Terhojen maanantai
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9268685&p=&mpage=1&tmode=…
ja siinä eilisen pikkupino =)
Kommentit (68)
Heräsin laimeisiin supistuksiin klo 02 aikoihin. Ajattelin niiden olevan vain harjoittelusuppareita. Nyt on kulunut reilut kaksi tuntia ja supistukset on koventuneet. Jee! Vaikka olis vain harjoitusta tämä yöllinen puhina, on sentään mukava ajatella että täälläkin kohta tapahtuu jotain. Miehen herätin kolmen aikoihin, että ehtii kahvit hörpätä jos lähtö tulee. No, tässä ollaan edelleen, mutta onneksi on mies seurana :)
Suihkussa kävin vähän lotraamassa ja taidan mennä sinne taas kohta. Auttaa ihanasti supistuksen tullessa. Aamupalankin just vetäsin naamaan siltä varuilta että tässä joutuu tosihommiin.
Esikoista synnyttäessä en saanut kunnon ruokaa koko päivänä, lopulta panivat tipalla ravintoliuosta, kun valitin niin nälkääni.
6 minuuttia väliä edelliseen suppariin... Kyllä alkaa pikkuhiljaa muistamaan esikoisen synnytyskivut, voi kun voiskin tuudittautua uskomaan, että kipu ei tästä pahene, mutta kun se pahenee x 100 ainakin!
Nyt mä lähden juomaan mehua, kun janottaa!
Iloista maanantaipäivää! Palaan päivällä, jos tää on vain ohimenevää...
Taneli 40+1
Kylläpä täällä on supistelevia pallomahoja! Onnea matkaan jos joku pääsee jo tositoimiin!!!!!!
Täällä ei tapahdu enää yhtään mitään. :( Toivo on lopullisesti mennyttä! Kiukku vaan nousee. Eilenki ois pitäny raportoida vaik kuin monelle kaverille et " tuleeko edes mitään limaista vuotoa" tai " onpa hassua ettei se ole vielä syntynyt kun koko syksyn on supistellut" jne jne.
Olis ollut niin hyvä nyt viikonloppuna synnyttää miehen työvuoroja ja lastenhoitoa ajatellen, mutta ei niin ei! Eilen makasin koko päivän kun ei huvittanut mikään. Illalla vetäsin yhden sipsipussin ja reilun puol litraa jätskiäkin v.....tukseen! Kylläpä on mukava mennä huomenna taas neuvolaan punnitukseen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jaahas, arki koittaa täälläkin vihdoin eli kai se pitäis mennä kaivamaan pojalle kouluvaatteita...
Palaillaan ja voimistuvia suppareita kaikille niitä jo kaipaaville!
t. H ja Iines 39+2
Ps. sorry omanapainen valitusviesti!
[color=darkviolet]Tsemiä ja suppareihin tehoja ~~~~~ [b]Elin@lle ja Tanelille[/b] bd bd. Vaikka tää mun tönkyrä tässä eessä pönöttää niin miks tuli itelle niin epätodellinen olo ettei usko ite vastaavia tänne kirjottelevan.
Ukko nukku pommiin ja ku oli niin virkee olo puol seiskalta niin nousinpa sit ylös. Akalta jää tää hoitopäivä väliin kunnen sitä kävellen viiti lähtee viemään. Tulis ainaki neljän kilsan reippailu yhteensä ja tiiän etten kykenis siihen. Tai jos kykenisin niin pitäshän mun hakeekki akka. .
Koettaa vaihtaa, ett veisin perjantaina. Sopivasti sillon on neuvolatreffit. Ois kiva (Ehkä) viimeselle käynnille mennä yksin!
Ja akalla sit sekottu eilen totaalisesti rytmi. Heräs päikkäreiltä jotai puol viien jälkeen. Niin ja ku se kyläreissu vehänti niin meni sänkyyn kympin aikaan. Likempänä yhtätoista kuulin vielä haukottelua niin kävin silitteleen poskee. Silmät pysy visusti kii, mut ku jonku ajan päästä sanoin, ett alappas nukkumaan jo. Niin akka vastas " joo" :) Yrittipä huijata nukkuvaa jo tuolla iällä :D
Että toisaalta ihan hyvä ettei tänään mee hoitoon. Saa nukkua siihen asti ku nukkuu.
[b]Elin@ [/b]viimein saatiin 3 ässää hoidettua :) anteeks virnuiluni, mut sanavalinta oli niin hyvä.
[b]Taneli [/b]sulla on kyllä hyvät viikot, joten jospa ei oo ohimenevää :)
Mitähän tässä keksis *hmm*. Taian siirtää pinnasängyn osat tuosta pesuhuoneeseen niin saan siellä pyyhkiä ne. Eiköhän sitä tässä päivän mittaan tekemistä kehitä. Harvon on joutilaita hetkiä tullu, jos vaan mökin yrittää pitää pystyssä.
