HS: Kaupan henkilökunnan pitää puhua omat asiansa takahuoneessa
"
Mihin on kadonnut asiakaslähtöinen kaupankäynti? Kaupoissa asiakkaiden pitäisi olla pääosassa, mutta nykyisin nuorempi henkilökunta pälpättää koko ajan omia juttujaan kovaan ääneen. Hyllyjen täyttäjät ja kassat puhuvat fyssarikäynneistään ja siitä mitä heidän mukulansa ovat koulussa ja päiväkodeissa touhunneet. Puhutaan parisuhdeasioista, sairauksista ja erilaisista jumpista.
Seis! En halua kuulla noita juttuja, ne kuuluvat takahuoneeseen. Vaikka asiakkaina emme kiinnitä keskusteluihin suurempaa huomiota, emme voi sulkea korviamme. Hyvään asiakaspalveluun ei kuulu yksityisasioiden perkaaminen kaikkien kuullen. Työssä keskitytään siihen tehtävään, joka sillä hetkellä on menossa.
Haluan kaupassa käydessäni keskittyä ostosten tekoon ja tutkia erilaisia uutuuksia ja vanhoja juttuja. Myyjät voivat tarvittaessa auttaa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat apua. Muu aika kulukoon työtehtävien hoitoon. Toivon todella, että suunta muuttuu ja henkilökunnan käytökseen puututaan. Olen itse ollut yli 30 vuotta palvelualalla ja tiedän mistä puhun."
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi.
Jos kysytään päättäjätaholta asiaa, olen aika varma, että omista asioista päliseminen asiakkaiden edessä on kielletty. Ja alalla olleena voin omasta kokemuksestanikin sanoa, että niin se onkin.
Työntekijöiden pitää olla keskenään hyvissä väleissä, mutta henkilökohtaisia juttuja rupatellaan sitten tauolla, kun asiakkaita ei ole lähettyvillä tai yhteisissä pikkujouluissa jne.
Yhdessä kaupassa kassat kerran jopa kyselivät toisiltaan opintosuunnitelmia mun ohi ja "pääsitkö sinne Tampereelle kouluun"? jne, kun olin maksamassa. Selän takaa kuului komment
Olen itse aika vakavahenkinen erakko, mutta suoraan sanoen itseäkin piristää kaupassa käydessä kuulla myyjien iloista keskustelua keskenään, kuin että olisivat mekaanisina "hei. Kiitos. Hyvää päivänjatkoa. Kiitos käynnistä" - kuin nyt näköjään vaadittaisiin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on hienoo että henkilökunta on kavereita keskenään. Toki edellytän että juttu katkeaa jos tulen kysymään jotain.
Ei ne ole kavereita keskenään. Kunhan jauhavat asioitaan työajalla.
Mistä tiiät
S-Marketin kassalla usein on kassan lisäksi muuta henkilökuntaa - osa jopa siviilivaatteissa - keskustelemassa kassan kanssa milloin iltamenoista milloin lomalistasta. Sitä lomalistaa tutkittiin yhden kännykästä. Jätin palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?
Jos muisti tökkii niin mikset kirjoita ostoslistaa? Turha se on muita syyttää
Muisti pysyy skarppina kun ei lue kaikkea listasta. Ajattelu - ihan kaikenlainen - on vaikeaa kun joku huutaa parin metrin päässä. Opettele käytöstapoja.
No ei sun muistis kovin skarppi vaikuta olevan.
Toivottavasti et ole asiakaspalvelussa, tai mitenkään asiakkaiden kanssa tekemisissä. Sinulta puuttuu käytöstavat. eri
Kyllä itseä ainakin ottas päähän jos jäis ostoksia ostamatta huonon muistin vuoks. Pari kertaa kun noin kävi aloin käyttämään ostoslistaa. Jotkut haluaa kai sitten hakata päätä seinään loputtomiin.
Aivojumppaa voi tehdä vaikka täyttämällä sudokuja. Ei sitä varten tarvitse arkielämää vaikeammaksi tehdä
Vierailija kirjoitti:
Normal on mainostanut omaa henkilökuntaansa kovasti. Ihmettelen. Olin ruuhkattomassa Normalissa etsimässä erästä tiettyä juttua ystävälle ja pyysin myyjältä apua. "Ai niitä - niitä on tuolla!" pari sivuaskelta ja viittaus kädellä keskelle kauppaa... Lopulta löysin em. tuotteen, mutta en juuri sitä väriä. "Jaa, no sitten ei vissiin oo? Pengoitsä koko kasan läpi kans?" Köh, enpä taida käydä uudelleen. Ja kyllä, pengoin lähes koko kasan...
