HS: Kaupan henkilökunnan pitää puhua omat asiansa takahuoneessa
"
Mihin on kadonnut asiakaslähtöinen kaupankäynti? Kaupoissa asiakkaiden pitäisi olla pääosassa, mutta nykyisin nuorempi henkilökunta pälpättää koko ajan omia juttujaan kovaan ääneen. Hyllyjen täyttäjät ja kassat puhuvat fyssarikäynneistään ja siitä mitä heidän mukulansa ovat koulussa ja päiväkodeissa touhunneet. Puhutaan parisuhdeasioista, sairauksista ja erilaisista jumpista.
Seis! En halua kuulla noita juttuja, ne kuuluvat takahuoneeseen. Vaikka asiakkaina emme kiinnitä keskusteluihin suurempaa huomiota, emme voi sulkea korviamme. Hyvään asiakaspalveluun ei kuulu yksityisasioiden perkaaminen kaikkien kuullen. Työssä keskitytään siihen tehtävään, joka sillä hetkellä on menossa.
Haluan kaupassa käydessäni keskittyä ostosten tekoon ja tutkia erilaisia uutuuksia ja vanhoja juttuja. Myyjät voivat tarvittaessa auttaa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat apua. Muu aika kulukoon työtehtävien hoitoon. Toivon todella, että suunta muuttuu ja henkilökunnan käytökseen puututaan. Olen itse ollut yli 30 vuotta palvelualalla ja tiedän mistä puhun."
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakaspalvelu muutoin sujuu, niin mitä väliä? En itse ainakaan oleta, että kenenkään työ on heidän koko elämänsä. Työviihtyvyys sitä paitsi on merkittävä seikka jaksamisen kannalta.
Kaikesta sitä jaksetaankin valittaa. Omaan makuuni on jotenkin itsekeskeistä, että kaupassa työskentelevän ei soisi edes puhua ihmisten kanssa. On ok vaatia toki sitä asiakaspalvelua puhuteltaessa, mutta minusta on hassua, jos aikuinen ihminen lapsellisesti vaatii jotain roolisuoritusta ja tietynlaista huomiota joka hetkessä. Ihmisiähän täällä vain ollaan.
Minä pyydän vain ostosrauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?
Joissakin paikoissa ei niin hyvän musiikin resonointi katkaisee ajatukset ja mainossetä-ääni. Radiot pauhaavat myös. Ja tosiaan ihmisten kovaääninen huutelu. Saako kaupassa olla ihan vaan rauhassa, katsoa hyllyä ja mennä pois. Harmoninen musiikki tai keskittyminen. Mistä lähtien niistä tuli kakofoninen sirkus? Puhua voi ihan kohtuullisella äänellä myyjät jossain keskenään.
Mikä siinä ostoslistan kirjottamisessa on niin vaikeaa?
Mikä siinä normaalilla/hiljaisella volyymilla puhumisessa on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi.
Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?
Minä joka pelkään hammaslääkärissä käyntiä koen työntekijöiden välisen keskustelun perhe-elämästään rentouttavana. En sillä että olisin kiinnostunut, en edes tunne heitä, vaan sillä että he tuntuvat osaavan hommansa hyvin koska pystyvät vapautuneesti samalla juttelemaan muuta.
Meillä on töissä kaupassa tosi hyvä yhteishenki ja jutellaan paljon niin keskenämme kuin asiakkaiden kanssa.
Ei toki sellaisten asiakkaiden kanssa jotka eivät selvästi halua jutella. Mutta moni haluaa, etenkin yksinäiset ja vanhukset, kyllä suon heille sen tarinatuokion jos vaan aika antaa myöten, harmi jos samalla häiritsen jonkun muun ostosrauhaa.
Saamme kiitosta siitä että kiireestä huolimatta ollaan hyvällä tuulella ja hymyillään, vaikka kiireen takia ei aina ehditä asiakasta kädestä pitäen neuvomaan koko kauppareissun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?
