Mitä hoitoalalle pitäisi tapahtua
Että sinä lähtisit sille töihin?
hoitoalalla on huutava pula tekijöistä ja monikaan ei alalle enää hakeudu. Yhä useampi hoitoalalle hakeutuva on saanut idean työvoimaviranonmaisilta hakea kyseille alalle.
Kommentit (92)
Mitä pitäisi tapahtua?
Lopettaa haukkuminen netissä. Jokaisen hoitoalalla työskentelevän pitäisi katsoa itseään peilistä ja miettiä kohtelenko työkavereitani ja asiakkaitani, kuten toivoisin itseäni kohdeltavan samassa tilanteessa.
Työilmapiiri muuttuu vain jos kaikki muuttavat käyttäytymistään. Lopettakaa ruikuttaminen ja tehkää työnne niin, että voitte olla siitä ylpeitä.
Ei se kaikki nyt voi pomojen vikakaan olla. Palkkaus alalla on ainakin hyvä tällä hetkellä, jos vertaa moneen muuhun alaan.
Kävin piiitkästä aikaa tekemässä vuoron hoivalaitoksessa ja voi hyvät hyssykät ajat on muuttuneet! Eihän töiden organisoinnissa ole päätä eikä häntää, ihmiset on järjestään burnout. On niin paljon tehostettu ja uudistettu, että ei ole hommissa enää järjen hiventäkään. Ne vain juoksee siellä kuin päättömät kanat. En olisi huolissani siitä, että 30% jää eläkkeelle lähivuosina, enemmän olen huolissani siitä että osa henkilökunnasta alkaa olla itse kohta laitospaikan tarpeessa. Tämä tulee räjähtämään lähi aikoina silmille täysin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla enemmän henkilökuntaa, mutta myös valvoa, ettei ne vetelehdi kahvihuoneessa sitten.
Tallentava kameravalvonta heikkojen turvaksi.
Sinäkö potilaana haluaisit enemmän kameroita huoneisiin? Ikään kuin yksityisyys ei jo muutenkin olisi riittävän vaikeaa turvata. Vai pitääkö se kamera olla vaan henkilökunnan kahvihuoneessa?
Miten olisi vaikka tuo itsemääräämisoikeuden palauttaminen ? Minulla oli jo opiskelupaikka alalle mutta jätin menemättä kun rokotuspakko otettiin käyttöön. Onneksi oli varasuunnitelma. Todella sairasta tuollaine pakotus.
Hallitus(kokoomus, persut)on tehnyt kaikkensa: kiky, lomarahaleikkaukset 30%, nyt se, että palkat ei voi nousta yli vientialojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla enemmän henkilökuntaa, mutta myös valvoa, ettei ne vetelehdi kahvihuoneessa sitten.
Sinäkö potilaana haluaisit enemmän kameroita huoneisiin? Ikään kuin yksityisyys ei jo muutenkin olisi riittävän vaikeaa turvata. Vai pitääkö se kamera olla vaan henkilökunnan kahvihuoneessa?
Eikö vanhainkodeissa ja hoitolaitoksissa oikeasti ole kameravalvontaa? Kaikilla muilla työpaikoilla on järjestäen (kaupat, koulut, pankit, yritykset, kunnan virastot, kirjastot). Samalla tavalla niissä käsitellään asiakkaiden henkilökohtaisia ja salassapidettäviä tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhainkodeissa ja hoitolaitoksissa oikeasti ole kameravalvontaa? Kaikilla muilla työpaikoilla on järjestäen (kaupat, koulut, pankit, yritykset, kunnan virastot, kirjastot). Samalla tavalla niissä käsitellään asiakkaiden henkilökohtaisia ja salassapidettäviä tietoja.
En tiedä noista, olen töissä sairaalassa ja siellä on valvonta yleisissä tiloissa sekä lääkehuoneissa ja joissain potilashuoneissa, missä tarvitaan jatkuvaa valvontaa. Enempää kameroita ei mielestäni tarvita ja potilashuoneissa kameroiden käyttö on oltava erityisen perusteltua ja rajattua. Nyt ei ole kyseessä vain salassapidettävät tiedot vaan myös oikeus intimiteetin ja yksityisyyden suojaan.
