penikkatautioiretta molemmissa säärissä
Hei! Olisin kysynyt kokemuksia penikoitten hoidosta?
Itselläni ne ovat vaivanneet jo lähes kaksi vuotta ja saivat alkunsa kun minä - sohvaperuna - innostuin liikunnasta ja taisi mennä vähän överiksi. Sääriin sattui ulkona hölkätessä, mutten tajunnut kivun olevan varoitus, vaan arvelin, että rusinan kokoiset lihakseni siellä vaan veisaavat hoosiannaa ja kyllä se siitä, kunhan lihakset saa lisää voimaa.
No asia ei mennyt niin ja lopuksi jouduin lopettamaan lenkkeilyn, kun siitä ei tullut mitään. Jopa puolen tunnin kävelylenkin loppuvaiheessa alkoi sääriä pakottamaan.
Nyt olen hakeutunut hierojalle vaivoineni ja hän repi eka kerralla kaikki kiinnikkeet irti sääriluusta, ja se sattui muuten ihan sairaasti. Seuraavana päivähä jalkani oli punaiset kuin tomaatti ja varsinkin toinen paisui ihan elefanttikokoon, myös verenpurkaumaa runsaasti. Pidin kahden viikon hierontatauon ja nyt turvotuksen laskettua olin toista kertaa hieronnassa. Hieroja ei tosin voinut paljoakaan hieroa jalkoja, sillä ne ovat nyt niin kipeät ja jomottavat koko ajan, jopa nyt kun tätä kirjoitan. Menossa on tulehduskipulääkekuuri.
Tilasin lääkärin ensi viikolle - liikuntalääketieteen edustaja. Kammoksun ajatusta lihasaitioleikkauksesta, mitä muuta hoitoa tähän jo krooniseen vaivaan voisi olla? Kuumat ja kylmät hoidot on jo koetettu ja nyt siis myös tuo hieronta.
Oletteko kuulleet auttaisiko kortisonipiikki laukaisemaan säärten tulehdustilannetta? Ja sitten ihan tyhmä kysymys (kai?) että voikohan tollasessa voimakkaassa hieronnassa liikkelle lähteneestä verenpurkaumasta olla verisuonitukoksen vaaraa? Millainen tuo lihasaitioitten aukaisuleikkaus on? Miten pitkä toipilasaika? Ja miltä sääret sen jälkeen näyttää - jostain kuulin, että jättäisi turvonneet sääret ikiajoiksi, niinkuin ruma arpi ei jo riittäisi?!
Olen kiitollinen kaikista kommenteistanne tähän aiheeseen liittyen.
Minulla auttoi magnesiumtablettikuuri, kun iski penikkatauti.