Asiasta kymmenenteen. En oo varmaan ääneen täällä sanonukkaa, ett lähes naapurissa on vieraillu susi ehkä pariin otteeseen. Tai toisella kertaa ilmestyny jälet ja toisella kertaa nähty. Tää siis meiltä n. 300-400 metrin päässä. Tai on kai se voinu tallustella likempänäki. Asutaan vissiin sit susirajalla ;)
Tulee itelle olo, ett uskon vasta ku nään. Vaikka näitä havaintoja on ollu useempia ja jälestä päin ihan virallisesti käyty havainnot vahvistamassa. Mut eikös se perusluonto oo meillä kaikilla vähä epäilevä. .
Mut nyt ainaki hetkeks nostan persaukseni tästä ylööööös.
Z ja peipi 37+3
Teillä joilla on huomattavasti vähemmän viikkoja ku mulla, niin ootte lähdössä tositoimiin! Miksei mullakin jo ala.......*nyyh*
Ois sitten neuvolaan meno ja tuossa seiskalta heräsin, eikä uni tullut enää silmään. Tänään varataan sitten aika käynnistysarviointiin, luultavasti perjantaille. Jos menee sinne asti, niin en kyllä missään nimessä suostu lähtee kotiin enää viikonlopuksi! Teen aivan selväksi, että mulle riittää tää raskaana olo just nyt! Eivät saa mua " kirveelläkään" häädettyä kotio. :D
Miksi tuota käynnistystä venytetään ja venytetään??
Zatu: Joo aikamoiset on viikot! Ei ole vielä koskaan mennyt näin pitkälle. Esikko meni 41+0 ja toinen 40+3. Tää vie huiput!
Sunmom, elin@ ja taneli75: Rutkasti toivotan Onnea teille ja hyvä että edes jotkut pääsette JO synnyttään!!
Hermione02: Aivan samat tunnelmat täällä!!
juups pitää alkaa laittautuun neuvolaa varten........
mellum ja peukaloinen (kohta varmaan jättiläinen) 41+1
[color=darkviolet]Et oo tainnu paljastaa tarkemmin mistä oot? K-suomesta muistaakseni. . Tuota sun kuvaa kattelin ja miks musta alko tuntuu, ett ois nähty. Tai sit sulla on kaksoisolento :)
Paljasta jotain. Näätkö töissä hirmusesti miehiä ;)
[color=#228B22]Kyllä [b]karehruttaa!!![/b] pirsana!
Täällä oltaas kaans ihan kypsiä lähteen jo!
Eilen illalla vihlonnat nousi taas sellaasihinki vääriihin,notta voi hel**tti!
Moon tualla soffalla ulissu kivusta,tuntuu ettei tua vihlonta jää eres liitoksen ja kohrunsuun vihlonnaksi,vaan eilen tuntu kuin olis koverrettu lonkkaa veittellä sisäpualelta![b]Onko muilla tämmööstä??[/b]
[color=36648B]Eileen lupasin tulla tänne illalla turisee,mutta Herra8veen synttärit venyy puali seiskaa ja sitten mää hullu innostuun lähtiä kävellen hakemaa lottoa!Mikähä sen lenkin pituus olis?oisko siinä reilu 4km?No,siihen meni tunti ja kakskyt minuuttia! Sitte menin saunaha ja sitte kärvistelin soffalla [b]24[/b]:sta vahraten..
pikaasesi kahtoon sitte postini ja lisäälin kuvia blogihi.[b]Tarkistakaa muutoon,etten ihan höpöjä laita teirän kuviihin :)[/b]
[color=68228B]Tein muutoon,vaikka itte sanonki,hienon [b]Lordi-kakun[/b] Herra8veelle eilen! en oo ikää kokeellukkaa tehä sitä sokeripikeeriä ja ja värjätä elintarvikeväriillä,oli kyllä kova tyä,mutta synttärisankarin ilme oli se arvoonen! kehtaasinkaha laittaa kuvan blogii*miättii*
[color=595959]Nyn kattomaha ,josko keittääs uuren annun kaffia..
[color=B03060][b]Maria ja himpula 39+1 !
Häpyluuta vihloo myös; sängystä ylös könyäminen on erittäin tuskallista. Iskias per...le on kans ilmoittanut olostaan muutamalla vihlasulla (se onneks on sitten ekan 20 raskausviikon jälkeen ollut poissa!). Keksinkin viime yönä uuden keinon nousta sängystä: kontilleen ja sitten peruutan jalkopäästä alas lattialle ja sitten vaapun vessaan... Onneks mies nukkuu niin sikeästi öisin, se nimittäin varmaan tikahtuis naurusta kuoliaaksi! ;)
ZATUlla siellä susia, hui kamala!!!!!!! Mä en muuten olis kovasti huolissani tuosta herkuttelusta. Ei se niin paljoa vauvan kokoon vaikuta, kun sulla ei ole sokereita/raskausdiabetesta todettu! Kyllä se vauvan koko mun mielestä enemmän kiinni niistä geeneistä.