Et maininnut, että oliko kyseinen myyjä yksin kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Siellä taas joku mielensäpahoittaja. Ei haittaa, kunhan ei ole aivan villejä tarinoita, ne vois olla kiusallisia. Ja muuten, hammaslääkärit tekee samaa.
Säästä kliseesi, kauppojen työntekijät ovat palveluammatissa.
Jutut voi keskittää niin, ettei asiakkaita ole lähettyvillä. Mutta mölinä vaan jatkuu tauotta, vaikka seisoisi metrin päässä ja haluaisi tiedustella jotain. Yhtään ei seurata ympäristöä ja olla valmiina, vaan saa melkein koputtaa olkapäähän, ja "anteeksi, liikenisikö teiltä nyt sen verran aikaa, että neuvoisitte"...
Aikoinaan, kun hain lastani päiväkodista, näin ihan saman ilmiön. Ringissä hoitajat pihalla ja kova sönkötys päällä. Osa lapsista ihan varmasti jäi seuraamatta. Pihalla leikki- ja kiipeilyvälineitä jne. Tarkkana pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
S-Marketin kassalla usein on kassan lisäksi muuta henkilökuntaa - osa jopa siviilivaatteissa - keskustelemassa kassan kanssa milloin iltamenoista milloin lomalistasta. Sitä lomalistaa tutkittiin yhden kännykästä. Jätin palautetta.
Ja miksi tarkalleen ottaen sinua tuo haittasi? Ymmärrän toki, jos olet ollut jotain kysymässä ja sinut ignoorattu tuon jutustelun takia. Mutta muutoin suoraan sanoen en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?
Muisti pysyy skarppina kun ei lue kaikkea listasta. Ajattelu - ihan kaikenlainen - on vaikeaa kun joku huutaa parin metrin päässä. Opettele käytöstapoja.
On se. Asiat tulee heti takaisin mieleen, kun kakofonia lakkaa.
Suomessa ei osata muuta kun valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole asiakaspalvelussa, tai mitenkään asiakkaiden kanssa tekemi
Kukin tyylillään. Kyllä mä sudokuja ja ristikoitakin ratkon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin kommentti mahdollinen vain Suomessa .. ei ihme että masennus ja itsemurhat/ väkivalta huippuluokkaa kun on tällainen kansa
Kannattaa vilkaista Redditin Antiwork-palstalta miten kummallisia sääntöjä esimerkiksi amerikkalaisissa työpaikoissa, erityisesti matalapalkka-aloilla, on työntekijöille. Juttelusta voi tulla suoraan potkut eikä pelkästään jonkun yrmeän asiakkaan yleisluontoista pohdiskelua mielipidepalstalla. Tulisi nopeasti kiire takaisin Suomeen.
Muistan, kun aikoinaan olin töissä marketissa ja satuimme keskustelemaan työkaverin kanssa, kun asiakkaita ei juuri sillä hetkellä ollut. Marketin pomo sattui näkemään meidät juttelemassa ja tuli kysymään "kumpi teistä on ylimääräinen täällä?", joten kyllä Suomessakin osataan ainakin uhata potkuilla.
Olin lidl kaupan kassalla kun myyjä minun tervehtimisen jälkeen alkoi puhumaan kuulokkeisiin, ilmeisesti puhelua. Hämmennyin lievästi...😶luulin ensin hänen puhuvan minulle, outoja.
On mielestäni kiva jos jutellaan, mutta jotain tilannetajua tulisi omata asiakaspalvelu...kuitenkin
En ymmärrä näitä ruokakaupan asiakkaita, jotka kokevat olevansa jotain upeaa ja parempaa kuin muut ihmiset. Suomessa ei taida enää olla stokkanherkkuja, joissa myyjät pokkuroivat ja palvovat asiakasta. Palvelusta pitää maksaa, siksi meillä on jäljellä enää ketjukauppoja. Palvelu on sen tasoista. Ja oikeesti, niin metsä vastaa kuin sinnne huudetaan.
Mistä tuo omanarvontunto asiakkaalle oiken tulee? Hommatkoon itelleen oman henkilökohtasen palvelijansa, jos nuoleskelua ja alistumista kaipaa. Mua lähinnä säälittää ne muitaparemmat, jotka kuvittelevat olevansa maailmanomistajia, koska purjehtivat sisään alepaan ja ostavat litran maitoa.
