Tänä vuonna eläkkeelle jäävät 1960-luvulla syntyneitä
Niin se aika kuluu. Nyt eläkkeelle pääsemässä ensimmäiset 60-luvun lapsoset.
Kommentit (100)
Eläkeiän nosto tulee olemaan käsittämätön katastrofi! Vanhukset roikkuu puolisairaina työpaikoilla ja työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiän nosto tulee olemaan käsittämätön katastrofi! Vanhukset roikkuu puolisairaina työpaikoilla ja työttöminä.
Onhan tämä historiallisesti aika erikoista aikaa, kun nuoret heittäytyy eläkkeille elätettäviksi samaan aikaan kun on vanhukset hoidettavana. Siinä välissä sitten yhden sukupolven soturit yrittää pitää korttitaloa pystyssä ja kuuntelee samalla boomeri- ja setämies -haukkumanimiä. 10 vuoden päästä kun setämiehet on jäänyt eläkkeelle niin hanoista tulee kuravettä ja aivan kaikki on rempallaan. Perustan eläkkeellä yrityksen jonka toiminta-ajatus on olla arjen hätänumero, esim. antaa tulevaisuudentoivoillemme puhelinneuvontaa miten wc vedetään tai puetaan paita päälle.
Vierailija kirjoitti:
Loppuu rahat jossain vaiheessa valtiolta kuten kreikassa...
Vai valtiolta
1963 syntyneet on 1945-1949 syntyneiden jälkeen suurin suomalainen ikäluokka.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin jostain, että itse pääsisin eläkkeelle 69-vuotiaana tällä hetkellä. Varmasti ne uran tehokkaimmat työvuodet tulee olemaan 65+-vuotiaana, kun rakennustyömaalla tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin viime vuonna. M82
Itsekin pääsin livahtamaan saamapuolelle 😊
Kun ei ollut oikeus sopeutumiseläkkeeseen niin täytyi miettiä muita keinoja.
t. 70-luvun eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Itse otin varhennettua 1000€ Käyn töissä vielä täyttäpäivää Kun alkaa oikein vituttaa lähden litomaan Töitä tehty 43v Enmäisistä vuosista ei edes kertynyt eläkettä kyrsii M62
Ihan älytön juttu, että sinun ikäiset joutuu painamaan vielä täyttä päivää. Samaan aikaan pari-kolmekymppisiä makoilee runsaasti kortistossa.
Alin eläkeikä oikeuttaa täyteen eläkkeeseen!
Tuo tavoite eläkeikä on että ihminen jatkaisi töissä pidempään, ja maksaisi eläkemaksuja, siis ihan Kelan/ eläkeyhtiöiden oman hyödyn ajamista. Mutta vapaaehtoista eläkkeensaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pitää paikkansa, jos lasketaan vielä elossa olevat eikä kaikkia tuolloin syntyneitä.
t. 1963 syntynyt
Mitä väliä sillä tavoite-eläkeiällä on, kun elinvuosia ei kuitenkaan tule lisää vaikka töissä kitkuttelisi haudan partaalle. Jos ei eläkkeellä pärjää niin sitten tietysti täytyy sinnitellä 68 v:ksi töissä ja nuorempien 70-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin varhennettua 1000€ Käyn töissä vielä täyttäpäivää Kun alkaa oikein vituttaa lähden litomaan Töitä tehty 43v Enmäisistä vuosista ei edes kertynyt eläkettä kyrsii M62
Sinun olisi kannattanut jäädä työttömäksi niin eläke olisi jatkanut kertymistä ansiosidonnaisella, varhennettu kuitenkin leikkaa lopullista eläkettäsi.
Vierailija kirjoitti:
Pian minäkin
N vm 1966
-66 ei pääse pian normieläkkeelle.
Se tavoiteikä on ihan vaan demonstroimaan sitä, että jos jatkaa pidempään töissä (ja maksaa eläkemaksuja) eläke vielä nousee. Nouseehan se sen tavoitteenkin yli jos jatkaa 68-vuotiaaksi.
Kannattaa ottaa järki käteen ja laskeskella, montako hyvää vuotta on todennäköisesti jäljellä. Mikä osuus tästä ajasta on pysytellä töissä vielä viisi vuotta ja onko ero eläkkeen suuruudessa tosiaan merkittävä? Jos joutuu laitoshoitoon, eläkettä ei saa kuitenkaan pitää.
Vierailija kirjoitti:
En taida päästä ollenkaan eläkkeelle kun katselin työeläkeotetta. Jos terveenä pysyy niin pakko tehdä töitä koska eläke tulee olemaan niin surkea.
Sama täällä. Tarkoituksena on olla töissä niin pitkään kuin voi olla eli 1960 syntyneenä 69-vuotiaaksi. Senkään jälkeen en lopeta työntekoa, jos töitä vaan löytyy.
Mut laitettiin eläkkeelle v. 1990. Olen nyt ollut eläkkeellä yhtä kauan, kuin oli ikäni tuolloin.
Minkäikäinen olen? 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pitää paikkansa, jos lasketaan vielä elossa olevat eikä kaikkia tuolloin syntyneitä.
t. 1963 syntynyt
Suurin elossaoleva ikäluokka ovat 1983 syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tällä hetkellä kaikki sijaiset eläkeikäisiä. Työttömät nuoret ei suostu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä näin aikaisin eläkkeelle päässeitä on? Mä olen vm -62 ja mun tavoite-eläkeikä on 66v 3kk, eli joskus 5v kuluttua.
Eihän sitä pakko ole olla töissä tavoite-eläkeikään. Alin eläkeikä riittää. Mulla (-60) alin eläkeikä tulee täyteen loppuvuonna ja ehdottomasti jään silloin. Tavoite-eläkeikä ois vasta 1.1.2026