MELLUMille paljon jaksamista ja paljon suppareita!!!!!!!! Tuo yliaikaisuus on v-mäisintä mitä tiedän. Esikoinen syntyi 41+5 (laskettua aikaa ei ikinä silloin siirretty kahdella viikolla eteenpäin, vaik alkuraskauden ultra näytti et 2vko pienempi... Eli poika kyl syntynyt oikeasti n. rv 40). Ja jos neidin syntymää ajattelee niin nyt pitäis olla just tositoimissa synnärillä...
Jospa menis kehittää jotai tekemistä. Olis pyykin lajittelua ainakin tiedossa... yöks!
t. H
Mellum: Ymmärrän todellakin tuon sun ajatuksen, että kun pienemmillä viikoilla menevät pääsevät synnyttämään, ja itse vaan kärsii kotona :( Mulla oli edelliseltä samat fiilikset... Ja just samat viikot ku sulla, niin menin neuvolaan ja sain lähetteen käynnistykseen ;) Oli se ihanaa, kun vihdoin pääsi eroon siitä mahasta ja vaivoista!!
Täällä oli kans ihmeiden yö... Supistusten osalta, siis. Ei oo ennen ihan NOIN kovia ja kipeitä olleet, eivätkä noin tiheesti tulleet. Oikeestaan koko yön niitä valvoskelin, vähän ennen seitsemää sitten nousin ylös ja aloin kellottamaan niitä. Viiden minuutin välein tais tulla pitkään, mutta sitten ne lopahtivat :( No, eipä tarvinut vielä lähteä ;) Siinä ehdin jo mielessäni surkutella, kun pitää lapset herättää ja raahata kylään :) Ei tullut sitten heillekään aikaista herätystä, onneksi!
Olisi niin hyvä, jos synnytys käynnistyisi päivällä, niin lapset saisivat mennä leikkimään ystäviensä luo, eikä tarvis niitä yöllä herätellä. Kun ei tämä viidennen synnytys varmastikaan (ainakin oletan...) kestä ihan mahdottoman pitkään, niin varmaan saisin päivässä punnerrettua kaverin ulos...
Odottelen malttamattomana soittoa äitipolilta, josko pääsisin käynnistykseen... Ei vaan jaksais millään enää tätä unettomuutta ja jatkuvaa särkyä. No, kai tilanne vois pahempikin olla, mutta alkaa vaan turhauttaa. Olen nyt pari kuukautta selvinnyt parin tunnin yöunilla, mutta alkaa jo mennä yli...
Oltiin lauantai ystävien luona Lahden seudulla, ja automatka sekä saunominen saivat kai aikaan sitten vähän supisteluja jatkuvien menkkamaisten kipujen lisäksi. Ehdin silloinkin jo la-su- yöllä toivoa, että josko se nyt lähtisi käyntiin, mutta silloinkin lopahti ihan yhtäkkiä vaan ja uni voitti. No, vielä meistä jokainen tänne kertoilee jakaantumistaan! :)
Nyt lapsille aamupalaa, sitten toivomaan lisää supistuksia ;)
Nasu 40+2
[color=darkviolet]Laitonki eilettäin oman alotuksen siittä, mut siis onko se pahempaa ku luonnollinen? Riippuu varmasti tapauksesta, mut millasia kokemuksia teillä on?
Onko käynnistämisessä mitä riskejä? Eilen sain kuulla, ett jos sektio takana niin rajuna ei voi käynnistää.
Plääh! Sain luututtua pinnasängyn niin kyllä se näyttää siltä, ett kaipaa uutta maalia pintaan :/ ja mä ku aattelin jo koota sen tänään. No - pittää soittaa jossai välissä ukolle, ett käy ostaan maalipurkin.
Sen verran pahasti rapissu tai rapisee yheltä kantilta, ett ei hyvä.
Aamupuuro vejetty huiviin. Akka kattelee valokuvia ja tässähän vois vaikka lähtee pihalle.
[b]Hermione [/b]geenit on varmasti iso tekijä vauvojen kokoon. Oot oikeessa. Kummasti oon saanu kitkuteltua perjantai illasta asti. Eilen ajoin ukon syömään sipsinsä muualle. Ei siinä enempi mulla tekis mieli tuota tiikerikakun jämää mikä on leipälaatikossa! Oisin laittanu sen ukolle töihin mukkaan, mut kerkes livahtaa ovesta aamulla turhan nopeeta.
