Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten hautajaispukeutuminen?

Vierailija
05.01.2024 |

Onko lasten pukeutuminen vapaampaa kuin aikuisilla? Onko lapselle ok esimerkiksi tummansiniset housut ja vaalea paita? Lapsi on alle kouluikäinen.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse inhosin lapsena sitä kun piti pukeutua hautajaisissa sukkahousuihin ja mekkoon. En usko että kenenkään hautajaiset menee mönkään siksi että joku 5v. ei ole pukutunut mekkoon vaan housuihin ja paitaan.

Minä halusin kaikissa häissä olla morsiusneitona, vaikka ei pyydetty ja niin tepastelin morsiamen vihaisen katseen saattelemana pitsimekossa ja kukkakimppu kädessä myös vihkimistilaisuudessa. Koska minä voin, muita ei tarvitse ajatella.

Vierailija
22/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 10-vuotiaana äitipuolen hautajaisissa violetti paita, isosiskolla oli vaaleanpunainen paita ja lisäksi farkkuhame. Vaatteet ja vaatteiden värit oli sivuseikka siinä tilanteessa.

Lasten hautajaispukeutumiselle ei ole mitään eritystä määritelmää, jokainen pukee lapsensa kuten parhaaksi katsoo tai mitkä on mahdollisuudet. Ei niissä hautajaisissa pukeutuminen ole tärkeintä kuitenkaan, varsinkaan lapsilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhosin lapsena sitä kun piti pukeutua hautajaisissa sukkahousuihin ja mekkoon. En usko että kenenkään hautajaiset menee mönkään siksi että joku 5v. ei ole pukutunut mekkoon vaan housuihin ja paitaan.

Minä halusin kaikissa häissä olla morsiusneitona, vaikka ei pyydetty ja niin tepastelin morsiamen vihaisen katseen saattelemana pitsimekossa ja kukkakimppu kädessä myös vihkimistilaisuudessa. Koska minä voin, muita ei tarvitse ajatella.

Miksi minun olisi pitänyt isäni hautajaisissa pukeutua vain muiden mieliksi mekkoon?

Vierailija
24/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut hyvin iäkäs suku, ja lapsuudessani 90-luvulla oltiin jatkuvasti hautajaisissa. Minulla oli lapsena vaatekaapissa aina jokin tumma leninki, jonka saattoi laittaa hautajaisiin. Se ei yleensä ollut väriltään musta, vaan esim. tummansininen tai tummanvioletti, joten sitä saattoi käyttää muissakin tilaisuuksissa. Aika harva lapsi kuitenkaan tarvitsee useampaa juhlavaatetta, eikä valintaa pitäisi tehdä hautajaiset edellä ja pukeutua sitten mustiin kaikissa juhlissa. Takki minulla oli se mikä sattui olemaan, ja joissain hautajaiskuvissa erotun kirjavassa toppatakissani hautajaisväen keskeltä kuin soihtu. :D Mutta kyllä kaikki ymmärsivät, ettei kasvavalle naperolle kannata erikseen mitään hautajaisvaatteita hommata. 

Minusta lapsella ei siis tarvitse olla mustat vaatteet, mutta pyrkisin mahdollisimman tummiin väreihin (valkoinen kauluspaita tietty OK). Jokin kirkkaanpinkki mekko, tai taivaansininen paita, erottuvat vähän liikaa. 

Vierailija
25/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laittaisin tummansiniset tai mustat leggarit ja vaalean, beigen tai ruskean yksivärisen paidan, kauluspaidan tai neuleen pojalle.

En todellakaan ostaisi mitään uutta kaupasta, jolle tulee yksi käyttökerta. Tuhlausta rahassa, ajassa ja luonnonvaroissa.