Jos muisti tökkii niin mikset kirjoita ostoslistaa? Turha se on muita syyttää
Muisti pysyy skarppina kun ei lue kaikkea listasta. Ajattelu - ihan kaikenlainen - on vaikeaa kun joku huutaa parin metrin päässä. Opettele käytöstapoja.
No ei sun muistis kovin skarppi vaikuta olevan.
Kummallisempaa minusta on se, että asiakkaat ovat monesti kuin ilmaa. Ei katsota päin, ei tervehditä. Lompsitaan ohi tyhjällä käytävällä tumput suorina toinen silmä itään, toinen länteen tuijottaen, umpimielinen ilme kasvoilla. Nähdäkseni tämä lähtee kotikasvatuksesta. Alkeellisimpiakaan käytöstapoja ei enää osata.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisempaa minusta on se, että asiakkaat ovat monesti kuin ilmaa. Ei katsota päin, ei tervehditä. Lompsitaan ohi tyhjällä käytävällä tumput suorina toinen silmä itään, toinen länteen tuijottaen, umpimielinen ilme kasvoilla. Nähdäkseni tämä lähtee kotikasvatuksesta. Alkeellisimpiakaan käytöstapoja ei enää osata.
Onko se sitten kiva kävellä kaupassa kun joka myyjä tervehtii erikseen. Vai pitäskö palkata kauppojen ovelle jotain matalapalkattuja tervehtimään asiakkaita kuten amerikassa tehdään jotta rouva olis tyytyväinen.
No mulla oli kerran semmonen hamnaslääkäri, joka puhui koko ajan sen hoitajan kanssa omiaan. Siis ihan koko ajan.
En mennyt toiste enää kun sain hampaan hoidettua. Minusta tuntui siltä, että minua ei hoidettu kunnolla vaan se keskustelu oli tärkeämpää.
Me ollaan saatu työpaikalla positiivista palautetta kun ollaan höpötetty työkavereiden kanssa rennosti ja naurettukin, negatiivista silloin kun ollaan oltu kireän ja kiireisen oloisia ja puhuttu toisillemme ehkä vähän ulkopuolisen korviin tiuskivan oloisesti. Että ei nyt ihan täsmää omiin havaintoihini tuo kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kun työntekijät rupattelee keskenään, ja asiakkaille😊
Tästähän tässä on kyse. Kun osa juttelee vain keskenään, ei asiakkaille. Ihan peruskäytöksern kuuluu, että asiakkaan tullessa paikalle huomio keskitetään häneen.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hienoo että henkilökunta on kavereita keskenään. Toki edellytän että juttu katkeaa jos tulen kysymään jotain.
Ei ne ole kavereita keskenään. Kunhan jauhavat asioitaan työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi.
Jos kysytään päättäjätaholta asiaa, olen aika varma, että omista asioista päliseminen asiakkaiden edessä on kielletty. Ja alalla olleena voin omasta kokemuksestanikin sanoa, että niin se onkin.
Työntekijöiden pitää olla keskenään hyvissä väleissä, mutta henkilökohtaisia juttuja rupatellaan sitten tauolla, kun asiakkaita ei ole lähettyvillä tai yhteisissä pikkujouluissa jne.
Yhdessä kaupassa kassat kerran jopa kyselivät toisiltaan opintosuunnitelmia mun ohi ja "pääsitkö sinne Tampereelle kouluun"? jne, kun olin maksamassa. Selän takaa kuului kommentteja. Kun kysyin jotain omalta kassalta, niin sen piti oikein tarkastaa "Mitä"? kun ei kuunnellut, vaan keskittyi siihen kollegaansa.
Litkussa taas on yksi ja sama nuori mies, jonka kaverit käy sitä aina moikkaamassa ja siinä jopa saatetaan ottaa vähän eräänlaista veljellistä "painia" kun nähdään. Kaveri on todella kovaääninen ja nauraa räkättää monen hyllyrivin yli.