Nyt siemaseen kuppi sumppia, ku aamulla tuli vaan teetä keitettyä.
olipa kiva lukea pinoa kun niin monella tuntui lähtö olevan edessä! Onnea matkaan ja toivottavasti ei oo älyttömän pitkiä tai vaikeita synnytyksiä kenelläkään!
niin sit siihen zatun komennukseen laittaa blogiin kuvia mahasta, oon ihan pihalla koko hommasta kun oli niin pitkä tauko täs palstailun välis et mulla ei oo mitään tietoa miten pitäis toimia. eli minne laitan kuvia, minkälaisina tiedostoina ja mistä ja kuinka mä sit pääsen itekin niitä ihmetteleen? ihan tuoretta kuvaa mulla ei heti täs oo, mut kamera ja usb-piuha on kyl koneessa koko ajan ja osaan ehkä käyttääkin sitä, eli aika nopeasti saisin varmaan kuvia sinne laitettua. ei sillä että tässä mun mahas niin hirveästi ois esittelemistä kun eipä tää mun maha ainakaan mistä isoimmasta päästä oo. mutta infotkaa joku niin laitan kyllä kuvia tulemaan.
on muuten aika jännä iltaunettomuus iskeny muhunkin ku nykyään ei meinaa saada millään unen päästä kiinni, menee ainakin sellanen tunti sängys pyöries kun normaalisti meikäläinen on ollu ihan taju pois kun pää koskettaa tyynyä vaikka oisinkin vedelly päivällä pikku-ukon kans päikkärit. ei vissiin parane enää niitä päiväunia harrastaa, jospa sit sais illalla nukuttua paremmin. sit kun uni tulee niin nukun kyl ihan hyvin aamuun asti, että ei tää ongelma mikään iso oo kun vertaa teihin, jotka saatte kukkua yöhälle yöhön ja sit aamulla on pakko olla hereillä lasten takia.
meillä onkin nyt aika rauhallsita kun tyttö lähti joululoman jälkeen ekaa kertaa leikkikerhoon ja pikku-ukko kattoo olkkaris teletappeja. nyt pitäis sit vielä saada ittestä jotain energiaa irti ja vähän hoitaa tätä huusholliakin. mies lähti aamulla päiväksi helsinkiin reissuun ja se onkin kotona vasta 7-8 maissa illalla. sit jännittää jo nyt tuleeko tänään se mun aika sinne äitipolille kääntöyritykseen, pakkohan sen on tulla kun aika on joko huomiselle tai perjantaille kun sanoin niille viime viikolal ettäö ke tai to en pääse kun mies on oulussa työmatkalla ja ei oo lapsenhoitajaa. oon ite ajatellu koko ajan et se on perjantaina joten jos se onkin jo huomenna niin sit oon varmaan ihan täpinöissä koko tän päivän...
saa nähdä mitä sielläkin sit sanotaan, en usko et vauva ois nyt viikonlopun aikan iteksiään kääntyny, tai ainakin kuvittelen et oisin sen huomannu, mut sen oon kyl pistäny merkille et välistä se köllöttelee tosi poikittain tuolla masus. aina kun se istuu suoras niin huomaa kyl kun kylkiluihin painaa sellainen kova pallo ja joskus taas ei sitä palloo löydy vaikka kuinka kopeloi mahaa ja oikein ettii sitä. no, onhan sillä vielä aikaa kääntyä vaikka ihan iteksiään ilman lääkäreitten roplausta.
mites teillä muilla, onko miehet lähteny aina mukaan kaikkiin isompiin tutkimuksiin vai ootteko menny yksin? meilä mä kyl meen melkein aina yksin kun ei muuten oo lastenhoitajaa tai vaikka sit oliskin niin mies ei koe läsnäoloaan mitenkään tarpeelliseksi, eikä välttämäti halua mukaan (ellen mä sano et jumatskekka ukko, nyt tuut;)!!! ). meillähän tosin oli se tilanne et mies ei oo tulos mukaan synnytykseen vaan mun paras kaveri joka opiskelee lääkikses 4-vuotta tulee jo toistamiseen mun kaa synnytykseen. hänhän se olikin innoissaan kun pääsee mahdollisesti näkemään perätilasynnytyksen, ei niitä nyt lääkiksen harjottelujaksoillakaan välttämäti nää... no kiva että ees joku on innoissaan;)
niin zatulle ja muille vauvan koon ja syömisten kans tuskaileville piti todeta ihan samaa ku hermione et ellei ne sokrut näytä häränpyllyä niin ei ne omat syömiset ihan älyttömästi mun mielestä vaikuta siihne vauvan kokoon. mullakin kahdessa ekassa raskaudessa tuli painoo reilut 15-16kg ja kumpikin oli aika pieniä syntyessään ja nyt taas tää heppu on jo paljon isommaksi arviotu vaikka oon ollu palkjon tiukempana syömisten kans ja painoo on tullu pari kiloa vähemmän ku edellisillä kerroilla.
mutta nyt alkaa ukko hermostua yksinään teletappien kattomiseen joten mentävä on. supistusäteitä kaikille kaipaaville ja toivottavasti elina ja taneli ovat jo tosi toimis!!!!
oikein hyvää päivänjatkoa kaikille, palailen astialle kunhan posti on tullut ja tiedän millon on mentävä taysiin....
sapa 37+0
Viikonloppu meni taas yhdessä hujauksessa, en ehtinyt koneella ku pikaisesti istahtaa. Enkä kyllä selän takia tässä kauaa kärsikään :/
Masun puolesta vietämme hiljaiseloa. Välillä supistelee ihan kipeestikin (ja supistukset tuntuu eniten tuolla sisäreisissä!) mutta aina, kun alan kellottamaan/lausun niistä ääneen, lopahtavat ne.