Yhteiskunnassa pitäisi alkaa arvostaa kanssaihmisiä ja yhteisöä, ei vaan minäminäminä-kulttuuria.
Varmaan hoitotyökin saisi nostetta.
En tiedä, mutta itse olen vain saanut traumat monesta työpaikasta. Sellaiset, että ne vaikuttaa työkykyyn. Ei ole luottoa itseensä. Pomot on petkuttaneet kerta toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi vaikka tuo itsemääräämisoikeuden palauttaminen ? Minulla oli jo opiskelupaikka alalle mutta jätin menemättä kun rokotuspakko otettiin käyttöön. Onneksi oli varasuunnitelma. Todella sairasta tuollaine pakotus.
Et olisi rokotuskammoisena foliohattuna ollut alalle sopivakaan! Kyllä hoitohenkilökunnalta vaaditaan mielen terveyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Pitäisi ymmärtää, että maailma on muuttunut. Nuoret haaveilevat ihan muista asioista kuin hoitotyöstä. Varsinkaan vanhusten hoidosta. Ensihoito yms vetää edelleenkin nuoria opiskelemaan alaa, mutta osa jaksaa ja osa ei. Tiktokkiin ei saa kiinnostavia videoita perseen pesemistä. Eikä Instagramiinkaan kuvia.
Vanhusten hoito ei ole vain pepun pesua, pääosin sen pitäisi olla muuta. Ja pitäisi olla aikaa kuntouttavaan työotteeseen ja vanhusten kanssa jutteluun. Joo ja muistisairaaseenkin saa yhteyden. Sulla on väärä kuva vanhustenhoidosta.
Mä puutun tähän. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja aikoinaan työskennellyt niin kotisairaanhoidossa kuin vanhustenhoidossakin. Mutta en ole viimeiseen 20:een vuoteen nähnyt missään yhtään mitään, millä saataisiin tämän päivän nuoret pitämään hoitoalaa ja erityisesti vanhustenhoitoa mitenkään tavoiteltavana urana. Mitä hohdokasta on vanhusten hoidossa? Nykynuoret ihannoivat julkkiksia ja sometähtiä. Vanhusten kanssako se hoitaja kilistelee skumppalaseja ja ottaa selfieitä? Lähihoitajia varsinkin on jo vuosikausia pidetty lähinnä luusereina. Siis ajateltu, että etkö nyt yhtään parempaan pystynyt. Miksi kukaan nuori haluaisi luuseriammattiin?
Kun mä kasarilla opiskelin sairaanhoitajaksi, hoitajia arvostettiin. Itse asiassa jopa teekkaripojat Otaniemestä järjestivät bileitä ja kävivät laittamassa bilekutsun sairaanhoito-opiston ilmoitustalulle. Myös kadettikoulun kundit laittoivat näitä ilmoituksia sinne. Eikä siihen aikaan, kun mä valmistuin, sen pahemmin potilaat itse kuin heidän omaisensakaan hyppineet silmille eivätkä varsinkaan käyneet fyysisesti päälle. Jotain on yhteiskunnassa tapahtunut, kun hoitajia ei arvosta enää tavalliset kansalaiset, ei potilaat, ei omaiset eikä edes meidän päättäjämmekään. Ja sitten ihmetellään, miksi ala ei kiinnosta nuoria. Minä en ihmettele ollenkaan.
Hoidettavat ovat myös muuttuneet: 70-80-luvuilla huonokuntoisia vanhuksia oli verrattain vähän kokonaispotilasmäärään nähden, ja hoidettavat koostuivat leikatuista, nopeasti mobilisoituvista potilaista jotka kuntoutuivat kotiin ja elämään - kunnes kokivat äkkikuoleman.
Nykyään hoidettavat ovat liian vanhoja, liian raihnaisia pärjätäkseen itse missään alkaen ihan syöminen ja pukeminen, tai niin lahoja päästään täydellisillä ruumiinvoimilla, että ovat väkivaltaisia hoitajia kohtaan ellei heitä lääkitä rauhoittavilla vihanneksiksi.
