Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten hautajaispukeutuminen?

Vierailija
05.01.2024 |

Onko lasten pukeutuminen vapaampaa kuin aikuisilla? Onko lapselle ok esimerkiksi tummansiniset housut ja vaalea paita? Lapsi on alle kouluikäinen.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissaan jotkut ei antaisi lapsen pukea jonkun väristä mekkoa isänsä hautajaisiin jos jonkun vieraaksi osallistuvan tantan mielestä väri ei sovi hautajaisiin?

Huhhuh. Joku raja miellyttämisyrityksilläkin. Hautajaisista voi aina lähteä pois jos ei omaisten vaatteet miellytä.

Ne on niitä etikettiuskovia joille mikää  muu ei merkitse kun etiketti. Kaikki muu on väärin ja halveksuntaa. Vaikka olisi kuinka tuskallista niin ei missään nimessä muuta kun synkkää ja etiketti...

Ehkä olen etikettiuskovainen. ehkä en, mutta minusta vaatteiden puhtaus ei ole ainoa kriteeri pukeutumiseen. Ja uskallan olla varma, että puhdas navettahaalarini on siistimpi kuin puhtaat, mutta virttyneet collarit jotka näin häissä, mutta mitä arvoa minä toisin tai kunnioitusta osoittaisin hääparille asullani. Mitä arvostusta harmaat virttyneet collarit, valkoinen ryppyinen t-paita ja keltaiset crocsit osoittavat hääparille. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisivat terveydelliset syyt tai totaalinen köyhyys. Vieras kävi mielestäni osoittamassa keskisormeaan sisarelleen. Tämän verran minä välitän sinusta ja häistäsi. 

Vierailija
82/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu pari vuotta sitten viimeksi hautajaisissa. Oli jotain tällaista kylmää pakkaskautta. Silloin 8-vuotiaalla tytöllä oli tummansiniset siistit culottes-housut, joissa oli ihan pieniä valkoisia kukkia ja tummansininen siisti neule. Ostin ne tilaisuutta varten, mutta ajatuksella, että tulevat käyttöön sen jälkeenkin. Muutkin niissä hautajaisissa oleet lapset oli puettu samalla ajatuksella, että siistit, mutta myös arjessa menevät vaatteet.

Lasten vaatetus on hautajaisissa vainajan lähiomaisten pienin murhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu pari vuotta sitten viimeksi hautajaisissa. Oli jotain tällaista kylmää pakkaskautta. Silloin 8-vuotiaalla tytöllä oli tummansiniset siistit culottes-housut, joissa oli ihan pieniä valkoisia kukkia ja tummansininen siisti neule. Ostin ne tilaisuutta varten, mutta ajatuksella, että tulevat käyttöön sen jälkeenkin. Muutkin niissä hautajaisissa oleet lapset oli puettu samalla ajatuksella, että siistit, mutta myös arjessa menevät vaatteet.

Lasten vaatetus on hautajaisissa vainajan lähiomaisten pienin murhe.

Näin meilläkin on tehty. Esimerkiksi viime syksynä lapselle hankittiin paita ja housut mitkä sopi hautajaisiin, tuleviin joulujuhliin ja menee nyt talvella häissä ja sitten vielä arjessakin.

Vierailija
84/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissaan jotkut ei antaisi lapsen pukea jonkun väristä mekkoa isänsä hautajaisiin jos jonkun vieraaksi osallistuvan tantan mielestä väri ei sovi hautajaisiin?

Huhhuh. Joku raja miellyttämisyrityksilläkin. Hautajaisista voi aina lähteä pois jos ei omaisten vaatteet miellytä.

Ne on niitä etikettiuskovia joille mikää  muu ei merkitse kun etiketti. Kaikki muu on väärin ja halveksuntaa. Vaikka olisi kuinka tuskallista niin ei missään nimessä muuta kun synkkää ja etiketti...

Ehkä olen etikettiuskovainen. ehkä en, mutta minusta vaatteiden puhtaus ei ole ainoa kriteeri pukeutumiseen. Ja uskallan olla varma, että puhdas navettahaalarini on siistimpi kuin puhtaat, mutta virttyneet collarit jotka näin häissä, mutta mitä arvoa minä toisin tai kunnioitusta osoittaisin hääparille asullan

Ei se pelkkä puhtaus ole kai kenellekään mikään kriteerit ollutkaan.