Se on kumma, kun on koko helvatan syksyn saanut jännätä, josko vauva syntyis ennenaikaisesti, niin nyt ei näytä olevan mikään kiire ulos :( Kaikki sympatiat teille 40+:ssalaisille, kamalaa on odottaa!
Vein just kuopuksen hoitoon ja sieltä niin ihanasti sanoivat, että se on vaan ilmoittaa, jos tulee lähtö niin poika saa viipyä pitempään. Mutta tuskinpa tänään.
Esikoinen oli jo syntynyt näillä viikoilla...
Viikonloppuna vaihdettiin parketti halliin ja kovasti pölyä tuli vanhojen laattojen irroittamisesta. Eilen mies imuroi useempaankin otteeseen, ajattelin minäkin nyt tarttua imurin varteen ja luututa kaikki pinnat. En olekaan imuroinut sitten marraskuun?
Leperuksen perheelle osanotot täältäkin <3 Kurjaa, että tuommoisia epäoikeudenmukaisuuksia & surullisuuksia tapahtuu :(((
Zatu: Komppaan hermionea mikä tulee syömisiin. Geeneissä, enemmän isän puolella, menee vauvan koko kuulema.
Maria: No johan sulla on kärsimistä :/ Toivottavasti pääset pian hommiin, niin loppuu vaivat :) Laitapas kuva Lordi- kakusta!
Sunmom, elin@ ja taneli: ONNEA MATKAAN, jos sille pääsitte =)
Lisääkin oli varmasti kommentoitavaa.. ? Palaan aika varmasti astialle tänään ja vaikka en palaisikaan, niin en usko, että mihinkään vauvanhakumatkallekaan pääsen :/ Mä olen täällä vielä helmikuun puolta väliä käydessä.. (täällä annetaan mennä jopa 16päivää yli, jos kaikki arvot ok). Että näin.
/ardisia rv38
Eli pallona edelleen täällä pompitaan. Pikku hiljaa alko supparit rauhottua, neljän maissa tuli viiminen ja sitte Nukkumatti vei voiton. Ja tuli 5 tuntia vielä nukuttuakin!
En silti kovin monta tuollasta yötä enää halua viettää, oli sen verran kipeitä ja kurja ajatella, että olisivat olleet ns. turhia =( Ny aamupalalle! Yölläki oli nälkäm nutta yhellä keksillä kituutin.
Elina
sapa78:
niin sit siihen zatun komennukseen laittaa blogiin kuvia mahasta, oon ihan pihalla koko hommasta kun oli niin pitkä tauko täs palstailun välis et mulla ei oo mitään tietoa miten pitäis toimia. eli minne laitan kuvia, minkälaisina tiedostoina ja mistä ja kuinka mä sit pääsen itekin niitä ihmetteleen?
Eli homma toimii niin, että laitat mulle tai sindalle sähköpostiin kuvasi,saat sitä vastaan salasanan, jolla pääset katsomaan meidän muiden kuvia..
blogista löydät pari osoitetta lisää,joihin laittaa kuvia :)
mää meen nyt laittaa kuvan herra 8veestä ja lordi kakusta :)
Zatu: Mulla on kaksi käynnistystä takana. Esikoinen leikattiin suunnitellulla sektiolla perätilan takia, toinen syntyi " itsestään" alakautta, ja oli TOSI kipeä ja pitkä kokemus. Kolmas lähti vedenmenolla, mutta meni reilusti yli vrk, eikä supistuksia kuulunut, niin käynnistettiin sitten tipalla. Nelonen käynnistettiin myös tipalla, minun toivomuksesta. Olisivat laittaneet niitä pillereitä kohdunsuulle, mutta pyysin että laitettais tippa. Ja hienosti lähti sillä käyntiin, molemmilla kerroilla, ja molemmista käynnistyksistä jäi aivan tosi hyvä maku. Näitä käynnistettyjä synnytyksiä oon aina kaikille luonnehtinut " helpoiksi" synnytyksiksi ;) Nytkin, jos vaan saan käynnistyksen, toivon saavani sen tipalla...
Olen myös kuullut, että käynnistetty synnytys olisi jotenkin rajumpi ja kipeempi kuin itsestään alkanut. Mutta minun kohdalla se ei ole pitänyt paikkansa.
