HS: Kaupan henkilökunnan pitää puhua omat asiansa takahuoneessa
"
Mihin on kadonnut asiakaslähtöinen kaupankäynti? Kaupoissa asiakkaiden pitäisi olla pääosassa, mutta nykyisin nuorempi henkilökunta pälpättää koko ajan omia juttujaan kovaan ääneen. Hyllyjen täyttäjät ja kassat puhuvat fyssarikäynneistään ja siitä mitä heidän mukulansa ovat koulussa ja päiväkodeissa touhunneet. Puhutaan parisuhdeasioista, sairauksista ja erilaisista jumpista.
Seis! En halua kuulla noita juttuja, ne kuuluvat takahuoneeseen. Vaikka asiakkaina emme kiinnitä keskusteluihin suurempaa huomiota, emme voi sulkea korviamme. Hyvään asiakaspalveluun ei kuulu yksityisasioiden perkaaminen kaikkien kuullen. Työssä keskitytään siihen tehtävään, joka sillä hetkellä on menossa.
Haluan kaupassa käydessäni keskittyä ostosten tekoon ja tutkia erilaisia uutuuksia ja vanhoja juttuja. Myyjät voivat tarvittaessa auttaa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat apua. Muu aika kulukoon työtehtävien hoitoon. Toivon todella, että suunta muuttuu ja henkilökunnan käytökseen puututaan. Olen itse ollut yli 30 vuotta palvelualalla ja tiedän mistä puhun."
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Minä kysyin kerran maustehyllyn luona hyllyttäjältä, että onko kysymäni tuote loppu, onko sen hyllypaikka tai pakkaus vaihtunut. Vastaus tuli tiuskaisemalla "en tiedä!" Löysin sitten tuotteen itse aikani etsittyäni.
En ole kaupan alalla, mutta meillä on ehdoton sääntö, ettei asiakkaalle vastata pelkästään "en tiedä". Sellaista vastausta ei ole. Aina on joko selvitettävä asia itse, kutsuttava paikalle joku joka tietää paremmin tai ohjattava asiakas jollakin tavalla eteenpäin.
Itse olen ollut kaupanalalla ja ainakin silloin sääntö oli sama. Työkaverini joutui esihenkilön puhutteluun vastattuaan asiakkaalle, ettei tiedä.
Huhhuh tätä keskustelua..
Siitähän se riemu vasta repeiskin, jos myyjät ryhtyis kuiskuttelemaan hyllyjen välissä luoden välillä katseita ympärilleen =D
Moniko asiakas valittais, että nyt häntä siellä arvostellaan? Näin pieleen menee nykyään kaikki kommunikointi joka paikassa........
Jos henkilökunta joka ei käy yhtä aikaa tauolla, saa jutella niin voi myös asiakkaat olla hiljaa, ja kyllä siinä kassalla ei jutella puhelimessa. Kaupan henkilökunta käy eri aikaan tauolla ja ei pitäisi ketään häiritä, että juttelevat samalla kun hyllyttävät. Asiakkailla vain on joku outo kuvitelma että ovat kuninkaita ja odottavat punaista mattoa levitettävän jalkoihin kun tulevat kauppaan ja myyjät jotain robotteja. Sinun ei ole pakko kuunnella mitä puhuvat ja jos on kysyttävää niin tervehdi ja kysy, vai onko liian vaikeaa ? Ja kyllä yleensä se mitä etsit on siinä just silmiesi kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lidl kaupan kassalla kun myyjä minun tervehtimisen jälkeen alkoi puhumaan kuulokkeisiin, ilmeisesti puhelua. Hämmennyin lievästi...😶luulin ensin hänen puhuvan minulle, outoja.
On mielestäni kiva jos jutellaan, mutta jotain tilannetajua tulisi omata asiakaspalvelu...kuitenkin
Ne kuulokkeet taitaa olla ihan työkäyttöä varten. Eli olisiko siinä nyt kuitenkin yksityisen puhelun sijaan ihan akuuttia työasiaa käyty.
Varmasti näin, mutta asiakkaalle voi sanoa, "anteeksi, soitan samalla puhelua".
-ohis
Mun lähikaupan kassat juoruilevat asiakkaista. Jotenkin tuntuu ikävältä. Ovat virolaisia, että kai heillä ei kovin korkea käsitys suomalaisista ole, mutta jotain rajaa sentään.