En minäkään ihmettele, ettei hoitoala vedä nykypalkoilla, työolosuhteilla ja arvostuksella.
Hoitajamitoitus sopivaksi
Palkkaus väh. 2800e mikäli suurentunut tartuntariski ja kohonnut väkivallan uhka
Vierailija kirjoitti:
Palkat pohjoismaiselle tasolle, kyseessä on kuitenkin yhteiskunnan kriittinen osa. Ja hoitoalasta pitäisi lakata puhumasta kuin se olisi vain kutsumusammatti, johon naiset hakeutuu toteuttamaan hoivaviettiään. Organisaatiosta voisi myös karsia sitä väliporrasta ja toimenkuvat olisi selkeytettävä. Hoitoalalla tarvitaan myös toimistotyöntekijöitä, ettei hoitajien ja lääkärien tarvitsisi tehdä kirjaamisia, ne vie nimittäin tosi paljon aikaa itse suorittavasta hoitotyöstä, etenkin kun järjestelmät ei toimi ja uusia pitää opetella jatkuvasti.
Miksi lääkärit sanelevat kilometrin mittaisia epikriisejä? Kaikki 15-20 v vanhat asiat luetellaan, mutta se asia miksi ja mikä on vikana kun vastaanotolle potilas hakeutuu, jää kertomatta. Minulle kävi näin, kun jouduin lanssilla menemään yöllä päivystykseen. Koko mennyt elämä lueteltiin, mutta diagnoosia en saanut enkä syytä miksi sairauskohtaus tuli. Yhdellä rivillä olisi voitu kertoa mikä sairauskohtaus oli kysymyksessä ja toisella rivillä se, että mistä johtui ja mikä hoidoksi. Tuo kantahomna on mennyt semmoseksi, että lääkärit kirjoittavat ihmisistä valheita ja vääriä tietoja ja vihjailevat esim potilaan olevan ylipainoinen, mutta eivät sitä uskalla päin naamaa sanoa.
Siis hoitoala on yhtä selviytymistä vähänkään akuutimmissa paikassa, ja ongelma on siinä', että kaikki vaatimukset j ja ongelmat vaan kaadetaan hoitajille, eikä ketään kiinnosta, miten asiat menevät. Yhtä verovarojen tuhlausta, huonosti kilpailutetuissa ja valvotuissa systeemeissä, jossa on vallalla välinpitämättömyyden ja kiusaamisen hierarkinen kulttuuri.
Suurin osa ajasta mennee erilaisten tukipalveluiden kuten taksikyytien ja logistiikan sekä verkostoiden yhteensovittamisestta. En voi ymmärtää et porraskiipijöitä ei oo kun ehkä kaksi ja tarvitsijoita on 5000 ja koko helsingin kaupunki jumittaa sen takia et kyydit sakkaa, sovitut kuntarin käynnit ei siksi onnistu ja kotiutuksia joudutaan siirtämään. Ei siinä mitään. Pidetään vaan päivystykset jumissa ja lepuutetaan kotikuntoisia vanhuksia vuodeosastoilla. Sit sairaanhoitajien aika menee puhelimessa puhuen kuunnellen omaisia ja kuntaria sekä takisfirmoijen myöhästyneitä yhteydeottoja KAIKEN muun työn lomassa vajaalla henkilökunnalla. Alkaa olla nimittäin niin mitta täynnä tätä kaikenlaista toimimattomuutta ja välilnpitämättyyttä.
Joo, ja se pitää vielä kaikenlisäksi hallita niin, että sen voi selittää huonosti suomea hallitsevalle kollegalle ( tämä systeemi) ymmärettävästi.