Niin, tuosta sektiosta en tiedä, olisinko tokalle sitten edes käynnistystä saanut, kun edellinen leikattiin... Mutta onhan se totta, että siinä sektiota seuraavassa synnytyksessä (ja vielä muissakin, muttei niin tarkasti) kontrolloidaan koko ajan sitä kohdun jaksamista. Ettei se vaan repeä. Niin tuntuukin kyllä aikas luonnolliselta, jos mitään rajua käynnistystä ei sektion perään heti saa... Mutta en tiedä tuosta.
Nasu
Maria-79:
sapa78:
niin sit siihen zatun komennukseen laittaa blogiin kuvia mahasta, oon ihan pihalla koko hommasta kun oli niin pitkä tauko täs palstailun välis et mulla ei oo mitään tietoa miten pitäis toimia. eli minne laitan kuvia, minkälaisina tiedostoina ja mistä ja kuinka mä sit pääsen itekin niitä ihmetteleen?Eli homma toimii niin, että laitat mulle tai sindalle sähköpostiin kuvasi,saat sitä vastaan salasanan, jolla pääset katsomaan meidän muiden kuvia..
blogista löydät pari osoitetta lisää,joihin laittaa kuvia :)
mää meen nyt laittaa kuvan herra 8veestä ja lordi kakusta :)
Minäkin voisin vihdoin ja viimein (tänään illemmalla) laittaa noita kuvia itestä, kunhan räpsäsen masukuvan ja vois sitte vauvastakin laittaa kunhan se haluaa syntyä. Jos vaan saan tulla mukaan..?
Niin neuvolassa varattiin aika käynnistysarviointiin ja vasta ens viikon maanantaille (42+1) antoivat ajan! Arvasin, etten tälle perjantaille tuu saamaan, niin hintsusti noita antelevat..aargh! Syntyispä ennen sitä.....
Paineet meinas olla korkealla, mutta ku tuota jännitystä tuppaa olemaan, niin sain itse mitata rauhassa sillä välin kun th kävi kattoon onko pissa puhdas. Sain lukemaks sitte 148/86. Kun ekaks alapaine huiteli 99:ssä! Pikkasen korkeemmalla on ku viimeks.. Pissa oli puhdas ja hemppa oli 128. Painoo tullut 100g viime torstaista. Sf-mitta oli laskenut 1cm eli 31cm oli nyt. Vauva punkikin itteä aamulla alas, niin että vihloi sairaan kipeää..josko olis siinä laskeutunut vieläkin alemmas?
Joo, ei tää tosiaan oo kivaa ootella näin pitkää aikaa, mutta minkäs teet. Ei ole vaavilla kiire tulla pois...
SAPA78: Minä oon käynyt kaikki tutkimukset yksin ja mies hoitaa lapsia sillä aikaa kotona. Synnytykseen kyllä lähtee mukaan! Muksut viedään hoitoon vaikka mummolaan siks aikaa. Hoitajia kyllä löytyy yleensä..
NASU: Mulla taas kun ei mitään kummempia vaivoja toistaiseksi ole... eli nukkuakin olen saanut hyvin. No, särkeehän tuota alapäätä ku vaavi laskeutunut, mutta muuten voin hyvin. Mietinkin, että mitä vaivoja sitä keksis viim. sinne käynnitysarviointiin, että laittavat heti toimimaan!??
mellum
Oon tosin jo 8 jälkeen heräilly mutta nyt vasta jaksoin koneelle itteni pungertaa....:)
Makoilin soffalla ja kattelin eilistä Twin Peaksia, ei oo kyllä niin karmiva sarja enään ku oli silloin 15 v. sitten....onneks!
Tällä olikin moni jo päässyt melkein tositoimiin, ainakin TANELI & SUNMOM, tsemppiä!
ELIN@lla tais supparit jo rauhoittua, toivotaan että siitä vielä " villiintyis" !
Täällä kans odotellaan kun kuuta nousevaa jonkinlaisia merkkejä tulevasta, mutta ei niin ei....
Oon kans kuullut että käynnistetty synnytys olisi " rajumpi" (tai supparit siis) kuin luonnollisesti alkaneessa, joten toivon niin että tää lähtis normaalisti etenemään! On kuitenkin hieman epävarma olo näin ensikertalaisena, ja toisaalta taas kun ei osaa odottaa mitä tuleman pitää niin sitä sitten menee vaan mukana! Tieto lisää tuskaa, vai mites ne sanoo....:0
Näin taas toissayönä aivan oudon unen: olin juoksemassa urheilukentän ympäri ilman tätä vauvamasuani ja törmäsin vanhaan ala-asteenaikaiseen luokkakaveriin joka kysyi että joko synnytit? Siihen sitten vastasin että juu, eilen! (ja loukkaantuneena ettei huomannut puuttuvaa vatsaani!!) Ja hän kysyi aikaa enkä muistanut kun että " joskus puoliltapäivin syntyi" ja sitten hän kysyi että syntyikö kokonaan vai vaan osittain ja kumpi tuli?? " Poika tuli sanoin, ja kokonaan syntyi...."