Täällä on enimmäkseen puhuttu niin juhlaan kuin arkeenkin sopivista vaatteista, esimerkiksi suorista housuista, paidoista ja puseroista, jotka käy ensin niin hautajaisiin kuin synttäreille tai muihin juhliin ja sitten myöhemmin menee myös arkikäytössä.

Sinä sen sijaan puhut navettahaalarista ja virttyneistä collareista. Miksi?

Vierailija
85/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen etikettiuskovainen. ehkä en, mutta minusta vaatteiden puhtaus ei ole ainoa kriteeri pukeutumiseen. Ja uskallan olla varma, että puhdas navettahaalarini on siistimpi kuin puhtaat, mutta virttyneet collarit jotka näin häissä, mutta mitä arvoa minä tois

Luepa tarkkaan vaateketjut - tässäkin ketjussa kommentoidaan, että puhtaus riittää. Minusta ei riitä edes siisteyskään, vaan tilanteen mukainen pukeutuminen. Häät eivät ole oikea paikka valkoisen pitsimekon esittelyyn eikä kaikki asut sovi hautajaisiin. 

Vierailija
86/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen etikettiuskovainen. ehkä en, mutta minusta vaatteiden puhtaus ei ole ainoa kriteeri pukeutumiseen. Ja uskallan olla varma, että puhdas navettahaalarini on siistimpi kuin puhtaat, mutta virttyneet collari

Luepa tarkkaan vaateketjut - tässäkin ketjussa kommentoidaan, että puhtaus riittää. Minusta ei riitä edes siisteyskään, vaan tilanteen mukainen pukeutuminen. Häät eivät ole oikea paikka valkoisen pitsimekon esittelyyn eikä kaikki asut sovi hautajaisiin.

Missä kohtaa tässä keskustelua on sanottu että pelkät puhtaat vaatteet riittää?

Kukaan ei myöskään ole nähdäkseni missään kohtaa väittänyt että kaikki asut sopisi hautajaisiin.

Vierailija
87/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lapsilla on jo ollut ennestään jotain hautajaisiin sopivaa juhlavaatetta joten on menty niillä mitä kaapeista on löytynyt. Kannattaa siis tutkia kaapit ensin.

Vierailija
88/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhosin lapsena sitä kun piti pukeutua hautajaisissa sukkahousuihin ja mekkoon. En usko että kenenkään hautajaiset menee mönkään siksi että joku 5v. ei ole pukutunut mekkoon vaan housuihin ja paitaan.

Minäkin inhosin, mutta ymmärsin jo myös sen, että tilaisuus oli sellainen että oli sopivampaa pukeutua mekoon ja sukkahousuihin. Ei ne hautajaiset lapseltakaan mene mönkään sen vuoksi että pukeutuu mekkoon.

On ihan hyvä oppia jo lapsena, että eri tilaisuuksissa pukeudutaan eri tavoin. Vaikkei se olisi aina just oma mielen mukaista. 

Meillä on ollut kolmet hautajaiset nyt lasten aikana, lapset nyt 10 ja 12 v. Eikö se juuri ole sitä tapakasvatusta, että pienestä pitäen opetetaan, että tietyt tilaisuudet vaativat tietynlaisen pukeutumisen? Ekat hautajaiset oli tytön ollessa 3,5 v ja kyllä ihan kotelomekolla ja juhlakengillä mentiin, pojalla puku ja nahkakengät. Viimeksi oli mun oman isän hautajaiset, joihin käytiin oikein erikseen hankkimassa lapsille kaikki uutena ja tuli muuten pojan puvulle uuttakin käyttöä, itsenäisyyspäivän tanssit nimittäin.  Aiemmin oon ostanut Torista tai kirppareilta, niistä löytää myös hyvin ja edullisesti. Mutta aika hankala sille 12 veelle tai puhumattakaan 15 v on ruveta sanomaan, että nyt pitäisi vääntää puku päälle, jos siihen ei ole aiemminkaan totutettu. Kyllä se tapakasvatus lähtee ihan pienestä, ikätason mukaisesti toki.