Me olemme ostaneet ne 12 euron suorat housut ja aina niille on ollut muutakin käyttöä. Olen pitänyt tapana, että pojalta löytyy aina yhdet suorat housut ja valkoinen kauluspaita kaapista. Ja monesti niille on ollut käyttöä esim. päiväkodin tai koulun joulujuhlassa ja kevätjuhlassa, lasten muskari-/oppilaskonserteissa, teatteriretkillä, syntymäpäivillä, ristiäisissä, häissä jne. Ei vaadi mielestäni suurta taloudellista panostusta, mutta antaa ihmisestä asiallisemman kuvan.

Vierailija
26/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh.. Mun lapsella on ollut pappansa hautajaisissa tummat siistit uudet farkut sekä tumma joku paita. Olisin halunnut, että olisi laittanut juhlavammat mutta en alkanut riitelemään pukeutumisesta enempää. Muuten lapsi ei olisi tullut koko hautajaisiin. Lapsi tällöin juuri täyttämässä 13v. 

Vierailija
27/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut hyvin iäkäs suku, ja lapsuudessani 90-luvulla oltiin jatkuvasti hautajaisissa. Minulla oli lapsena vaatekaapissa aina jokin tumma leninki, jonka saattoi laittaa hautajaisiin. Se ei yleensä ollut väriltään musta, vaan esim. tummansininen tai tummanvioletti, joten sitä saattoi käyttää muissakin tilaisuuksissa. Aika harva lapsi kuitenkaan tarvitsee useampaa juhlavaatetta, eikä valintaa pitäisi tehdä hautajaiset edellä ja pukeutua sitten mustiin kaikissa juhlissa. Takki minulla oli se mikä sattui olemaan, ja joissain hautajaiskuvissa erotun kirjavassa toppatakissani hautajaisväen keskeltä kuin soihtu. :D Mutta kyllä kaikki ymmärsivät, ettei kasvavalle naperolle kannata erikseen mitään hautajaisvaatteita hommata. 

Minusta lapsella ei siis tarvitse olla mustat vaatteet, mutta pyrkisin mahdollisimman tummiin väreihin (valkoinen kauluspaita tietty OK). Jokin kirkkaanpinkki mekko, tai taivaansininen paita, erottuvat vähän liikaa. 

Lapsellani oli vaaleansininen kauluspaita ja suorat housut isämummon hautajaisissa viime kesänä. Ei se paita minusta mitenkään erottunut. Oli muillakin, ihan aikuisilla, valkoista ja vaaleaa paitaa ja pukua.

Vierailija
28/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään väliä, miten pukeutuu, kunhan on puhtaat vaatteet.

Vierailija
29/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laittaisin tummansiniset tai mustat leggarit ja vaalean, beigen tai ruskean yksivärisen paidan, kauluspaidan tai neuleen pojalle.

En todellakaan ostaisi mitään uutta kaupasta, jolle tulee yksi käyttökerta. Tuhlausta rahassa, ajassa ja luonnonvaroissa.

Kenellekään ei ole mitään järkeä ostaa juhlavaatteita, kun niitä käytetään vain kerran. Farkuissa ja verkkareissa ja leggingseissä vaan joka paikkaan.

Vierailija
30/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellekään ei ole mitään järkeä ostaa juhlavaatteita, kun niitä käytetään vain kerran. Farkuissa ja verkkareissa ja leggingseissä vaan joka paikkaan.

Nekö on sun vaihtoehdot? Ihan vaan tiedoksi, että yleensä on muitakin vaihtoehtoja.

Vierailija
31/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh.. Mun lapsella on ollut pappansa hautajaisissa tummat siistit uudet farkut sekä tumma joku paita. Olisin halunnut, että olisi laittanut juhlavammat mutta en alkanut riitelemään pukeutumisesta enempää. Muuten lapsi ei olisi tullut koko hautajaisiin. Lapsi tällöin juuri täyttämässä 13v. 

Viisas päätös!!

Vierailija
32/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Lapsen pitää antaa tehdä mitä itse haluaa. Jos ei halua pukea hautajaisjuhlaa kunnioittavaa asua, niin sitten ei tarvitse pukea eikä saa pakottaa.