Et sillee, pistäkää paremmaks sarjassamme oudot unet... :=
Jokatoinen kerta kun uneksin vauvasta se on poika ja sitten taas tyttö! Kerran se oli kumpaakin saman unen aikana....Tulkitkaa nyt sitten tätäkin kummallisuutta!
Pitäis varmaan taas tarttua imuriin & moppiin kun nuo loput " ässät" ei oikeen onnistu, saunaa ei vieläkään ole ja mies ei suostu taas siihen mukavaan " ässään" kun pelkää että se aiheuttaa synnytyksen ja että se vauva syntyy siihen.... Olen kyllä yrittänyt selittää etten usko että minun kohdallani ihan niin radikaalia " syöksysynnytystä" tapahtuu näin ensikertalaisena....! Ei kai sitä voi toista pakottaa, vai voisko....??
Palailen taas myöhemmin, voikaahan hyvin & supparisäteitä....!
(Pitäiskö kokeilla tuota käänteispsykologiaa näihin supparisäteisiinkin....?)
Pupina 39+3
Minä se eilen repäsin ja lähdin siskolikan kanssa lenkille, ois vaan saanut jäädä tekemättä, vedin niin hienot telemarkit että en käveleen pääse, itkun kanssa kömmin sänkyyn miehen avustuksella ja vieläkin on alaosasto kipiänä, huoh tämäkin vielä.
Sunmon, Taneli: ~~~suppareita~~
Elin@: Mua pelottaa myös jos joutuu useamman yön kärvisteleen supistellessa ennen kun vaavi tosissaan alkaa syntymään. Tuolla kolmannella ässällä on meillä ainakin ollut jo pitkään supistuksia aiheuttava vaikutus, tällä hetkellä se vain on ihan mahdoton ajatus.
Kivasti on masuista kuvia tullu blogiin, kateeksi käy teitä joilla on nätti pyöreä masu tuossa edessä, mulla masu on levinnyt takapuoleenkin ;)
Nyt täytyy marmattaa vähän anopistakin, en tiedä onko se jättänyt aivot yöpöydälle kun äsken soitti ja sanoi että lähtevät ensiviikolla mökille muutamaksi päiväksi, 300 km päähän ja että käyvät nyt sit ennen kun vauva syntyy ja voivat sit ottaa tytöt hoitoon kun ollaan synnärillä??? Kuopushan meillä synty viikolla 38+ ja se viikko on ensiviikolla, enhän toki sano et tämä syntys just ensiviikolla mut silti. Ajatus on siis ollut että mummo hoitaisi sitten tyttöjä. Nyt täytyy pyytää siskoa varautumaan ja ottamaan sitten vaikka töistä vapaata jos hoidontarve tulisi.
Zatu: En osaa kyllä kuvista sanoa, että tunnistaisin sut, Ympäri Suomea on tullut kyllä nuorempana asusteltua, tosin pohjanmaalla en ole ollut. Ja juu kaksoisolentokin löytyy, biologinen sellainen, mutta tällä hetkellä molemmat asustellaan Jyväskylän ympäristössä.
Hyvää alkavaa viikkoa, toivotaan että terhonsa haluavat saisivat tällä viikolla nyyttinsä. Meillä mies toivoo et vaavi syntys jo tällä viikolla että voisi sit hyvillä mielin lähteä helmikuun alussa moottoripyörä messuille, lupasin hänelle et hoidan asian niin =)
Mamm@mia rv 37+2
[color=darkviolet]Ollaan asusteltu hämeessä 4-5 vuotta *hmm* -97 vuodesta etiäpäin. Olin yhellä varuskunnalla töissä. . .ja siellä mun mielestä oli kovasti sun tai sit systeris näkönen :)
Nyt takas kapustan varteen.
Elikä tosiaan esikoinen oli jo syntynyt näillä viikoilla, ja arvatkaas vaan jaksaisinko enää odotella yhtään tämän syntymää... NO EN! Viime yö meni täälläkin toooosi kipeiden supistusten parissa mutta viiden aikaan nen loppus kun seinään ja sit ei ole tullut enää mitään... Kait mulla on kohta paikat jo valmiiks 10cm auki ja synnytän matkalla sairaalaan ;) noh toivottavasti ei sentään...
Tanelille ja sunomille: supparisäteitä ja stemppiä jos olette tosi toimiin päässyt!
Olikos se ardisia kun mietti sitä sairaalaanlähdön hetkeä? Minusta tuo ohje on myös aika laajakäsitteinen että tule kun et enää kotona kestä. Itseänikin pelottaa nimen omaan tuo matkalle synnyttäminen. Kun jos käynnistyy supistuksilla niin sehän riippuu ihan omasta kipukynnyksestä kauanko kestää kotona. ja varsinkin kun on paikat jo auki niin mitäs jos tulee pakon omainen ponnistuksen tarve matkalla kun sairaalaankin on nin pitkä matka.
