Tänä vuonna eläkkeelle jäävät 1960-luvulla syntyneitä
Niin se aika kuluu. Nyt eläkkeelle pääsemässä ensimmäiset 60-luvun lapsoset.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
1960 syntyneellä ystävälläni on vielä vähän yli kaksi vuotta työtä tehtävä, jotta hän pääsee täydelle vanhuuseläkkeelle.
Mikä nyt sitten onkaan se täysi eläke.
Jos haluaa maksimieläkkeen (eläkettä ei enää kerry lisää) -60 syntyneen on oltava töissä 69 vuotiaaksi. Alin eläkeikä on kuitenkin 64v 6kk, ns tavoite-eläkeikä 65v 9kk
Miten kukaan viitsii tehdä töitä kuuskymppiseksi? Kyllä pitää osata hankkia ammatti ja varallisuutta niin että pystyy jäämään eläkkeelle viiskymppisenä. Isäni jäi eläkkeelle 52-vuotiaana, osti asunnon Espanjasta ja muutti sinne. Elää onnellisena siellä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on syntynyt v. 1960 ja ollut vanhuuseläkkeellä jo kolme vuotta.
Miten on voinut olla jo niin nuorena muka jo vanhuuseläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1960 syntyneellä ystävälläni on vielä vähän yli kaksi vuotta työtä tehtävä, jotta hän pääsee täydelle vanhuuseläkkeelle.
Jos haluaa maksimieläkkeen (eläkettä ei enää kerry lisää) -60 syntyneen on oltava töissä 69 vuotiaaksi. Alin eläkeikä on kuitenkin 64v 6kk, ns tavoite-eläkeikä 65v 9kk
Onko OVE:n jälkeen jotenkin haettava eläkkeelle, vai miten pääsee sujuvasti eläkkeelle alimman eläkeiän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko OVE:n jälkeen jotenkin haettava eläkkeelle, vai miten pääsee sujuvasti eläkkeelle alimman eläkeiän jälkeen?
On haettava. Hakemus varmaan löytyy oman eläkeyhtiön sivuilta (ainakin Kevalla on).
Olen vuosimallia 1961 ja pääsen tämän vuoden lopulla eläkkeelle tehtyäni vähän yli 40 v atk/it-hommia. Jipii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on syntynyt v. 1960 ja ollut vanhuuseläkkeellä jo kolme vuotta.
Miten on voinut olla jo niin nuorena muka jo vanhuuseläkkeellä?
Etkö muka koskaan ole kuullut ammatillisesta eläkeiästä? Esim. opettajilla se oli 60 vuotta, nousi tosin joillakin kuukausilla edellisissä eläkeuudistuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosimallia 1961 ja pääsen tämän vuoden lopulla eläkkeelle tehtyäni vähän yli 40 v atk/it-hommia. Jipii!
Olen vuosimallia 1960 ja pääsen vanhuuseläkkeelle 1.1.2024 tehtyäni töitä yli 44 vuotta. Tämä on siis 1. eläkeikä, ei tavoite eläkeikäni, johon on niin pitkä aika, joten se on pois laskuista.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosimallia 1960 ja pääsen vanhuuseläkkeelle 1.1.2025 tehtyäni töitä yli 44 vuotta. Tämä on siis 1. eläkeikä, ei tavoite eläkeikäni, johon on niin pitkä aika, joten se on pois laskuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosimallia 1960 ja pääsen vanhuuseläkkeelle 1.1.2025 tehtyäni töitä yli 44 vuotta. Tämä on siis 1. eläkeikä, ei tavoite eläkeikäni, johon on niin pitkä aika, joten se on pois laskuista. Tuli väärä vuosi.
Pääsen helmikuussa eläkkeelle. 45vuotta töitä ja viimeiset 3vuotta ollut työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Mummut ja pappat eläkkeellä.
Papat
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan viitsii tehdä töitä kuuskymppiseksi? Kyllä pitää osata hankkia ammatti ja varallisuutta niin että pystyy jäämään eläkkeelle viiskymppisenä. Isäni jäi eläkkeelle 52-vuotiaana, osti asunnon Espanjasta ja muutti sinne. Elää onnellisena siellä.
Onnea isällesi edelleenkin. Mitä siitäkin tulisi, jos tämä maa olisi eläkeläisiä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä näin aikaisin eläkkeelle päässeitä on? Mä olen vm -62 ja mun tavoite-eläkeikä on 66v 3kk, eli joskus 5v kuluttua.
Samaa minäkin ihmettelen. Olen syntynyt 1961 ja vanhuuseläke on 64 v. 9 kk eli kahden vuoden kuluttua. He saattavat olla eläkevakuutukseen turvin eläkkeelle jääviä, ei suinkaan vanhuuseläkkeelle. Ehkä kirjoittajilla ei ole termit hallussa vaan luulevat aina kaikkien pääsevän vanhuuseläkkeelle.
Sukulaiseni on syntynyt 4/1960. Ei ole eläkevakuutusta, mutta on Ove:lla.
Ensimmäinen eläkkeelle jääntipäivä on 11/2024 ja myöhäisempi muistaakseni vasta 1/2026.
En tiedä miksi se noin menee,tietääkö joku muu?
Työeläkekassa ei ole valtion omistama.
Rahat ovat kerätty työntekijöiden palkasta eläkemaksuina.
Tiedoksi eläkeiästä valittaville.
Kun kassa perustettiin 1960 luvulla eläkeiäksi määriteltiin
65 vuotta.
Harva eläkeläinen eli yli 70 vuotiaaksi.
Aika on todella muuttunut ja ehkä oli aiheellista nostaa eläkeikää.
Oletteko ottaneet selvää mikä on eläkkeene määrä ?
Muistakaa, että eläkettä verotetaan myöskin.
Verotus on korkeampi kuin palkansaajan verotus.
Olen vasta 33 ja haaveilen jo nyt huolettomista eläkepäivistä. Vihaan nykyajan työelämää. Työura ollut kaiken lisäksi silppua, joten mitään irtiottoja oravanpyörästä ei voi suunnitella esim. sijoitussalkkua rakentamalla. Hyvä että sain edes oman asunnon ostettua.
Äitini jäi eläkkeelle viime vuonna ja kadehdin sitä vapaa-ajan määrää! Pienipalkkaisena duunarina hänellä on nettona vain reilun tonnin eläke, mutta ei todellakaan haikaile enää takaisin töihin.
Tuskin tulen saamaan edes tuotakaan määrää eläkettä, ja tuskin pääsen koskaan eläkkeelle. Töissä saa paiskia vielä muistisairaana mummona.