Vierailija
89/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh.. Mun lapsella on ollut pappansa hautajaisissa tummat siistit uudet farkut sekä tumma joku paita. Olisin halunnut, että olisi laittanut juhlavammat mutta en alkanut riitelemään pukeutumisesta enempää. Muuten lapsi ei olisi tullut koko hautajaisiin. Lapsi tällöin juuri täyttämässä 13v. 

Niin, tää oli just tää mun pointti eli näin se menee kun ei ole pienestä saakka totutettu... T. Edellinen tapakasvatuksen puolestapuhuja

Vierailija
90/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ainakin 10 hautajaiset lasten olemassaoloaikana ja vanhin on 10v. Lapsilla on yleensä ollut jotain sopivaa juhlavaatetta jo olemassa, housuja, hameita, paitoja, puseroita jne. Vauvat on menneet ihan niissä vaatteissa kuin muutenkin, tosin viimeksi vauva oli hereillä hetken siunaustilaisuudessa ja sitten toisen hetken muistotilaisuudessa.

Vierailija
91/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienelle lapselle käy mitkä tahansa siistit ja puhtaat vaatteet. Se että lapsella on vaatteissa hyvä olla on tärkeämpää kuin vaatteen väri tai malli.

Itse kyllä opettaisin lapsille jo pienestä asti oikeat käytöstavat ja etiketin. Jos on rahasta kiinni eikä mitenkään ole mahdollista edes kirpparilta hankkia oikeita asiallisia hautajaisvaatteita niin sitten voi pieni (alle 5v) lapsi mennä tavallisissakin vaatteissa mutta siis vain äärimmäisessä tilanteessa. Ja silloinkin laittaisin lapselle ne kaikkein tummimmat vaatteet mitä kaapista löytyy. Miksi et halua kasvattaa lapsiasi ja opettaa käytöstapoja? Taidat olle juuri niitä vanhempia joiden vuoksi nykylapset kuvittelevat että mitkään säännöt ja käytöstavat eivät koske heitä!

Eli jos vaan mitenkään rahan puolesta mahdollista niin lapsille ostetaan hyvien tapojen mukaiset hautajaisvaatteet ja vanhemmat näin opett

Juurikin näin. Tässä kun monet rupeavat antamaan periksi, niin kohta meillä on koko ikäpolvellinen nuorisoa, joka lampsii häihinkin verkkareissa.

Osaltaan tämä saattaa toki olla yhteiskuntaluokkakysymyskin, siksi täällä varmaan on niin eriäviä mielipiteitä.

Vierailija
92/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin, että etiketin mukaan lapsille suositellaan käytettäväksi tummansinistä mustan tilalla. Voisi siis olla pojalla esim tummansiniset chinot ja valkoinen kauluspaita. Kauluspaidan päällä vielä siisti tummansininen neule, neuletakki tai jakku. Tytöllä esim tummansininen mekko ja siisti neuletakki. Hillityt helmet koruiksi. Näin pukisin omat lapseni, mutta vähempikin siisti pukeutuminen riittää. 

Vierailija
93/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh.. Mun lapsella on ollut pappansa hautajaisissa tummat siistit uudet farkut sekä tumma joku paita. Olisin halunnut, että olisi laittanut juhlavammat mutta en alkanut riitelemään pukeutumisesta enempää. Muuten lapsi ei olisi tullut koko hautajaisiin. Lapsi tällöin juuri täyttämässä 13v. 

Niin, tää oli just tää mun pointti eli näin se menee kun ei ole pienestä saakka totutettu... T. Edellinen tapakasvatuksen puolestapuhuja

Tapakasvatus ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla lähiomaisen hautajaisissa. Annoin lasteni pukeutua isänsä hautajaisiin niihin vaatteisiin missä heillä oli hyvä olla jotta tilaisuus olisi tuntunut heistä edes vähän siedettävämmältä. Minusta se oli paljon tärkeämpää kuin mikään tapakasvatuksen nimissä pukuihin pakottaminen.

Vierailija
94/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakasvatus ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla lähiomaisen hautajaisissa. Annoin lasteni pukeutua isänsä hautajaisiin niihin vaatteisiin missä heillä oli hyvä olla jotta tilaisuus olisi tuntunut heistä edes vähän siedettävämmältä. Minusta se oli paljon tärkeämpää kuin mikään tapakasvatuksen nimissä pukuihin pakottaminen.