Masukuvia pitäis tosiaan laitaa tuonne blogiin, kauheaa eii olla masua kuvattukaan pitkään aikaan ja esikoista odottaessa kuvia napsittiin koko ajan...
Nennille: mukava kuulla että teillä vauva arki lähtenyt hyvin käyntiin ja sisarukset ottaneet vauvan innolla vastaan :)
Palaillaan taas myöhemmin, kohta pitää lähteä viemään autoa mun isälle kun siinä on pakoputki poikki ja isi lupas sen korjata( kun osaa paremmin kun oma ukko ;) )
äityli ja rinsessa37+5
Tulihan sitä jo kolme yötä nukuttua ruhtinaallisesti, joten eikö se oo aika valvoakin?!?
Saatiin viimein kolme ässää hoidettua, oli kyllä hieman pitkissä kantimissä, kun perjantaina siivosin, lauantaina saunoin ja viimein nyt illalla saatiin kolmaskin kasaan. Mutta tehoja tuntuu olevan =O. Edellisestä kerrasta on kyllä aikaakin kolme tai neljä viikkoa... 23.19 tuli eka supistus ja siitä asti on kärvistelty. Ja ovat oikein tuntuvia, joutuu keskittyä ihan kunnolla hengittämään ja pitää tässä kirjotustaukojakin. Väli tosin on vaihdellu 2min-15min, eli ei vielä ihan säännöllisiä. Mies kyllä sano nukkumaan alkaessaan, että jos nyt kuitenki loppuviikolle saisin pinnisteltyä ;). Mä taidan kärvistellä täällä vielä helmikuussa! Nyt oli väliä 4min... tuntuu, että mitä pitempi on väli, sitä kovempi on supistus. Selkää pakottaa. Inhottavinta on kun pissareissulla supistaa, sattuu oikein tosissaan siinä istuessa.
Kaivauduin sitte iltapäivällä/illalla niihin paljon kehuttuihin vaatekaappeihin. Ny on hyllyt järjestyksessä ja pari kassillista vaatteita odottaa kevättä ku otan sitte kirpparipöydän.
Mulla ei oo muuten tullu vielä yhtään arpea tästä venymisestä. Viimeksi kyllä tuli ihan tarpeeksi, että ei haittaa vaikka nyt ei tuliskaan! Pukamia on kyllä tullu pari ja uhkaavat koko ajan kipeytyä =/ Ei kauaa viitsi pöntöllä istuskella.
Minäkin lueskelin noita synnytysmuistoja ja tirautin pari kyyneltä samalla. Itte muistan ku katoin ikkunasta ulos että aurinko laskee ja taivas oli oranssi ja kätilö käski ponnistaa ja seuraavan kerran ku katoin ulos, aurinko nousi, taivas oli ihanan värinen ja poitsu sylissä. Onneks oli lyhyt juhannusyö!
Kovasti moni on huolissaan tuosta vauvan koosta. Minä viimeksi herkuttelin (*auts* 5min...) sen 25 kilon verran ja Eetun syntymäpaino oli 37+5 3050g, eli jos olis menny la:n asti, olis ollu sen vähän alta 3,5kg. Eli ei ainakaan sillon mun syömiset vaikuttanu. Ja kokoarviossa 35+ pojan kooksi arvioitiin vaan noin 2kg ja kätilö oli hieman huolissaanki. Heitti sitte sen puol kg liian pieneksi. Lääkäri sillon sano, että heillä on 20% virhemarginaali, eli mitä isommaksi arvioidaan, sitä isompi voi heittokin olla. (*aaah* 4min) Yritän luottaa siihen, että luonto ei päästä vauvaa liian isoksi. Varsinki, jos ei oo sokereiden kanssa häikkää. Sain muuten viimeksi pienen repeämän (6tikkiä) kun Eetu tuli ulos toinen käsi poskella. Päänympärys kun oli vaivaiset 33,5cm.
(3min, mutta aika " pieni" ) vauva ei ilmeisesti oikein tykkää tästä runnomisesta, kun väliajoilla jomottaa takasin =/
ja taas 3min. Lupaan teille kyllä vielä masukuvan loppumetreiltä, jos lähtö tulee. Viimeksikin otettiin vielä just ennen lähtöä =) aah, nyt on pakko käydä kävelemässä!
Nonniin, kaurapussi on taas kuuma. Meillä ei terkkari tee sisätutkimuksia, vaan ainoastaan lääkäri. Eli vaan sen kolme kertaa raskausaikana. Mutta täällä ne käyttää aina sitä rautasysteemiä, mikä tuntuu tosi ikävältä =(
Onkohan Sunmomille ja Mansemammalle tullu lähdöt?!? Lupaavilta kuulosti.
Nyt tämä taitaa mennä kaiveleen Panadolia kaapista.
Öitä!
Elina ja masukki 37+2