Jaat lääkkeitä Apotin jumittaessa ja vaatiessa tuhansia klikkailuja puhelin korvalla ja ilmoittelet omaisille myötätuntoisia puheluita kun läheinen alkaa näyttää et kuolema lähestyy ja olet lempeästi kaiken sekopäisyyden kanssa läsnä kuolevalle sekä sille, joka agitoituu liian hälyisestä osastosta muistisairautensa takia. Suonia ei löydy ja niitä pitää onkia puolituntia et saadaan antibiootit oikeaan aikaan edes sinne päin!
Ja lisään vielä että hoitajia pidetään tyhminä, vaativina ja kiittämättöminä, tekipä MITÄ tahansa tai jätti tekemättä. Siitä se haloo vasta nouseekin, varsinkin, kun sitten jää jotakin tekemättä kaiken jälkeen.
Nuoret haluavat opiskella tradenomeiksi, medionomeiksi, sosionomeiksi. Auttaisko jos hoitajat olisivat hoitajanoomeja?
Miten tämä eroaa useimmista ammateista?
Useimmat ammatit eivät ole millään tapaa hohdokkaita, eivätkä näiden ammattien edustajat saa osakseen mitään arvostusta.
Esimerkiksi minä olen asiantuntija-ammatissa jossa useimmat tienaavat sairaanhoitajia reippaasti vähemmän samalla koulutuksella. Kuinka monta kertaa olen 25 vuoden työurani aikana kuullut tai lukenut kuinka tärkeä ammattini on ja kuinka hienoa työtä me teemme? En kertaakaan.
Hoitajat saavat osakseen enemmän arvostusta kuin kaikki muut ammattiryhmät yhteensä, vähintäänkin jos opettajat tiputetaan pois laskuista.
Ja sekään ei riitä, vaan koko Suomen pitäisi laulaa hoitajien ylistyslaulua tauotta, tai muuten saatu arvostus ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa useimmista ammateista?
Useimmat ammatit eivät ole millään tapaa hohdokkaita, eivätkä näiden ammattien edustajat saa osakseen mitään arvostusta.
Esimerkiksi minä olen asiantuntija-ammatissa jossa useimmat tienaavat sairaanhoitajia reippaasti vähemmän samalla koulutuksella. Kuinka monta kertaa olen 25 vuoden työurani aikana kuullut tai lukenut kuinka tärkeä ammattini on ja kuinka hienoa työtä me teemme? En kertaakaan.
Hoitajat saavat osakseen enemmän arvostusta kuin kaikki muut ammattiryhmät yhteensä, vähintäänkin jos opettajat tiputetaan pois laskuista.
Ja sekään ei riitä, vaan koko Suomen pitäisi laulaa hoitajien ylistyslaulua tauotta, tai muuten saatu arvostus ei riitä.
Kyse ei ole siitä et tilanne muuttuisi vaikka kaikki arvostaisivat hoitajia.
hoitoala ei ole enää inhimillinen. Se vie ihmisestä elämän, elämänhalun ja koko vapaa-ajan kaiken lisäksi ja olemaan syy suomen velkautumiseen ja kaikkien kusitolppana.
Mikä saa sinut sitten pysymään paskassa duunissa vaikka kukaan ei arvosta, palkka on paska ja kaikki muukin on näköjään paskaa? Eikö kognitiiviset taitosi riitä ?
Iso ongelma on HR. Muissa työpaikoissa työntekijöitä on kohdeltu arvostaen, vapaita on saanut helposti pyytämällä, työaika joustaa tarvittaessa, työntekijöihin suhtaudutaan resurssina, josta halutaan pitää kiinni. Terveydenhoitoalalla on monesti tasan päinvastainen meininki. Olin kerran työpaikassa, jossa oh kirkui silmät kiiluen osastokokouksessa hoitajille, että tuossa on ovi, jos ei tänä(kään) vuonna pakkorokotukset kiinnosta tai jos on ylipäätään mitään kysymyksiä. Ottamatta kantaa pakkorokotuksiin kokeellisilla rokotteilla, eukon asenne oli kyllä kuin suoraan keskiajalta. Toki myös haukkui naamakkain suunnilleen kaikki hoitajat "kehityskeskusteluissa" ja todella ilkeästi, eli siinä mielessä sentään reilu tyyppi.