Tulipas purkaus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. 👍
Ja tuntuu välillä että asiakas on vain tiellä (mahdollisine kysymyksineen), kun hyllyttäjät jakavat viimeisimpiä kännijuttujaan. 🙄
Olin joskus nuorena kaupassa töissä, enkä vieläkään ymmärrä miten ketään haittaa se, että pirteästi rupatellaan työkaverin kanssa siinä työn lomassa. Pitäisikö olla naama vakavana ja mekaanisin elein täyttää hyllyä? Sama juttu hiljaisina kassahetkinä, pitäisi tuijottaa tyhjyyteen ja olla vahingossakaan edes hymyilemättä viereisen kassan työkaverille?
Nykyään olen ihan muulla alalla, ja ystävällistä palvelua saanut aina kaupassa.
Etkö ymmärrä, että rupatellaan silloin, kun siihen on tilaisuus, eli asiakkaat ovat kauempana? Sellaisia hetkiä on paljon, olen itse ollut kassa/myyjä.
Ja kovan pärinän ja tyhjyyteen hiljaa ja apaattisena tuijottamisen välilläkin on vaihtoehto, ja se on tilannetaju.
Asiakkaiden kanssa jutustelu on hyvä asia, mutta sen aloittaa aina asiakas. Kun tervehdit, niin näet heti sen, haluaako asiakas olla ns. omissa oloissaan, vai onko halukas jutustelemaan. Vaatii hieman kokemusta, mutta pian tämänkin oppii.
Myös sairaiden kanssa hoitoalalla tämä usein toimii, kokemusta siitäkin. Eli jotkut eivät tykkää aamun avauksena kovaäänisestä ja ylipirteästä "Huomenta Sylvi, mites me tänään voidaan"?...
Vierailija kirjoitti: Minä kysyin kerran maustehyllyn luona hyllyttäjältä, että onko kysymäni tuote loppu, onko sen hyllypaikka tai pakkaus vaihtunut. Vastaus tuli tiuskaisemalla "en tiedä!" Löysin sitten tuotteen itse aikani etsittyäni.
En ole kaupan alalla, mutta meillä on ehdoton sääntö, ettei asiakkaalle vastata pelkästään "en tiedä". Sellaista vastausta ei ole. Aina on joko selvitettävä asia itse, kutsuttava paikalle joku joka tietää paremmin tai ohjattava asiakas jollakin tavalla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi.
Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?
Kyllä tätäkin tapahtuu. Tosin ei se haittaa Ihan mukava kuunnella heidän juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Asiat tulee heti takaisin mieleen, kun kakofonia lakkaa.
Keskittymisongelmasi on kaupan myyjien syytä? Just joo.
Treenaa keskittymistä ja muistia jossain muualla kuin kaupassa, jos se on noin herkkää toimintaa. Kaupassa kun saattaa olla myös muita asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että moni tuntuu olevan tuota mieltä. Minulle on nimittäin aina - lapsuudesta asti - tullut tosi mukava ja "turvallinen" (?!) olo kun ihmiset höpisevät ja juoruilevat keskenään. Tykkäsin lapsena siitä kun äiti jutteli taustalla puhelimessa jonkun kanssa kun keskityin omiin juttuihini. Ja tykkään siitä kun myyjät juttelevat keskenään ja saan ohimennessäni välähdyksen jonkun vieraan ihmisten asioista. Ei liity yhtään siihen, kenestä on puhe, koska yleensä minulla ei ole aavistustakaan.
Ehkä se liittyy siihen, että pidän myös ASMR:stä, ja tietynlainen pehmeä puhe (ei kuiskailu eikä kovaääninen kaakatus) on minusta rentouttavaa.
No ei ole kovin rentouttavaa, kun olet kassalla ja kassalla töissä oleva huutaa seuraavalle kassalle ja siinä ne höpisevät keskenään omia asioitaan, minä asiakkaana välissä.
Vierailija kirjoitti:
Olin lidl kaupan kassalla kun myyjä minun tervehtimisen jälkeen alkoi puhumaan kuulokkeisiin, ilmeisesti puhelua. Hämmennyin lievästi...😶luulin ensin hänen puhuvan minulle, outoja.
On mielestäni kiva jos jutellaan, mutta jotain tilannetajua tulisi omata asiakaspalvelu...kuitenkin
Ne kuulokkeet taitaa olla ihan työkäyttöä varten. Eli olisiko siinä nyt kuitenkin yksityisen puhelun sijaan ihan akuuttia työasiaa käyty.
Tavalliset työläiset käyvät tauoilla eriaikaan, ainostaan päälliköillä on mahdolisuus mennä sinne lössillä ja jutella siellä takahuoneessa keskenään. Ja yleensä vielä 1 h, myyjät saa sen 20 min.