Kerran oli lavakin jätetty keskelle kulkuväylää, kun koltiaiset taas hengailivat ja karjuivat toisilleen. Ei yhtään seurattu tilannetta, piti kiertää kaukaa ostoskärryjen kanssa kun tavara seisoi tukkona. Useaan kertaan nähty.
Marketti palvelee asiakasta, ja maksavalle asiakkaalle kuulu oikeus tehdä ostoksensa ilman mitään myyjien omaa show'ta tai työpaikan piristäviä jutusteluja. Monille työ on pakkopullaa, mutta töihin tullaan tekemään se työ. Usein myös keskittyminen herpaantuu, kun miettii muita asioita.
Ja sen perusteella, että aika paljon on hintamerkintöjä väärin hyllyillä versus kassakoneen lyönti, ollaan näköjään herpaannuttukin. Kassakuitit usein väärin, neuvonnasta joutuu hakemaan rahansa pois. Laitoin jo palautettakin Sittariin, ja se näköjään auttoi.
Yhdellä kirpparilla kerran kassa alkoi syyttää minua, kun -50% -tuotteesta ei antanut alea, vaan peri täyden hinnan. Väitti että minun olisi pitänyt kertoa, että tuotteessa ole aletarra :D Nenäkäskin vielä.
Kaiken huipuksi teki saman takanani olleen asiakkaan kanssa!!!! Minä kimpaannuin ja annoin tulla. Kun sanoin, että teen valituksen sinusta, ilmoitti olevansa kassavastaava! Oli jo eläkeiässä, niin jätin siihen, ei tuollaiselle auta sanoa mitään, resurssien tuhlausta. Oli varmaan joku omistajan sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. 👍
Ja tuntuu välillä että asiakas on vain tiellä (mahdollisine kysymyksineen), kun hyllyttäjät jakavat viimeisimpiä kännijuttujaan. 🙄
Olin joskus nuorena kaupassa töissä, enkä vieläkään ymmärrä miten ketään haittaa se, että pirteästi rupatellaan työkaverin kanssa siinä työn lomassa. Pitäisikö olla naama vakavana ja mekaanisin elein täyttää hyllyä? Sama juttu hiljaisina kassahetkinä, pitäisi tuijottaa tyhjyyteen ja olla vahingossakaan edes hymyilemättä viereisen kassan työkaverille?
Nykyään olen ihan muulla alalla, ja ystävällistä palvelua saanut aina kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muisti tökkii niin mikset kirjoita ostoslistaa? Turha se on muita syyttää
Muisti pysyy skarppina kun ei lue kaikkea listasta. Ajattelu - ihan kaikenlainen - on vaikeaa kun joku huutaa parin metrin päässä. Opettele käytöstapoja.
No ei sun muistis kovin skarppi vaikuta olevan.
Toivottavasti et ole asiakaspalvelussa, tai mitenkään asiakkaiden kanssa tekemisissä. Sinulta puuttuu käytöstavat. eri
Henkilökunta pitää suunsa kiinni kunnes kysytään.Hyvää palvelusväkeä on nykyään vaikeata löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?
Minä joka pelkään hammaslääkärissä käyntiä koen työntekijöiden välisen keskustelun perhe-elämästään rentouttavana. En sillä että olisin kiinnostunut, en edes tunne heitä, vaan sillä että he tuntuvat osaavan hommansa hyvin koska pystyvät vapautuneesti samalla juttelemaan muuta.
Minulla itse asiassa hammaslääkäri ja -hoitaja ovat usein rupatelleet keskenään mukavia, samalla kun operoivat hampaitani. Ja kyllä, se on ehdottomasti rentouttavampaa kuin sellainen jäinen hiljaisuus.
Siellä taas joku mielensäpahoittaja. Ei haittaa, kunhan ei ole aivan villejä tarinoita, ne vois olla kiusallisia. Ja muuten, hammaslääkärit tekee samaa.
Just tämä!