Koen itse, että se pukeutuminenkin on osa surutyötä ja vainajan elämän kunnioittamista. Samanlaisella pukeutumisella hautajaisvieraat myös viestittävät yhteenkuuluvaisuutta. Surevat yhdessä. -eri

Vierailija
95/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minusta taas tilaisuudesta ei tee sen siedettävämpää onko siistit vaatteet tai ei. Päinvastoin, lähiomaisena nimenomaan haluan, että kaikki on tiptop, koska olemmehan huomion keskipisteenä. Toki meillä asiasta ei enää tulekaan mitään vääntöä, kun lapsille on pienestä pitäen opetettu, miten juhliin (häät, hautajaiset tai ihan joulukin) pukeudutaan.

Vierailija
96/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakasvatus ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla lähiomaisen hautajaisissa. Annoin lasteni pukeutua isänsä hautajaisiin niihin vaatteisiin missä heillä oli hyvä olla jotta tilaisuus olisi tuntunut heistä edes vähän siedettävämmältä. Minusta se oli paljon tärkeämpää kuin mikään tapakasvatuksen nimissä pukuihin p

Jaa, minusta taas tilaisuudesta ei tee sen siedettävämpää onko siistit vaatteet tai ei. Päinvastoin, lähiomaisena nimenomaan haluan, että kaikki on tiptop, koska olemmehan huomion keskipisteenä. Toki meillä asiasta ei enää tulekaan mitään vääntöä, kun lapsille on pienestä pitäen opetettu, miten juhliin (häät, hautajaiset tai ihan joulukin) pukeudutaan.

Minulle taas oli tärkeintä lasten hyvinvointi, se että lapsilla oli edes vähän siedettävämpää olla suht mukavissa vaatteissa kuin että olisin pakottanut näille päälle puvut.

Enkä vähääkään välittänyt siitä oliko kaikki "tiptop". Päivä oli ihan tarpeeksi raskas ilman näistä stressaamistakin. Joillekin se mitä muut ajattelee voi toki olla tärkeää. Onneksi meillä oli ymmärtävät sukulaiset ja läheiset ja tuskin kukaan pahoitti mieltään siitä tai arvosteli sitä ettei lapsilla pukuja ollutkaan.

Vierailija
97/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakasvatus ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla lähiomaisen hautajaisissa. Annoin lasteni pukeutua isänsä hautajaisiin niihin vaatteisiin missä heillä oli hyvä olla jotta tilaisuus olisi tuntunut heistä edes vähän siedettävämmältä. Minusta se oli paljon tärkeämpää kuin mikään tapakasvatuksen nimissä pukuihin p

Koen itse, että se pukeutuminenkin on osa surutyötä ja vainajan elämän kunnioittamista. Samanlaisella pukeutumisella hautajaisvieraat myös viestittävät yhteenkuuluvaisuutta. Surevat yhdessä. -eri

Hautajaisvieraat ovat eri asia kuin lähiomaiset.

Pukeutuminen on osa surutyötä ja siksi valitsin mummon hautajaisiin vaalean mekon. Tiedän että mummo olisi pitänyt siitä. Samalla tavalla joku toinen olisi voinut valita läheisensä hautajaisiin esimerkiksi vainajan lempiväriä olevan asun.

Vierailija
98/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelisin, että etiketin mukaan lapsille suositellaan käytettäväksi tummansinistä mustan tilalla. Voisi siis olla pojalla esim tummansiniset chinot ja valkoinen kauluspaita. Kauluspaidan päällä vielä siisti tummansininen neule, neuletakki tai jakku. Tytöllä esim tummansininen mekko ja siisti neuletakki. Hillityt helmet koruiksi. Näin pukisin omat lapseni, mutta vähempikin siisti pukeutuminen riittää.

Pienelle tytölle hillityt helmet koruiksi?  Ei herranjestas, joitain muovihärpäkkeitä lapselle kaukaan?

Vierailija
99/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle puku päälle ja kravatti kaulaan.

Vierailija
100/117 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapselle voi opettaa sellaista, mitä ei itsekään hallitse.