Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa unetonta teiniä? (Mies: lisää valvomista ja omaa vastuuta))

Vierailija
06.01.2024 |

Meillä 15-vuotias poika. Valvoo yöt, koska sanoo, ei saa nukuttua. Ongelma on ollut jo ennen joululomaa; koulusta tuli viestiä, nukkuu tunnilla. 

Itse äitinä näkisin hyväksi, öisin ei olisi känny (eikä muut ruudut kuten pleikka jne) saatavilla. Lapsi saisi tuoda kännyn parkkiin illalla. Jos känny ei säilyisi yötä parkissa, katkaisisin netin operaattorin kautta.

Lapsi vastustaa kännystä luopumista yön ajaksi.

Isän mielestä ratkaisuna olisi, että lapsi asettaisi itselleen rajat. Mutta käytännön ehdotusta toteutukseen ei ole tullut.

Isän mielestä voisi toimia myös yliannostus. Valvomisen jälkeen valvoisi lisää. En ole havainnut, se toimisi. Valvoi yhtenä yönä aamulla puoli kuuteen. Seuraavana yönä aamuseitsemään, jonka jälkeen oli aamupäivän hereillä. Puhe ehkä sammalsi, posket punoitti. Mutta en havainnut, se olisi helpottanut nukahtamista illalla.

Mies ja lapsi eivät näe pulmaa valvomisessa. Eikä siinä, että aamulla tai nyt lomalla edes aamupäivän kuluessa herääminen on vaikeaa. Eikä siinä, että koulusta tulee viestiä, nukkuu tunnilla.

Miten toimisit?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ikään ja hormooneista johtuva. Teinien nukkumaan meno siirtyy myöhemmäksi ja taas unen tarvetta olisi pitempään aamulla. Mutta tämä rytmi ei käy, kun koulut alkavat aikaisin. 

Onko liikuntaa kokeiltu, koulupäivän jälkeen? Jollekin se auttaa. 

Samat ongelmat on monella vaihdevuosi oireista kärsivillä naisilla. Illalla uni ei tule millään, mutta sekin menee jossakin vaiheessa ohi. 

Vierailija
2/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi saada selvyys siihen, valvooko hän puhelimen takia, vai kuluttaako aikaa puhelimen kanssa kun ei nukahda. Siis selvittää, kärsiikö hän unettomuudesta. Jatkotoimenpiteet sitten valvomisen syyn mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, melatoniinia ja kännykkä pois yöksi.

Vierailija
4/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä lapsen tulisi saada tunne, pystyykö itse hoitamaan asiansa ja hallitsemaan elämäänsä. Jos minä äitinä asetan rajoja puhelimen käytölle, muuttuu tilanne miehen mielestä huonompaan suuntaan.

Vierailija
5/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on puhuttu jo vuosikymmeniä, ettei teinit saa riittävästi unta, joka vaikuttaa jopa koulumenestykseen, mutta koulujen alkamisen ajankohtaan on  vastusta,  niin koulusta kuin vanhemmilta. 

Unettomuus ja nukkumaan meno myöhempänä, johtuu hormooneista ja on ohimenevä ilmiö 

https://yle.fi/a/3-7426224

Vierailija
6/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on väärässä. Alaikäiset ovat aikuisen vastuulla. Heiltä ei voi vaatia kypsyyttä vastata itsestään. Viimeinen hetki puuttua ennen kuin syrjäytyy kännyriippuvuutensa takia.

Vierailija
7/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen mielestä lapsen tulisi saada tunne, pystyykö itse hoitamaan asiansa ja hallitsemaan elämäänsä. Jos minä äitinä asetan rajoja puhelimen käytölle, muuttuu tilanne miehen mielestä huonompaan suuntaan.

No hoitaako lapsi sen? Miten koulu sujuu? 

Meillä tuli ADHD diagnoosi vasta peruskoulun jälkeen lukiossa. Peruskoulun koulumenestys oli vielä hyvää.

Unihäiriöt ovat ADHD: ssa yleisiä, toisaalta kaikki unihäiriöt eivät tietenkään ole ADHD:ta.

Vierailija
8/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on typerys ja poikasi pahassa puhelinkoukussa. 

