alan kokemusta, kuten minä, niin ihan turha näköjään yrittää edes hampurilaisia paistamaan. Alan kamaluutta en päässyt kokeilemaan. Minun tapauksessani olisi kannattanut tehdä kyllä, mutta eipä annettu. En varmaan sopinut firman "nuorekkaaseen imagoon".
Vierailija kirjoitti:
SanniGrahn-Laasonen "uudisti" ammattikoulun. Nykyään työpaikoilla on vastuu opetuksesta. Koulussa ei opeteta juuri mitään.
Grahn-Laasonen oli siinä vain Sipilän kuuliainen juoksutyttö. Ei tuo hänen oma ideansa ollut.
Sipilä päätti ns. säästää, ja ammatillisesta koulutuksesta leikattiin roimasti. Sipilä nörttinä luuli, että kaiken voi opiskella omin päin YouTube-videoita katselemalla, joten opettajat ovat aika tarpeettomia ja ne voi säästää pois. No, nyt sitten firmat itkevät osaajapulaa. Kampaajani kanssa joskus tullut aiheesta juteltua, hänellä on usein harjoittelijoita, ja kertoi, kuinka nuoria itseäänkin nolottaa, kun eivät osaa perusasioitakaan.
Mutta joo, voihan sen niin ajatella, että julkista sektoria kuuluukin supistaa. Ennen vanhaan isoilla yrityksillä oli omat ammattikoulut. Jos ei ollut, niin työ opittiin työpaikalla. Kai siihen voisi palata. Miksi pitäisi olla valtion tehtävä kouluttaa yrityksille työvoima? Kouluttakoot itse, niin osaavat ehkä paremmin myös arvostaa työntekijöitä, kun ovat joutuneet maksamaan koulutuksen.
Taitavat toimia ihan niin kun palkka edellyttää. Jos maksetaan paskaa palkkaa, niin saadaan paskaa työtä. Ei se mene niin, että maksetaan pientä palkkaa ja odotetaan sitten kaikenlaista. Hyvä nuoret. Koskaan historiassa työntekijän asema ei ole parantunut työtä tekemällä, vaan tekemättä jättämisellä.
Olen ollut 30 v.tarjoilijana. Työnantaja laittaa työvuoroon nuoria, joilla ei ole mitään koulutusta alalle. Minun kuulemma pitäisi oman työn ohella opettaa nuorelle kaikki. Olen rauhallinen mutta nyt on tullut tiuskittua näille nuorille, harmittaa tietysti itseänikin. Harjoittelijan pitäisi olla ylimääräinen , ei yksi työvuoron jäsen. Olen koulutettu työpaikkaohjaajaksi, mutta ei näin.
Työntekeminen ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi saattaisi olla syy.
Kai sinä reseptit ja nuo kaikki muutkin tekisit ilman harjoittelijaakin. Muutenkin ihan turhaa kiukutella harjoittelijalle siitä jos tämä sairastuu. Sille ei kukaan mitään voi.