Minkälainen ihminen tarkenee ulkona näillä pakkasilla?
Miten kukaan voi olla ulkona? Aivan järkyttävän kylmä. Tulispa jo kesä.
Kommentit (165)
Mahtavaa keliä pitää. Luonto tykkää ja pöpöt kuolee. Vaatetta päälle ja bensaa tankkiin.
Lihavat pärjää koska läski lämmittää :)
https://tekniikanmaailma.fi/tutkijoiden-yllatysloyto-ihmisen-alkukoti-o…
Ihmisen alkukoti on nykytiedon mukaan Etelä-Euroopassa, eikä Afrikassa. Lämminkä tuolla Kreikan tienoillakin kyllä on, Välimeren tienoo olisi ainakin minusta ihanteellinen asuinympäristö.
Tästä löydöksestä ei vaan hirveästi huudella poliittisesti epäkorrektina, koska sen voi kokea vähättelevän afrikkalaisia ja edustavan ns "valkoisen ylivallan" kulttuuria.
Aloittaja voisi hankkia säänmukaisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho ei tykkää myöskään kylmästä. Lutrasin juuri käsiin kosteusvoidetta reilusti. Kosteusvoidetta kuluu talvipakkasella purkkitolkulla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kannattaako-kasvoja-suojata-vaselii…
Miten joku vaseliini nyt tähän liittyi?
Vierailija kirjoitti:
Lihavat pärjää koska läski lämmittää :)
Olet väärässä. Lihas lämmittää.
Rasva eristää joten ei ole vaikea päätellä minkälaiset tarkenee parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perustalvisää tämä on. Lapsena sitä tuli seistyä ja hytistyä koulubussia odottamassa vastaavissa keleissä paljon huonommilla varusteilla. Nyt on merinovillakerrastoa, tuulen- ja vedenpitävää untuvatakkia ja kengät lammaskarvavuorella eikä kyllä tule yhtään kylmä, vaikka minulla on tosi huono ääreisverenkierto. Kasvoihinhan tuo pakkanen ottaa, mutta käytän kosteuttavaa päivä- ja yövoidetta.
Inhoan kesähelteitä, mikä tahansa yli +25 on kärsimystä!
Lopeta jestas sentään sen vetisen voiteen käyttäminen ennen ulos menoa! Se sun naaman palelluttaa, kun vesi jäätyy! Ilman voiteita ja meikkejä ulkoillaan pakkasessa.
:D Höhlä. Ne voiteet katsos imeytyvät ihoon. Toisilla nyt vaan on esim. couperosa ja iho kylmälle herkempi.
-eri
Sori, mutta sinä olet.
Minulla on kunnon toppahousut ja untuvatakki, lämmin hattu ja kunnon käsineet, puhumattakaan jalkineista. Ei tarvinnut palella. En voi ymmärtää näitä ihmisiä jotka eivät osaa pakkasilla pukeutua lämpimästi.
Aika kylmä meinaa olla-32 ulkona töissä, ei ole kuulemma pakkas rajaa sillä työmaalla. Eikä näy kypärän kyttääjiä eikä kengän vahtaajia, kun tarvetta olisi, voisi lopettaa koko tyhjänpäiväisen viraston.
Tarkenen mutta keuhkoihin alkaa sattua näin astmaatikkona, vaikka ei rehki vaan kävelee rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon vaatteilla pärjäisi kyllä. Mietin juuri, pitäisikö yrittää jostain vielä hankkia paksumpi takki ja kuomat tai jotkut muut lämpimät kengät. Tavalliset talvivaatteeni eivät nyt riitä, sillä näin hyytävän kylmää ei pk-seudulla ole ollut vuosiin. Enkä tarkoita pelkkiä mittarilukemia vaan sitä, miten paljon pakkasasteita kylmemmältä sää tuntuu. Jopa paksu villapiponi on nyt turhan vähän, otsaa ihan vihloo.
Ostin riekerin nilkkurit, valkoiset ja karvavuori, en käytä sukkia, paljaat jalat ja tunnin ulkona pärjäsi ihan hyvin. Joutsenen untsikkatakki ja -housut, alushousut ja lenkieilypoolo, lammasnahkakintaat ja valkoinen aito kettunikita. Tutuille terkut.
Tarkenen muuten oikein hyvin, kun ei tarvitse tuntikausia ulkona olla. Mutta yskittää tavallista enemmän, vaikka pidän kaulaliinaa suun edessä hengittäessäni. Minulla on astma ja se ei taida pakkasesta tykätä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tarkenee kun pukeutuu kerroksiin ja oikeisiin materiaaleihin. Liikkeessä pysyminen auttaa myös.