Vierailija
33/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lapsella ei siis tarvitse olla mustat vaatteet, mutta pyrkisin mahdollisimman tummiin väreihin (valkoinen kauluspaita tietty OK). Jokin kirkkaanpinkki mekko, tai t

En sano, että sininen paita haittaisi, mutta valkoista ei kannata ihmetellä. Etiketin mukaan sekä miehillä että naisilla on valkoinen paita hautajaisissa. 

Vierailija
34/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Siinä tilanteessa kun läheinen on kuollut on ne hautajaisvaatteet aika pieni juttu kaiken muun keskellä eikä pukeutuminen ole mikään riidan arvoinen asia.

Meillä siskoni halusi välttämättä pukeutua farkkuhameeseen ja vaaleanpunaiseen paitaan äitipuolen hautajaisiin, eikä isä todellakaan alkanut riidellä asiasta esiteinin kanssa. Hänellä oli neljä muutakin lasta huolehdittavana ja varmasti muutakin tekemistä kuin vaatteista riiteleminen.

Vierailija
35/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruudullinen flanellipyjamakin on rento asu juhlaan kuin juhlaan. Ei pönötetä turhia.

Vierailija
36/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään lapsista aikuisiin, joita he matkivat, aikusten pukeutumisella ja väreillä on suurempi vaikutus kuin yleensä tullaan ajatelleeksi. Meillä on iso suku ja hautajaisia oli aivan pienestä asti. Äiti silloin hoiti vaatepuolen eikä tullut mieleenkään panna vastaan. Sitä jotenkin halusi olla pukeutunut kuten muukin saattoväki. Mutta kukin tavallaan ja suruhan siellä on päällimmäisenä.

Vierailija
37/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Lapsen pitää antaa tehdä mitä itse haluaa. Jos ei halua pukea hautajaisjuhlaa kunnioittavaa asua, niin sitten ei tarvitse pukea eikä saa pakottaa.

Jos sinusta hautajaistilaisuuden kunnioittaminen on kiinni lapsenlapsen vaatteista, niin kannattaa jättää osallistumatta.

Vierailija
38/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinusta hautajaistilaisuuden kunnioittaminen on kiinni lapsenlapsen vaatteista, niin kannattaa jättää osallistumatta.

Juuri näin. Ei ole mitään väliä, missä vaatteissa hautajaisiin menee. Ei mitään väliä. 

Vierailija
39/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lahjoin 12-vuotiaani, jotta sain hänet pukeutumaan siistiin mustaan mekkoon hautajaisissa. Minä sain mitä halusin, ja lapsikin sai mitä halusi.

Vierailija
40/117 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienelle lapselle käy mitkä tahansa siistit ja puhtaat vaatteet. Se että lapsella on vaatteissa hyvä olla on tärkeämpää kuin vaatteen väri tai malli.

Itse kyllä opettaisin lapsille jo pienestä asti oikeat käytöstavat ja etiketin. Jos on rahasta kiinni eikä mitenkään ole mahdollista edes kirpparilta hankkia oikeita asiallisia hautajaisvaatteita niin sitten voi pieni (alle 5v) lapsi mennä tavallisissakin vaatteissa mutta siis vain äärimmäisessä tilanteessa. Ja silloinkin laittaisin lapselle ne kaikkein tummimmat vaatteet mitä kaapista löytyy. Miksi et halua kasvattaa lapsiasi ja opettaa käytöstapoja? Taidat olle juuri niitä vanhempia joiden vuoksi nykylapset kuvittelevat että mitkään säännöt ja käytöstavat eivät koske heitä!

Eli jos vaan mitenkään rahan puolesta mahdollista niin lapsille ostetaan hyvien tapojen mukaiset hautajaisvaatteet ja vanhemmat näin opettavat ja kasvattavat lapsiaan sen sijaan että antavat heille mallin, että meidän ei tarvitse noudattaa sääntöjä ja normeja.