Tänä vuonna eläkkeelle jäävät 1960-luvulla syntyneitä
Niin se aika kuluu. Nyt eläkkeelle pääsemässä ensimmäiset 60-luvun lapsoset.
Kommentit (100)
Keväällä pääsin 59vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle ja hyvä niin kun aina vaan hullumaksi tuntuu työelämä menevän. Eläke laskettiin toisin kuin nyt olisi eläkekertymä ollut, nyt saan 500 euroa kuussa enemmän, jos joku työkyvytön yrittää väkisin sinnitellä työelämässä niin kannattaa huomioida että työkyvyttömyyseläke on yleensä korkeampi normi eläkkeeseen verrattuna.
Kyllä heti jään osittaiselle varhennetulle, kun 62-vuotiaana pääsen vuonna 2026.
tv. vuonna -64 syntynyt
Mun työkavereista jäi kaksi ennen joulua eläkkeelle. Toinen syntynyt -57, toinen -58. Kuuskytlukulaisilla on vielä pitkä matka eläkeikään. Itsellä 10v enkä tiedä onnistuuko sittenkään kun toi eläkekertymä niin pieni.
Saa olla iloinen jos siihen asti elää. Monet 60-luvulla syntyneet sukulaiseni ovat olleet kuolleina jo vuosia.
1960 syntyneellä ystävälläni on vielä vähän yli kaksi vuotta työtä tehtävä, jotta hän pääsee täydelle vanhuuseläkkeelle.
Hallitushan tekee eläkeuudistuksen ja työryhmien ehdotukset tulee olla valmiit muutosten osalta tammikuun lopussa 2025.
Voi hyvin olla, että varhennettu eläke poistuu! Tämän poisto on yhtenä säästökeinona ollut esillä. Tätä pelkään, tarkoitus olisi jäädä varhennetulle heti kun 62 v täyttyy. Olen syntynyt 1966.
Eli joudutaan odottamaan tammikuun loppuun 2025 varhennetun osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 65 ja puol vuotta. Eläke vähän yli 900 :( olen s 68.
Siiihen tulee kansaneläke päälle jos noin vähän.
Kymppi tai kaksi lisää, takuueläke on noin 970 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Pian minäkin
N vm 1966
Onko sulla normaalia alhaisempi eläkeikä vai eläkevakuutus? Katsoin, että minulla aikaisin eläkkeelle jäämisen ajankohta on vuonna 2030 eli vielä kuusi vuotta.
VM 1964
Vierailija kirjoitti:
22 vuotta työelämää takana ja toinen samanlainen edessä. Aika masentava ajatus :D
-78
Samat kelat. Itse olen syntynyt -86 ja mietin jo nyt miten jaksan eläkeikään saakka, kun eläkeikä karkaa yhä kauemmaksi. Samaan aikaan pitäisi kohoavien hintojen ohessa kerätä pesämunaa vanhusikään, kun näyttää siltä, että sote ajaa päin seinää. Tällä hetkellä minä ja lapset pärjäilemme päivästä toiseen, mutta minulta puuttuu täysin tulevaisuuden usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? 900 euron työeläkkeeseen tulee yksinasuvalla päälle 359 €/kk ja puolison kanssa asuvalla 275 €/kk. Jos työeläke on 1000 €/kk, ovat vastaavat summat 309 €/kk ja 225 €/kk.
Tavoite-eläkeikä on systeemin fuula. Alin vanhuuseläkeikä on se oikea eläkeikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? 900 euron työeläkkeeseen tulee yksinasuvalla päälle 359 €/kk ja puolison kanssa asuvalla 275 €/kk. Jos työeläke on 1000 €/kk, ovat vastaavat summat 309 €/kk ja 225 €/kk.
Luitko eläkkeiden yhteensovittamisen ehdot? Kannattaa muistaa, että meillä keskimääräinen eläke on 1800 e/kk, joten tekemättä töitä saa käytännössä keskieläkkeen verran.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla iloinen jos siihen asti elää. Monet 60-luvulla syntyneet sukulaiseni ovat olleet kuolleina jo vuosia.
Ja minunkin vuonna 1997 syntynyt omaiseni. Kuolema ottaa omansa syntymävuodesta riippumatta.
Äitini eläkeikä vasta 2 v 9 kk päästä. Täytti vuoden lopussa 62 v.
Viera keitti:
Ikää nyt 48 vuotta ja alin eläkeikä 66v4kk, tavoite 68v3kk, täysi eläke tasan 70-vuotiaana. Ja näähän varmaan nousee vielä. On se metkaa kun työpaikoilla sitten seitsemänkymppisenä haahuillaan.
Joo 😁 70v palomiehiä, poliiseja, siivoojia, kätilöitä, kirurgeja, tarjoilijoita, vartijoita, asfalttimiehiä, roskakuskeja ym ym pyörittämässä yhteiskunnan rattaita. Mielenkiintoiseksi menee, kieltämättä.
Qnhan meillä reippaat musut.
Minun mieheni, s.1963, pääsee eläkkeelle 65-vuotispäivänään, minä, 1965 syntynyt, odottelen ikää 66 vee ja muutama kuukausi päälle. Todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko eläkkeiden yhteensovittamisen ehdot? Kannattaa muistaa, että meillä keskimääräinen eläke on 1800 e/kk, joten tekemättä töitä saa käytännössä keskieläkkeen verran.
Kyllä, nimenomaan kansan- ja työeläkkeen yhteensovittamisen taulukosta katsoin nuo summat. Aika monella tuntuu olevan se harhaluulo, että saisi vain takuueläkkeen, jos työeläke jää takuueläkkeen alle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman 62-syntyneen, jotka odottavat eläkettä kuin kuuta nousevaa.
vielä on pari vuotta työelämää jäljellä, no lycka till
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1956 enkä aio vielä tänä vuonna jäädä eläkkeelle. Ensi vuonna vasta.
Täällä myös -56 syntynyt ja olen ollut vanhuuseläkkeelle kohta 4 vuotta. Ja nautin joka ikisestä hetkestä, terveenä ja toimeliaana ilman työelämän velvoitteita. Suosittelen,elämää on muutakin kuin se työ.
Voisin jäädä jo nyt eläkkeelle mutta pääsen vasta 7 vuoden kuluttua. Olen hyvässä kunnossa mutta ei enää huvita, haluan nauttia elämästä. Ystäväni joka on vanhempi pääsisi jo nyt vähän päälle 60 v muttei halua..outoa! Itse en hoitoalalla jaksa kyllä vielä 7 vuotta joten nähtäväksi jää..
vm 1965