Ei tarvitse. Omassa lähikaupassani työntekijät juttelevat toisilleen mikä on mielestäni ihan kiva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minkä maan asiakaspalvelukulttuurin sitten haluaisitte tänne? Minusta Suomessa saa suurimmaksi osaksi ystävällistä ja asiallista palvelua. Ei tarvitse lähteä kuin naapurimaahan Viroon niin on eri ääni kellossa. Ranskassa turisteille tuhahdellaan kun eivät puhu täydellistä Ranskaa, Italiassa kassalla ravaa koko suku ja omia asioita todellakin hoidetaan samalla. Etelä-Koreassa myyjät saattoivat torkkua kassalla tai katsella videoita puhelimesta. Japanissa ollaan yliampuvan kohteliaita ja virallisia, kumarretaan asiakasta jne.
Ihan tämän perinteisen suomalaisen, missä asiakas kohdataan asiakkaana ja hänet otetaan huomioon sillä hetkellä, jos/kun hänellä on kysyttävää tai ollessaan kassalla. Omat höpinät voi käydä läpi esim. tauoilla tai niinä hiljaisina hetkinä, jolloin asiakkaita ei juuri ole.
En tiedä, missä vaiheessa nykyinen meno on tullut tavaksi, että kauppias sallii käydä jutustelua työkaverin kanssa ohi asiakkaan. Muutamia vuosia sitten ollessasi kaupanalalla tällainen ei tullut kuuloonkaan.
No joo, tyylikästä on olla aina virkeänä ja siistinä ja keskittyä pelkästään asiakkaiden tarpeisiin - mutta ymmärrettävää on jos joskus yksin ollessaan vilkaisee kännykkää hiljaisena aikana tai hillitysti rupattelee duunikaverin kanssa.
Ymmärrän myös että asiakaskokemuksen tulee olla erilainen vaikka Louserit Vuittuun-kaupassa tai huippuravintolassa, kun taas Liiterin toista tonnia vuorolisineen tienaavaan kassansutturaan ei ehkä kohdistu yhtä kovia odotuksia. Paitsi jos hän edustaa vähemmistöä tai on tulokas. - silloinhan pitää tietenkin olla parempi kuin paikalliset ettei kenkä heilahda omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi.
Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?
Niinhän ne tekeekin. Joka kerta kun olen käynyt niin milloin selostetaan lapin hiihtoreissusta tai jotain muuta vastaavaa. Mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan huono palvelukulttuuri siitä etteivät kaupat enää panosta myyntityöhön ja osaavaan henkilöstöön vaan palkataan halvalla opiskelijoita. Tämä ahneus kalahtaa yrittäjien omaan nilkkaan.
Hyvin mahdollista että olet oikeassa. Viime syksynä Lidlin kassalla asioidessa minua "palveli" todella kyrsiintyneen oloinen opiskelijaikäinen nuorimies, joka ihan avoimesti viestitti eleillään ja ilmeillään että viddu mitä pashaa tää duuni on. Älysi sentään nolostua kun näytin omilla eleilläni ja ilmeilläni, että noin tökerö käytös ei käy päinsä. Työkavereiden kesken voi purkaa negafiiliksiään jos on huono päivä (tiedän itsekin kassana työskennelleenä että homma ei ole herkkua), mutta ei niitä näytetä asiakkaille. Tilannetaju petti ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh tätä keskustelua..
Siitähän se riemu vasta repeiskin, jos myyjät ryhtyis kuiskuttelemaan hyllyjen välissä luoden välillä katseita ympärilleen =D
Moniko asiakas valittais, että nyt häntä siellä arvostellaan? Näin pieleen menee nykyään kaikki kommunikointi joka paikassa........
Huh huh, tuota lukemisen ymmärtämättömyyttä :D
Kyse on siitä, että asiakkaan NENÄN EDESSÄ ja tämän läsnäoloa täysin huomioimatta pälistään kovaan ääneen. Itse olen kokenut jopa välinpitämättömyyttä, ja ilmeet ovat myyjäkaveruksilla sellaiset "mitä tuo tyhmä asiakas nyt tuli meitä tähän häiritsemään" -tyylisiä mulkaisuja. Ja sitten noustaan tympeän näköisenä jostain alahyllyltä, kun "joutuu kertomaan miksi jotain tuotetta ei olekaan". Mulla onkin nykyään tapana sanoa, että näytä vaan sormella mihin suuntaan lähden etsimään, ei tarvitse tulla näyttämään".
Ihan varmasti on tilaisuuksia mölistä vaikka ja mitä, asiakkaat kun tulevat ja menevät. Käyn marketissa pari krt viikossa ja muissa liikkeissä myös, ja joka käynnillä on eri osastoilla hiljaisia hetkiä, joiden aikana voi ihan vapaasti puhua vaikka koko elämäntarinansa läpi työkaverin kanssa.
Kassoilla ei tarvitse huudella asiakkaan yli, se on jo todella törkeää. Ei missään palvelutiskillä toimita noin. Aivan varmasti keskinäinen juttelu nauruineen vie tarkkaavaisuudesta ja keskittymisestä osan pois. Henkilökunnan kun kuuluisi myös tarkkailla mahdollisia näpistelijöitäkin, vartijoiden lisäksi.