Valitsisin paukkupakkaset ähkyhelteen sijasta aina.
Olet kyllä pimeä tuon mielipiteesi johdosta. Helle-ilma ei sentään ole esim. hengitykselle vaarallista
, mutta tuo jääkylmä ilma on riski sydämmellekin, juuri hengitettävän jääkylmän ilman vuoksi, jollaista ei ole tarkoitettu hengitettäväksi keuhkoille.
Entä ottaisitko ikiajoiksi helteen vai -25 astetta? Jos tulisi -25 tästä etennpäin ainiaaksi, niin täällä loppuisi mm. maanviljely kokonaan, järvet jäätyisi pohjasta pintaan asti, tulisi kymmenien mietrien routa, kaikki kasvillisuus kuolisi, sekä muutamassa vuodessa alkaisi muodostumaan jäätiköitä, jotka lopuksi kattaisivat koko Suomen.
Kylmässä pärjää, kun pukeutuu sään vaatimalla tavalla. Itse tarkenen verrattain hyvin ja en tarvitse mitään kovin järeää vaatetusta edes näillä keleillä. Kylmyyttä oppii sietämään. Kylmyydelle on ihan naurettavaa alkaa raivota, siinä lähinnä raivoaa itselleen, kun ei ole varustautunut sään vaatimalla tavalla.
Tää on varmaan suomalaisten suosikki-lämpötila, jos kysyttäisiin. Kaikkialla muualla Euroopassa ihmiset valitsee +25, mutta suomalaisilla, ilmeisesti enemmistöllä, on joku geenivirhe ja ne tykkää eniten just jostain -25 asteesta. Aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Mä osaan nautti talvesta silleen, että mä laitan ruumisosaan paljon vaatetta eli kerrasto, väliasu, ylimääräinen paita, kaulaliina, toppapuku, topparukkasen ja talvikengät. Mutta pää on paljaana ilman pipoo, että ylimääräinen lämpö haihtuu ja saa kokee raikkaan pakkasilman iholla. Eilen olin 1,5 tuntia 27 asteen pakkasessa eikä jäätynny korvat eikä naama. Tosi mukava olla ulkona eikä yhtään kylmä. Kun muuten palelisin kun oon niin laiha.
Mikä on ruumisosa?
Minä osaan kerrospukeutua ja pärjään sinänsä kylmässä. Mutta inhoan vaan kylmää. Alkaa ottaa päähän kun on kylmä. En voi sille mitään. Kesällä en valita helteestä. Pitää olla tosi kuuma että valitan, eikä Suomessa ole ikinä niin kuuma (+40 ja yli).
Miten pärjään kylmässä on jättimäiset toppavaatteet, 3 numeroa liian isot saappaat ja useat villasukat, karvalakki. Mutta ei niin voi töihin tai kaupungille pukeutua .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon vaatteilla pärjäisi kyllä. Mietin juuri, pitäisikö yrittää jostain vielä hankkia paksumpi takki ja kuomat tai jotkut muut lämpimät kengät. Tavalliset talvivaatteeni eivät nyt riitä, sillä näin hyytävän kylmää ei pk-seudulla ole ollut vuosiin. Enkä tarkoita pelkkiä mittarilukemia vaan sitä, miten paljon pakkasasteita kylmemmältä sää tuntuu. Jopa paksu villapiponi on nyt turhan vähän, otsaa ihan vihloo.
Ostin riekerin nilkkurit, valkoiset ja karvavuori, en käytä sukkia, paljaat jalat ja tunnin ulkona pärjäsi ihan hyvin. Joutsenen untsikkatakki ja -housut, alushousut ja lenkieilypoolo, lammasnahkakintaat ja valkoinen aito kettunikita. Tutuille terkut.
juuri tänään sanoin miehelle että harmittaa kun en voi laittaa turkishattua työmatkalle päähän. Asun Tampereella ja en kestä sitä että joku kettuaktivisti käy huutamaan . Tosi harmi. Hartuni on 50 vuotta vanha ja aivan upea mut en uskalla käyttää julkisesti sitä.
Talvella käytetään talvivaatteita: toppahousuja, villapaitoja, rukkasia, päähineitä ja huppuja sekä kaiken kruunuksi piiitkä untuvatakki.
Kunnon talvikengät, joihin mahtuu villasukat.
Sitten vaan ulos, kävelemään, bussia odottelemaan.
Miten nuoriso tarkenee takki auki??