Olisitko jo menehtynyt jos lääketiedettä ei olisi? Minkä ikäisenä?
Jos kuvitellaan ettei olisi olemassa lääketiedettä lainkaan.
Minä olisin varmaan menehtynyt jo vauvana sydänongelman vuoksi tai sitten viimeistään 6-vuotiaans kun keuhkot eivät oikein toimineet.
Kommentit (109)
Olisin kuollut angiinaan varmaan alle kouluikäisenä.
Olisin, alle 45 ikäisenä, sisäiseen verenvuotoon
En olisi mahtunut syntymään. Äitikin olisi kuollut. Mutta toisaalta kuopus kun olen niin äitiolisi kuollut jo yli 3 vuotta aikaisemmin isoveljeni mahassaan.
Joku 3 veenä... kuumekramppi.
Olisin voinu kyl men tuolloin, ni ei tarttis kattel tätä touhuu.
Olisin kuollut verenmyrkytykseen n. 1 kk ikäisenä.
Vastasyntyneenä - en olisi selvinnyt ilman verensiirtoa ja happikaappia.
Olisin kuollut, jos en olisi saanut siirtoelintä.
16-vuotiaana tulehtuneeseen umppariin.
Esikoiseni syntymään olisin kuollut.
Olin ensimmäistä kertaa antibioottikuurilla alakoululaisena. On aina mahdollista, että hoitamattomana tulehdus vie hengen. Parikymppisenä minulla on virtsatieinfektiota. Näiden eteneminen munuaistulehdukseen ja siitä sepsikseen oli ennen ihan yleinen naisten kuolinsyy.
Nyt on niin laaja kysymys että aika mahdoton vastata. Ilman nykylääketidettä olisko. Ilman penisilliinin vahingossa keksimistä en olisi.
Synnytyksessä. Synnyin 5-6 viikkoa ennenaikaisena 1960-luvulla. Painoin kaksi kiloa, äitini oli 36-vuotias ensisynnyttäjä. Oli monta riskiä päällekäin.
Keuhkokuumeeseen olisin saattanut menehtyä alle kouluikäisenä.
Meidän kaikkien pitäisi olla menehtyneitä/syntymättömiä luonnon lakien mukaan. Ihminen on älykäs loinen pitämään itsensä hengissä.
Kuollutta oltaisiin. Arvio 18 kesäisenä.
En olisi edes hedelmöittynyt, koska äitini herutti toosaa isälleni vain siksi koska tämä oli isopalkkainen lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Olin ensimmäistä kertaa antibioottikuurilla alakoululaisena. On aina mahdollista, että hoitamattomana tulehdus vie hengen. Parikymppisenä minulla on virtsatieinfektiota. Näiden eteneminen munuaistulehdukseen ja siitä sepsikseen oli ennen ihan yleinen naisten kuolinsyy.
Niin tuo on vähän miten sen näkee. Lasketaanko se lääketieteeksi että mikrobiologin näytteeseen levinnyt home tappaa bakteereja itsenäisesti ja sen löytyminen oli silkka vahinko?
Olisin saattanut kuolla keuhkokuumeeseen 3-vuotiaana, mutta jos olisin jäänyt henkiin niin olisin kuollut siihen kun 5-vuotiaana sain 1. tyypin diabeteksen.
Varmaan jo synnytyksessä, tulin perätilassa alakautta.