Joku kirjoitti esimiehen jo huomauttaneenkin asiasta. Eli tarkoitus on varmaankin se, ettei siellä töissä koko ajan puhuta omia asioista avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset työläiset käyvät tauoilla eriaikaan, ainostaan päälliköillä on mahdolisuus mennä sinne lössillä ja jutella siellä takahuoneessa keskenään. Ja yleensä vielä 1 h, myyjät saa sen 20 min.
Tarkoitit kai sen 10 minuuttia, ja katsovat sen vielä kellosta.
Vierailija kirjoitti:
HÖPÖ höpö, iloinen väki kauppiaissa paras !
Iloinen on ihan eri asia kuin asiakkaan huomiotta jättävä, työkaverin kanssa juoruileva asiakas"palvelija".
Kaupoissa on töissä ihmisiä. Hyvä, että tulevat hyvin toimeen keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HÖPÖ höpö, iloinen väki kauppiaissa paras !
Iloinen on ihan eri asia kuin asiakkaan huomiotta jättävä, työkaverin kanssa juoruileva asiakas"palvelija".
Voisikohan kuitenkin se juuri tehdä iloisena tunnelman kauppaan, kun myyjistä on kiva tulla töihin.
Eri asia nyt on tuo asiakkaan ohi puhuminen työkaverille, kuin että myyjät rupattelevat keskenään hyllyttäessä.
"Kyse on siitä, että asiakkaan NENÄN EDESSÄ ja tämän läsnäoloa täysin huomioimatta pälistään kovaan ääneen. Itse olen kokenut jopa välinpitämättömyyttä, ja ilmeet ovat myyjäkaveruksilla sellaiset "mitä tuo tyhmä asiakas nyt tuli meitä tähän häiritsemään" -tyylisiä mulkaisuja. Ja sitten noustaan tympeän näköisenä jostain alahyllyltä, kun "joutuu kertomaan miksi jotain tuotetta ei olekaan". Mulla onkin nykyään tapana sanoa, että näytä vaan sormella mihin suuntaan lähden etsimään, ei tarvitse tulla näyttämään"."
Oletko varma, että tulkitset ilmeet oikein? Olen usein elämäni aikana saanut kommenttia siitä, kuinka kyllästyneeltä ja vattuuntuneelta näytän, kun olen ollut mielestäni perusilmeellä ja hyväntuulinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kun työntekijät rupattelee keskenään, ja asiakkaille😊
Tästähän tässä on kyse. Kun osa juttelee vain keskenään, ei asiakkaille. Ihan peruskäytöksern kuuluu, että asiakkaan tullessa paikalle huomio keskitetään häneen.
Hyllyttäjän työtä on hyllyttäminen eikä ostoksiaan tekevien asiakkaiden häiritseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?
Jos muisti tökkii niin mikset kirjoita ostoslistaa? Turha se on muita syyttää
Muisti pysyy skarppina kun ei lue kaikkea listasta. Ajattelu - ihan kaikenlainen - on vaikeaa kun joku huutaa parin metrin päässä. Opettele käytöstapoja.
No ei sun muistis kovin skarppi vaikuta olevan.
On se. Asiat tulee heti takaisin mieleen, kun kakofonia lakkaa.
Mulla sama. Pyydän esim lapsilta lähtiessä hiljaista hetkeksi, että muistan kaikki tavarat matkaan. Mut ei ole kyllä ikinä tullut mieleenkään alkaa vaatia että koko muu maailma alkaisi pyöriä mun muistin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kun työntekijät rupattelee keskenään, ja asiakkaille😊
Tästähän tässä on kyse. Kun osa juttelee vain keskenään, ei asiakkaille. Ihan peruskäytöksern kuuluu, että asiakkaan tullessa paikalle huomio keskitetään häneen.
Hyllyttäjän työtä on hyllyttäminen eikä ostoksiaan tekevien asiakkaiden häiritseminen.
Ja sinua häiritsee kun nämä juttelevat keskenään?
Minkä maan asiakaspalvelukulttuurin sitten haluaisitte tänne? Minusta Suomessa saa suurimmaksi osaksi ystävällistä ja asiallista palvelua. Ei tarvitse lähteä kuin naapurimaahan Viroon niin on eri ääni kellossa. Ranskassa turisteille tuhahdellaan kun eivät puhu täydellistä Ranskaa, Italiassa kassalla ravaa koko suku ja omia asioita todellakin hoidetaan samalla. Etelä-Koreassa myyjät saattoivat torkkua kassalla tai katsella videoita puhelimesta. Japanissa ollaan yliampuvan kohteliaita ja virallisia, kumarretaan asiakasta jne.