Vierailija
9/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on puhuttu jo vuosikymmeniä, ettei teinit saa riittävästi unta, joka vaikuttaa jopa koulumenestykseen, mutta koulujen alkamisen ajankohtaan on  vastusta,  niin koulusta kuin vanhemmilta. 

Unettomuus ja nukkumaan meno myöhempänä, johtuu hormooneista ja on ohimenevä ilmiö 

https://yle.fi/a/3-7426224

Nämä teinit saattavat nukahtaa vasta klo 03-06, siinä ei puhuta enää muutaman tunnin viivästymisestä. 

Vierailija
10/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo täysi-ikäinen poikamme kiittelee minua, äitiään siitä, että olin päättäväinen ja kielsin kännykän ja tietokoneen käytön iltaisin ja öisin. Muisteli nauraen kuinka hän yritti huijata, mutta ei siinä onnistunut. "Viimein äiti sai tarpeekseen, haki puhelimen klo 22 ja veti nettipiuhat irti. Siihen loppui yöralli meillä", hän muistelee. Sanoi, että yövalvominen meinasi viedä terveyden. Koki sen niin pahaksi. 

Joten ei muuta kuin toimeksi ja miehellekin vähän järkeä päähän. Murrosikäisen pojan hormonimyrsky on niin voimakas, ettei hän itse hallitse olotilojaan.  Vanhempien apu on ehdoton. Jatkuva valvominen on nuoren terveydelle ja erityisesti hormonitoiminnalle todella haitallista. Eikö isä sitä ymmärrä? 

Vierailija
11/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on oikea unettomuus, ei siitä ole apua, että laitetaan sänkyyn tuijottamaan kattoa. 

...Suurella todennäköisyydellä kyse on internet/some/peliaddiktiosta. Johon taas auttaa nimenomaan käytön rajoittaminen, mutta oireilu voi taas olla melkoista. 

Vierailija
12/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruudut pois, ja erittäin pieniä säännösteltyjä aikoja päivittäin sallittu.

Kovaa pakkourheilua usein.

Vierailija
13/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla (ikää vajaat 60 v) on sama ongelma. Jos nukun aamulla pitkään useampana päivänä, niin en saa helposti unta. Tilanne korjaantuu, kun nousee aamuisin oikeaan aikaan. Jos nukkuisin puoleen päivään, niin en saisi unta ennen aamukahta-kolmea. Ihan loogista. Päivärytmi kuntoon, koska koulu ei ole nukkumista varten.

Vierailija
14/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki virikkeet pois känny takavarikkoon yön ajaks klo20 alkaen samoin kaikki muut härpäkkeet ja sanotte et nyt nukkumaa kyllä se teini rupee koittaa nukkumista ku takavarikoidaa kaikki viihdyke ja huomaa ettei oo mitää tekemistä nii antautuu ja laittaa pään tyynyy ja koittaa alkaa nukkuu. Ja sanotaa et viihdykkeet on takavarikossa vaikka vuoden kunnes alat menee nukkumaa ihmisten ajoissa mut jos aamu 3-7 valvomiset lopu nii tässä talossa ei sitte ole sulle  mitää viihdykkeita, kirjoja saat lukea mutta känny sun muut pysyy takavarikoituna kunnes toho tulee tolkkua että menet nukkuu viimestää klo23

Vierailija
15/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? Miten lapasia ihmiset on nykyään lastensa kanssa! Aivan uskomatonta touhua

Vierailija
16/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi vastustaa kännystä luopumista yön ajaksi."

"Isän mielestä ratkaisuna olisi, että lapsi asettaisi itselleen rajat."

Olen sanaton

Vierailija
17/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. t: kolmen unettoman lapsen (ovat jo nuoria aikuisia) äiti

Vierailija
18/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?? Miten lapasia ihmiset on nykyään lastensa kanssa! Aivan uskomatonta touhua

Nykypäivän vanhemmilla on vastassa melkoinen teineillä suunnattu ja suunniteltu viihdearsenaali, joka päivityy ja elää 24/7/365.

Toisaalta se oli omassa nuoruudessa 70-80-luvuilla. TV-ohjelmat päättyivät klo 23-24 maissa. Kavereihin ei saanut yhteyttä kuin lankapuhelimella.

Vierailija
19/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestä miehen syyttely vauviksella korjaa asian?

Vierailija
20/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän fyysistä työtä ja vastuita. Alkaa uni maistumaan iltaisin.